Vraagje aan de mensen met zadel van zadelmarkt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vraagje aan de mensen met zadel van zadelmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:49

El_Beauty schreef:
Ik had ook een zadelmarkt zadel had ik helemaal naar gekeken van buiten niks aan te zien rechte boom.. maar nu naar 6 maanden is de boom wel zo goed als gebroken en dus niet meer bruikbaar.. ik koop daarom ook geen zadels meer bij zadelmarkt alleen al omdat ik van dat geld een ander 2e hands zadel had kunnen kopen ben nu overgestapt naar een wintec.. ook krijg je bij zadel markt nooit je geld terug wat al slecht is je kunt alleen ruilen voor een ander zadel.. past die niet en je zet hem te koop raak je hem bijna niet/nooit kwijt omdat niemand een zadel markt zadel wil dus dan zit je er mooi mee..

Je kan niet van buitenaf zien, of de boom scheef is.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:27

Ik heb een veelzijdigheids zadel van zadelmarkt. Het ligt al 3 jaar ongebruikt, daar het niet paste.

Je mag het gratis komen halen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:39

Citaat:
Je kan niet van buitenaf zien, of de boom scheef is..

Ow jawel hoor als je het zadel voor je houd zie je duidelijk aan de voorkant dat het zadel ongelijk is en de boom dus niet correct is..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:40

ik heb een Merano van dichtbij gezien, en de kwaliteit van het leer is om te huilen. net bordkarton.

belangrijk bij de aanschaf is, dat er een goede zadelfitter of zadelmaker naar kijkt. verder kan je nooit een passend zadel kopen als de zadelfitter of zadelmaker het zadel niet op het paard ziet, dus je oude zadel meenemen en vergelijken heeft geen zin.
verder vind ik de service van zadelmarkt ook niet om naar huis te schrijven. ik meen dat er daar niet één gediplomeerde zadelmaker/ zadelfitter werkt, dus zij kunnen je in dat geval nooit op en top een zadel aanmeten. daarnaast krijg je geen geld terug als het niet past, of niet in orde is. je krijgt dan hooguit een ander zadel mee.

ik zou dan ook adviseren om een goed tweedehands zadel te kopen, er zijn kieffers in omloop die er super uitzien, voor 250 Euro. deze hebben ook vulbare kussens, dus je zadelmaker kan het helemaal passend vullen als dat nodig is (mits het zadel verder past uiteraard).

@ sence, als dat zadel zo goed is vraag ik me af waarom er een bontje onder zit. een goed passend zadel wordt daar nl alleen maar kleiner mee gemaakt, dus zou je kunnen concluderen dat je zadel toch niet zo lekker ligt zonder, óf dat je nu met een te smal harnachement werkt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:27

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:30

of een zadel goed ligt is maar de vraag.
Ik heb wel eens 2e hands zadels gekocht ophet net, maar geen 1 die paste, zadelmaker kwam met 20 zadels met allemaal medium boom, toch lag er maar 1 goed.
Dus ik zou adviseren toch de zadelmaker er bij te halen, die wat goedkope zadels mee neemt (zijn meestal wat ouder zadels,maar nog in prima staat) en als ze niet passen,ben je alleen de voor rij kosten kwijt

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:23

cindybijl schreef:
ik heb een dressurzadel van de zadelmarkt!!
hij is PERFECT! ik heb ook geen idee wanneer een zadel past

haha... misschien houdt het één verband met het ander?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:38

dovish schreef:
cindybijl schreef:
ik heb een dressurzadel van de zadelmarkt!!
hij is PERFECT! ik heb ook geen idee wanneer een zadel past

haha... misschien houdt het één verband met het ander?

ROFL

(sorry voor de onliner)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:13

inderdaad. en aangezien ZM bij mijn weten géén gediplomeerde zadelfitter of zadelmaker in dienst heeft, kan je ook heel goed in het ootje zijn genomen. aangezien je zelf niet weet waarop te letten, kunnen zij je van alles aansmeren. ik heb het eerder gezien, ZM meenden dat het zadel paste, maar was absoluut niet waar! helaas kom je daar pas achter, als óf iemand het ziet (dan heb je geluk), óf als je paard er uiteindelijk last van krijgt (en dan heb je minder geluk).

