Eigenaar overtuigen dat met bit beter is!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: Eigenaar overtuigen dat met bit beter is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:36

Ik heb een bomproof Tinkermerrie die eigenlijk vrij lui is, maar mits goed toegepast lijkt het me voor haar een stuk beter. ik heb ook het gevoel dat ze het bit wel accepteert, maar er niet gelukkig mee is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:37

russel schreef:
Lijkt me wel spannend, ik dus ook, maar ik rij altijd in de bossen en heb een knetterheet paard. Vraag mij af of dat ook bij zulke paarden werkt.

ja zeker! 'het bospad', bij mij en Faram berucht, rijden we regelmatig af, ook alleen, en uiteraard bitloos, terwijl hij daar soms niet te houden was... het bit heeft voor hem ook onrust veroorzaakt, het was een stoorzender. het gaat een stuk lekkerder nu, en we kunnen overal relaxed buitenrijden!

mijn jonge merrie ging juist lopen dóór het bit. sinds we het bit hebben afgeschaft is ze werkwilliger, rustiger en niet meer angstig, dat werd allemaal veroorzaakt door het bit. niemand was het met mij eens, ik gaf te snel op en noem het maar, maar mijn paardje is er blij onder en ik ook, dus wat willen we nog meer!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:40

Het draait toch helemaal niet om dat bit, ik rijd zowel met als zonder bit en als je een goed bitloos hoofdstel hebt kun je een paard met een hoofdstel zonder bit ook echt gewoon nageeflijk rijden. Het hoeft echt niet zo te zijn dat een paard met z'n neus in de lucht loopt alleen omdat er geen bit in zit. En als je een bit nodig hebt om een paard naar beneden te rijden, dan doe je toch iets echt niet goed, ik zou dus zeggen dat het meer aan het rijden ligt dan aan het bit. En dat zou je best wel eens aan kunnen kaarten dan bij de eigenaresse.

Bij mij zou je er trouwens ook meteen uitvliegen hoor als je er een bit in hangt terwijl ik als eigenaar nadrukkelijk gezegd zou hebben dat ik dat niet wil ook al heeft de man-van dan gezegd dat je het mocht proberen, dat maakt wat mij betreft dan echt niet uit. Ik vind dat heel brutaal. Je focust bovendien helemaal op dat bit, en ik vraag me af of dat het punt wel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:15

merrieveulen schreef:
russel schreef:
Lijkt me wel spannend, ik dus ook, maar ik rij altijd in de bossen en heb een knetterheet paard. Vraag mij af of dat ook bij zulke paarden werkt.

ja zeker! 'het bospad', bij mij en Faram berucht, rijden we regelmatig af, ook alleen, en uiteraard bitloos, terwijl hij daar soms niet te houden was... het bit heeft voor hem ook onrust veroorzaakt, het was een stoorzender. het gaat een stuk lekkerder nu, en we kunnen overal relaxed buitenrijden!

mijn jonge merrie ging juist lopen dóór het bit. sinds we het bit hebben afgeschaft is ze werkwilliger, rustiger en niet meer angstig, dat werd allemaal veroorzaakt door het bit. niemand was het met mij eens, ik gaf te snel op en noem het maar, maar mijn paardje is er blij onder en ik ook, dus wat willen we nog meer!

Maar die van mij is best wel een drammer en daardoor niet altijd even gehoorzaam. Als hij zijn kop er weer op heeft zitten, dan vertrouw ik hem niet zonder bit, want op mijn zit terugkomen doet hij dan niet. Dan zie ik het bit als correctie, hoe doe jij dat zonder bit? Corrigeren bij ongehoorzaam gedrag?? Hij wil altijd maar hard en een stukje handgalop op de terugweg doet hij niet, ik moet dan echt flink inkomen om hem stil te zetten ,want dan gaat hij in rengalop de terugweg volgen. Lijkt mij levensgevaarlijk dit bitloos te doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:27

bouw het op, maak hem 'licht'. dan reageert hij op de kleinste cue met het hoofdstel. ik heb eens iemand geholpen met een hittepit van een arabier kruising, zij wilde ook bitloos gaan, maar het dier was erg heet en al 12 jaar gereden met bit. we hebben eerst het bitloos hoofdstel in combinatie met het bit gedaan, en zo getraind. gewoon de bitloos teugels pakken, en de bit teugels alleen als het niet anders kan. als noodrem dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:31

Dat is wel een idee.