De nieuwe trend

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: De nieuwe trend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:01

aerdenhout1 schreef:
De trend waar ik me dood aan erger, zijn de mexicaanse neusriemen die zo mogelijk IN de ogen van het paard worden getrokken! Staat zo leuk zeggen ze dan....voelt ook zo plezierig voor je paard! En inderdaad...bandage's...geeft niet, maar leer dan wel om ze ook goed om te doen, anders is het niet zo fijn voor je paard!

Ik heb ook eerst 2 dagen meegekeken bij oude instructie hoe ze om moesten en daarna bleef zij ze controleren. Nu komen de kinders wel eens naar mij toe of ik ze het wil leren. Maar dat vind ik een beetje eng, ik ben er niet zoals die instructie elke dag bij..

Even ander soort trend. Bij mijn pony moeten we als hij een dik been heeft of een wondje(krijgt héél snel dikke benen) klei erop doen, niet op het wondje natuurlijk, en daarover heen verband. DA heeft het voorgedaan hoe het moet en nu staat hij dus wel eens zo op stal.

Ineens zie je veel meer mensen die paarden insmeren met klei en dan met bandages opstal zetten..

Terwijl we het bij die van mij doen omdat hij van 1 schaafplekje een week een olifantenpoot kan hebben Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:08

Als bandagages niet correct worden omgedaan kunnen ze wel degelijk kwaad, denk aan afknelling. Bovendien wordt het zo warm onder die dingen dat de pezen ervan beschadigd kunnen raken door oververhitting.

Dat geziek met die neusriemen en bitten word ik ook overigens helemaal knetter van, ze hebben meestal geen enkel benul waar het eigenlijk voor dient en hoe het inwerkt. Vaak wordt het nog verkeerd op maat gemaakt. GA LEREN PAARDRIJDEN denk ik dan, dan kun je het zonder hulpmiddelen leren oplossen.

Overigens verbaas ik mij steeds meer over de onwetendheid van ruiters en het gebrek aan interesse om de kennis te vergroten.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:40

daniella74 schreef:
Als bandagages niet correct worden omgedaan kunnen ze wel degelijk kwaad, denk aan afknelling. Bovendien wordt het zo warm onder die dingen dat de pezen ervan beschadigd kunnen raken door oververhitting.

Dat geziek met die neusriemen en bitten word ik ook overigens helemaal knetter van, ze hebben meestal geen enkel benul waar het eigenlijk voor dient en hoe het inwerkt. Vaak wordt het nog verkeerd op maat gemaakt. GA LEREN PAARDRIJDEN denk ik dan, dan kun je het zonder hulpmiddelen leren oplossen.

Overigens verbaas ik mij steeds meer over de onwetendheid van ruiters en het gebrek aan interesse om de kennis te vergroten.

Je zou bijna zeggen dat alle hulpmiddelen/bandages/bontjes/setjes/en alle andere trendy stuff bedoeld is om het slechte rijden te maskeren Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:46

WesseLady schreef:
daniella74 schreef:

Je zou bijna zeggen dat alle hulpmiddelen/bandages/bontjes/setjes/en alle andere trendy stuff bedoeld is om het slechte rijden te maskeren Clown

Ik vrees dat het wel daar op neerkomt. Een flitsend uiterlijk leidt af van wat er echt gebeurd. Om de fout bij jezelf te zoeken is best heel confronterend en het is makkelijker om een bit te kopen want "hij is zo sterk met springen" dan om te erkennen dat je een veel te goed paard hebt dat je niet aankan en dat je basis niet goed is.

Dat iemand een minder goede ruiter is daar hoeft een paard overigens niet onder te lijden, het kan een bijzonder gelukkig paard zijn daar er ook veelal geen buitensporige eisen aan worden gesteld maar gewoon braaf moet rijden met baasje in (manege)lessen en buitenritjes. Dit is overigens niet lelijk bedoeld, ik kan enorm genieten van een mindere ruiter die lekker samen blij voorbij komt en daardoor vaak nog vorderingen maakt.

