[FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Re: [FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:24

runningkawa schreef:
Dan zou ik eens kijken of je ff van iemand een gewone dubbel gebroken trens kunt lenen en evt ook een ongebroken trens

Deze zijn ook heel wat fijner voor je portomonee in aanschaf Lachen

Het probleem is alleen dat ik niet op een stal staa waar ik dit kan lenen Bloos Ik staa bij een paar met het zelfde bit maar dan te groot voor Ciska veder rij ik met nog 2 mensen en dan zijn paarden en ik ken niet iemand die het zelfde maatje als Ciska heeft maar dan in een ander bit Verdrietig Dat is dus een beetje een probleem en het lijkt me niet dat ik ee bit kan lenen bij de paarden winkel bij mij in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:25

Citaat:
Verder snap ik niet helemaal wat je bedoeld runningkawa over dat het mondstuk maar uit 1 soort metaal mag bestaan? Kun je dat nader toelichten?

je hebt bijv rollen bitten, die hebben 2 soorten metaal, rvs en koper
Zo ook dubbelgebroken bitten waar het tussenstukje van koper is, maar de rest van het bit niet

Je krijgt met die 2 soorten metaal en het speeksel van de mond het volgende effect:
http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:26

Showpony schreef:
@ cxX:er zijn steeds meer ruitersport zaken die myler verkopen, dus het is een kwestie van paardenshops in de buurt bellen en ernaar vragen. Ik weet dat ruitersport van Schie ( zwaansehoek) iemand heeft van myler die bij je langs kan komen en dan naar de mond van je paard gaat kijken en goed je klachten inventariseert. Op basis hiervan geven ze je een bit advies. Dan mag je een bit ( ik geloof) 10 dagen uitproberen tegen een kleine vergoeding ( dit systeem heeft geloof ik 'bit bank').
Als ik het goed heb zijn er mylers v.a. een euro of 60, maar het is de investering zeker waard.

Verder klopt het dat een bit met sleuven in de ringen een hefboom werking heeft, maar er zijn dus ook bitten van myler met gewone gladde bitringen.

Verder snap ik niet helemaal wat je bedoeld runningkawa over dat het mondstuk maar uit 1 soort metaal mag bestaan? Kun je dat nader toelichten?

Ik weet wel dat veel engelse ruiters het zogenaamde sweet iron wat veel in het western wereldje gebruikt wordt helemaal niets vinden. maar waarom..? het zou gaan schuren..? Dit is als ik het in de context van de myler bits plaats niet het geval, omdat het ijzer wel gaat oxideren, maar niet zo ruw wordt dat het paard er last van krijgt ( het is geen roest zoals bij bijv. een auto). Verder reageren veel paarden geel goed op sweet iron, het smaakt nl (zoals de naam al zegt) zoeter, roestvrijstaal daarintegen heeft een bittere smaak. Sweet iron stimmileert de speeksel productie wat zorgt voor een 'zachte' mond.
dit is ook een van de redenen dat ze in sommige roestvrij stalen bitten koperen inlages maken heeft ongeveer het zelfde effect.

ik lees net dat je niet zoveel geld te besteden hebt, in dat geval zou ik iig overgaan op een dubbelgebroken bit ( niet met plat tussenstuk) wat niet te dik is. Dit is iig vriendelijker dan een enkel gebroken bit. dubbel gebroken heeft een stuk minder het notekraker efffect en prikt niet in het gehemelte.

Succes ermee!
en mocht je nog vragen hebben, feel free to ask.

PS. ik zou ook zeker niet voor rubbere bitjes gaan, dit is erg droog ik de mond en kunnen daardoor ook schuren/ trekken.
eventueel zou je ook een gewoon simpel stangetje kunnen uitproberen, met gewone bit ringen. Zijn simpele bitjes en sommige paardjes lopen daar ook gewoon goed op.

