merrieveulen schreef:ik heb een Merano van dichtbij gezien, en de kwaliteit van het leer is om te huilen. net bordkarton.
belangrijk bij de aanschaf is, dat er een goede zadelfitter of zadelmaker naar kijkt. verder kan je nooit een passend zadel kopen als de zadelfitter of zadelmaker het zadel niet op het paard ziet, dus je oude zadel meenemen en vergelijken heeft geen zin.
verder vind ik de service van zadelmarkt ook niet om naar huis te schrijven. ik meen dat er daar niet één gediplomeerde zadelmaker/ zadelfitter werkt, dus zij kunnen je in dat geval nooit op en top een zadel aanmeten. daarnaast krijg je geen geld terug als het niet past, of niet in orde is. je krijgt dan hooguit een ander zadel mee.
ik zou dan ook adviseren om een goed tweedehands zadel te kopen, er zijn kieffers in omloop die er super uitzien, voor 250 Euro. deze hebben ook vulbare kussens, dus je zadelmaker kan het helemaal passend vullen als dat nodig is (mits het zadel verder past uiteraard).
@ sence, als dat zadel zo goed is vraag ik me af waarom er een bontje onder zit. een goed passend zadel wordt daar nl alleen maar kleiner mee gemaakt, dus zou je kunnen concluderen dat je zadel toch niet zo lekker ligt zonder, óf dat je nu met een te smal harnachement werkt.
Ik heb een bontje onder het zadel, om het zadel aan de voorkant omhoog te brengen. Dit paard had weinig tot geen spieren rond de schoft, dus leunde het zadel te veel op de schoft. Omdat ik dit paard lease, ga ik geen zadel van 800,- of 1000,- kopen waar ik dan ook maar 3x per week op rij. Nu krijgt hij meer spieren, en ligt het zadel veel beter, maar nog niet perfect. En ja, ik zou een zadelmaker kunnen laten komen om een zadel op maat te laten maken, maar helaas, ik heb daar geen geld voor. En zo gaat het prima.