Showpony schreef:@ cxX:er zijn steeds meer ruitersport zaken die myler verkopen, dus het is een kwestie van paardenshops in de buurt bellen en ernaar vragen. Ik weet dat ruitersport van Schie ( zwaansehoek) iemand heeft van myler die bij je langs kan komen en dan naar de mond van je paard gaat kijken en goed je klachten inventariseert. Op basis hiervan geven ze je een bit advies. Dan mag je een bit ( ik geloof) 10 dagen uitproberen tegen een kleine vergoeding ( dit systeem heeft geloof ik 'bit bank').
Als ik het goed heb zijn er mylers v.a. een euro of 60, maar het is de investering zeker waard.
Verder klopt het dat een bit met sleuven in de ringen een hefboom werking heeft, maar er zijn dus ook bitten van myler met gewone gladde bitringen.
Verder snap ik niet helemaal wat je bedoeld runningkawa over dat het mondstuk maar uit 1 soort metaal mag bestaan? Kun je dat nader toelichten?
Ik weet wel dat veel engelse ruiters het zogenaamde sweet iron wat veel in het western wereldje gebruikt wordt helemaal niets vinden. maar waarom..? het zou gaan schuren..? Dit is als ik het in de context van de myler bits plaats niet het geval, omdat het ijzer wel gaat oxideren, maar niet zo ruw wordt dat het paard er last van krijgt ( het is geen roest zoals bij bijv. een auto). Verder reageren veel paarden geel goed op sweet iron, het smaakt nl (zoals de naam al zegt) zoeter, roestvrijstaal daarintegen heeft een bittere smaak. Sweet iron stimmileert de speeksel productie wat zorgt voor een 'zachte' mond.
dit is ook een van de redenen dat ze in sommige roestvrij stalen bitten koperen inlages maken heeft ongeveer het zelfde effect.
ik lees net dat je niet zoveel geld te besteden hebt, in dat geval zou ik iig overgaan op een dubbelgebroken bit ( niet met plat tussenstuk) wat niet te dik is. Dit is iig vriendelijker dan een enkel gebroken bit. dubbel gebroken heeft een stuk minder het notekraker efffect en prikt niet in het gehemelte.
Succes ermee!
en mocht je nog vragen hebben, feel free to ask.
PS. ik zou ook zeker niet voor rubbere bitjes gaan, dit is erg droog ik de mond en kunnen daardoor ook schuren/ trekken.
eventueel zou je ook een gewoon simpel stangetje kunnen uitproberen, met gewone bit ringen. Zijn simpele bitjes en sommige paardjes lopen daar ook gewoon goed op.
HAHA okee
heel erg bedankt!