HAHA okee Knipoog heel erg bedankt!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:50

Pin je niet vast op die '2 rimpeltjes regel'. Elke paardenmond is anders, je moet kijken naar hoe het bit tussen de tanden ligt en aansluit op de mondspleet.
De neusriem kunnen we nog ellenlang over door discuseren denk ik, als zou ik wel graag willen HOE je in godsnaam de druk op de mond/het bit kan verminderen door een neusriem om te doen :S Hoe kan de druk die je op het bit geeft met de teugels nou overgebracht worden op de neusriem?

Wat betreft myler, die vind ik ontzettend commercieel en zou het daarom uit principe al niet kopen. De gangbare mondstukken van myler, zoals van de Comfort Snaffle, zijn dezelfde mondstukken (nagenoeg iig) als de Billy Allen bitjes die je in de western ziet. Die heb ik al voor 22 euro gezien, geloof dat de prijs van de RVS versie zo rond de 35 euro ligt. Lijken me el fijne bitjes, al heb ik er geen ervaring mee.

Wat betret de ongevoelige mond van je pony, dat kan heel goed door haar manege verleden. Waar je heel consequent mee moet zijn is dat je jezelf niet laat verleiden terug te trekken als ze een krachtspelletje met je probeert. Dat win je nooit. Probeer slimmer te zijn (de ENIGE voorsprong die we hebben op het paard, is de grootte van onze hersenen Knipoog), en wees heel consequent op je beenhulpen. 2 drijven en niet reageren is bij mij een tikje met de zweep. ALs ik met mijn buitenbeen, binnenhand en zit mijn paard van de hoefslag stuur en ze reageert niet, trek ik niet met de teugel, maar geef ik een tikje op de buitenschouder. Enz. enz.
Dat heeft trouwens ook helemaal niks te maken met het feit of ze op een bitloos hoofdstel goed reageert of niet. Aangezien dat een hele andere werking heeft. De hoofdstellen van de sites die ik je gaf werken heel duidelijk, en zijwaarts in (veel soort gelijke hoofdstellen zoals dr cook en de cross rope bridle werken vooral achter de oren of op de neus in, ipv aan de zijkant). Paarden begrijpen het vaak meteen.
Misschien reageert je pony juist wel slecht op het bit als een soort protest of gewoonte. Misschien krijgt ze meer lpezier terug, of haal je haar uit haar gewoontes door is iets heel anders te proberen.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:18

@ runningkawa: Ja zoiets heb ik ooit ook eens gehoord.
Ik ben geen natuur/scheikunde talent, maar ik vraag me toch af wat dan de reden is dat zoveel bit ontwikkelaars toch dit systeem gebruiken..
Ik rij zelf wel met een combinatie van deze metalen en merk zelf geen negatieve effecten bij mijn paard, als ik met het bit aankom staat ze al met haar mond wagewijd open bij wijze van..

t is iig wel iets om over na te denken.. bedankt voor de uitleg iig;)

@ allegra: tuurlijk mag je myler commerciele onzin vinden, its a free country.. Toch hebben heel veel paarden er baat bij, ik spreek o.a. uit eigen ervaring. jammer dat je je door het (in jou ogen) commerciele beeld laat belemmeren en niet aan myler zou beginnen uit princiepe, ook al zou je paard er baat bij kunnen hebben ( ik zeg niet dat dat het geval is bij jou paard, maar het gaat om het princiepe..), verder verbaasd je stelling me een beetje gezien je onderschrift ..
Billy allen heeft idd een aantal modellen die lijken op myler, toch zie je hierbij wel degelijk verschil in constructie. Myler mag dan wel prijziger zijn daar is de service dan ook naar, die is meer dan goed en over de construcie van de bitten is zeer goed nagedacht. Dat wil niet zeggen dat billy allen bitten of andere type bitten niet goed zijn!

Sommige paarden lopen geweldig op een gewoon dubbelgebroken bit of op een stang, of zelfs op een enkelgebroken bit. In die gevallen zou ik zeggen lekker zo laten en niets meer aan doen.

Echter in sommige gevallen blijft het paard zich verzetten tegen het bit dan kan myler een uitkomst bieden. Myler is geen wonder bit, maar kan voor zeer goede resultaten zorgen en kan een verademing zijn voor het paard.

