vragen aanschafprijs & vragen tbv een nieuw zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nestor_

Re: vragen aanschafprijs & vragen tbv een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:10

Ik houd wel van een diepe zit, maar niet zo diep als de kieffer lusitano bijvoorbeeld.
Dan komt de achterkant van het zadel zo'n beetje halverweg mijn rug Haha! Ben niet zo groot..
Ik heb zelf de rossner sydney, bevalt prima alleen kwaliteit van het leer is gewoon niet super.
Als ik meer financiele middelen had had ik ook voor een ander zadel gekozen... Huilen

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:14

Dees schreef:
Barbara_m schreef:
Haha, lijkt me beter als ze gewoon is echt leren zitten. Scheelt een heleboel dierenartsbezoekjes en zere ruggen bij paarden!

Jij hebt lange magere bovenbenen, zeker?
Want je stelling is wel heel zwart/wit, ondoordacht gesproken.

Goed zitten mag toch ook best comfortabel zijn? Niet iedereen wil op een pannekoekje rijden.

Het mag ook wel comfortabel zijn, maar met een sofa op een paardenrug zitten is ook zo wat he Tong uitsteken. Ik vind gewoon belangrijk dat een zadel goed past. Daarna is de ruiter of amazone pas aan de beurt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:45

Huertecilla schreef:
Het cavallerie-zadel wat ik voorstel is op een absurd diepgaande en omvangrijke praktijkervaring gebaseerd, verder praktijkbewezen ook wat paardgerichtheid betreft.
Gewicht en maatvoering zijn een non-probleem.
Het eerste is door moderne materialen zonder ontwerpverandering op te lossen en het tweede is een kwestie van paneelvorm en ook dat vraagt geen ontwerpgenie.
Bagagemógelijkheden houden geen verplichting in.klopt, maar bagagemogelijkheden "tasten" het uiterlijk wel aan , en helaas is het uiterlijk van een zadel een big issue tegenwoordig, uiterlijk van welk paardenspul dan ook trouwens afgaande op al het bling en setjes spul van tegenwoordig
'Hard' is een kwestie van pasvorm en rijtechniek. Ik rij dag-in-dag-uit in zadels zonder vulspul.persoonlijk ben ik het met je eens , vind zelf een hard zadel ook veel comfortabeler

Waar de schoen wringt is wat Harnessmaker 'commercieel interessant' noemt.
Voor een artesenaal zadelmaker van een kwaliteitsproduct is de productiecapaciteit zonder schaalvergroting heel beperkt. Of het dan zinvoller is om een nicheproduct te leveren of de concurrrentie met massaproductie aan te gaan is zijn keuze.commercieel interessant , sja ..je kunt een zadel gaan ontwerpen wat perfect is , maar als paardrijdend nederland etc het niet gaat kopen is er nog geen paard mee geholpen ... als je een manier vind om wensen van de consument en de voordelen van een dergelijk ontwerp te behouden zul je er meer mensen en dus paarden mee bereiken

Een overigens verrassend punt vind ik zijn vraag mbt een 'diepe zit'. Ik weet wat het is en ik weet wat er doorgaans onder verstaan wordt maar weet niet waar hij nu naar vraagt.

hc

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:18

Citaat:
Zowat iedereen wil een dikke wrong omdat ze anders niet goed kunnen zitten. Waarom kunnen ruiters niet meer van zichzelf goed zitten?

Nou dat is een gevaarlijke uitspraak... Ten eerste kan je niet van achter een pc oordelen of de persoon in kwestie kan zitten of niet. Ten tweede weet je niet waarom die persoon een zadel met een dikkere wrong verkiest... Dan is het wel heel gemakkelijk om alles op de slechte zit van de ruiter te schuiven Rolleyes

Ik heb eerder in dit topic ook gezegd dat ik liever een zadel heb met wat wrong ipv een zadel zonder wrong. Waarom? Simpel weg omdat dit beter is voor mijn knieën en mijn gezondheid. Met mijn zit mankeert niets. Ik rijd ook regelmatig zonder zadel om mijn onafhankelijke zit te onderhouden. Maar waarom zou ik pijn lijden als het ook anders kan??

