Goede ervaringen zadelmarkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Re: Goede ervaringen zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:35

Ik heb een zadel van zadelmarkt en het doet nog steeds dienst. Ik rijd er nu minder op, omdat ik besloten heb een boomloos te kopen, maar het zadelmarktlzadel fungeert nog steeds goed. Geen klachten hierover. Prima prijs en prima zadel.
Mijn dochter kocht dezelfde dag een westernzadel die ze voor hoger de aankoopprijs heeft kunnen doorverkopen. Het zag er nog prima uit. Dit zadel was gekocht voort hetzelfde paard en ook daar geen klachten, ze heeft er 1,5 jaar heel fijn meegereden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 15:38

Ik had er een hoofdstel van en zadel..
Zadel heb ik verkocht; lag niet goed.
Hoofdstel tijdje gebruikt, maar stug leder!!

En 1x steigeren en gek doen (jong paard) en hij was kapot Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:04

1 stockzadel gekocht, de duurste in 2002: 270 euro. Fijn zadel, echt goed leer en recht. Pastte op vrij veel paarden. Uiteindelijk heb ik het aan een man verkocht die lichamelijk gehandicapt was. Ik gebruikte het zadel weinig tot niet meer en hij heeft er tot vorig jaar met veel plezier op gereden. Nu kan hij helemaal niet meer paardrijden, ik weet dus niet of hij het zadel nog heeft. Maar dit zadel heeft heel wat rijuurtjes al gehad en zag er tot nu toe heel goed uit. De afwerking van de stoten was niet echt netjes. De stoten waren goed bevestigd, netjes afgewerkt, maar het leer was net even te breed voor de gespen van de singel. Dit netjes bijgesneden en dan zie je er niets van. Ik heb het zadel eerst wel intensief gebruikt, later niet meer, maar de man waaraan ik het verkocht heb heeft het wel weer intensief gebruikt.
De westernzadels zijn niet zo best, maar vergelijkbaar met de goedkoopste zadels van divoza, en ik vind de engelse zadels (de merkloze) ook niet zo best. Vaak scheef, maar de kwaliteit is vergelijkbaar met de Pfiff Lord of het startzadel van divoza (beide ook geregeld scheef). En daar hoor je nooit iemadn over, terwijl die zadels ook gewoon in India gemaakt worden.
Hoofdstellen: prima kwaliteit voor het geld. Zeg maar vergelijkbaar met Pagony. Ik heb er ooit ook eentje gekocht, een stang en trens met sperriem (jaja, die horen er niet aan, maar het ging mij om de gladleren teugels). Hoofdstel is slecths 1 keer gebruikt, de teugels doen het al een jaar of 3 nog steeds prima. Teugels worden niet voor wedstrijden gebruikt, maar voor zadelmakmaken en andere dingen waarbij lelijk worden niet zo belangrijk is. En ze zijn veilig genoeg.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-08-07 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:08

Ik heb een merano dressuurzadel komt niet van zadelmarkt maar wel het merk wat ze daar ook verkopen.
Ik vind het een prima zadel heb het nu een paar maanden en ziet er nog steeds heel netjes uit en het past netjes op m'n vz pony Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:19

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:30

Ascot IJslanderzadel, leren halster en nog wat dingetjes bij Zademarkt gekocht, en allemaal topspulletjes. Het halster is echt van superkwaliteit en het zadel doet toch ook al een tijdje goed dienst. Ik heb het nu toch te koop staan omdat ik het (dúúúre merkzadel Lachen ) van mijn zus nu in gebruik mag nemen. Zonde om er een zadel op na te houden. Maar over zadelmarkt geen klachten van mijn kant...

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:58

op marktplaats staan ook kwalitatief goede 2de hands zadels. wel even zoeken naar de juiste maat en hopen dat de boom nog heel is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:04

Ja dat is het risico van 2e hands via marktplaats.
Dan zou ik zadelmarkt toch nog eerder vertrouwen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:06

blessiej schreef:
ik heb 3 shets en op alle 3 de shets licht een zadel van zadelmarkt.. ik heb 2 15 inch en 1x een 16 inch maar ze liggen super en heb er geen last van!

lijkt me sterk dat ze super liggen een 16 inch zadel past namelijk niet eens op een shet Clown
een 15 inch past als je veel geluk heb en dan moet je ook nog is een flinke shet hebben..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:24

germie schreef:
1 stockzadel gekocht, de duurste in 2002: 270 euro. Fijn zadel, echt goed leer en recht. Pastte op vrij veel paarden.

