Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
inkepink schreef:tja wat moet je nu weer met de eigenlijk zoveelste discussie (en dan niet alleen hier op bokt maar ook op menig pensionstalletje, manege of ander paardenbedrijf) over kleurtjes en kwaliteit.
Voor wie het nog niet opgevallen is: de wereld is een consumptiemaatschappij geworden, oftewel alles moet leuk mooi stoer in de mode en vooral betaalbaar zijn.
aerdenhout1 schreef:Hahaha....en ik maar denken dat ik de enige was die er zo over dacht!!
In mijn begintijd...o jee en ik ben echt al ouder....had je zwart, wit sjabrak en bruin hoofdstel en zadel. Rijbroeken in de kleuren, wit, zwart, bruin en blauw. En dan ook nog eens van alles 2 verschillende merken, dan had je het wel gehad.
Vandaag moest een pensionklant een zadel hebben, ik geloof, en dan lieg ik niet, dat er wel 10 verschillende merken in de auto lagen. En dat waren dan alleen de duurdere merken.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer goed, want zeg nu zelf, allemaal hetzelfde sjabrak, rijbroek en jasje, maakt het ook wel weer erg saai!
Pensionnetje schreef:Okay laat ik het nog één keer duidelijk stellenIk wil wáár voor mn geld! Geen 60 euro voor een dekje, dat slaat helemaal de plank mis en de prijs-kwaliteit verhouding is volledig zoek. Heb er zelfs al van 100 euro gezien, denk nou niet dat het iets bijzonders was. En nee, een bijzonder kleurtje hoeft de prijs niet zo drastisch op te voeren, hooguit wanneer het bladgoud is. Een leuke manier van geld uit de zakken troggelen. Van mij mogen de fabrikanten, alleen wens ik er niet aan mee te doen, zeker niet tegen die prijzen. Er wordt bij jongeren een vraag gecreerd van "erbij willen horen" anders krijgt moeders dikke tranen van haar zo lieve puber. En moeders trappen daarin, ook de pubers zelf trouwens. Maar of het nog wat met paardensport te maken heeft???
Kafue schreef:Waarom zouden ze? We betalen toch?De fabrikanten mogen wel eens wat aan het prijsstelsel gaan doen.
Hester schreef:Daar zit nogal verschil tussen, en wat veel mensen imo uit het oog verliezen, is dat iets wat goed lijkt voor hun portemonnee, heel niet zo goed hoeft te zijn voor het paard! "He, deze peesjes zijn nu al kapot. Nouja, doe toch maar om..." Als je iets hebt, en 't heeft de "nieuw-vibe", dan wil je 't gebruiken, wat de drempel om 't te gebruiken terwijl 't beschadigd/kapot is aanzienlijk verlaagd. En daar zou een paard best eens onder kunnen lijden.
Hester schreef:Daar zit nogal verschil tussen, en wat veel mensen imo uit het oog verliezen, is dat iets wat goed lijkt voor hun portemonnee, heel niet zo goed hoeft te zijn voor het paard! "He, deze peesjes zijn nu al kapot. Nouja, doe toch maar om..." Als je iets hebt, en 't heeft de "nieuw-vibe", dan wil je 't gebruiken, wat de drempel om 't te gebruiken terwijl 't beschadigd/kapot is aanzienlijk verlaagd. En daar zou een paard best eens onder kunnen lijden.
Hester schreef:Kafue schreef:Waarom zouden ze? We betalen toch?De fabrikanten mogen wel eens wat aan het prijsstelsel gaan doen.
"Gewoon het dekje niet kopen" ... Dat is een leuke optie. Tenzij... Je een dekje nodig hebt. Ik heb serieus in een grote ruiterspeciaalzaak* gestaan, met een enorm wandrek aan shabrakjes, per drie opgestapeld zelfs. En ik ben uitgekomen op een goed shabrak, wat €35 euro kostte (dat vind ik veels te veel!) en dan ook nog eens zo'n mooi sierkabeltje heeft (wat imo dus drukpunten onder de singel veroorzaakt). dan koop je dat dekje toch niet ! waarom rijdt je dan met dekje? een zadel past ook zonder dekje.. als een goed dekje zoveel moeite voor jou kost om te zoeken dan rijdt je toch zonder dekje? geen schuurplekken.. en geen 35 euro!
Er was niets beters! Te veel vulling, niet goed voorgevormd, achterlijke kleuren (sorry als ik nu iemand beledig met 't kersenmotiefje)wat kan jou die kleur nou schelenhet gaat toch niet om de kleur.. tenminste daarstraks vond je dat onodig en blablbla
of niet voor dressuurzadel. En de simpele-goede-kwaliteit was echt héél goed verstopt...
* Ruiterspeciaalzaak ja. Een enorme winkel, vol met tig merken rijkleding, maar een goede borstel? Je kan lang zoeken... Zo gefixeerd op de ruiter, in plaats van op het paard. Ben ik dan zo ouderwets, dat ik een rijbroek heb, en klaar? Geen rijjas, anky-shirt of whatever? Zonder de speciale sokken met de speciale ruitjes?uhm mishcien ouderwets.. maar je moet toch zelfweten of je dat aandoetik vindt dat niet ouderwets maar gewoon je eigen stijl, of wat je zelf leuk vindt!
Euro's omrekenen naar guldens heeft overigens geen enkele zin meer. De komst van de € heeft imo een sterke inflatie veroorzaakt, waardoor de oude gulden nu bijna net zo veel waard is als de huidige euro. Jammer dat de salarissen nog even achterblijven
Overigens wordt er behoorlijk langs elkaar heen gepraat. De ene zegt "dat leuke kleurtje vermindert de kwaliteit niet" en de andere zegt "de leuke kleurtjes zijn seizoenskwaliteit". Daar zit nogal verschil tussen, en wat veel mensen imo uit het oog verliezen, is dat iets wat goed lijkt voor hun portemonnee, heel niet zo goed hoeft te zijn voor het paard! "He, deze peesjes zijn nu al kapot. Nouja, doe toch maar om..."ik ken dan dus weer niemand die kapotte peesjes om doetAls je iets hebt, en 't heeft de "nieuw-vibe", dan wil je 't gebruiken, wat de drempel om 't te gebruiken terwijl 't beschadigd/kapot is aanzienlijk verlaagd. En daar zou een paard best eens onder kunnen lijden.als er iets nieuwsis wil jij het ook..hoe kan het hebben dat jij het al hebt en het al oud is???
nickyu schreef:het ligt aan het woord duur ..
jij vind 26.50 niet duur , velen vinden 20 duur ..
het allom bekende zeisoens kleur dekje is "maar"15/ 17.50
kweet niet hoor pensionnetje
sommige "merken "zijn in en daardoor duurder in verhouding
maar als een dekje wat 1 zeisoen mee gaat 17.50 (de in kleur de uit kleur is goedkoper) kost
en ene dekje wat een jaar(of langer) meegaat 27,50 is dat in verhouding niet veel duurder
(4 x 17,50 = 70)