Martingaal?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette1991Jarig

Re: Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:02

Citaat:
Vraagje aan Arlette-Love
Heb je dan niet liever een helm met kinbeugel?

nee, ik heb wel zo'n cap gehad maar zat voor geen meter, vind martingaal toch fijner Ja
ook omdat mijn paard nog wel eens haar hoofd met terugnemen zo hoog doet dat je niks meer te vertellen hebt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:09

Lusitana schreef:
waar je dagelijks op kunt stuiten tijdens het dekseizoen,

Ik heb hier 12 maanden per jaar dekseizoen. De merries worden het jaar rond hengstig en de hengst dekt het jaar rond. Zie mijn profiel.

Ja, ik moet mijn hengst TOTAAL ander rijden dan de merries, doch dat is alleen maar een uitdagender intelligentietest. Ik rij ook hem optomingsloos. Ook langs knipoogende merries aan een lang touw ergens in het veld in april-mei-juni-juli-etc...
Ja, hij is onvergelijkbaar veel ruiger en dat ´nadeel´ gebruik ik als voordeel: híj is mijn ruigrijder en dan trek ik alle bescherming aan die ik tot mijn beschikking heb. Hij is nog jong en we zijn sámen onze terreinvaardigheids-grenzen aan het verleggen. Zonder martingaal, met kinbeugel Pling

Onderstaande foto is vanuit de terreinwagen waar we een wedstijdje over een kleine 10 km. campo mee deden. De bron waar we heen gaan ligt links buiten de foto hoger dan de bovenkant van de foto.
We wachten hier even want wij kunnen rechtdoor maar de terreinauto moet een stukje om een greppel heen. Verderop gaan we weer in galop.
Dit is bij benadering géén ruigrit, vandaar alleen de bromfietshelm...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J4KSTVBD.jpg

Terug ben ik de kortse weg rechtuit van point-bron to point-thuis Haha! gereden en is de auto over de ´weg´gegaan.

Oh, de grond op de foto zit trouwens vol droogtescheuren. Sommigen zijn breder dan een paardenhoef. Dat gáát goed, maar is wel de grens van vooral mijn vaardigheid in galop Schijnheilig Pielemans zit er niet zo mee al is het dan wel essentieel dat hij niet door teugels gehinderd wordt en ík lanceer mezelf er niet door OK dan!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:10

arlette_love schreef:
Citaat:
Vraagje aan Arlette-Love

nee, ik heb wel zo'n cap gehad maar zat voor geen meter,

Merk en type?

hc

Arlette1991Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:13

Citaat:
Vraagje aan Arlette-Love

nee, ik heb wel zo'n cap gehad maar zat voor geen meter,[/quote]

Merk en type?

hc[/quote]
weet ik niet meer is al een tijd geleden, maar martingaal werkt prima dus die hou ik er i.i.g in het bos om.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:21

Lusitana schreef:
Maar denk je in: je gaat op en hindernis af, je weet dat je niet uitkomt. Geef je dan een hulp om hem toch goed te krijgen of er langs te laten gaan, of laat je hem er maar in vallen? En zou je dan niet willen dat die hulp op de goede plek aankwam, dankzij de martingaal?

Ik weet dat mijn paarden dat zelf beter weten dan ik. Dat is de basis van mijn manier van rijden. Ik navigeer, zij rijden.
Ik zeg ´dáár over´ en zij zoeken uit hoe/waar. Dat is echter geen kunstmatig parcours maar hier in het eggie, met greppels, hellingen omhoog-benee, afsprongen, boomstammen, rotsblokken... Dat gaat doorgaans alleen in dezelfde vaart zonder verkenning op de terugweg.
Sóms geef ik aan ´hoog´ of ´ver´als er twee oplossingen zijn en ik niet verast wil worden door een laatste momentkeuze Haha! Idem héél soms ´spring´ als ik de geul niet vertrouw en vermoed dat paardlief kan doorrossen.
Wanneer afgezet en hoe gesprongen wordt is hun zaak. Zíj zijn geboren met die vier klompvoeten, ik niet. Zíj zijn expert ´paard´ik niet Knipoog
Heb je ´De Beloning´ op mijn site http://www.huertecilla.net gelezen?
Is beeldend voor dat en waarom ik niet bepaal wat mijn paard het beste kan doen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:25

arlette_love schreef:
weet ik niet meer is al een tijd geleden,

Ik heb onderbroeken ouder dan jij en tenzij het die tijd geleden een (kinder)fietshelm was geloof ik je niet.

