verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Re: verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:43

Huertecilla schreef:
leonietje schreef:
Misschien toch nog even questie van tijd geven.

De vraag die je als verantwoordelijke wel moet blijven stellen is of dat wat jíj als 'hoger' doel hebt wel in het belang van het paard is. Het doel heiligt het middel niet per definitie. Als het paard langere tijd pijn heeft ten gevolge van welke manier van verzorging ook, dan is dat ethisch niet te verantwoorden.

hc

Misschien moet je in iets andere taal communiceren zodat iedereen het ook leuk vind om te lezen wat je schrijft.
Ik denk dat jij namelijk veel ervaring en veel kennis hebt maar je komt onprettig over.
En dat terwijl ik denk dat je het allemaal heel goed bedoeld.
Kijk maar of je er wat mee doet. Haha! Is niet onaardig bedoeld.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:02

Ik heb voor mijn menpony's de Smitties laten aanmeten. Omdat het om kleine pony's gaat is dit ideaal omdat hij ze echt op maat maakt. Ze zien er wel wat lomp uit, maar bevallen redelijk goed. Soms tijdens een flinke galop wil ik er nog wel eens eentje verliezen. Toch zou ik niet meer terug willen naar ijzers en zonder ijzers is niet te doen als je veel kilometers maakt.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:45

Ik heb besloten er eerst maar ijzers eronder te doen. Als zijn hoeven weer sterk en gezond zijn, en aangegroeid. Dan wil ik ze in overleg met de hoefsmid eronderweg laten. Dan ga ik hoefschoenen aanschaffen. De hoef nu is niet goed en gezond. Hij is te kort en heel erg plat. Ik kan nu ook niet goed meten welk hoefschoen ik voor hem hebben moet. Als zijn hoeven (moet ik zeggen) weer gezond en sterk genoeg zijn en wat holler, ga ik hoefschoenen aan laten meten. Maar hij is momenteel erg gevoelig. Ik vind het niet normaal als je paard door een buitenrit, op zand/ berm, kreupel word. Ik mevrouw anti-ijzer heeft toch de keuze gemaakt om for the time beïng een ijzer eronder te plaatsen. Ik denk dat het op dit moment het best voor hem is. Even afwachten wat de hoef nu doet.

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-07 12:47

hc[/quote]
Misschien moet je in iets andere taal communiceren zodat iedereen het ook leuk vind om te lezen wat je schrijft.
Ik denk dat jij namelijk veel ervaring en veel kennis hebt maar je komt onprettig over.
En dat terwijl ik denk dat je het allemaal heel goed bedoeld.
Kijk maar of je er wat mee doet. Haha! Is niet onaardig bedoeld.[/quote]

Ja erg ingewikkeld he? maar inderdaad vast goed bedoeld Lachen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:09

Ik herken het wel. Knipoog Maar vraag me wel af of de hoeven wel sterker worden door er ijzers onder te laten zetten.

Mijn ijslandse merrie is nu 15 jaar oud en de afgelopen 10 jaar heeft ze elke zomer op ijzers gestaan, omdat ze het op blote voeten echt niet redde over de steentjes en echt kreupel werd. In de rest van het jaar staat ze op een andere wei en hoeft ze niet over steenslagpaden, dan gaat het altijd prima op blote voeten.
Ik heb nu eindelijk goed passende hoefschoenen én een andere (natuurljike) bekapper, waardoor de hoeven niet meer brokkelen en zet nu dóór!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:08

Mijn verzorgpony van vroeger, een Fjord, had ook van die schoenen en ik vond het echt een ramp in het begin. Vooral omdat hij eerst een soort had, waar je ze met een touwtje moest dichtbinden zeg maar ipv. met een klip ofzo. Om de haverklap vlogen die schoenen dus af, dus als ik aan het rijden was kon ik altijd een paar keer afstijgen om weer zo'n piepschoen ergens uit de struiken op te vissen en weer aan te doen Knipoog

Toen kreeg hij echter van die hele mooie met klipsluiting en die waren echt fantastisch. Bleven goed zitten onder alle omstandigheden (buitenrit, dressuur en springen), dus vanaf toen was het geen probleem meer en werd de pony zelf ook veel vrolijker, want iedere keer opnieuw die schoenen omdoen tijdens het rijden vond hij niet echt geslaagd.

