mexicaans hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Re: mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:16

meissjj57 schreef:
Shenavallie schreef:
Hier is al eens een discussie over geweest, maar hoe dan ook: ik ben het met Stef en Runningkawa eens. Als je de werking niet kent, dan moet je het zeker niet aanschaffen! Ken je de werking wel, dan weet je ook of je het wel of niet moet doen. Echter, aan de inhoud te lezen ben je nog niet zover om met een Mexicaanse neusriem te rijden. Dat geeft niet, misschien dat je het ooit in de toekomst kan doen (mits het nodig is natuurlijk!!!!!!). De kunst is om te rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen. Daar leer je zelf ook het meest van! Knipoog

ik heb op mijn verzorgpony (bijna) altijd zonder zadel gereden, en ik probeer als het rustig is in de manege mijn paard te laten wennen aan het bitloos hoofdstel alleen is het haast nooit rustig, dus het gaat niet zo snel maar ze reageert veel beter.
dus dan heb ik er vast al wat bij geleerd en als je bedenkt dat ik in een ver-gevorden les rij...

Je bent aan het proberen om je paard met een bitloos hoofdstel te berijden, waarom zou je dan in vredesnaam een hoofdstel gaan kopen met een juist scherpere inwerking? Verward Koop gewoon een leuke frontriem voor op je bitloze hoofdstel en ga daar mee verder, veel beter dan een hoofdstel kopen met een werking die je paard waarschijnlijk helemaal niet nodig heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:21

Ik heb nog geen argument gehoord waarom de mexicaanse neusriem scherper inwerkt dan een sperriem bij normaal gebruik. (Want grof inkomen is bij elk bit, hoofdstel, etc. natuurlijk uit den boze)Ik ben echt nieuwsgierig waarom.
Volgens mij is hij juist ontworpen voor meer ademmogelijkheid, niet om je paard dicht te snoeren.
Heeft iemand een goede uitleg, waarom hij zo scherp zou inwerken?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:09

Sisco4life schreef:
Het werkt in principe niet harder in. Als je hem niet dichtsnoert dan heeft ie er geen last van. Hij werkt pas echt als jouw paard zijn mond opengooit. Dan komt er druk (pijn ) op het neusbeen en daardoor doet hij zijn mond dicht.

@ janouk
Hier dus een argument van Sisco4life, en er staat ook nog wat informatie over in de Wiki. Dat van dat vrijer ademhalen klopt idd wel, maar als je een te harde ophouding maakt of als het paard z'n mond open doet, werkt de mexicaan gewoon erg hard in. Het is dus een hulpmiddel, en als je paard zo'n hulpmiddel niet nodig heeft, moet je het gewoon niet gebruiken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:12

bedankt voor de info.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:23

janouk schreef:
Ik heb nog geen argument gehoord waarom de mexicaanse neusriem scherper inwerkt dan een sperriem bij normaal gebruik. (Want grof inkomen is bij elk bit, hoofdstel, etc. natuurlijk uit den boze)Ik ben echt nieuwsgierig waarom.
Volgens mij is hij juist ontworpen voor meer ademmogelijkheid, niet om je paard dicht te snoeren.
Heeft iemand een goede uitleg, waarom hij zo scherp zou inwerken?

De metalen ringen op de jukbeenderen kunnen zeer scherp inwerken als je een strenge ophouding maakt, of sterk doorvraagt aan 1 kant.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:30

Janouk: Heb je weleens gekeken waar het rondje op de neus zit? En dat in verhouding met de anatomie en zenuwpunten van een paard?
Aansnoer neusriemen hou ik ook niet van, gekombineerde die te laag hangen trouwens ook niet

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:19

meissjj57 schreef:
Shenavallie schreef:
Hier is al eens een discussie over geweest, maar hoe dan ook: ik ben het met Stef en Runningkawa eens. Als je de werking niet kent, dan moet je het zeker niet aanschaffen! Ken je de werking wel, dan weet je ook of je het wel of niet moet doen. Echter, aan de inhoud te lezen ben je nog niet zover om met een Mexicaanse neusriem te rijden. Dat geeft niet, misschien dat je het ooit in de toekomst kan doen (mits het nodig is natuurlijk!!!!!!). De kunst is om te rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen. Daar leer je zelf ook het meest van! Knipoog

ik heb op mijn verzorgpony (bijna) altijd zonder zadel gereden, en ik probeer als het rustig is in de manege mijn paard te laten wennen aan het bitloos hoofdstel alleen is het haast nooit rustig, dus het gaat niet zo snel maar ze reageert veel beter.
dus dan heb ik er vast al wat bij geleerd en als je bedenkt dat ik in een ver-gevorden les rij...[/quote]
??? Wat wil je hiermee duidelijk maken?

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:26

dat ik geenb beginner ben... want ik heb het idee dat jullie dat denken.

enne ik ben naar de ruitersportzaak geweest en daar zeggen ze ook dat het gewoon kan.

