mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:31

merrieveulen schreef:
oh ja, wat ikzelf dus echt NIET vind kunnen, is een halster zonder bijpassend touw. als ik een halster koop, MOET er een bijpassend touw bij. voor het stalwerk is het niet zo erg, maar ik ga écht niet de straat op met een halster met een touw wat er totaal niet bij past.

daar kan ik nou echt niet wakker van liggen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:41

ik bedenk me ineens dat ik er zelf ook schuldig aan ben! Snatje wordt altijd geïrriteerd van de zware knipsluitingen aan touwen, dus nu heb ik een trainingslijn aan zijn halstertje zonder knip. is een wit touw, met een zwart halster! Bloos!
nou ja, voorlopig loopt hij er lekker mee, en volgens mij is dat touw niet in zwart te krijgen. bovendien verwacht ik dat hij met enkele maanden uit dit halster gegroeid is, en dan kan hij zijn mooie leren aan (die al klaar hangt, op de groei gekocht, hihi).

[edit] hoewel ik bij die leren ook nog een mooie lijn moet hebben, ik denk dat het een hondenriem wordt, want paardenlijntjes zijn er eigenlijk alleen maar in zwart, en de bruine hebben allemaal een hengstenketting eraan, en dat zal hem ook irriteren... nou ja, dat duurt toch nog even, hihi!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:43

erleyne schreef:
Elk stuk tuig/hulpmiddel etc kan juist bij verkeerd gebruik slechts zijn voor het paard. De fabrikant denkt idd echt wel na over wat ze maken, maar dat betekent niet dat alles geschikt is voor elk paard/zadel/ruiter.
Ik heb ook een zadel wat niet goed ligt met zo'n fluffy ding er onder, maar beter met een ouderwets dun sjabrakje. Bij mijn andere zadel maakt het niet uit. Daar gaat dit topic nou juist om, dat mensen moeten kijken naar wat nodig is, niet naar wat mooi is.

maar nodig kan ook mooi zijn Knipoog
zolang men maar niet iets koopt om mooi te zijn verwijl het buiten niet nodig ook eens schade toe zou kunnen brengen

sommige dikke dekjes zijn ook daadwerkelijk dikker dan de betere dunne
maar sommige zijn juist minder dik maar men ziet dik en denkt oh zacht
terwijl dat dus niet altijd het geval is dat deze zachter is voor het paard dan een ander minder fluffie ogend dekje

ik ben zelf geen echte setjes freak maar stem of doe een poging tot
afstemmen op elkaar zo heeft mijn rijvliegen deken ook de kleur die het beste bij het geheel past ..

aan de buitenkant kan je nooit ! zien wat wie aan een paard uitgeeft of wel of geen lessen neemt ..zou wat zijn zeg Knipoog

een goed merk duur zadel kan gerust niet passen en een goedkoop merkloos
kan gerust wel passen ..ken er genoeg die een goedkoop passend zadel kopen paard doorrijden en verkopen , nieuw paard nieuw zadel hele verhaal weer van voren af of mensen die idd elk jaar of 2 3 5 een nieuw goedkoper zadel kopen ipv 1 duur zolang het maar past en men dit regelmatig checkt
en uiteraard gaan bepaalde duurdere in evenredigheid langer mee soms ook niet

in het geval van alanes dochter ..zou ik kijken naar de dekjes die na 50x wassen nog goed zijn Knipoog de een fijn gestempte is de ander niet
en ja waarom zou je verschillende kleuren nemen als alles in de zelfde passende kleur bestaat

maar er zijn een hoop mensen (voornamelijk pubers) die zien iets en moeten dat dan ook , of het nu goed voor hun paard is of niet
(enigste wat mij dan echt beangstigd zijn de muppets die ineens een bepaalde hulp teugel oid willen omdat die en die er ook een heeft en dat is "stoer"dat soort dingen ..)
en die zullen van hun laatste centjes eerder een nieuw mode item kopen
dan sparen voor iets wat ze misschien wel eens echt nodig zouden kunnen hebben

maar ieder het zijne ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:46

omg bijpassend touw ,,, moet je maar niet naar mij kijken dan als ik op straat loop
neem namelijk gewooon een lekker touw
en heb deze zelf in 2 kleuren
1 witblauwlichtblauw en 1 vuil verkleurd KNAL oranje (die was vooral op de wei erg handig ..kon ik tenminste vinden Haha! )(helaas heeft mijn man de KNAL groene en de KNAL gele ingepikt Bloos )

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:50

Ik ben het er zeker mee eens dat mensen tegenwoordig iets meer geneigd zijn om dingen voor de "mooi" te kopen of omdat die dingen "hip" zijn. Zo zag ik laatst, nadat een vriendin het had opgemerkt, dat meer dan de helft van de ruiters die op die wedstrijd aan het inrijden was met bontje reed. En ik geloof echt niet dat dat bij al die ruiters nodig was.
Maar ik rij zelf eigenlijk wel altijd in set hoor Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:53