PS om ook nog even in te gaan op de 'rimpel regel'; sommige paarden hebben een hele korte mondspleet, dan zit je al snel op 2 rimpels, maar hoeft nog niet de optimale ligging berijkt te zijn. Als je goed aan de zijkant bij de wang van je paard voelt voel je eerst een lege ruimte ( daar zitten geen kiezen allen tong en lagen) ga je verder naar boven dan voel je iets hards, dat is (als het goed is) de eerste kies, daar moet ongeveer met 1 vinger breedte ertussen je bit komen te liggen.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 14-05-07 21:49, in het totaal 4 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:21

Je zou kunnen proberen om zonder bit te gaan rijden..
Wel is 't nadeel dat je hier erg op moet oefenen, jij en je paard.
Niet alle paarden zijn hiermee te rijden, maar zo heb je geen problemen met het bit.
Ook gaan sommige paarden zonder bit met je aan de loop...
Ook mag je bitloos niet starten, dus als je wedstrijden wilt rijden moet je wel een bit gebruiken..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:01

Showpony, ik zou de myler niet kopen omdat er een heel goed alternatief in de vorm van de BA te koop is.

'LR' Knipoog, bij de meeste paarden hoef je juist helemaal niet te oefenen met bitloos rijden, en rij je er juist zo mee weg. Tenminste, bij een goed hoofdstel en geen goedkoop namaak flutding met een gekke inwerking. Soms moet je even uitzoeken welke manier van bitloos rijden het beste werkt bij je paard. Daarom kan je bitloos eigenlijk niet in zijn algemeenheid nemen.
Als je paard met je aan de loop gaat zou ik toch eerst is uitzoeken waaróm. Niet OMDAT hij geen bit in zijn heeft iig. Daarbij hou je een paard wat op de loop gaat mét bit ook niet hoor Knipoog Zelfs een shetlander is daar te sterk voor.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:05

allegra, van sommige modellen heeft BA idd een redelijke replica gemaakt, dus dat zou idd een alternatief kunnen zijn.
Toch zijn er myler modellen die niet in de BA uitvoering te verkrijgen zijn. Verder denk ik dat het gewoon een kwestie is van uitproberen welk bit goed bij het paard past. Op het moment dat het bit goed ligt en het paard er fijn op reageert doet het merk er niet toe.

verder kan ik me aansluiten bij je stukje over bitloos rijden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:10

Een kneveltrens is misschien een oplossing? En het bit lijkt ook iets te groot idd..

Daarbij wil ik nog wel even vermelden dat ik het voornamelijk een fout van de ruiter vind als een bit zo van links naar rechts door de mond gaat. Een paard 'doet' dat niet.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 22:21

Petulan schreef:
Een kneveltrens is misschien een oplossing? En het bit lijkt ook iets te groot idd..

Daarbij wil ik nog wel even vermelden dat ik het voornamelijk een fout van de ruiter vind als een bit zo van links naar rechts door de mond gaat. Een paard 'doet' dat niet.

Nee dat klopt. Maar als je je paard stuurt doe je dat met je been maar je geeft ook iets aan met je handen en het bit schuift vrij snel naar buiten maar ik heb vandaag bit ringentjes gekocht in een maat kleiner en dit is wel een oplossing.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:22

Ik heb het topic zo goed als doorgelezen en heb zo'n beetje alle bitten langs zien komen, tot aan bitloos toe! Gewoon een passend bitje kopen,een dikke bustrens is eigenlijk het meest gangbare, een goed passend hoofdstel erbij, met neusriem en dan leren hoe je je paardje netjes in aanleuning kan gaan rijden, zonder dat hij last heeft van het bit. Er bestaat n.l geen wonderbitje die wat voor probleem dan ook oplost! Er bestaan wel goede instructeurs of trices die je kunnen helpen. En die zien dan ook welk bit of hoofdstel op den duur het beste voor je paardje is. Vanuit hier ,bokt dus, kan niemand zien hoe jij je paardje rijd en denk ik dat ook niemand je echt advies kan geven.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 22:47

