MyFee schreef:Aantikken is rijtechnisch op te lossen? Wahaha! Sorry hoor, maar zoiets raars heb ik nog nooit gehoord! Wat dacht je van de topspringpaarden dan? Eurocommerce Berlin, Okidoki enz. worden toch ook niet gereden zonder bescherming? Ze doen dit omdat die paarden ongelofelijk hoog moeten springen, en wil is zichzelf daarbij raken. Nee, dit is echt niet op te lossen door middel van training.
Je zegt dat paarden leren van zichzelf aantikken, dat is wel zo, maar wat als ze de eerste de beste keer zichzelf raken en daarbij een blessure aan over houden? Dat riskeer ik gewoon niet. Mijn merrie loopt los in de bak rond met voor en achter bescherming + springschoenen. Ik weet van haar dat als ze zichzelf raakt en dat misschien pijn zal doen, ze echt niet denkt: 'Oh, laat ik dat de volgende keer maar niet weer doen!' Paarden leren niet op die wijze.
Citaat:
WE hebben het hier niet alleen over springen en al helemaal niet over hoogtes waarvan de meeste alleen kunnen dromen...
Aantikken met rijden is rijtechnisch (bijna altijd) op te lossen doordat ze hun passen niet afmaken. Paarden die zwaaien met hun benen hebben gewoon een verkeerde stand van de benen en daar hoor je mij ook niets over zeggen. Topspringers, ik heb ze buiten bulten bij de singel nog nooit een wondje op zien lopen

En ik heb er toch echt veel gezien in training... Op wedstrijden dragen ze wel bescherming omdat er dan ook op tijd gereden wordt en er dus in verhouding slordig mee omgegaan wordt...
En paarden leren wel door zich zelf aan te tikken... als jij continue struikelt over je eigen voeten ga je daar toch ook op letten?? Een paard doet dat ook hoor..
Daar heb je gelijk in, dat zei ik toch ook, maar wat als je paard de eerste de beste keer meteen zichzelf bezeerd met een flinke blessure? Dat risico neem ik (en anderen met mij) gewoon niet!! Waarom een blessure riskeren wanneer mijn merrie als een gestoord beest in de bak loopt? Dat voorkom je toch liever met wat bescherming?
Nougoed, iedereen wijkt een beetje af van waar het topic werkelijk uit voort was gekomen maar oke.