@ nickyu, het moet óók lekker in de hand liggen, en niet te zwaar zijn. bij voorkeur een kleine knip, en een zacht touw wat niet in de hand schuurt, en niet te dun is. jaja, ik (en mijn paarden) heb nogal wat eisen aan spullen die dagelijks gebruikt worden, hihi!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:58

Huh??
Het is toch altijd hoe mooier je spullen, hoe beter je paard rijdt?? Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:00

kijk voor een bepaalde show (keuring bv)kan ik me dat wel voorstellen maar hier voor dagelijks gebruik moet het vooral een lekker en handig touw zijn , voor in de trailer is die 3 kleur erg fijn
lekker lang en makkelijk knoopbaar safety knip
voor andere dingen vind ik die zware katoenen lekkerder , met mijn reuma wil ik een niet te dun touw , iets dikker houd makkelijker vast ..

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:01

magda_90 schreef:
Idd ik merk het zelf ook regelmatig. Al ben ik soms ook wel zo'n tut om passende beenbescherming bij een dekje te kopen.
Voorderest vind ik het belangrijker dat iets praktisch (noodzakelijk) is dan voor het mooi. Zo zou ik bv nooit een mexicaan kopen omdat het mooi is. Of inees van die dure dingen om de benen hangen enz als normale peesbeschermers ook helpen.

Ik heb ook beschermers van boven de 100 euro rond mijn paard zijn been hangen maar meer omdat deze niet zo warm worden als de gewone peesjes en mijn paard ze écht wel nodig heeft.
Voor de rest koop ik wel setjes e.d. maar mijn paarden hebben niks te kort.
Ik spendeer mijn geld liever aan de paarden dan aan mezelf.
Alle zadels passen goed, harnachement is in orde en hebben een luizeleventje.
Als "moeke" dan tijdens het rijden haar vent in het roze steekt heeft ie niet te klagen Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:02

Elzepelze schreef:
Huh??

ROFL Huilen van het lachen

word het toch eens tijd dat ik het mooiste en het duurste uit mijn winkel plunder Vork (zou het helpen denk je Tong uitsteken Haha! Clown )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:04

haha nou dat zou wat zijn, dan rent iedereen als een gek naar de winkel, hihi! was het maar zo simpel, groen dekje: GP dressuur... ideaal!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:07

whisperramse schreef:
magda_90 schreef:
Idd ik merk het zelf ook regelmatig. Al ben ik soms ook wel zo'n tut om passende beenbescherming bij een dekje te kopen.
Voorderest vind ik het belangrijker dat iets praktisch (noodzakelijk) is dan voor het mooi. Zo zou ik bv nooit een mexicaan kopen omdat het mooi is. Of inees van die dure dingen om de benen hangen enz als normale peesbeschermers ook helpen.

Ik heb ook beschermers van boven de 100 euro rond mijn paard zijn been hangen maar meer omdat deze niet zo warm worden als de gewone peesjes en mijn paard ze écht wel nodig heeft.
Voor de rest koop ik wel setjes e.d. maar mijn paarden hebben niks te kort.
Ik spendeer mijn geld liever aan de paarden dan aan mezelf.
Alle zadels passen goed, harnachement is in orde en hebben een luizeleventje.
Als "moeke" dan tijdens het rijden haar vent in het roze steekt heeft ie niet te klagen Haha!

verbaasde ik me laatst ook weer eens over
ieman kocht springschoentjes voor een paard die het echt nodig heeft voor met de cross , soms ..soms is goedkoop echt duurkoop ..zoals nu ook bleek
met de polo crosse hoef ik echt goedkopere te nemen , als er 1 x een ander paard langs schraapt ..daarbij idd mag het niet te warm worden ..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:08

Ik koop veel mooie spullen, maar wel omdat ze nodig zijn. Kan me mateloos irriteren als mensen allemaal spontaan een bontje opdoen. Want ik heb dat ook, maar ik heb het echt omdat het nodig is en door al die andere word ik 'veroordeeld' Knipoog

Heb eigenlijk heel veel mooie mode dingen, maar wel met reden.
Bontje onder het zadel, extreem gevoelige rug, zadel wordt 1 keer in de 2/3 maanden nagekeken en is aangepast voor rijden met bontje Knipoog
Springschoenen, pony is nogal ruim achter en heeft zich al een paar keer opengetikt daar en hij reageert extreem gevoelig op wondjes.
3 in 1 beschermers, peesbeschermers en alle andere dingen krijgt hij of wondjes van, of schopt zichzelf nog steeds open. Dit is het enige waarmee hij heel blijft (samen met bandages).
Bandages + bijpassend dekje. Zelfde verhaal als hierboven en als ik toch moet bandageren, dan maar meteen een setje.