Ik sprak een aantal jaren geleden iemand die een grote ruitersportzaak heeft. In regio's waar de sport op zeer hoog niveau staat (o.a. Twente en Brabant/Limburg) is het zo dat de kleurtjes vele malen minder verkopen dan in de regios waar er toch wat anders naar de paardensport wordt gekeken zoals de grote steden.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:46

daniella74 schreef:
Ik vrees dat het wel daar op neerkomt. Een flitsend uiterlijk leidt af van wat er echt gebeurd. Om de fout bij jezelf te zoeken is best heel confronterend en het is makkelijker om een bit te kopen want "hij is zo sterk met springen" dan om te erkennen dat je een veel te goed paard hebt dat je niet aankan en dat je basis niet goed is.

Dat iemand een minder goede ruiter is daar hoeft een paard overigens niet onder te lijden, het kan een bijzonder gelukkig paard zijn daar er ook veelal geen buitensporige eisen aan worden gesteld maar gewoon braaf moet rijden met baasje in (manege)lessen en buitenritjes. Dit is overigens niet lelijk bedoeld, ik kan enorm genieten van een mindere ruiter die lekker samen blij voorbij komt en daardoor vaak nog vorderingen maakt.

Ik sprak een aantal jaren geleden iemand die een grote ruitersportzaak heeft. In regio's waar de sport op zeer hoog niveau staat (o.a. Twente en Brabant/Limburg) is het zo dat de kleurtjes vele malen minder verkopen dan in de regios waar er toch wat anders naar de paardensport wordt gekeken zoals de grote steden.

Ik denk idd dat je daar wel gelijk in hebt. Wat ik dan wel weer opvallend vind is dat veel mensen, waaronder ook juryleden toch in dat gemaakte beeld trappen. Een mooi geheel scoort in de dressuurring nog te vaak onterecht hoge punten, terwijl een wat saaiere voorkoming (hoewel netjes gereden) toch minder scoort. Het anky-dekje en de blingbling frontriem doen dan misschien toch hun werk Knipoog
(ik wil overigens niet beweren dat dat ALTIJD zo is, maar het komt voor, en naar mijn mening nog te vaak!)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:04

Ik ben schrijfster bij een super eerlijk jurylid. Laatst had ze een meisje op 1 staan met een eenvoudige gelderse vosmerrie die werkelijk zo correct werd gereden. Werden we bijna gelyncht door de "dure paarden die niet voor elkaar zijn" brigade in bling outfit dat we zo iets bijna 200 punten durfde te geven.

Wat dacht je trouwens van zo'n door de baan klapperend beest, dat schijnt het ook voor sommigen helemaal te zijn. Wordt ten onrechte voor impuls en voorwaarts aangezien, ammehoela.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:20

Hahaha, met jou kan ik praten Haha!

Maar zo is het helaas wel vaak op wedstrijd. Sprak een tijd geleden een jurylid, die beweerde openlijk dat ze eerst naar de afstamming keek, en dan vaak al had bepaald of iemand winst reed of niet. Onbegrijpelijk... Zo wordt de sport wel naar de kl*te gehopen! Nog even en je krijgt je Z startbewijs gratis bij het 10e setje Huilen van het lachen

Veel mensen met paarden kunnen niet eens zien wat nou impuls is, en of een paard een correcte aanleuning heeft. Dat is trouwens ook zo'n trend. 'Vroeger' had je paardenmensen, die zagen precies of een paard goed op de benen stond en wat ie mankeerde in de bewegingen. Nu heb je mensen met paarden, die blijkbaar toch wat minder kennis hebben, en niet de behoefte om het te leren.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:28

Helaas worden deze mensen vaak vanzelf een keertje jury en dan heb je pas echt een probleem. De popi-jopi afstammingen kennen de meeste dan wel maar een duitser herkennen ze niet of degelijk minder gebruikt bloed ook niet. Veel mensen snappen ook niet dat je knettervoorwaarts kunt stilstaan = halthouden zoals het bedoeld is ooit, sta klaar voor onmiddelijke actie. Maar dan moet je wel eerts weten wat impuls is en je paard moet correct aan de hulpen zijn.