aerdenhout1 schreef:
Ik heb het topic zo goed als doorgelezen en heb zo'n beetje alle bitten langs zien komen, tot aan bitloos toe! Gewoon een passend bitje kopen,een dikke bustrens is eigenlijk het meest gangbare, een goed passend hoofdstel erbij, met neusriem en dan leren hoe je je paardje netjes in aanleuning kan gaan rijden, zonder dat hij last heeft van het bit. Er bestaat n.l geen wonderbitje die wat voor probleem dan ook oplost! Er bestaan wel goede instructeurs of trices die je kunnen helpen. En die zien dan ook welk bit of hoofdstel op den duur het beste voor je paardje is. Vanuit hier ,bokt dus, kan niemand zien hoe jij je paardje rijd en denk ik dat ook niemand je echt advies kan geven.

JA dat klopt, mar het heeft me wel geholpen Knipoog

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:04

aerdenhout... dikke bustrens het meest gangbare..? zucht
Wonder bitten bestaan idd niet, wel bitten die ontworpen zijn voor de vaak toch niet zo simpele paarden mond.
was het maar zo dat alle paarden fijn liepen op een 'gangbaar' bustrensje, een goed passend hoofdstel en instructie..
weet je zeker dat je het gehele topic gelezen hebt..?

CxX: Vind het toppie van je dat je zo openstaat om je pony te helpen. Kunnen velen nog wat van leren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:06

aerdenhout1 schreef:

Dat die dikke bustrens de meest gangbare is (wat ik eerlijk gezegd betwijfel), maakt hem nog niet de beste keuze. Als ik het bekkie van de pony in kwestie zo zie, moet je niet aan een heel dik bit en is enkelgebroken ook niet handig.
Dubbelgebroken kun je voor vrij weinig geld halen in rvs uitvoering. Watertrensje met bitringen werkt heel aardig voor de meeste paarden. Als er niets te lenen valt van stalgenoten of andere kennissen, dan is dat de meest voor de hand liggende keuze. Maar als TS aangeeft in welke regio ze zit, is er misschien een vriendelijke bokker die het haar kan lenen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:51

Showpony, daar heb je gelijk in, de diversiteit aan modellen bij Myler. Alleen dan nóg zou ik eerder voor iets anders kiezen, zoals bitloos. Ja sorry, ben een principe mens haha. Betekend trouwens niet dat ik het slecht vind ofzo, het idee is goed. En als het écht niet anders zou kunnen zou ik er wel één kopen, maar ik denk dat dat maar een héél klein percentage van de paarden is, die niet op een ander merk/model of bitloos goed lopen Tong uitsteken Knipoog

Een kneveltrens vind ik ook een goed bit. Gebruik hem zelf voor de lesjes als we niet bitloos rijden. Eigenlijk hetzelfde principe als rubber bitringen, maar zonder dat je het bit verkleint (je vult natuurlijk ruimte met bitringen), en je kant nooit, per ongeluk bijvoorbeeld, het bit door de mond trekken. Ze zijn gewoon in dubbel gebroken uitvoeren verkrijgbaar, hebben geen andere inwerking behalve de extra aanwijzing op de wang met sturen, en je kan ze met knevellusjes, die om het bovenste keveltje en je bakstuk gaan, heel stabiel in de mond laten liggen (zonder neusriem).

Aerdenhout, ik denk dat daarom zoveel paarden met een niet lekker liggend bit lopen, omdat mensen dénken dat een paard 'gewoon' op een dikke bustrens moet kunnen lopen :S
Fabrikanten ook, komen steeds meer tot inzicht dat de paardenmond veel complexer in elkaar zit dan eerder gedacht, en dat er ontzettend veel verschil in monden en kaken zit. Het is dus ook echt ontzettend ouderwets en tunnelvisie-achtig dat 'ie maar gewoon moet lopen op een bustrens'.
En waar is volgens jou die neusriem dan goed voor? Dat heb ik even gemist.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:38

allegra: Daar kan ik inkomen, en bitloos kan ook zeker een goede oplossing zijn.

over je opmerking @ Aerdenhout over tunnelvisie kan ik maar 1 ding zeggen:
good point Knipoog
ook bij de mening van Waratje kan ik me aansluiten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:57

Ik zou inderdaad eens een dubbelgbroken bitje proberen, veel paarden doen hun mond op die manier open als ze een enkelgebroken bit niet fijn vinden, helaas wordt dat vaak verdoezeld door neusriemen. Een dubbelgebroken of ongebroken bit kan dan een hele verbetering zijn.
Ook moet je inderdaad je bit iets hoger hangen, dat is prettiger voor je pony maar ik lees dat je dat al hebt gedaan, goed zo!

