[WN] Bitvraagje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Re: Bitvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 17:45

Wie maakt zich illusies? Verward

dofuzz schreef:
Stacy is zo extreem getalenteerd, met perfect feel, time & balance, en zo extreem consequent dat dergelijk werk voor de gemiddelde, en zelfs redelijk getalenteerde sterveling onhaalbaar is.

Dat zeg ik dus Rolleyes

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:54

Mar dan nog steeds de vraag WAAROM rijden mensen op een bit met een hoge boog als de mond van hun paard zover open gaat dat de jury het bit kan zien zitten?
Omdat de trainer dat zegt?
of omdat ze denken meer controle te hebben?
Of omdat hun paaard toch goed loopt op dat bit?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:29

m i is het grootste probleem ofwel dat mensen niet echt weten waar ze mee bezig zijn (fout afgesteld etc), ofwel zich niet bewust zijn van het probleem maar bij de meeste trainers denk ik dat het de adrenaline van de show is die hun bewegingen versneld en feller maakt waardoor de mond op show wel 'ns opengaat en thuis niet. als ik mijn paarden show of rijdt op een low port grazer openen die hun mond meer dan met een 2 1/2" poort omdat waarschijnlijk de druk op de lagen directer is zonder dat hij veel signaal krijgt en hij dus directe druk krijgt ipv signaal

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:02

dofuzz schreef:
waardoor de mond op show wel 'ns opengaat en thuis niet.

Daar kan ik nog een andere regel op verzinnen.
Ik zie trainers (noem weer geen namen) vaak thuis met neusriem rijden, want tijdens een wedstrijd niet mag.

Misschien toont het paard dus tijdens de wedstrijd wel het verzet wat normaal niet kan?!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:54

Tja, ik rij thuis op de correctional ook zonder neusriem...
en ja, als het eens niet gaat zoals ik wil gaat de mond wel eens open.... heb een doorgewinterde expert onder mijn kont die me af en toe goed f*ckt op zijn oude dag.... in zijn geval: wie niet horen wil moet voelen!

verder zijn er veel paarden enorm "show-smart".
Als je die niet aanpakt als ze je f*cken in de bak start je nooit meer...
Dit zijn wel de uitzonderingen denk ik.
Over het algemeen ben ik het mee eens dat er te snl naar o'n bit gegrepen wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:59

Ik kan t niet helpen El Camino, ik vind jou manier van praten niet erg paardvriendelijk overkomen... Natuurlijk gaat t hier om bitvragen en is een bit niet altijd paardvriendelijk. Desalniettemin doe jij overkomen alsof paarden je bewust "f*cken" en wanneer je ze niet flink aanpakt dat ook in de wedstrijdring zullen doen...
Ik blijf van mening dat veel gedrag van paarden komt doordat de ruiter iets fout doet, natuurlijk hebben ze hun dag ook wel eens niet, maar met jou manier van praten ben ik blij dat ik niet een paard van jou ben... Misschien eerst eens hand in eigen boezem steken als je paard jou "f*ckt"?Hopelijk komt t anders over dan je het bedoeld hebt...Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:35

Een paard wat dat bewust zo zou doen lijkt me niet de juiste instelling te hebben voor een showpaard. Iets wat de ruiter hem dan tegen wil en dank probeert op te dringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:00

Ik ben van mening dat paarden sowieso niet "bewust" treiteren of zo...zeker niet in de zin zoals wij dat kennen. Een vorm van antropomorfisme zoals t hier wordt gebruikt. Ze leggen deze link echt niet. Het zal het karakter zijn dat wel of niet past bij een wedstrijdpaard...

Maar we gaan off-topic, of niet?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:11

ok, on-topic dan maar Haha!

