Ervaringen verschillende bitten, functie en werking.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:07

lunaster schreef:
hey, heeft iemand een idee hoe dit bit noemt

Een martelwerktuig.

Silly_Woman schreef:
alleen voor zéér gevorderde ruiters lijkt mij...

Ik ga er vanuit dat een zeer gevorderde ruiter dit niet nodig heeft...

emmelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:08

'Verboden'
want dierenmishandeling!!!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:31

BlazingBoots schreef:
Babootje schreef:
W-trens van wire neem ik aan? Lijkt me een erg naar bit. Wordt dit specifiek gebruikt in de westernsport? Valt me trouwens wel op dat voor Western aardig wat in de mond gehangen wordt

Hoe bedoel je dat?
Want als er bij 1 discipline niet in de mond gehangen wordt is het western!!
Sommige westernbitten lijken behoorlijk cru maar in feite zijn ze vaak (mits goed gebruikt) een stuk comfortabeler en stabieler als andere bitten.
(yup, ook ik haat vooroordelen Verdrietig )

Ik bedoel aan ijzerrr.
Heb je dan ook wel nodig als je alleen met het gewicht van de teugels rijdt.\

Man_O_War

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:58

western bitje, door het gedraaide extra scherp.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:06

Equi necoach schreef:
Sisco4life schreef:
Ik denk eerder dat dit bit bij de draverij word gebruikt, daar zie je nog meer van die geweldige bitten Zal eens zoeken

Ja zeg! Pak de drafsport er ook maar bij Boos! Knipoog

Ik heb het allerzieligste paard ter wereld: een westerndraver! Tong uitsteken

Alleen rij ik haar niet op zo,n bit...

hahaha super!
tja mensen gaan vaak graaie he als t maar niet bij hun "hokje" thuis hoort Tong uitsteken

heb wel medelijde met je paard hoor arm ding hihi[/quote]

Haha, nee dat is geen aanval op de draverij Hamer , dat was idd een graai van iets waar ik (te) weinig verstand van heb Knipoog Ik heb meerdere bitten gezien, juist heel scherp of met speciale kettinkjes, deze allemaal draverij. Vandaar dat ik die richting uitwijs, maar zeker weten doe ik dat niet Knipoog

Gehgeh, de westerndraver, nieuw ras ? Duivel

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:09

MisDaad schreef:
en je gebruikte dit bit omdat???

( niet banketstaaf bedoeld.. zeg niet dat het in jou geval zo is... en je gaf zelf al aan het bit niet meer te gebruiken, maarrrrr: )

waar de rijkunst ophoud begint de ruitersportzaak hè?!

Als je mijn paard kent dan weet je het. Hij was gewoon weg te sterk en heeft een enorme drang op hindernissen. Dressuurmatig was alles perfect, maar zodra er een hindernis in de buurt kwam was ie soms gewoon te sterk. Daarom wisselde ik een gewone watertrens af met deze.. Zo lang je geen ophouding maakt werkt het gewoon als een normale trens, pas bij een ophouding wordt het een stang. Ik had net wat meer controle... ik gebruik dan liever dit dan dat ik met 200 kg moet trekken aan een normale trens.

Ik rijd normaal alle paarden op een water of bustrens, alleen bij dit paard kon het gewoon niet anders. Vind je een passoa, ophaalbit, pelham ed ook een martelwerktuig??? Verward Dan zouden alle springruiters en dressuurruiters op topniveau ook bezig zijn met dierenmishandeling, toch? Hun hebben dus volgens jou ook geen rijkunst?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:20

het eerste bit is een snaffle bit en het wordt niet alleen voor de western gebruikt.

Zo ken ik een iemand die dit bit gewoon gebruikt met dressuurwedstrijden omdat het een dubbele werking heeft, hang er 2 teugels aan in een bitring en je hebt volledige zeggenschap over je paard.

Paardvriendelijk nee niet echt maar sommige paarden zijn ook niet mensvriendelijk

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:29

tita schreef:
Paardvriendelijk nee niet echt maar sommige paarden zijn ook niet mensvriendelijk

Dat vind ik dus ook en snap niet dat mensen altijd meteen gaan schreeuwen van 'martelwerktuig'. Soms heb je zoiets nodig om net iets meer zeggenschap te krijgen... ik gebruik dan liever ff een ander bit dan dat het paard aan de kletter gaat. Niet dat dat in mijn geval zo was, want ik laat hem liever ook hangen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:32

Ik rij buiten en met springen met een pessoa-bit ook niet echt vriendelijk maar ik moet een keuze maken zijn leven of de mijne Haha!