hc

Arlette1991Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:28

Huertecilla schreef:
arlette_love schreef:
weet ik niet meer is al een tijd geleden,

Ik heb onderbroeken ouder dan jij en tenzij het die tijd geleden een (kinder)fietshelm was geloof ik je niet.

hc

ik heb ooit zo'n helm gehad toen ik begon met paardrijden, was 5 jaar oud!!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:33

HC, bedankt voor die foto, want daar zie je dus duidelijk zo'n natuurlijke houding (die endurance paarden ook aannemen) waar, als hij een bit in had gehad, je hulpen in de mondhoeken terecht waren gekomen en het bit zonder martingaal niet op de lagen had ingewerkt.
Overigens is het wel net bijna het break even point.

Ik heb ook al aangegeven dat een beetje ruiter zijn paard niet meer voor de hindernis hoeft te regelen, maar ik zal de ruiters die het wel moeten doen niet de kost willen geven en dan is het prettig voor het paard dat er een martingaal bestaat, zo zie ik het.

En, zodra de hindernissen op enkele meters van elkaar volgen, is het wel belangrijk dat een paard echt exact goed uitkomt, want te dicht onder de eerste betekent tever van de tweede en andersom... Ook heb je in een parcours natuurlijk te maken met talloze wendingen die in een barrage, wel heel kort voor een hindernis kunnen liggen, soms moet je kunnen regelen, want ene paard had die weg dus niet gekozen. Dat is het verschil tussen in vrijheid springen en in een parcours op een kleine ruimte.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-09-07 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:36

Lusitana schreef:
HC, bedankt voor die foto, want daar zie je dus duidelijk zo'n natuurlijke houding (die endurance paarden ook aannemen) waar, als hij een bit in had gehad, je hulpen in de mondhoeken terecht waren gekomen en het bit zonder martingaal niet op de lagen had ingewerkt.
Overigens is het wel net bijna het break even point.

en je niet eens teugels nodig hebt, laat staan een martingaal Knipoog

@Arlette-love
interessant....

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-09-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Arlette1991Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:40

@Arlette-love
Het spijt me, maar een kinderfietshelm op een vijfjarige is niet bepaald een relevante ervaring voor een paardensporthelm voor ruig rijden Knipoog[/quote]

als je me niet wil geloven, mij best maar hou dan op met die flauwe opmerkingen!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 19:42

Huertecilla schreef:

Het gaat om situaties waar ruiters er voor gekozen hebben of verplicht zijn, wel met bit en teugels te rijden. Dan heb ik het liefst dat het bit op de juiste plaats inwerkt.

Ik moet die helm eens bekijken, maar is het niet gewoon een helm die ze voor polo gebruiken, of een jockeyhelm?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 19:57

Lusitana schreef:
Huertecilla schreef:

Het gaat om situaties waar ruiters er voor gekozen hebben of verplicht zijn, wel met bit en teugels te rijden. Dan heb ik het liefst dat het bit op de juiste plaats inwerkt.

Ík het liefst dat de ruiter dit rijtechnisch oplost..... Haha!

Citaat:
Ik moet die helm eens bekijken, maar is het niet gewoon een helm die ze voor polo gebruiken, of een jockeyhelm?

Welke ´die helm´?
De helm op de foto is een lichtgewicht bromfietshelm. Die zijn hier perfect geventileerd, licht maar veilig met veel bescherming zonder nekschade te riskeren.
Voor polo en pikeurs is een beugel monteerbaar ja, doch die helmen hebben serieuze nadelen voor uren terreinrijden.
Voorlopig doe ik het ruigrijden dus met een ATB integraal.

hc

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:04

mijn martingal staat zo afgesteld dat als ze haar hoofd omhoog smijt ineens voor de sprong dat hij dan werkt. Als je paard aan de teugel loopt omdat je martingal te klein is dan staat hij verkeerd afgesteld. Ik ga daarvoor mijn martingal niet gebruiken.
Als mn paard met haar hoofd gewoon ontspannen loopt moet die martingal toch niet inwerken, hij werkt alleen in als ze haar hoofd omhoog gooit.
Als ze ervaandoor gaat,steekt ze toch haar hoofd omhoog hoor.

Ik begin eigenlijk stiekem te denken dat je een verkoper bent van die helmen met kinbeugels Vork
:p

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 22:10

amyke schreef:
Ik begin eigenlijk stiekem te denken dat je een verkoper bent van die helmen met kinbeugels Vork
:p

jep, www.huertecilla.net

hc