Blijft een lastig verhaal, bitten en ben er ook nog niet helemaal uit welke nou fijn zijn voor het paard en welke niet. Ik ben het wel eens met de theorie achter de Myler Comfort Snaffle, maar in de praktijk vond mijn merrie het dus helemaal niks. Ik rijd haar nu dus weer op het kneveltrensje (what's in a word Cool ) of op een Rockin S snaffle en daar heeft ze nooit moeilijk over gedaan. Zal op 1 of andere manier wel te maken hebben met de anatomie van haar mond.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:10

Het ligt toch altijd aan het paard als het op de wedstrijd niet lukt? Gelukkig hebben ruiters nooit zenuwen of afleiding en zijn ze supergeconcentreerd zodat ze hun paard juist door de ring rijden Ja

ik rij idd wel met een comfortsnaffle, nadat ik een tijdje een snaffle met tongvrijheid heb geprobeerd (in de bijsluiter stond 'easy to stop' Cool ). Die bleek voor haar weer too much, terwijl anderen het daar wel beter op doen.. Ja
T is idd erg paard/mond/ruiterhand afhankelijk allemaal Ja

Maar highports heb ik nooit echt goed begrepen..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:58

Cer schreef:
T is idd erg paard/mond/ruiterhand afhankelijk allemaal Ja

Maar highports heb ik nooit echt goed begrepen..

Een overweging die ook zou moeten meewegen imo is de anatomie van de mond van desbetreffend paard.
Dwz smalle of brede dikke lippen die over de lagen in de mond vallen,laag of hoog verhemelte,dunne smalle tong of juist een dikke tong.
Bijvoorbeeld bij een paard met een smalle tong en een laag verhemelte zal een hoge poort harder in werken.
Eens kijken hoe dat bit eigenlijk in de mond ligt kan een hoop verduidelijken
over de reactie van het paard hierop,according to Al Dunning.
Overigens ben ik zelf van mening dat er aan de basistraining wat schort als je door middel van een scherper bit je boodschap over moet brengen.
Het dier is dan schijnbaar af gestompt op de kleinere subtielere cue's van een milder bit.
Wel kan een bit nuttig zijn om bijvoorbeeld een schouder op te tillen e.d

@ Dofuzz: zou je mij in jip & janneke taal uit kunnen leggen waarom zo'n spade bit met zo'n torenflat poort of spoon bij zo'n perfect getraind paard word gebruikt,want ik begrijp er helemaal niets van?
Het lijkt me verschrikkelijk voor zo'n dier om met zo'n enorm stuk staal in zijn mond te moeten lopen,laat staan dat het gebruikt zou worden.
Als ik het op mezelf projecteer zou ik gaan kokhalzen met zon vreemd voorwerp zover achter in mijn strot..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:31

ElCamino schreef:
Tja, ik rij thuis op de correctional ook zonder neusriem...
en ja, als het eens niet gaat zoals ik wil gaat de mond wel eens open.... heb een doorgewinterde expert onder mijn kont die me af en toe goed f*ckt op zijn oude dag.... in zijn geval: wie niet horen wil moet voelen!

verder zijn er veel paarden enorm "show-smart".
Als je die niet aanpakt als ze je f*cken in de bak start je nooit meer...
Dit zijn wel de uitzonderingen denk ik.
Over het algemeen ben ik het mee eens dat er te snl naar o'n bit gegrepen wordt

Maar dit vind ik ook niet goed klinken eerlijk gezegd Bloos
Imo zijn paarden geen wezens die je willen 'f*cken'.
Tuurlijk, een per paard verschilt het en je hebt paarden die onder het werk uit willen komen, maar 'f*cken' lijkt me een te zwaar en eigenlijk onnodig begrip...

En van dat show-smart heb ik ook mijn bedenkingen, ik denk meer dat die 'weigering' of wat dan ook van het paard komt omdat er anders gereden wordt (bijv. door zonder neusriem te rijden, bijv. door een ander bit etc.)
Tuurlijk heeft het paard door dat het anders is, mede door de zenuwen van de ruiter zelf, maar ik zie hier niet in dat het paard kwaad wil en de ruiter expres gaat lopen 'f*cken'...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 00:43

Wat ik een beetje jammer vind is, dat ik bv lees dat een paard niet genoeg "broke"is voor dat bit. Ik denk persoonlijk dat als er een goede basis in een paard wordt gereden daarmee bedoel ik een licht op de hand gemakelijk nageeflijk paard, je al deze moelijke bitten geheel niet nodig hebt. Je bent dan niet veel beter bezig dan een engelse ruiter die graag naar de Z dressuur wil omdat zij dan met stang en trens mag rijden. Ik weet best dat er in de western na het 6de jaar met een shanks moet worden gereden maar als dit paard voor die tijd goed nageeflijk was gereden dan hoeft die shank niet veel meer te zijn dan het trensje wat daarvoor werd gebruikt. En met een shank rijd je een paard niet nageeflijk dat moet hij al zijn.