Helaas woon ik in het verkeerde deel van het land. De ene helft vindt mij een enge fanatiek freak en de andere helft van nederland denkt dat ik niets weet omdat ik woon waar ik woon. Ik maak hier overigens genoeg mee.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:33

daniella74 schreef:

Offtopic:
En wordt het dat dan niet onder peesbeschermers? Lips are sealed
Beetje overdreven by the way, vind je niet?.. Ik rij zelf altijd met bandages, ik heb een 2 jaar lang stage periode gehad bij een dressuuramazone die ook ALLEEN maar 4kant in de bandages reed en ben nog nooit een beschadigd pees tegen gekomen hoor Knipoog Maaaaaaar misschien ligt dat er ook nog eens aan het feit dt wij WEL kunnen bandageren. Op mn werk doen ze ook altijd bandages voor.

Sorry het moest er ff uit...

Ontopic:
Tja sommige paarden hebben inderdaad springschoenen nodig. En dan hoor je mij er verder ook niet over. Maar dat het een trend werd viel me ook op voor ik wegging (uit Nederland). Het belachelijkste vond ik nog wel dat iemand voor EN achter springschoenen omdeed. Nou daar zie ik het nut al helemaaaaaaaaaal niet van in.

Tja bandages, dat is een discussie opzich. Dat vind ik niet bepaald een trend, maar gewoon een manier van beenbescherming. Of het nu voor de juiste redenen gebruikt wordt is vaak een 2e...

Maar springschoenen Ja absoluut een trend geworden.

Bontje was dat al een beetje, werd vooral door die rijkluis kindtjes gebruikt, die met de dure paarden en zadels.

En idd, steeds jongere kids krijgen mega dure laarzen. Belachelijk zeg. Op mn laatste stage liep er ook een paar rond hoor, een had werkelijk alles Anky. Jas, trui, shirt, broek, sokken, pad.
Zo'n andere ook net zo, meid van 10, (reed ook nog met haar Z pony in het M, denk je werkelijk dat ze echt iets van snapte qua aanleuning, impuls e.d? Nee hoor, het was gewoon 'Als ik hier druk met mn lange sporen dan doet mn pony de oefening wel Vork ') Derby laarzen met veter en rits, Kentucky rijbroeken, bovenkleding alles Anky uiteraard. Tja soms gaat het gewoon te ver. Alle kids daar uiteraard een GPA cap.. Die dus ook nog een vervangen kan worden als die straks te klein is...

Tja soms hebben mensen nu eenmaal geld teveel.......................................................Doe je niets aan! Haha!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:38

Ik snap eigenlijk niet hoe het kan dat bijvoorbeld bandages een trend worden? Het is toch altijd (in veel gevallen onnodig) veel werk vooraleer je kan rijden? De meeste mensen trainen zelfs niet zo heel intensief met hun paard dat ze dat allemaal nodig hebben. Ik gebruik enkel het hoogstnoodzakelijke als ik ga rijden ... zelfs m'n neusriem heb ik eraf gelaten onder het mom van 'weer een riempje minder vast te maken'! Knipoog Dit zal uiteraard niet mogen als je graag ook dressuurwedstrijden wil doen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:41

Mijn zusje gebruikt bij Jive wel bandages. Voor het leuke en bij het springen voor de versteviging.
Ik gebruik die dingen idd nooit omdat ik het teveel werk vind die dingen om te doen en weer op te rollen. Ik kan ook niet bandageren. Zou het best kunnen leren, maar voor mij hoefd dat niet zo nodig.

Ik gebruik veel liever peesbeschermers, maar het is niet zo dat ik die bijpassend heb bij al mijn dekjes. Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:46

Er is onderzoek naar gedaan naar de gevolgen van bandagegebruik. Er heeft ook een publicatie over in De Hoefslag gestaan destijds dus overdreven is het niet.

Persoonlijk denk ik dat je een topsportstal niet kunt vergelijken met amateurs die maar wat aankloten. De kennis is anders en het gebruik van de paarden al helemaal.

