Bandages of peesbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Re: Bandages of peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:10

Peesbeschermers met springen zijn niet bedoeld om te beschermen tegen een balk. Daar blijft het paard als het goed is vanaf.
Met springen heb je door de landing een moment waarop het risico levensgroot is dat de achterbenen de pees van de voorbenen doorboren. Als ze kort achter de hindernis landen en de achterbenen goed naar voren brengen uit voorzichtigheid, kan daar een peesklap uit volgen.
Peesbeschermers achter zijn tegen het strijken maar bij het springen vooral ook om ze achter uit te laten slaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:35

Simba_ schreef:
Dat weet ik, maar als mijn paard een tijdje niet buiten heeft kunnen lopen krijgt hij toch echt bescherming om !
Als je hem af en toe ziet springen... Phoe.. Als de gekkigheid eruit is kan je ze altijd nog af doen.
Ik heb hem in de wei wel ALTIJD springschoenen om. Anders vliegen de ijzers je om de oren af en toe Clown

Dan zet je je paard te weinig buiten. Als je een paard gewoon iedere dag een fatsoenlijke periode (= minimaal enkele uren) naar buiten doet, zijn ze een stuk minder slordig met zichzelf.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:36

Waratje schreef:
Simba_ schreef:
Dat weet ik, maar als mijn paard een tijdje niet buiten heeft kunnen lopen krijgt hij toch echt bescherming om !
Als je hem af en toe ziet springen... Phoe.. Als de gekkigheid eruit is kan je ze altijd nog af doen.
Ik heb hem in de wei wel ALTIJD springschoenen om. Anders vliegen de ijzers je om de oren af en toe Clown

Dan zet je je paard te weinig buiten. Als je een paard gewoon iedere dag een fatsoenlijke periode (= minimaal enkele uren) naar buiten doet, zijn ze een stuk minder slordig met zichzelf.

Mijn paard staat iedere dag een paar uur buiten. (nu dan niet met die weer en deze natte bodem Clown )
Maar hij is gewoon super vrolijk. Als de andere paarden, die hij kan zien gaan spelen ofzo doet hij gewoon vrolijk mee !
Hij is de ene dag wat rustiger dan de andere (bv bij warm weer ofzo) maar vrolijk en nieuwschierig (en daardoor dus soms een béétje te lomp) is hij altijd Haha!

Daarom bescherm ik hem zo goed mogelijk, voor zijn eigen veiligheid (en voor mijn gemoedsrust natuurlijk ook n beetje Knipoog )

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:02

Ik vind bandages fijner. Makkelijk in gebruik, dan maar een paar minuten langer bezig. Ook vind mijn paard bandages fijner dan peesbeschermers.

lovemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:59

Ik rij het liefst met peesbeschermers.. Maaar met crossen..doe ik bandages. Ik vind dat toch wat veiliger

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:03

Venetia schreef:
Peesbeschermers met springen zijn niet bedoeld om te beschermen tegen een balk. Daar blijft het paard als het goed is vanaf.
Met springen heb je door de landing een moment waarop het risico levensgroot is dat de achterbenen de pees van de voorbenen doorboren. Als ze kort achter de hindernis landen en de achterbenen goed naar voren brengen uit voorzichtigheid, kan daar een peesklap uit volgen.
Peesbeschermers achter zijn tegen het strijken maar bij het springen vooral ook om ze achter uit te laten slaan.

Dan heb je het over het springen van gigantische hoogtes, niet de gemiddelde recreatie sprongetjes van 80 cm bv die de meeste mensen maken..

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:49

Van bandages zie ik het nut niet in, dat is m.i. een mode item waarbij de kans groter is dat je er meer slecht dan goed mee doet.

Ons vorig paard hebben we 8 jaar lang zonder 'iets' gereden, nooit ergens last van gehad Lachen Echter denk ik wel dat ik bij ons volgende paard wel peesbeschermers zal gaan gebruiken.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:54

Heel veel mensen hebben het idee dat bandages veel warmer zijn dan peesjes. Ik heb dat meerdere keren vergleken met elkaar (na het rijden een thermometer er tussen gestopt Haha! ). Onder bandages zijn de benen niet warmer, maar juist onder peesjes zijn ze warmer (van die kunstof peesjes met zwart rubber aan de binnenkant). Bandages ademen veel beter (maar dan bedoel ik niet die dunne rekbare inclusief onderlap, want die heb ik niet getemperatuurd).
Zo ken ik ook veel paarden die door peesjes beschadigingen aan de benen hebben (of hebben gehad) die je ziet door de witte haren daar.
Dus als mensen roepen, bandages zijn slecht, dan moet je dat ook onderbouwen waarom! Wat als je ze verkeerd omdoet geldt het ook voor peesjes dat ze meer kwaad dan goed doen..