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:25

merrieveulen schreef:
ik heb een Merano van dichtbij gezien, en de kwaliteit van het leer is om te huilen. net bordkarton.

belangrijk bij de aanschaf is, dat er een goede zadelfitter of zadelmaker naar kijkt. verder kan je nooit een passend zadel kopen als de zadelfitter of zadelmaker het zadel niet op het paard ziet, dus je oude zadel meenemen en vergelijken heeft geen zin.
verder vind ik de service van zadelmarkt ook niet om naar huis te schrijven. ik meen dat er daar niet één gediplomeerde zadelmaker/ zadelfitter werkt, dus zij kunnen je in dat geval nooit op en top een zadel aanmeten. daarnaast krijg je geen geld terug als het niet past, of niet in orde is. je krijgt dan hooguit een ander zadel mee.

ik zou dan ook adviseren om een goed tweedehands zadel te kopen, er zijn kieffers in omloop die er super uitzien, voor 250 Euro. deze hebben ook vulbare kussens, dus je zadelmaker kan het helemaal passend vullen als dat nodig is (mits het zadel verder past uiteraard).

@ sence, als dat zadel zo goed is vraag ik me af waarom er een bontje onder zit. een goed passend zadel wordt daar nl alleen maar kleiner mee gemaakt, dus zou je kunnen concluderen dat je zadel toch niet zo lekker ligt zonder, óf dat je nu met een te smal harnachement werkt.

Ik heb een bontje onder het zadel, om het zadel aan de voorkant omhoog te brengen. Dit paard had weinig tot geen spieren rond de schoft, dus leunde het zadel te veel op de schoft. Omdat ik dit paard lease, ga ik geen zadel van 800,- of 1000,- kopen waar ik dan ook maar 3x per week op rij. Nu krijgt hij meer spieren, en ligt het zadel veel beter, maar nog niet perfect. En ja, ik zou een zadelmaker kunnen laten komen om een zadel op maat te laten maken, maar helaas, ik heb daar geen geld voor. En zo gaat het prima.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:37

alies schreef:
Ja dat opvullen klopt!
Ik moet alleen een beetje ver rijden naar de DIVOZA Tong uitsteken
Omdat dit zadel is overgenomen (heb mn paardje pas 1 maand)
Mijn benen liggen voor geen meter en ik zat op een euroriding zadel en daar zat ik PERFECT op, ik had veel meer steun en de kniewrongen waren gewoon heel erg opgevult, daardoor konden mijn benen niet naar voren.
Bij de wintec zit ik veel 'losser' en mn vriendin Iris heeft hetzelfde probleem.

Ik heb een zadelmarkt dressuurzadel gehad. Het is alleen niet te vergelijken met een goed merkzadel. Ik heb er fijn op gereden ,zo'n 1,5 jaar, en m daarna aan een vriendin door verkocht. Hij lag op mijn paard prima en op die van haar ook. Ik wilde alleen meer steun bij mijn knieen en een wat diepere zit. Ik heb nu een lemetex galant zadel en ik zat gelijk stukken vaster in t zadel. Ik denk dus als je wat meer steun wilt bij t zitten dat je in de wat duurdere zadels uit komt en dat de zadelmarkt zadels prima zijn voor hun geld maar niet de extra's hebben die jij zoekt. Succes met je zoektocht!

alies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 22:26

En ik ben zeer gelukkig WANT!
IK HEB WERK! Haha!
dus nu kan ik mooi sparen voor een goed 2e hands merkzadel,
en ik kan mn eigen zadel ook nog inruilen voor een boel geld want die ziet er nog als nieuw uit!
Komt allemaal goed hoop ik Knipoog

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:27

Ik raad het je niet aan zo'n zadel te kopen!
Ik moest toen snel ff een zadel hebben aagezien mijn andere opgevuld moest worden.. heb dus de VZH Ranger volgens mij.. nou heb hem nu 2 jaar en ding ziet er gewoon niet mooi meer uit! Invetten enzo helpt niet! Vind het echt goedkope minder fijne zadels! Ik zou het je niet aanraden! Met een duur zadel kan je bijvoorbeeld 10 jaar doen, terwijl 2 jaar voor deze zadels veel is.. dus reken je winst maar uit Knipoog

