wat voor een bit is dit?? !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChrlOtte

Re: wat voor een bit is dit?? !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:41

Biertabje schreef:
er niks mis met zo'n optoming... het mag alleen vanaf de Z Lachen
alleen de combinatie hack en knevel vind ik wat apart, maja het mag nu eenmaal... de knevel is op zich zelf staand zacht bitje!!

de hackamore geeft (op deze foto) toch echt wel inwerking...

ik rijd zelf ook met combi van hackamore en bit, sommige dieren reageren beter op de neus dan dat iemand met een bit door de mond loopt te raggen (ook niet bepaald vriendelijk!!) Bloos
in dit geval wordt er ook 1 teugel gebruikt dmv pelhalmriempjes, waardoor hack en bit ook een stuk rustiger liggen!

Ja, maar hier zitten de bakstukken over de hackamore, daardoor heeft deze geen inwerking...

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:34

Chachatju schreef:
Ik heb dit aan een vriendin van mij laten zien, en volgens dat zij zegt, is dit pure show...
Als je goed kijkt, zie je op de foto's dat de bakstukken die aan het bit vastzitten,
OVER de hackamore zitten, zo heeft de hackamore dus geen enkel nut, hij zit "vast" eigenlijk.

Dus eigenlijk is dit een soort van rubberen (wat overigens heel zacht is) knevelbit, met een hackamore die geen werking heeft op de mond.
Dan is alleen nog de vraag waarom iemand dat dan zou indoen,
want als je in de Z springen zit, moet je toch al weten dat een hackamore geen werking heeft als er bakstukken over zitten..

Wat een uitleg..Pling

onzin, een hackemore werkt door het hefboomprincype. als je aan de teugels trekt kantelt de stang waardoor hij de neus dichtsnoert, en achter de oren druk geeft. dat er een los bakstuk overheen hangt heeft totaal geen inwerking op de hackemore.
dat ze het bit en de hack op een enkele teugel rijd, maakt de werking wel onduidelijker voor het paard. dus niet het bakstuk dat eroverheen hangt, maar de gecombineerde werking maakt het tot een byzondere optoming. verder is het een zachte rubber kneveltrens.
er worden heel vaak paarden op deze combinatie gereden, maar doorgaans neemt men dan een dubbele teugel zodat je als ruiter elk moment de keuze kan maken of je hem op de hackemore wilt corrigeren of op het bit. met een bit kan je gemakkelijker sturen (precieser) en met een hackemore kan je heel beheerst de snelheid corrigeren. als je paard te heftig is kies je voor een enkele teugel, waarschijnlijk omdat je gewoonweg de tijd niet hebt om tussen twee teugels te moeten kiezen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:49

Ik weet ook van iemand die met een paard van haar met een soort zelfde optoming heeft gesprongen. Dit paard werd erg enthousiast met springen en zeker in de hogere en snellere parcoursen was het af en toe kunst-en-vliegwerk om het dier goed voor de hindernis te krijgen. Ze moest erg in de remmen en sturen en paard reageerde vrij heftig op het bit. Over het algemeen geen probleem, maar bij het springen werd het paard te heet. Hij reageerde echter wel fijn op druk op de neus, dus is ze met een combi gaan rijden. De hackamore om het paard op een rustige manier terug te kunnen rijden en het bitje voor het maken van de wendingen.

In ervaren handen is het een optoming die geen probleem hoeft te vormen, in sommige gevallen zelfs paardvriendelijker is. Maar dan ook alleen in ervaren handen.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:26

Het enige wat ik er van kan zeggen is, dat ik het er wel heel zielig uit vind zien,, zou niet graag dat paard willen zijn!