Paardendrogist; touwtjes om je onderbenen stil te houden erv

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eigenwijs23

Re: Paardendrogist; touwtjes om je onderbenen stil te houden erv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:29

is niet helemaal waar. bedenk eens al die mensen die die pootjes niet stil kunnen houden en dan constant met hun hakken of sporen in de buik zitten te rammelen. das niet prettig voor het paard. en als je je singel gewoon op de juiste manier vast hebt zitten merkt het paard er niks van dat je beugels er aan vast zitten. en met riempjes rijden is niet voor altijd maar alleen om even het gevoel te pakken te krijgen. er zijn heel veel ruiters die veel met hun benen bewegen zonder dat ze het door hebben. En op deze manier krijg je dat wel in de gaten. en zal ook meteen je zit een stuk dieper worden.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:30

Ik heb ook een tijd gereden met touwtjes. Inderdaad geen strotouw, onder begeleiding van een goede instructeur en het heeft mij wel degelijk geholpen. Ik heb denk ik zo 3 wkn gereden, dag in dag uit, zowel dressuur als springen en mijn benen lagen daarna veel stillen en netter op hun plek. En gevaarlijk, nooit wat van gemerkt... Verkeerd schoeisel is denk ik gevaarlijker.

Ik zou er alleen geen geld voor betalen, maar gewoon zelf maken. Als ik er aan terug denk voel ik mijn spiertjes nog... Enne elastiek heeft denk ik weinig nut. Dat is niet zo sterk om bungelende benen tegen te gaan. Bij de eerste beste tegenspraak van de benen knapt het elastiek.....

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:15

Ik heb er ongeveer 2 weken mee gereden, het werkt!!!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:18

Ik heb er vroeger ook mee 'moeten' rijden. Deed het wel alleen in de les, was er iig iemand bij voor het geval het fout ging. Nooit fout gegaan ofzo hoor, daar niet van. Ik heb wel het idee dat het verbeterd is, je hebt dan het gevoel hoe het hoort en kan dat dan sneller opzoeken zonder touwtjes aan je beugels.
Ik had gewoon strotouwtjes aan mn beugels, de goedkoopste manier en het werkt niet anders dan bovengenoemde dingen! Scheelt alleen een kleine 20 euro Tong uitsteken
Tegenwoordig gebruik ik ze niet meer...

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:50

Zal het bij springen ook helpen? Ik heb nogal vaak tijdens de sprong dat mijn pony net even raar springt en mijn been meteen helemaal naar achter en omhoog komt (richting kont glijd)... Zijn er mensen die dan ervaring hebben met springen en touwtjes?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:46

Vroeger hadden bijna alles springruiters een riem tussen de beugel en de singel.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:05

Zo gevaarlijk is het dus eigenlijk niet, als je het zelfs met springen gebruikt. Ik schop mijn paard niet, en tik m ook niet zachtjes aan. Het is puur mijn onderbeen wat in de draf alles behalve stil ligt. In de galop en stap is het volkomen stil en ligt het op de juiste plaats. T is enkel de draf. En hoe goed ik er ook op let; hij blijft bewegen, tenzij ik me vast klem aan mn Merrie, maar dat lijkt me niet echt fijn voor haar. Clown

Is strotouwtjes een oplossing, desnoods om alleen het gevoel te krijgen? Van zonder beugels rijden word ik inmiddels gek, en het werkt nog steeds niet. Wel is mn zit veel beter geworden. Máár dat mag ook wel na ruim een maand zonder beugels. Nagelbijten / Gniffelen

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 22:22

Mij heeft het echt geholpen... Ik hebn er ook mee moeten springen. Strotouw doet hetzelfde als die dure riempjes... Tis maar net wat je wilt....

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:16

danamuts schreef:
maak dat zef dan zou ik zeggen. ik heb een tijdje gereden met 2 strotouwtjes. heeft hetzelfde effect, en kost geen €16,50! en na 2 weken ofzo gebruik je ze toch niet meer. let wel op dat je ze niet te strak vast zet, want dan krijg je zeker last van je enkels en knieen. voor de rest werkt het wel goed!