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:58

Wil je ook vertellen wat de temperatuur onder beide was?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:24

Het is al weer een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb maar bij de bandages zat het rond de 37,5-38 graden en de peesjes rond de 39 graden. Dat was wel na intensief rijden, waarbij er soms zelfs schuim onder de peesjes zat..

lancie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:47

vind peesbeschermers beter voor bescherming! en heb gehoord dat bandages niet zo goed zijn voor de benen want de tempratuur kan oplopen tot rond de 45 graden met trainen

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:18

haha.. ik zie nu dat ik eigelijk een (bijna) dubbel topic geopend heb,

ik kopieer mijn tekst even Lachen

Hai bokkers!

mijn eerste pony heb ik altijd zonder beschermers gereden.. ( ach.. ja.. toen was ik nog te klein om alleen te zadelen, laat staan te beslissen of er over na te denken of ze wat om haar benen moest)

De Pony daarna met pijpkousen, en daarna voor peesbeschermers en achter pijpkousen.
momenteel rijd ik haar met voor peesbeschermers en achter bandages..

mijn paard reed ik ( n.a.v onderstaand verhaal) voor en achter met peesbeschermers
momenteel rijd ik hem met 4 bandages.

Ik zit er nu over te denken van die eskadron 3-1 beschermers voor alle twee te kopen, ookal was ik daar eerst fel op tegen..
( bandages ook wel, maar dat voelde minder ernstig zeg maar.. het verhaal ging toen dat onder die drie in één beschermers het wel 60 (!!!) graden kon worden ( leek me niet zo goed voor die o zo gevoelige peesjes) . met eskadron lappen dacht ik dat het met bandages wel mee zou vallen. maar peesbeschermers waren toen der tijd de beste optie)

maar nu!!
nu gaat weer het verhaal dat steeds meer dierenartsen juist de bekende peesbeschermers afkeuren en voor 3-1 beschermers pleiten.
waarom?
een peesbeschermer is hard.. op het moment dat een paard zijn been buigt, drukt de pees dus een beetje tegen het randje van de peesbeschermer aan, gevolg.. hele lichte peesblessures. ( nauwelijks opvallend, maar wel tenkoste van het paard.)

mijn paard rijd ik hierdoor al met bandages, maar mijn pony alleen achter. (waarom? tja.. macht der gewoonte...)

mijn pony rijd ik ook een stuk minder intensief dan mijn paard, dus dat uurtje een beetje rondes lopen, overleeft ze wel.

het rijden is nu niet zo zeer het probleem, maar in het weiland lopen mijn beesten met 4 beschermers, ze worden buiten gezet en binnen gehaald op stal ( ze gaan met de hele groep tegelijk.)
omdat het nogal heethoofden zijn, en ze toch iedere dag een sprintje moeten trekken, wil ik ze niet zonder beschermers buiten zetten. Ik kan moeilijk van de eigenaresse van stal vragen of ze elke ochtend mijn paarden wil bandageren.

Omdat mijn pony momenteel herstellende is van een ( gelukkig lichte) peesblessure, denk ik hier veel over na..

zou het toch door de beschermers komen???
wat voor beschermers zal ik ze dan eens om doen??

de vraag: wat is jullie mening?????
ik zit er toch over te denken ze op het land in iedergeval eskadrons om te doen, maar als het warm weer is, weet ik niet hoe warm die dingen worden.....

ThanX alvast!

sorry hè Knipoog

ennuh.. de witte haren van peesbeschermers:
dat komt omdat je dan de elastieken te strak doet, je krijgt dan een soort drukkingen op het been Knipoog

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:24

Ik rijd altijd met peesbeschermers. Hij heeft ze altijd om alleen niet in het land (wat sommige dan wel weer doen dat vind ik niet echt nodig bij mijn paard, en ze kunnen drukplekken en dikke benen veroorzaken als het heel warm is en ze te lang om zitten). En peesbeschermers zijn lekker makkelijk om te doen. Bandages heb ik ook wel maar gebruik ik meestal om een coolpack ofzo meee op zijn plaats te houden als hij een dik been heeft of met een pas de deux dan vind ik dat ook wel leuk. Toch gebruik ik liever peeskappen. En tegenwoordig heb je ze ook al voor zo rond de 20 euro. Dat is beter dan een blessure!