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:53

ik heb een merano (die van 350 euro) ik vindt het een fijn zadel dat tot nu toe op al mijn paarden past (fries, PRE, haflinger, springpaard, gribaldiafstammeling) eens mijn zit in het zadel zat, voelde het fijn aan. je moet deze zadels echt goed doorrijden en naar je eigen achterwerk zetten Lachen ik zit er nu fijn op en ik heb voldoende steun, ik ben tevreden. heb het zadel inmiddels al 4 jaar en heb slechts zeer lichte gebruikssporen, en wordt nochttans veel gebruikt. hopelijk ben je er wat mee Lachen

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:58

Hoi Alies,

Ik zie dat je in Harderwijk woont, bel eens op naar den Besten, daar hebben ze vaak leuke tweede hands zadels te koop, en volgens mij verkopen ze er ook wintec. En ze hebben een fijne zadelmaker (maakster??) die erg ervaren is! Is dicht in de buurt en vertrouwd! Als je zelf een tweedehands zadel wilt passen kunnen ze daar ook bij helpen!

linkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:05

Zat negatieve reacties, maarja.
Ik ken een aantal mensen die al zadelmarkt zadels hebben. Nooit geen klacht, zowel qua kwaliteit of qua lichamelijke klachten.
Ik heb er laatst ook op gereden, en kniewrong heb je zeker. Het reed heerlijk ! En de service is prima !

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:12

waarom niet je wintec vzh met iets geld erbij ruilen voor een dressuur(en daar dan de dikke kniewrongen bij kopen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:21

queenie_evy schreef:
ik heb een merano (die van 350 euro) ik vindt het een fijn zadel dat tot nu toe op al mijn paarden past (fries, PRE, haflinger, springpaard, gribaldiafstammeling) eens mijn zit in het zadel zat, voelde het fijn aan. je moet deze zadels echt goed doorrijden en naar je eigen achterwerk zetten Lachen ik zit er nu fijn op en ik heb voldoende steun, ik ben tevreden. heb het zadel inmiddels al 4 jaar en heb slechts zeer lichte gebruikssporen, en wordt nochttans veel gebruikt. hopelijk ben je er wat mee Lachen

dat is onmogelijk. ik vraag me af of een goede Zadelmaker dit bevestigd heeft, mallen of tekeningen heeft gemaakt van de ruggen en die vergeleken... het is simpelweg onmogelijk dat één zadel voor 100% op al die verschillende rassen past.

verder is goedkoop meestal gewoon duurkoop. voor degenen die een ZM zadel hebben, raad ik aan om eens een góéde zadelmaker naar het zadel te laten kijken. of de boom recht is, de kwaliteit van de vulling, leer, etc. waarschijnlijk kijk je er dan heel anders tegenaan.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:48

@ Merrieveulen, dat jij iets hebt tegen ZM is wel duidelijk, maar ze hoeven toch niet allemaal slecht te zijn. Je hoort mensen vaak met slechte ervaringen, maar dat zijn ook vaak mensen die zo'n zadel nog nooit van dichtbij hebben bekeken, als je me begrijpt. En ik ken genoeg andere mensen, die ook heel erg tevreden zijn met het zadel. Niet alle zadels zijn troep.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:08

Ik had bij mijn vorige paard een Merano Muchen dress zadel van zm. Was er mega tevreden over, de kwaliteit van het leer was heel goed , niet slecht zoals vele op bokt zeiden. Dit paard heb ik na 1 jaar verkocht (zadel zag er nog steeds als nieuw uit) met het zadel en heb mijn nieuwe paard zonder zadel gekocht. Weer ging ik bij zm kijken in huissen , met mijn paard want woon er vlak bij, en er was maar 1 zadel dat paste , maar mooi niet dat ik die ging kopen. Het zadel zag er echt slecht uit kwa leer en alles. Ook mijn benen lagen er niet goed op. Het leek echt net of het zadel gewoon al een paard keer gevallen ofzo was aan het leer te zien.