Gaan strotouwtjes niet schuren bij je paard? Je kan het iig ook met sporenbandjes doen.

eefyee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:48

Sporenbandjes hebben precies hetzelfde effect, scheelt je ook weer wat geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:06

volgens mij kan dit niet gevaarlijk zijn met veiligheidsbeugels? Dan is het hele voeten-blijven-hangen idee verholpen!

Niet dat ik veiligheidsbeugels heb, maar dit lijkt me wel de moeite waard om eens te proberen!

TemptationV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 23:01

Menino schreef:
volgens mij kan dit niet gevaarlijk zijn met veiligheidsbeugels? Dan is het hele voeten-blijven-hangen idee verholpen!

Niet dat ik veiligheidsbeugels heb, maar dit lijkt me wel de moeite waard om eens te proberen!

lijkt me ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:09

Ik zou er niet mee durven rijden. Je voeten zitten toch vast. Je kunt geen hulpen meer geven en met springen kun je niet boven je lichaam blijven staan. Met springen gaan de voeten altijd naar achteren als het paard omhoogkomt omdat jij de verlichte zit aanneem. Dat kan dus nu niet, dus heeft het ook geen zin om je houding te verbeteren.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:13

Bij mij heeft het geholpen van voor het rijden, gewoon even halthouden en je benen laten rondswieberen (moet je wel zien dat je paard niet gaat lopen Knipoog ) Dan gewoon je voeten in de stijgbeugels steken en sinds ik dat elke keer doe houd ik mijn benen mooier stil en laat ik ze niet meer naar achteren vallen Ja

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:55

oef.. hier nog iemand die het gebruikt heeft. wat een pijn in de benen kreeg ik ervan zeg!
na 3 dagen heb ik het opgegeven ( ik had een stoelzit) en heb mijn beugels korter gedaan en mijn instructrice opdracht gegeven om er streng op te letten. Het is nog steeds niet helemaal weg,maar er is wel verbetering.
het hoofdpunt is dat je je bewust word van je benen en waar je ze neerplant.
touwtjes of zo'n hulpmiddel geven je dat gevoel zodat je later als het eraf gaat weet waar je je benen moet houden of dat je ze stiller kunt houden Ja

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:32

Zodra ik echt op mn benen let leg ik er een hoop spanning op. Misschien moet ik maar eens een zitles gaan nemen, of méérdere zitlessen. Ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:15

germie schreef:
Ik zou er niet mee durven rijden. Je voeten zitten toch vast. Je kunt geen hulpen meer geven en met springen kun je niet boven je lichaam blijven staan. Met springen gaan de voeten altijd naar achteren als het paard omhoogkomt omdat jij de verlichte zit aanneem. Dat kan dus nu niet, dus heeft het ook geen zin om je houding te verbeteren.

Nee... ze zitten met klitteband vast, wanneer je paard gek doet en je doet snel je benen naar voor of achter schieten ze los. dus met springen hebben ze idd geen zin Knipoog
Ik heb een tijd geleden 2 weken met sporenriempjes aan mijn beugels gereden... die kunnen dus niet los Clown
Maar bokken en sprongen kon ik gelukkig toch wel uitzitten Ach gut

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:04

Ik heb ze ook gehad je gebruikt ze een paar keer en dan een paar keer niet, uiteindelijk merk je dat je zonder kan... maar het werkt! Dat is 1 ding wat zeker is.
maar ik denk dat strotouwtjes of post elastieken net zo goed werken, ik zou persoonlijk voor de elastieken gaan....

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:20

Ik heb het ook gehad,maar eigenlijk hielp het niet.
Mijn benen gingen evengoed heen en weer.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:24

Vroeger deden we dat met stro touwtjes. Is even wennen, maar je hebt nog steeds bewegingsvrijheid (dat is maar goed ook). Maar strotouwtjes zijn een stuk goed koper!