Geloof niet dat ze van een bepaald merk waren, dacht dat ze bij de faculteit Diergeneeskunde vandaan kwamen...

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 13:10

ja over een tijdje wil ik ook aan de hoefschoenen. Maar het kan gewoon nu nog niet, hij loopt na 1 buitenritje overal weer gevoelig, wei bak dan heb je niks aan hoefschoenen. Hij heeft ook zeer slechte hoeven. Maar nu hij bij mij is, staat hij dagelijks op het land en krijgt hij voldoende vit. en mineralen binnen. Ik hoop dat dit zijn hoeven aansterkt. Hij stond eerst op rantsoen want zijn maatje was hoefbevangen. Nu heeft hij een ander leven, meer voeding en beweging. Dit zijn natuurlijk ook allemaal factoren wat belangrijk is voor de hoeven. Ik wacht af, ik laat er ieder geval eerst een ijzertje weer onderzetten. Kijken hoe het gaat. Misschien van t winter van de ijzers af. Ik zie wel, ik hou jullie op de hoogte Lachen hi

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:24

Beterschap dan maar !! Nu kun je deze zomer in elk geval weer lekker rijden. Knipoog

peetenwallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 23:18

Ja das ook lekker, buiten rijden vind hij ook leuker dan in de bak hahahahaha. Bedankt!!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:02

Even wat anders kan je met hoefschoenen ook gewoon over het gras draven en galopperen is dat niet glad?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:05

Een toenmalig stalgenootje had ze gekocht voor haar paard. 1x naar het bos geweest en ze was ze al verloren.. (paard had 1 stijl hoefje)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:19

jessie84 schreef:
Even wat anders kan je met hoefschoenen ook gewoon over het gras draven en galopperen is dat niet glad?

Ja hoor dat kan wel. Er zijn zelfs ook kalkoenen voor in hoefschoenen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:46

jessie84 schreef:

Een hoefschoen is ongeveer net zo stroef als een 'blote' hoef. Dus je kunt er prima mee over het gras draven en galopperen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:24

Somebitch schreef:
Een toenmalig stalgenootje had ze gekocht voor haar paard. 1x naar het bos geweest en ze was ze al verloren.. (paard had 1 stijl hoefje)

Ten eerste zaten ze dan waarschijnlijk niet goed aan.
En ten tweede moeten de hoefschoenen heel goed ingelopen worden, 5 minuten de eerste dag aan en dan elke dag 5 minuten langer. Gelijk ermee naar het bos is dus echt niet slim, dan kan je paard aardig pijn aan de bal van de hoef krijgen aan zijn hoeven krijgen omdat ze niet gewend zijn dat er wat tegen de bal van de voet aanzit.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:40

hoi weet iemand waar ik deze hoefschoenen kan kopen/bestellen. Ben op zoek naar de easyboots.

thx

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:43

even googlen
er zijn veel winkels waar je easyboots kan kopen of bestellen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:44

ma_rie_tje schreef:
even googlen

ja dat heb ik gedaan in Nederland zijn er niet veel die ze verkopen. Ik wil de easyboots bare en zijn niet standaard te kopen. Anders vraag ik niet naar adressen.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:15

Chevano schreef:
ma_rie_tje schreef:
even googlen

ja dat heb ik gedaan in Nederland zijn er niet veel die ze verkopen. Ik wil de easyboots bare en zijn niet standaard te kopen. Anders vraag ik niet naar adressen.

Ik kan zelfs geen enkele winkel vinden of ik zoek niet goed. wie weet een winkel waar ze ze hebben en chevano: waar ga jij ze nu bestellen?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:38

ik heb al iet gevonden. Maar een vraag aa iedereen: ik zie dat er bij de easyboots van die punten in zitten die ws het schuiven tegen gaan. Gaat de hoef hier niet mee kapot. De hoeven van mijn fjord hebben nl een dunne wand dus is dit misschien wel pijnlijk voor ze??