Er zijn zat ruiters die in de Z rijden met stang en trens die dat helemaal niet waardig zijn.
Maar dan roept men " Die is hard met zijn handen" ik hoor dan niet dat de S&T een martelwerktuig is.

Terwijl dat het dus wel kan zijn.

Niet elk paard kun je rijden met een zachte hand en liefde heel jammer maar er kan zoveel gebeurt zijn in een verleden van een paard waardoor het niet meer een makkelijk dier kan zijn

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:36

wij gebruiken het bij western rijden als je het op goede manier gebruikt heeft je paard nerges last van
ik persoonlijk vind het fijn bit op mee te rijden
het is net zo als je hengsteketting door paard ze mond haald over over de neus doe dat is ongeveer zelfde effecht
maar dit bit is niet voor iedreen te gebruiken want je kan je paard wel pijn mee doen als je niet goed gebruikt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:17

Mijn mening is dat het pas een martelwerktuig is als je er niet goed mee om gaat en er naar grijpt zonder enige begeleiding. Ik heb het bit wat ik plaatste de eerste paar keer gebruikt onder begeleiding. Later reed ik er 1x per week thuis mee.

Maar nogmaals zeg ik dat voor mij geld... eerst een gewone dikke watertrens. En dat gaat meestal prima!

Maar volgens mij dwalen we af.. De vraag van de TS was alleen wat voor bit het was en niet wat voor bitten er nog meer zijn en de meningen van anderen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:18

Rowo: je hebt gelijk, laten we on-topic blijven!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:41

ik kende het eerste bit niet, en idd ziet er erg scherp werkend uit. Maar zoals met elk bit, het ligt er maar net aan hoe het gebruikt word. Ik heb met 1 pony ook pasoa bit in met buitenrijdne, gewoon omdat ik dr anders amper kan houden. in bak heb ik gewoon trensje in

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:50

En.. zijn jullie eral uit wat voor bit t nou precies is? en wat het nut ervan is? wat de TS vroeg? Wat ik mij ook eigenlijk wel afvraag..

Waarom wordt zo'n gebit gebruikt..? Ziet er niet paardvriendelijk uit..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:57

fionaa schreef:
En.. zijn jullie eral uit wat voor bit t nou precies is? en wat het nut ervan is? wat de TS vroeg? Wat ik mij ook eigenlijk wel afvraag..

dat is al vermeld hoor en ik heb ook nog eens geschreven waarom het is een snaffle bit

johana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:02

tita schreef:
fionaa schreef:

het snaffle bit ja vaak heb je die ook als onder bit dan nog bit er boven dat gebruien ze bij het hoger western rijden
dan heb je eerst ketting dan nog een ander scherp bit er boven waar ik even de naam van kwijt ben Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:13

het eerste bit hoort imo niet in een paardenmond thuis. die hangen hier ook in de ruitersportzaak, evenals enkele uitvoeringen met kettingen als mondstuk etc. dat kan iedere idioot dus kopen, wat imo niet mogelijk zou moeten zijn.

het tweede bit heb ik nooit eerder gezien, maar ik kan je wel vertellen dat dat niet als een stang werkt. als het mondstuk 'vast' gaat, bij hogere druk op beide teugels, dan is het dus een ongebroken trens, een bit dat in principe vrij zacht is voor de paardenmond, ook ivm de tongvrijheid, mits de tongboog niet zo hoog is dat hij in het verhemelte prikt. en of dat gebeurt verschilt per paard. het onafhankelijk bewegen van beide zijden van dit bit, maakt dat de discriminatie van de hulpen van de verschillende teugels duidelijk is, iets wat met een ongebroken trens minder is, omdat hoe dan ook het hele bit daarbij mee zal bewegen. bij onafhankelijk bewegende helften is er meer duidelijkheid voor het paard, waardoor je op een dergelijk bit al snel een fijner reagerend paard krijgt. niet omdat het bit harder is, of scherper, maar simpelweg omdat het duidelijker de hulpen doorgeeft, zonder ruis van een tegenbewegende andere helft.