En ik heb bij elk halster een bijpassend touw Knipoog Vind ik gewoon mooier. Ook mooie dekens enzo.

Maar ik zou nooit bezuinigen op zadel oid. Ook niet op les of DA. Heb genoeg problemen met hem gehad en proberen hem nu heel te houden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:15

crossmonster schreef:
sja wat denk je van die dikke matrassen en bontjes onder het zadel, wordt alleen maar superwarm eronder, en mensen doen het voornamelijk omdtat ze het mooi vinden
sja moeten ze zelf weten,
ik koop liever dingen waar mijn paard profijt van heeft,zoals een goed passende winterdeken oid,
laat die setjes maar lekker zitten

Schrik en huiver.... net even een veld onderzoek gedaan vwb de dikte van dekjes, pads en bontonderlegger.
Alleen van de scapa was niet te meten wat je in de kamer propt.
Scapa: oude colectie: 6.4 mm
scapa: nieuwe collectie: 6.4 mm

Passier flexipad: 6.2 mm
Anky pad: 4.5 mm kamer: 5.1 mm
eskadron briljant: 4.8 kamer 6.3 mm
eskadron economic: 3.3 mm kamer 8.3mm
PK pad: 3.3 mm kamer 6.9 mm
BR, dekje met die paardjes op een punt: 7.3 mm
HH achtig zeer fijngestept: 4.7 kamer 9.9 mm
Rambo pad: 4.2 kamer 9.7 mm
Bontje, spine free: 7.4 mm kamer: 8.9 mm

ik heb gebruik gemaakt van een digitale schuifmaat, en bij oa de Anky pad heb ik de gemiddelde maat genomen (we hebben pads die al tig jaar oud zijn maar ook bijna nieuwe, verschil is max 1 mm )

het lijkt er dus op dat hoe fijner de stepping hoe voller je de kamer van je zadel propt Haha! én als het dekje vuil is van zweet en stof zal de stugheid alleen maar toenemen en de kamer nog meer vullen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:19

als het geadviseerd wordt, en je zadel is er op aangepast, is dat alleen maar mooi imo. en in jouw geval ook fijner voor je paard. maar van ál die mensen die met een bontje rijden, zijn gevallen als de jouwe écht uitzondering.

als ik iets nodig heb kijk ik wel of het mooi is, dat zeker. in de meeste spullen is wel keuze qua kleuren e.d. is dat niet het geval, dan kies je imo altijd voor datgene wat het beste past/ zit/ is, en niet voor wat het mooiste is.

@ alane, dat is nog eens wat zeg, best grote verschillen! ik heb geen idee welke dikte mijn dekjes zijn eigenlijk, het zijn niet de allerdunste maar net een slagje meer... wel allemaal zo gelijk mogelijk van dikte...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:20

Ik snap niet precies wat je gemeten hebt Alane Blond
Wil je het misschien even uitleggen? Bloos

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:20

@ merrievuelen; Ja en dat is zo jammer want iedereen heeft van die vooroordelen van; ow die doet het voor de mooi Tong uitsteken
Ik rijd op wedstrijden bijvoorbeeld ook los met witte bandages en springschoenen. Gewoon omdat hij anders open ligt. Maar ik ken voor de rest misschien 1 of 2 mensen die eht ook echt nodig hebben..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:21

nickyu schreef:
Elzepelze schreef:
Huh??

ROFL Huilen van het lachen

word het toch eens tijd dat ik het mooiste en het duurste uit mijn winkel plunder Vork (zou het helpen denk je Tong uitsteken Haha! Clown )

Haha, heb je dat nog niet gedaan dan?? SCHANDE!
Zo zul je nooit te top bereiken Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:23

Ik ben het met TS eens. Veel dingen "staan"zo leuk op je paard. Zoals wat ik eens gezien heb, een jonge pony die mee ging wandelen met peesjes en springschoenen. Gestoord .

Net als dat mexicaanse neusriemen gebruikt worden omdat ze er zo stoer uitzien maar niet beseffen hoe scherp die inwerken op een neusbot. Heel veel dikke pads en dekjes belemmeren denk ik de goede ligging van een zadel. Afgezien daarvan ontwikkel je extra warmte eronder en door de doorgestikte naden krijg je ook nog eens extra wrijving. eengoed passend zadel kun je desnoods zonder dekje op je paard leggen. het enige waar een dekje eigenlijk voor bedoelt was ooit is om je leer te beschermen tegen het zweet van je paard.