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:47

even om te reageren op het antwoord van mijn post.
Er werd gevraagd naar winkels waar je easyboots kan bestellen of kopen.
Er stond nergens in haar post dat het om het type bare ging.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:08

ma_rie_tje schreef:
even om te reageren op het antwoord van mijn post.
Er werd gevraagd naar winkels waar je easyboots kan bestellen of kopen.
Er stond nergens in haar post dat het om het type bare ging.

Maaar wel logisch dat ik een winkel zoek war ze allemaal te koop staan ivm met de keus. Die oude types kan je wel krijgen . Maar een speciaal zaak war je ze allemaal kam krijgen heb ik nog niet gevonden. En degene die het wel hebben reargeren niet op de email bij de site.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:58

mjet schreef:
ik heb al iet gevonden. Maar een vraag aa iedereen: ik zie dat er bij de easyboots van die punten in zitten die ws het schuiven tegen gaan. Gaat de hoef hier niet mee kapot. De hoeven van mijn fjord hebben nl een dunne wand dus is dit misschien wel pijnlijk voor ze??

je krijgt er van die rubber beschermdingen bij voor over de punten
zelf heb ik die plaatjes er helemaal uitgehaald, samen met de hielband, en ze vervangen door (zelf gemaakte) taperstraps.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:47

Heel interessant onderwerp! Knipoog
Zo te lezen is bijna iedereen het er wel mee eens dat een gewone hoef het ideale is. Toch is dat soms niet genoeg en hebben we een hoefschoen of een ijzer nodig.
Wat is het beste (minste schade, ongemak)/slechtste voor een bereden paard, het ganse jaar door ijzers (voor dressuur in een piste eigenlijk overbodig en ook niet natuurlijk) of geen ijzers en één keer per week hoefschoenen voor een langere rit op verharde weg?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:06

missgalop schreef:
Wat is het beste (minste schade, ongemak)/slechtste voor een bereden paard, het ganse jaar door ijzers (voor dressuur in een piste eigenlijk overbodig en ook niet natuurlijk) of geen ijzers en één keer per week hoefschoenen voor een langere rit op verharde weg?

Ik denk de hoefschoen.
Ik ben er zelf ook over aan het nadenken. M'n paard loopt sinds 1 jaar ijzerloos. Maar de laatste tijd zijn de hoeven te zacht en slijten ze te hard. Ook loop ze meer gevoelig. Om weer tot sterke hoeven te komen wil ik denk ik tijdelijk hoefschoenen gaan gebruiken. Ga het binnenkort eens met mijn smit bespreken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:18

peetenwallie schreef:
ja over een tijdje wil ik ook aan de hoefschoenen. Maar het kan gewoon nu nog niet, hij loopt na 1 buitenritje overal weer gevoelig, wei bak dan heb je niks aan hoefschoenen.

[/quote]

Ja maar hoefschoenen gebruik je JUIST voor die buitenritjes. In de wei/bak heeft hij ze niet nodig omdat hij dan op zachte ondergrond loopt.

Morgen krijgt mijn fjord weer Smitjes aangemeten. Lang verhaal kort makend: heeft altijd blootvoets gelopen tot dr zool verziekt werd door een NBer. Gevolg paard giga kreupel op de zool. Toen op smitjes overgegaan want ik wilde geen ijzers. 1.5 jaar heel veel plezier van gehad tot ze er 1 verloor omdat de sluiting was afgebroken. Omdat dr zool nog steeds bagger was ijzers eronder laten zetten. Nu is na ruim 3 jaar dr hoef eindelijk aangesterkt en kan ze weer zonder proberen. Dus voor de buitenritten en endurance/mendurance krijgt ze weer schoenen en de rest van de tijd mag ze weer lekker op blote voeten en bekap ik ze gewoon weer zelf net als vroeger.

Wij hebben overigens de schoenen nooit in hoeven lopen, heb er vele endurance wedstrijden mee gereden en altijd tot volle tevredenheid. Uitvinding van de eeuw!