Oew, das een gewaagde uitspraak.. Stockzadels hebben de zelfde soort bomen als dressuurzadels. Er zit niet meer of minder beweging in de boom, dus ze passen niet op meer of minder paarden dan een normaal engels dressuurzadel..
Óf de paarden hebben heel erg toevallig allemaal dezelfde bouw, óf degene die het zadel op de paarden heeft gelegd had er weinig verstand van, maar zo'n zadel kan niet op veel paarden met een verschillende bouw passen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:30

Met een medium boom van stubben heb je wel een heel universeel zadel dat op veel warmbloeden past. Tuurlijk niet op alle, maar bepaalde merken zijn gewoon universeler dan andere merken. En dit stockzadel was ook zo'n zadel dat gewoon een normale medium boom had en netjes gevuld was en recht was. Zadel heeft uiteraard niet op brede paarden gelegen, maar gewoon op rijpaarden. Het model van de boom was gewoon goed, dus geen rare bobbels e.d.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:38

UpDate_ schreef:
kieffer heeft de singestoten niet bevestigd met spijkers.....wat zm wel heeft

Kieffer heeft dat ook, vrijwel alle zadels hebben dat.
Sloop maar eens een kieffer of een ander "duur" zadel en je zult versteld staan wat ook daar allemaal uitkomt en inzit.
Ik zeg niet dat het topzadels zijn en er zal uiteraard prut spul bij zitten maar je moet niet alles over een kam gaan scheren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 07:47

Zo stond ik er eigenlijk ook tegenover.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:01

Ik heb sinds dec. een dressuurzadel van Merano. Heb 'm niet bij zadelmarkt gekocht, maar wel van het merk Merano dus. Ik vind 'm erg lekker rijden, en hij ligt ook prima. Alleen zoals verwacht, de zwarte naden slijten een beetje, en het zweetblad van de beugelriemen. Dat vind ik wel jammer, dat ze niet onder het zadel kunnen. Maar de kniewrong en de zit van het zadel, heerlijk zit het. Ik voel heus wel verschil als ik op een Passier zit of mijn Meranotje, maar ik heb niets te klagen. Ik heb gewoon niet 1 2 3 het geld om een duur en luxe zadel te kopen, daarom dit zadel eerst. Ben wel van plan een nieuw zadel aan te schaffen, omdat mijn paard een erg moeilijke bouw heeft. Maar niet omdat het een Merano is waar ik snel van af wil. Mij hoor je niet klagen Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:16

UpDate_ schreef:
Silence schreef:
Misschien toch niet alleen maar scheve zadels?

ze zullen echt niet allemaal scheef zijn, maar ze zijn bijna allemaal wel veels te hard opgevuld ( ga maar eens na een zadelmarkt winkel en voel maar eens) en de singelstoten zijn bevestigd met spijkers ;( Nee zadelmarktzadels zijn echt troep.....zoiets leg ik nooit meer op mijn paard.......

als je een x de kans krijgt, sloop het zadel, dan zul je nog heel erg gaan schrikken....

En wat is daar volgens jou verkeerd aan?

Of je nou spijkers, nieten of schroeven gebruikt, ze gaan allemaal door het leer of nylon heen en zitten vast in de boom.
Dat is bij goedkope zadels zo maar ook bij hele dure.

Ik zou graag wel eens horen wat er mis aan is!

En wat dat schrikken betreft.... als je niet weet hoe het bij andere zadels zit of hoe het beter zou kunnen heeft een zadeltje slopen om het te beoordelen weinig tot geen nut. Het geeft alleen een hoop commotie op o.a. Bokt en geeft een merk een heel verkeerd beeld.
Laat beoordelingen aan zadelmakers over, die hebben vele zadels van binnen en buiten gezien en weten hoe een zadel gebouwd dient te worden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:12

roxiie schreef:
UpDate_ schreef:
kieffer heeft de singestoten niet bevestigd met spijkers.....wat zm wel heeft

Kieffer heeft dat ook, vrijwel alle zadels hebben dat.
Sloop maar eens een kieffer of een ander "duur" zadel en je zult versteld staan wat ook daar allemaal uitkomt en inzit.
Ik zeg niet dat het topzadels zijn en er zal uiteraard prut spul bij zitten maar je moet niet alles over een kam gaan scheren.

Maarre, ben jij dan in staat om de rommel van het redelijke spul te onderscheiden??
En dan nog iets: Het maken van een zadel kost ongeveer 20 uur (snelle jongen). Reken voor de gein eens uit wat zoiemand per uur krijgt (over arbeidsomstandigheden begin ik niet eens). Door die goedkope zooi te kopen, werk je dus mee aan de instandhouding van de uitbuiting van de mensen die het maken. DAAR zit je verantwoording en DAT zou je reden moeten zijn om geen zaken met hen te doen!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:27

Oke, jij bent dus tegen Merano's dat is duidelijk. Maar volgensmij vroeg de TS deze keer over postieve verhalen? Nagelbijten / Gniffelen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:28