En wat betreft bijpassende kleuren. Clown Ach boeit me totaal niet. Nu is het al een samenraapsel van dingen en dadelijk helemaal. Tong uitsteken normale cap, rijbroek, zwart met blauw hoofdstel omdat dat het enige is dat hem past kwa maat. Een oranje hackamore omdat er geen grote bitmaat voor hem te vinden is en nu nog een boomloos met een willekeurig dekje. En dadelijk hoop ik een westernzadel. Maakt me dus niks uit als het maar lekker zit en goed past.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:23

Ieder roept dat op het oog fluffy pads zeer dik zijn en dus de ligging van het zadel schaden..
Dus heb ik de dikte gemeten met een digitale schuifmaat.
Ik heb de dekjes gemeten ter hoogte van of net onder de singelstootlus, en dan enkel gemeten.
En toen het dekje dubbelgeklapt gemeten aan de bovenzijde ca 2 cm vanaf de voorkant (weer lekker duidelijk Clown ) zeg maar dat gedeelte van een dekje dat in de kamer zit onder het zadel.
snappie?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:24

alane mis de everlines Verdrietig die vallen echt wel onder de betere dekjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 12:26

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:27

precies karuna, maar zo werkt het vaak gewoon niet. mensen denken er niet bij na, dat een dubbeldikke pad anders is dan een eenvoudig dekje. bij een zadel wat goed past kan je er niet eens een hele dikke onder doen, tenzij het zadel aangepast wordt. al zijn het maar millimeters, ik vind het zonde om dat te beïnvloeden met een dek omdat dat zo mooi is.

hihi en ik zie mezelf al gaan, met mijn jaarling in de beenbescherming de hort op, haha! wordt toch maar tijd dat ik wat meer spullen voor hem aan ga schaffen, hihi!

whisperramse

MyWishMax schreef:
Ik koop veel mooie spullen, maar wel omdat ze nodig zijn. Kan me mateloos irriteren als mensen allemaal spontaan een bontje opdoen. Want ik heb dat ook, maar ik heb het echt omdat het nodig is en door al die andere word ik 'veroordeeld' Knipoog

Heb eigenlijk heel veel mooie mode dingen, maar wel met reden.
Bontje onder het zadel, extreem gevoelige rug, zadel wordt 1 keer in de 2/3 maanden nagekeken en is aangepast voor rijden met bontje Knipoog
Springschoenen, pony is nogal ruim achter en heeft zich al een paar keer opengetikt daar en hij reageert extreem gevoelig op wondjes.
3 in 1 beschermers, peesbeschermers en alle andere dingen krijgt hij of wondjes van, of schopt zichzelf nog steeds open. Dit is het enige waarmee hij heel blijft (samen met bandages).
Bandages + bijpassend dekje. Zelfde verhaal als hierboven en als ik toch moet bandageren, dan maar meteen een setje.

En ik heb bij elk halster een bijpassend touw Knipoog Vind ik gewoon mooier. Ook mooie dekens enzo.

Maar ik zou nooit bezuinigen op zadel oid. Ook niet op les of DA. Heb genoeg problemen met hem gehad en proberen hem nu heel te houden

Hier net hetzelfde verhaal.
Mijn paard was op vroege leeftijd te veel overvraagd waardoor zijn ruggewervels samen gegroeid zijn.
Mijn paard heeft echt het bontje nodig, sinds ik dat heb gaat alles al een stuk beter, hij drukt zijn rug niet meer zo weg en is ontspannen.
Mijn zadelmaker had me dit aangeraden (eerst reed ik met gel) en heeft mijn zadel erop aagepast. ieder jaar wordt het zadel zo'n 2-3 keer gecontroleerd en opgevuld Lachen

Alane

karuna schreef:
Net als dat mexicaanse neusriemen gebruikt worden omdat ze er zo stoer uitzien maar niet beseffen hoe scherp die inwerken op een neusbot.

En daar begint de onkunde... een mexicaan werkt niet in op het neusbot, maar 'lijkt' scherper omdat het het bit vrij laat zodat je maximale inwerking hebt van je bit, eigenlijk is het een leuke neusriem om eens te controleren hoe zacht of hard je bent met je handen Ja

karuna schreef:
Heel veel dikke pads en dekjes belemmeren denk ik de goede ligging van een zadel. Afgezien daarvan ontwikkel je extra warmte eronder en door de doorgestikte naden krijg je ook nog eens extra wrijving. eengoed passend zadel kun je desnoods zonder dekje op je paard leggen. het enige waar een dekje eigenlijk voor bedoelt was ooit is om je leer te beschermen tegen het zweet van je paard.

Alleen wat dik oogt hoeft niet dik te zijn.. zie mijn 'veldonderzoek' hierboven...

Nickyu: everline is een B merk... van Busse Haha!
Heb je een foto van zo'n dekje, kijk ik of ik iets heb wat er op lijkt.
De HH achtige fijngestept, is er eentje van Hama, echt fijn gestept.
De Economic van Eskadron heeft net weer een grovere stepping.