wat ik me afvraag, is hoe men erbij komt dat een dergelijk bit als het eerste alleen voor 'zeer zéér gevorderde' ruiters is. je zou toch denken dat een goede ruiter met zijn paard overweg kan zonder een dergelijk gemeen bit om het dier onder controle te houden.
ook zonder druk op de teugels staat er altijd een lichte druk op een bit, door het gewicht alleen al. het is niet voor niets dat veel africhtingstrensen hol zijn, en daarmee lichtgewicht.

ga eens kijken met wat voor bit de meeste paarden afgericht worden. het eerste wat opvalt, is dat de meeste jonge paarden die aan hun training beginnen, nooit een inspectie van lagen, tanden, mondspleet, tong en kaakverhouding hebben gehad. wel wordt er voor een bepaald bit gekozen, ik vraag me af op basis waarvan. zonder een paard in de mond gekeken te hebben kan er onmogelijk een passende keuze gemaakt worden. goed gokken kan natuurlijk altijd.
meestal wordt er bij jonge dieren gebruik gemaakt van een africhtingstrens, meestal een gebroken bit (enkel of dubbel) bus- of watertrens, danwel in een eenvoudige RVS uitvoering, danwel in een speciale metaallegering uitgevoerd.
waar komt deze keuze vandaan? 'koper is zacht'. 'koper zorgt voor speekselproductie'. ja, en? of koper zacht is, moet door het paard bepaald worden. dat het zoeter smaakt is algemeen bekend, maar vind elk paard dit ook fijn? daarbij is een bit met bijv. een combinatie van RVS met 'zachte koperinlages voor een fijne smaak en speekselproductie', onderhevig aan de chemische reacties die deze twee metalen op elkaar hebben. er komt een soort elektronische reactie vrij, hierover heeft al eerder meer op Bokt gestaan.

maar goed, we hebben onze vierjarige, klaar voor het 'echte werk', en we kiezen voor een envoudige holle RVS watertrens, laten we zeggen dubbel gebroken met bol middenstuk.

hoe komt het dan, dat je in de praktijk zoveel paarden ziet, met pelhams (al dan niet mét pelhamriempjes), allerlei stang- variaties met hefboomwerking en evt kinketting, zelfs menbitten die gebruikt worden voor het rijden, tonglepels, gedraaide of dubbele mondstukken, kettingbitjes, nou ja.... laten we zeggen: je kunt het zo gek niet bedenken, of het wordt in de paardenmond gehangen. terwijl de meeste (zo niet bijna alle) paarden van start gaan met een eenvoudig africhtingsbit (met mogelijkheden zoals boven besproken, uiteraard NA scherpe controle van de lengte van de mondspleet tov de plaatsing van de voorste kiezen, aanwezigheid van haaktanden, breedteverhouding van boven- tov onderkaak, het 'breekpunt' van de tong (waarvan, wees eerlijk, de meeste ruiters nooit gehoord hebben!), hoogte van het gehemelte, etc.), zie je bij heel veel paarden op latere leeftijd de meest gekke bitten verschijnen. hoe komt dat? zijn we niet in staat om de jeugdige lichtheid van onze paarden ook 'lichtheid' te houden? kunnen zóveel ruiters hun paard niet aan, dat ze overschakelen op een heftiger bit? het einde is gewoon zoek. waar is de inspanning van de ruiters, om hun paard het principe van 'wijken voor druk' bij te brengen, en zo op een lichte trens te blijven rijden?

uiteraard zijn er die zeldzame uitzonderingen, waar het altijd al snel over gaat 'ja maar dan ken jij mijn paard nog niet', die laat ik hierin even buiten beschouwing, ook of het écht wel uitzonderingen zijn, of gewoon onkunde en onwil van de ruiter.

ik stel voor, dat we allemaal eventjes de 'verboden' vergelijking, 'mens tov paard' erbij pakken. de lagen van een paard bestaan uit een zéér dun, uiterst teer laagje weefsel, strak liggend over het bot. denk aan menselijk tandvlees. neem een balpen, en druk deze even tegen je tandvlees, boven of onder je voortanden. op deze plaatsen is het weefsel, de gevoeligheid daarvan, vergelijkbaar met de lagen van onze paard. de gevoelige tongspier en gehemelte laten we zelfs nog even voor wat die is.