De mensen in dat soort landen verdienen 50 cent tot 2 euro per dag. Dus het werkloon is daar minimaal.
Een voorbeeldje, die rotan strandmatjes van de Xenos van 1.50 euro worden in Vietnam door 2 personen in 1 dag in elkaar gezet. Dan weet je wat die mensen verdienen. De Xenos rekent er 1.50 euro voor in de aanbieding (normaal 1.99 als ik het goed heb). Reken uit dat zij er ook echt nog winst op maken. Het is wel weinig wat de mensen in die landen krijgen, dat geef ik ook toe, maar je kunt daar ook van nog geen 1 euro per dag rondkomen. Ik ben 3 weken door Vietnam gereisd, elke dag uit eten. Geen enkele keer heb ik bezuinigd op het eten en toch was ik nooit meer dan 5 euro incl. voorgerecht en drinken kwijt. 1 keer was ik zelfs maar 2.25 euro kwijt incl. voorgerecht en cola (is daar vrij duur) als drinken. Een rijjasje op maat laten maken kost daar 25 euro, dan heb je er eentje van cashmirwol.
In Thailand liggen de lonen wat hoger en betaal je voor maatpakken meer.
Het is voor je gevoel soms uitbuiting, maar als wij niets meer afnemen uit Azie, dan ligt de economie daar echt op z'n gat. En wij gaan ook naar India voor IT-ondersteuning, outsourcing. En dat is wel geaccepteerd. Die mensen verdienen inderdaad wat meer dan de gewone (land)arbeiders, maar de kosten in de luxere steden zijn ook hoger.
Gaan we het over ARBO-normen hebben, dan klopt het dat die landen inderdaad totaal geen normen hebben, maar waarom denk je dat alles hier in Nederland te duur is? GA je die daar invoeren, dan is het wel einde verhaal voor de economie in die landen. En je hebt het wel over goedkope zadels, maar moet je eens kijken wat allemaal nog meer uit Azie komt, kleding, thee (theepluksters op Java krijgen 25 eurocent per dag, kost en inwoning zijn gratis, en ze werken 7 dagen per week, als ze kinderen krijgen mogen ze er even uit, is dit moderne slavernij? Jij wil wel je thee drinken).
Je moet er eerst geweest zijn vind ik voordat je mag oordelen over de omstandigheden daar. Ik heb ook echt wel dingen gezien die ik te ver vind gaan, maar je mag niet alles over 1 kam scheren.
(op mijn kast staat nog steeds zo'n mooie 'rijsthoed' die ik gekocht heb voor 75 eurocent van de maker die er een hele dag mee bezig geweest is, ik heb er toch echt 25-30 cent te veel voor betaald, je moet ook naar de kosten voor levensonderhoud in die landen kijken)

En waar denken jullie dat spullen van Anky gemaakt worden?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:12

Pfoeh, ik dacht dat goede ervaringen misschien de doorslag konden geven, maar het valt niet mee Clown

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:28

Ieder heeft een eigen mening TS, ik denk dat je gewoon eens moet gaan kijken bij een zadelmarkt en dan beoordelen. Door alle meningen hier wordt het voor jou niet makkelijker denk ik, want de meningen zijn behoorlijk verdeeld. Het is dus aan jezelf om de keus te maken. Ik heb mijn mening ook wel gegeven in het begin van het topic. Aan elk zadel kan wel iets mankeren, maar je zult heus geen geweldige kwaliteit hebben voor de bedragen die ze op zadelmarkt vragen. Het is ook maar net wat je met je paard wil doen en waar je het zadel dus voor gebruikt! Suc6 nog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:34

Dank je wel Knipoog

Ik ga het gewoon eens bekijken en probeer iemand mee te nemen die toch wel kijk op zadels heeft.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:37

Ik heb er goede ervaringen mee. Danwel een tuig. Zeer goede kwaliteit doet nu alleen geen dienst meer aangzien het paar dis overleden voor wie het bestemd was. Zadels kwa uiterlijk vindt ik daarin tegen niet slecht, maar ik ga geen duurkoop doen. Ik ga gewoon naar de shop en koop en Kentaur 2e hands voor net zoveel geld.

De keus is helemaal aan jou. dus, wat vindt jij ervan...

Houd wel in je achterhoofd dat het zeker niet de kwaliteit van ju van het is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:38

Nee, maar 2e hands kan ook zoveel mankeren zonder dat je het weet en kunt zien.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:39

daarom moet je een 2ehands zadel ook eerst goed bekijken en passen voordat je het koopt Knipoog

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:40

Ik denk dat ik persoonlijk nog eerder voor een 2e hands zadel zou gaan van bijvoorbeeld Kieffer of iets dergelijks dan voor een zadelmarktzadel, uiteraard laat ik wel eerst het 2e hands zadel bekijken door iemand die er verstand van heeft.