Snoevie schreef:
meissjj57 schreef:
oke, ik heb gezegd dat ik het eerst aan mijn paardrij instructeur zal vragen, en het antwoord was heel tegenstrijdig met wat jullie zeiden: ja, het kan want een mexicaan heeft dezelfde werking als een gewooon hoofdstel.
dus snap ik nou iets verkeerd, of kan het gewoon?

dan heb jij wel een instructeur met een aparte kennis,want een mexicaan werkt gewoon niet hetzelfde als een normale neusriem,ik denk dat je dat jezelf ook wel kan bedenken?

ik geloof niet dat je je pony ermee verkl**t,alleen wáárom wil je hem gebruiken als je ook gewone hoofdstellen met blingbling hebt? feit blijft dat een mexicaan een scherpere inwerking heeft bij 'normaal' gebruik als bij een normale neusriem.
bv HH heeft een model met bling op de neusriem.

ik vind een mexicaan ook erg mooi,alleen zou ik hem niet gebruiken alleen omdat ik hem mooi vind.
overigens,ik heb een gewoon hoofdstel met gecombineerde neusriem,ook hartstikke mooi!

mijn advies,als je de werking niet nodig hebt,koop lekker een gewoon hoofdstel met bling,net zo mooi!

ten eerste mijn instructeur heeft geen aparte kennis, hij weet het gewoon, neem dat maar van mij aan want hij zit zowieso al meer als 20 (!) jaar in dit vak! dus hij zal het wel weten en veel mensen die ik vraag vinden ook dat het je paard geen pijn doet en ook dat je je paard er niet mee verkl**t!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-07 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:30

tuurlijk zeggen ze dat
dan koop jij het tenminste...

En sorry, ver gevorderde les is bij mij nog steeds een beginner
Niet denigrerend bedoeld, zo zijn we allemaal begonnen, maar dat zijn imo indelingen in toch de beginners lessen.
Nu zal je dat niet graag horen, omdat je niets in dit topic graag wilt horen, maar helaas dan maar...

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:33

runningkawa schreef:
tuurlijk zeggen ze dat
dan koop jij het tenminste...

En sorry, ver gevorderde les is bij mij nog steeds een beginner
Niet denigrerend bedoeld, zo zijn we allemaal begonnen, maar dat zijn imo indelingen in toch de beginners lessen.
Nu zal je dat niet graag horen, omdat je niets in dit topic graag wilt horen, maar helaas dan maar...

bedoel je dat die indeling voor beginners is?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-07 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:35

Ja dat bedoel ik Ja
De naam vergevorder is ver gevorderd onder de beginnende ruiter Lachen

Niet als vergevorderd onder ruiters algemeen Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:37

meissjj57 schreef:
ten eerste mijn instructeur heeft geen aparte kennis, hij weet het gewoon, neem dat maar van mij aan want hij zit zowieso al meer als 20 (!) jaar in dit vak! dus hij zal het wel weten en veel mensen die ik vraag vinden ook dat het je paard geen pijn doet en ook dat je je paard er niet mee verkl**t!!!

Nogmaals: Koop lekker dat ding, je wilt toch niet luisteren en vraag jezelf voortaan voor je iets post of je iets met het gegeven advies WILT doen. Scheelt een hoop getyp

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:39

ik luister naar advies maar IK zoek ook verder als alleen www.bokt.nl ik vraag het aan mensen die het goed weten die er al jaren ervaring mee hebben, dus ik kijk naar het advies en al ben ik zo eigenwijs om er tegenin te gaan, ik wil dan ook een goed argument niet alleen dat hij hard is en als je hem verkkeerd gebruikt dat het niet goed is voor je paard en dat je je paard verkl¨**t, een ander argument graag ook nog...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:42

Is dat niet argument genoeg?
Het argument dat ze zijn om heftige paarden in toom te houden omdat het scherp inwerkt?
Dat is dan toch niet eerlijk bij een braaf paard?
Lijkt mij argument genoeg Lachen

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:42

runningkawa schreef:
Ja dat bedoel ik Ja
De naam vergevorder is ver gevorderd onder de beginnende ruiter Lachen

Niet als vergevorderd onder ruiters algemeen Lachen

nou, dat is niet zo, ik rij al best lang, dus dan zal ik zeker een beginner zijn, sorry hoor, op onze manege delen ze naar groepen in, en als ik dan een beginner ben waarom heb ik dan leren wijken, schouderbinnenwaarts, enzovoort, enzovoort geleerd??? omdat dat te moeilijk is voor een beginner??

dat wil ik wel weten Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-07 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:44

Een mexicaans hoofdstel heeft een scherpere inwerking dan een engels hoofdstel. De neusriem zit veel hoger en werkt daardoor veel scheper in. Hoe lager de neusriem, hoe zachter de inwerking. Er is dus wel degelijk een verschil. Zelf raad ik je af om een mexicaans hoofdstel aan te schaffen 'voor het mooi'. Zelf vind ik het welzijn van het paard (een zachtere inwerking) belangrijker dan een mooi bling, bling hoofdstel. Denk er nog eens goed over na zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:46

geloof jij iets wel?