CxX, ik heb nog een dubbelgebroken trensje liggen waar ik niks meer mee doe in maat 11,5. Een aurigan bitje met bol tussenstukje.
Als je me een PB stuurt met je adres stuur ik hem gratis naar je op als je dat wilt Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:39

CxX schreef:
aerdenhout1 schreef:

JA dat klopt, mar het heeft me wel geholpen Knipoog

Je kan er van alles en nog wat aan en instoppen maar wat ik op de foto zie is een mond die misschien iets teveel druk heeft op de teugels en wat hangerig aanvoelt en waarschijnlijk niet
makkelijk en licht aan voelt door de wendingen ik denk dan ook dat hij wat lichter in de hand zou mogen worden
probeer niet teveel te veranderen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:57

Idd niet teveel gaan experimenterenm met bitten. Vraag eventueel iemand te helpen. Ik vind zelf een dubbelgebroken watertrensje het leukst. Kun je al kopen voor een goeie 12€. En dan best met een niet te plat tussenstukje. De zogenaamd meest gangbare dikke bustrens zou ik in geen geval doen. Vaak zijn die echt te dik voor een paard zn mond (denk eraan dat het paard zn mond nog altijd een virtuele ruimte is). dus een bit mag zeker niet te dik zijn. Zie je nog vaak voorkomen.
Heeft Ts ondertussen al iets uitgeprobeerd.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:10

zitake schreef:
Idd niet teveel gaan experimenterenm met bitten. Vraag eventueel iemand te helpen. Ik vind zelf een dubbelgebroken watertrensje het leukst. Kun je al kopen voor een goeie 12€. En dan best met een niet te plat tussenstukje. De zogenaamd meest gangbare dikke bustrens zou ik in geen geval doen. Vaak zijn die echt te dik voor een paard zn mond (denk eraan dat het paard zn mond nog altijd een virtuele ruimte is). dus een bit mag zeker niet te dik zijn. Zie je nog vaak voorkomen.
Heeft Ts ondertussen al iets uitgeprobeerd.

Hee,

Ik heb de gaatjes een heel stuk strakker gedaan. dat is volgens mij wel beter. Knipoog en ik heb kleine bit ringen gehaald want het bitje schoof behoorlijk.

Dit is dus wat ik al gedaan Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:16

en beter geworden?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:18

zitake schreef:
en beter geworden?

Nou ik merk niet veel verschil met rijden. en ze doet nog steeds haar mond open dus veel verschil is er niet. maar Volgens mij al wel beter dan eerst Knipoog en die bit ringen helpen wel Tong uitsteken ik had hier voor te grote bt ringen dus had het geen nut. Maar ik ben nu bezig met een ander bitje!

Dus als ik die heb gaa ik is kijken of dat beter gaat. Haha!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:23

CxX schreef:
Nou ik merk niet veel verschil met rijden. en ze doet nog steeds haar mond open dus veel verschil is er niet. maar Volgens mij al wel beter dan eerst Knipoog

Heb je al een neusriem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:36

waarvoor?
Om de bek dicht te snoeren zodat je niet meer ziet dat de mond open gaat?

Denk je dan dat de oorzaak verholpen is als je het op die manier niet meer ziet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:08

nee... vooral om een stabiele ligging van het bit te krijgen tussen de neus en de sperriem Knipoog
Mijn inziens moet het paard zijn mond nog gewoon kunnen openen, ook al heeft hij een neusriem om. Anders zit hij imo veel te strak.
Je ziet vaak dat het bit 'door de mond' getrokken wordt zonder neusriem.