pak een balpen, druk deze eens tegen je tandvlees op de besproken plaats, zachtjes. kijk dan eens hoeveel druk je (soms, misschien altijd! hoeveel kilo's heb JIJ in je handen?) zelf gebruikt op de teugels tijdens het dagelijkse werk, en probeer eens of je dat op je tandvlees kunt verdragen....

eye opener? laten we het hopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:15

tita schreef:
fionaa schreef:

dat is al vermeld hoor en ik heb ook nog eens geschreven waarom het is een snaffle bit

een snaffle is niets meer of minder dan de Engelse naam voor een trens. en deze komen, net als in Nederland, in vele soorten, maten en uitvoeringen. de naam trens zegt hier dus niets. het geeft alleen aan dat het geen stang betreft. (stang = ongebroken mondstuk, altijd met hefboomwerking, en in veel gevallen met kinriem of -ketting)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:18

merrieveulen schreef:
waar is de inspanning van de ruiters, om hun paard het principe van 'wijken voor druk' bij te brengen, en zo op een lichte trens te blijven rijden?

Het gros van de ruiters durft niet naar zichzelf te kijken en toe te geven dat ze er een zooitje van maken. Het is altijd makkelijker om je paard de schuld te geven dan om te zeggen dat je het zelf verkloot hebt...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:19

Silly_Woman schreef:

volgens mij rijden echt gevorderde ruiters juist met de simpelste bitten, die hebben al die poespas niet nodig...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:23

Moderatoropmerking:
Ik heb een bérg offtopic berichten verwijderd.
Gelieve ontopic te blijven, kijk nog eens naar de titel van dit topic "hoe noemt dit bit?" graag daarover doorgaan Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:23

Ir111 schreef:
merrieveulen schreef:
waar is de inspanning van de ruiters, om hun paard het principe van 'wijken voor druk' bij te brengen, en zo op een lichte trens te blijven rijden?

Het gros van de ruiters durft niet naar zichzelf te kijken en toe te geven dat ze er een zooitje van maken. Het is altijd makkelijker om je paard de schuld te geven dan om te zeggen dat je het zelf verkloot hebt...

juist. en wie is er de dupe van? het paard, altijd. of dat nou met bitten is of niet, het paard is degene die eronder lijdt, en dat is het erge ervan. wij mogen al heel blij zijn dat onze paarden met ons willen samenwerken, en imo kan dat ook zonder afdwingen.

kijk eens met welk gemak het woord 'scherp(er)' en het woord 'hard(er)' gebruikt worden, mensen denken niet meer zélf na, lezen ergens wat, of zitten met een probleem... paard trekt voor de hindernis, tja dat hou je niet. zoiets los je dus op met een scherper bit kennelijk. en dát begrijp ik niet. hoezo scherper bit? trainen, oefenen, de lichtheid, die elk paard van nature in zich heeft, terugbrengen. en ja, dat kost lessen, tijd en moeite. even naar de ruitershop voor een ander bit is dan een stuk makkelijker, je hoeft geen fout van jezelf toe te geven, en hoeft ook geen stap terug in de training...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:35

Sim0ne schreef:
Silly_Woman schreef:

volgens mij rijden echt gevorderde ruiters juist met de simpelste bitten, die hebben al die poespas niet nodig...

Precies! En daarmee is weer in één zin gezegd wat in de weggegooide pagina duidelijk gemaakt wilde worden. Haha!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:40

gege.. en terrecht.. al vind ik het wel jammer dat ik nu voor niets heb zitten googlen heel de ochtend Tong uitsteken
was zo een mooi artikel!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:40

hmm nou ik zag gisteren het springen op TV, en daar hebben ze écht niet allemaal trensjes hoor! heel veel bitten met hefboomwerking komen voorbij, en er wordt aan gerukt... ik heb een barrage gezien met een stuk of tien deelnemers geloof ik, maar heb maar een stuk of twee trensjes gezien. veel pelhams en dergelijke. en dat is dan de wereldtop...