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:45

Ik zoek zelf wel een zadel met een diepe zit, maar ik wil absoluut niet van die wrongen waar je knien tegenaan zitten. Rij voornamelijke dressuur, maar wil ook wel eens af en toe een sprongetje maken, en met wrongen van 10 cm lukt dat vrijwel niet Lachen Plus ik wil wel enige ''been'' vrijheid hebben.
Ik wil graag een zadel die wel een zachte zit heeft, (zachte kleine Knipoog ) wrongen, aangezien ik af en toe wel lang buitenrij. Het leer moet lang mooi blijven, en ik heb een hekel aan krakende en piepende dingen Tong uitsteken
Zelf heb ik al een ''zeempjes'' rijbroek, dus het zadel hoeft niet extra stroef te zijn.
De zweetbladen moeten redelijk lang zijn omdat anders de bovenkant van mijn laars onder het zweetblad kan blijven haken.
Het liefst de beugelriemen onder het zweetblad, dit vind ik mooi Lachen

En het zadel moet ook gewoon bij het gehele plaatje passen, dus een zadel met enorme kussens op een paard met een korte rug en iele beentje ed vind ik niet passen. Zelfde gelft voor een klein zadel met ''ondergeschoven'' kussens op een paard met een ruglengte waar je u tegen zegt.

Rond de 1500 euro maar dat kan ook een tweedehands zijn van een duurdere prijsklasse.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:52

Hoeveel geld ik aan een zadel uit wil geven ligt helemaal aan me paard en aan mezelf. Als mijn paard een moeilijke rug zou hebben
of een zadel opmaat gemaakt moet worden dan kost dat natuurlijk wat meer.

Zelf rij ik het liefst met een halfe diepe zit dus niet heel diep maar ook niet te 'vlak'. Leer moet niet super glad zijn , maar zo zodat ik lekker op me plek blijf zitten. Niet al te veel wrong maar ook zeker niet te weinig.

Maargoed ik heb laatst nog een nieuw zadel aageschaft een Knigt Rider colonel en die voldeed presies aan me eisen Lachen

Maar boven alles moet het natuurlijk wel passen op me paard anders heb ik er helemaal niets aan.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:17

Nee knightrider daar wordt ik niet zo blij van! Vind de kwaliteit niet zo heel goed.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:09

Ik heb nu eindelijk een zadel waar ik goed op zit : een kentaur andromeda.
Om dit zadel perfect te laten zijn zou er maar een beetje aan verander mogen worden.
De zit iets dieper, en zachter zoals de zachtheid van de rossner nevada.
En de zweetbladen ietsjes korter.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:19

Barbara_m schreef:
Nee knightrider daar wordt ik niet zo blij van! Vind de kwaliteit niet zo heel goed.

Dat jij er niet blij van word hoeft nog niet te beteken dat ik er er ook niet blij van word Tong uitsteken Cool

Ik ben nog steeds heel blij met me zadel. Maar een knigt rider zit ook niet in een superhoge prijsklasse dus dat kun je na verloop van tijd ook wel zien aan de kwaliteit, al ligt het volgens mij ook een beetje aan jezelf. Zadel goed onderhouden scheelt al een hoop.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:01

Ronnie25 schreef:
Barbara_m schreef:

Dat jij er niet blij van word hoeft nog niet te beteken dat ik er er ook niet blij van word Tong uitsteken Cool

Ik ben nog steeds heel blij met me zadel. Maar een knigt rider zit ook niet in een superhoge prijsklasse dus dat kun je na verloop van tijd ook wel zien aan de kwaliteit, al ligt het volgens mij ook een beetje aan jezelf. Zadel goed onderhouden scheelt al een hoop.

Daarom vermeld ik ook duidelijke IK... Iedereen heeft een andere smaak he, gelukkig Clown .