Ik ken overigens genoeg jonge kinderen die wel begrip hebben voor aanleuning, stelling en buiging en wel weten wat ze doen. Ik denk niet dat het een leeftijdsgebonden iets is maar meer te maken heeft met interesse en de bereidheid te luisteren naar wat een instructeur te vertellen heeft. Ik ken ook genoeg volwassen mensen die al jaren een paard hebben en hem nog niet fatsoenlijk kunnen rijden met als gevolg dat ze elk jaar een nieuwe moeten kopen omdat de vorige voor frikandel studeert.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:04

Volgens mij word bruin tuig het helemaal.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:07

Ik signaleer idd opvallend veel bruin de laatste tijd. Is wel sterker leer doordat het niet zwart geverfd wordt.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:23

daniella74 schreef:

Zelf woon ik in Twente. Hier merk ik zelf ook dat het goed rijden voor komt op de trendy stuff.
Ik heb ook haast nog niemand echt hier aan de trendy dingen mee zien doen (ik lees dan op bokt wat de trendy dingen zijn), zowel in de manege lessen niet als op de club lessen. Hier wordt veel meer naar prestatie gewerkt, dan een leuk uiterlijk van de pony(/paard) en ruiter.

Maar ik moet wel zeggen, hier heb je ook ruiters bij zitten die gewoon voor de recreatie rijden enzo niks geen probleem mee. En ruiters die op (spring)wedstrijden zijn en een heel setje hebben etc. En ook zie je af ent oe iemand voorbij rijden in één kleur, maar hier zie je het wel in vele maten minder dan ik hier zo op bokt lees.

Hoe zou dat komen dan? Is het omdat het hier meer gaat om goed rijden of omdat de mensen hier die leuke kleurtjes, of die schapenbondjes gewoon niet leuk vinden? (hihi schapenvacht zie je hier wel genoeg in de weide overigens Tong uitsteken hier zie je héél veel schaapjes Tong uitsteken)

Edit: Ik wou nog iets zeggen over het niet weten wat aanleunig en impuls is enzo. Eerst wist ik dat ook niet, reed maar wat aan en probeerde zoveel mogelijk over dat soort dingen op te vangen maar helemaal weten kwam ik het niet, door gebrek aan goede instructrie terwijl ik dat o zo graag wou! Maarja de mogelijkheid was er gewoonweg niet. Nu heb ik overigens hele goed instructrie, ik heb nu ook een pony onder mijn kont die door een RECREATIE ruiter is gereden maar verder helemaal perfect ind e aanleuning en impuls!! Ik bedoel diegene weet waar die mee bezig is, en wil der paarden neit verkl*te, om het zo te zeggen. En dat als recreatie-ruiter heb ik echt bewondering voor! Ik ben ook blij dat ik daar nu ben, en de goede hulp etc. heb om straks op wedstrijd te rijden. Ze hebben overigens goed spul voor de paarden maar niet de trendy-dingen. Helmeaal niks mis mee toch? Ben benieuwd hoe het bij mij straks gaat in de dressuur-ring.
Laatst bijgewerkt door BellyBel op 15-08-07 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:28

Bij ons is de trend Slofteugel en sporen met wieltjes.... en maar prikken en maar rollen...
tot je je knol ope hebt gereden, dan is het zo weg spoor! ( is echt gebeurd... )

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:29

Hier in NH ook veel bontjes op pootjes.

Ik blijf volhouden dat het per regio verschilt. Jullie zijn ook nuchterder. Hier heeft een paard een bepaalde afstamming en het is meteen een topper daatdoor of een waardeloze schijtknol. Jullie denken als jullie een afstamming zien, hmmm laat maar eerst een springen/lopen dan zien we wel verder.

Het is echt geen toval dat bijna alle provincies grote aantallen topruiters voortbrengen behalve NH/ZH en Utrecht.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:33

Ik heb afgelopen week een bontje voor onder het zadel gekocht, en niet omdat het in is maar omdat ik het nodig had.
Ik heb ook setjes, maar dit is omdat de beenbescherming nodig is en het dan wel leuk is om het bijpassend bij een dekje te hebben.
Ik heb dus ook geen 30 setjes, maar genoeg om mee te kunnen rijden Knipoog
Aan bandages begin ik niet, want ik ben veels te bang dat ik ze niet goed om doe.
Bling bling vind ik ook een beetje overdreven, sporen met diamantjes??