Ga jij met die schouderbinnenwaarts maar een oficieel bij de knhs starten...kom je van een kouwe kermis thuis hoor...
Zoiets is algemeen bekend..maar weet je
geloof alles maar wat je zelf wilt...
over je nivo en over de neusriem..je weet het toch beter dan mensen die al langer in de paarden zitten dan dat jij oud bent Haha!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:46

Sorry, maar ik deel de mening van rk, zolang jij op een manege rijdt, ben jij een beginnende ruiter. Jij zult nooit zelf keuzes moeten maken mbt het harnachement van je paard, danwel de voeding of de bodembedekking. Dat hoort ook bij het "ervaren" zijn. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ervaring heeft niet alleen maar te maken met de kunstjes die je 1 a 2 keer in de week laat zien op een kant en klaar dier.

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:46

okeej, ik denk er ook over na, maar toch hoor ik veel vn allebei de kanten, de een zegt nee dat is slecht de ander zegt ja dat kan gewoon het doet je paard geen pijn hoor! ik weet het niet meer hoor...

Sannum schreef:
Sorry, maar ik deel de mening van rk, zolang jij op een manege rijdt, ben jij een beginnende ruiter. Jij zult nooit zelf keuzes moeten maken mbt het harnachement van je paard, danwel de voeding of de bodembedekking. Dat hoort ook bij het "ervaren" zijn. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ervaring heeft niet alleen maar te maken met de kunstjes die je 1 a 2 keer in de week laat zien op een kant en klaar dier.

dat vind ik dus de mening van iemand die zichzelf helemaal geweldig vind, ik heb een verzorgpony gehad en dan ging ik mee met bodembedeking halen en voer halen! dus dat zal ik wel snappen en trouwens het is geen kant en klaar dier, anders zullen ze er niet afvallen, he!? mijn paard wordt op de manege in de les gebruikt omdat we haar leasen en ik rij elke week wel meer als 3 keer dus ik weet niet wat je bedoelt met 1 of 2 keer per week mijn kunstjes laten zien, ik rij zo vaak ik kan, maar ik heb ook nog een school, snappie? dus ik kan niet de hele dag achter mijn paard aan gaan vangen zoals iemand veel tijd, of in ieder geval genoeg tijd heeft om de hele dag bij zijn paard te zijn.

Sannum schreef:

en trouwens miss koop ik later wel een paard dan moet ik ook keuzes maken met de bodembedekking en het voer!v
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-06-07 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:54

meissjj57 schreef:
Sannum schreef:

dat vind ik dus de mening van iemand die zichzelf helemaal geweldig vind, ik heb een verzorgpony gehad en dan ging ik mee met bodembedeking halen en voer halen! dus dat zal ik wel snappen en trouwens het is geen kant en klaar dier, anders zullen ze er niet afvallen, he!? mijn paard wordt op de manege in de les gebruikt omdat we haar leasen en ik rij elke week wel meer als 3 keer dus ik weet niet wat je bedoelt met 1 of 2 keer per week mijn kunstjes laten zien, ik rij zo vaak ik kan, maar ik heb ook nog een school, snappie? dus ik kan niet de hele dag achter mijn paard aan gaan vangen zoals iemand veel tijd, of in ieder geval genoeg tijd heeft om de hele dag bij zijn paard te zijn.

Natuurlijk, ik ben perfect, en werk niet, zodat ik alle tijd in m'n paarden kan steken.

Nu de waarheid?
Ik ben 19, werk 50 uur per week als vrachtwagenchauffeur, en moet daarnaast nog 2 paarden rijden. Er staan momenteel 20 paarden bij ons op stal waar ik na m'n werk ook nog de gedeelde zorg voor draag.Daarnaast hebben zelf altijd een manege gehad, dus je hoeft me niet te vertellen hoe het allemaal werkt. Beetje kort door de bocht, maar als jij het allemaal beter weet? Prima. Lachen

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:54

of zie je mij als 14-jarige al ff een paard kopen en onderhouden??

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:55

Nee, want als je dat zou kunnen, zou je ook niet zulke vragen stellen.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:56

meissjj57 schreef:
okeej, ik denk er ook over na, maar toch hoor ik veel vn allebei de kanten, de een zegt nee dat is slecht de ander zegt ja dat kan gewoon het doet je paard geen pijn hoor! ik weet het niet meer hoor...

Dat is het leuke van Bokt, iedereen heeft een andere mening. Knipoog Alleen dat een mexicaanse neusriem (veel!) scherper inwerkt dan dan een lage neusriem is een feit Knipoog

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:57

Sannum schreef:

Dit vind ik weer een beetje kort door de bocht, maar goed.

AAn de TS - Neem het advies aan of hou er voer op.

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:59

als ik naar mijn paard wil dan moet ik gebracht hebben, en twee paarden op een dag rijden, graag! en met op de manege rijden is niks mis mee, je leert alles goed, toch?"! dan leer ik goed rijden en dat is wat ik wil: goed leren rijden! en trouwens er zijn genoeg mensen die op een manege rijden met een eigen paard, en ik denk dat als jij op een manege gaat staan en zegt tegen iedereen die binnenkomt: jij bent een beginner! want je rijdt op een manege! dat meer als de helft denkt van... nou, dat klopt zeker, sure!