Ik denk dat ik met mijn eerste zadel gewoon veel geluk heb gehad, maar ik heb nu toch mooi een Rossner zadel van de divoza, stuk duurder (725 euro) maar echt erg fijn en heb er een goed gevoel bij. Koop ondanks mijn eerste ervaring van zm (dat goede zadel) , geen zadel meer daar.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:09

Ik denk dat er toch goede en slechte zadels dan tussen zitten. Ik heb mijn zadel niet bij ZM weg, maar het is wel een Merano.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:29

ik hoor ook goede verhalen over Merano, ook over westernzadels die in India gemaakt worden. toch komt het niet in de buurt van mijn paarden, ik neem niet zulke risico's met het dier dat me zo dierbaar is. het gaat hier echter niet over Merano, maar over ZM. en dáár ben ik beslist niet over te spreken. het aantal positieve verhalen weegt absoluut niet op tegen de negatieve, en daarbij heb ik zelf zo'n zadel gezien en op mijn paard gelegd (zonder te rijden!), en dat was tien keer niets.

kijk eens op Marktplaats, daar wemelt het van de ZM zadels die na een half jaar niet meer pasten/ niet bleken te passen, dat zegt mij toch een hoop. dergelijke verhalen hoor je over een ouder merkzadel maar zelden, dus de keuze lijkt me dan niet meer dan een logische.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:02

merrieveulen schreef:
ik hoor ook goede verhalen over Merano, ook over westernzadels die in India gemaakt worden. toch komt het niet in de buurt van mijn paarden, ik neem niet zulke risico's met het dier dat me zo dierbaar is. het gaat hier echter niet over Merano, maar over ZM. en dáár ben ik beslist niet over te spreken. het aantal positieve verhalen weegt absoluut niet op tegen de negatieve, en daarbij heb ik zelf zo'n zadel gezien en op mijn paard gelegd (zonder te rijden!), en dat was tien keer niets.

kijk eens op Marktplaats, daar wemelt het van de ZM zadels die na een half jaar niet meer pasten/ niet bleken te passen, dat zegt mij toch een hoop. dergelijke verhalen hoor je over een ouder merkzadel maar zelden, dus de keuze lijkt me dan niet meer dan een logische.

zadelmarkt verkoopt ook merano! Goed kijken wat je koopt en zorgen dat t goed past op je paard. Een slecht passend zadel, goedkoop of duur, is funest voor je paard. Dus je ogen open houden en kijken wat je koopt. Niet van te voren al gillen dat iets slecht is... er is keus genoeg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:42

ik wéét wat ZM verkoopt. ik zeg niet dat álles daar slecht is, maar over het gemiddelde genomen, vind ik, voor MIJN paard, het risico te groot. als je nagaat dat een goed zadel zóveel duurder is... dan moet er ergens op bespaard worden. ik zou dan ook graag willen weten waarop, afgezien van leer en vulling.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:07

merrieveulen schreef:
ik wéét wat ZM verkoopt. ik zeg niet dat álles daar slecht is, maar over het gemiddelde genomen, vind ik, voor MIJN paard, het risico te groot. als je nagaat dat een goed zadel zóveel duurder is... dan moet er ergens op bespaard worden. ik zou dan ook graag willen weten waarop, afgezien van leer en vulling.

nee hoor, voor alle paarden Clown
Er zijn idd ook wel enkele positieve verhalen over zadelmarkt(veel minder dan negatief maar kom).
Maar van die mensen met positieve reacties valt me op *en nu trap ik op vele mensen hun tenen*
dat die mensen niet bepaald ervaren zijn in zadels en paardenruggen. Hebben meestal nog nooit een fysio naar hun paard laten kijken, en openen topics over "wat zijn die witte haartje op mijn paard zijn schoft".
nauja, ik heb het dan ook over 'de meeste', dus a.u.b voel je niet aangevallen(doe je toch Tong uitsteken ) misschien was jij wel één van de gelukkigen die heel toevallig een redelijk recht zadel meekreeg Bloos
Maar die kans is klein, dus raad andere mensen a.u.b geen ZM aan, want die hebben misschien minder geluk Knipoog