Het zal ongetwijfeld per regio verschillen. Van springschoenen heb ik hier nog niet veel gezien, maar wie weet...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:42

Ik moet nieuwe sporen hebben en ik verbaas me idd er over dat ze nu met diamantjes zijn. Ik wil gewone sporen maar die waren er even niet.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:46

Haha, ik sta de laatste tijd ook vol verbazing in de ruitersportzaak. Vandaag nog even in Drunens Ruiterhuis geweest, en hoeveel dekjes daar dan zijn... Vroegah had je gewoon een zwarte voor door de weeks en een witte voor op wedstrijd Vork

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:47

daniella74 schreef:
Ik moet nieuwe sporen hebben en ik verbaas me idd er over dat ze nu met diamantjes zijn. Ik wil gewone sporen maar die waren er even niet.

Ga je dat echt menen dat gewone normale sporen er niet waren!! Nors opkijken
Hier in de ruitersportzaak hebben ze niet eens de sporen met diamandjes (gelukkig!)
En eigenlijk rijd niemand bij ons op de manege met sporen of eigen zweepjes ofzo, de meesten hebbeng ewoon de manege-zweepjes die helemaal 'kapot' zijn van het vele gebruiken (in al die jaren hoor Knipoog) en sporen wordt door een enkele hier gebruikt, maar die is dan ook echt ervaren en gebruikt het ook alleen wanneer nodig is. Ik bedoel heel anders dus.. * ben ik blij van overigens *

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:48

WesseLady schreef:
Haha, ik sta de laatste tijd ook vol verbazing in de ruitersportzaak. Vandaag nog even in Drunens Ruiterhuis geweest, en hoeveel dekjes daar dan zijn... Vroegah had je gewoon een zwarte voor door de weeks en een witte voor op wedstrijd Vork

Hihi, ik heb nu een grijze voor door de week en een witte op wedstrijd (die maar hééééél af ent oe nog gereden wordt) en we hebben nog een paar dekjes, die niet echt van vrolijke kleurtjes o.i.d. zijn. In die ruitersportzaak hier hebben ze wel meer dekjes dan zwart/grijs/wit,, ook wel rood en beige en blauw etc. Maar overdreven,, nee Lachen Het is gewoon ook neit mogelijk om aan de trendy's mee te doen dan moet haast alles appart besteld worden tegenwoordig wat je dan wel niet moet hebben hahaha Cool

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:54

Heel wonderlijk allemaal wat tegenwoordig te koop is. Van de meeste dingen weet ik niet eens waar het voor is.

Goed paardrijden heeft weinig met recreatie of sport te maken, ook iets wat veel mensen niet kunnen begrijpen. Het is heel normaal om een 4 jarige Z klaar te hebben maar een 7 jarige die L niveau loopt dat kan nooit wat zijn volgens de experts. Dat ik begon met rijden was dat juist andersom. Je ging pas met een 4 jarige aan de slag en een 7 jarige hoefde niet Z klaar te zijn nog. Daarom gingen 25 jaar geleden (mede) de paarden 100 jaar mee in topconditie.

Wij kijken overigens nooit echt naar de coupons met wedstrijden, hooguit ik uit nieuwsgierigheid of om te checken of die jonge bruine ruin ook echt de gene is die dan moet rijden of dat er een oudere schimmelmerrie moet komen zodat we geen mensen met elkaar verwisselen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:01

Ik weet wat je bedoelt met goed rijden en recreatie of sport. Goed rijden moet gewoon goed rijden zijn. Maar tegenwoordig is recreatie toch wel iets als; beetje rondhobbelen met lange teugels etc. (zie ik hier tenminste) en dus verbaasde ik me erover hoe goed deze pony onder het zadel loopt. Oké nu heeft ie wel de ABOP (ofzo? als ik het goed schrijf) gelopen maar toch. Deze pony is overigens 10jr, en we gaan nu beginnen met de wedstrijden. Is in onze ogen nog niet te laat hoor? Maar dit gaat nu wel erg off-topic

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:05

Waarom laat, je pony is goed voor elkaar, volwassen van lijf en kop. Ik zie geen probleem.
Tja ik rijd zelf recreatie en rij voor de lol Z oefeningen. Ik pb even.