[FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Re: [FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:19

runningkawa schreef:
Dat lees ik Ja
Maar ook met een ander bit vind ik dat je les met gaan halen Lachen
Want verwacht geen super oplossing met een ander bit, want ik kan je zeggen dat er kleine verschillen zijn, maar echt niet dat je nu ineens met een dubbelgebroken bit je paard wel kunt houden buiten Lachen

Ja het is niet zo dat je opeens grote verschillen merkt ofzo. Knipoog Maar het kan altijd een duwtje in de goede richting zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:20

Dat zeker
Een duwtje in de goede richting wel Ja

Maar ik wil haar waarschuwen dat ze geen wonderen moet gaan verwachten Lachen
Dat zou zo'n domper zijn Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:20

CxX schreef:
KsVrPy schreef:
Ik reed trouwens eerst met een enkelgebroken trens maar omdat ik dat toch niet zo'n sucses vond heb ik er een dubbel gebroken trens ingestopt ( op aanraden van bokt o.a. Rk, nog bedankt Lachen ). En ze loopt nu een stuk ontspannender dan voorheen! Wat voor bit gebruik je nu?

Afbeelding
Dit is précies hetzelfde bit als ik nu heb.

Ik heb nu een gebroken trens. Knipoog

Aha.
Dat vind ik persoonlijk echt een k*tding, iig in de mond van mijn paard. Clown

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:21

Citaat:
Sorry maar wat bedoel je met verkloot?

Ik kloot
Hij kloot
Wij kl*ten

Ik kl*te
Hij kl*te
Wij kl*ten

Wij hebben gekloot
Jou pony wordt met dat bit verkloot Knipoog[/quote]

Hoe weet je dat nou weer? Nors opkijken ik ook op ponies gereden met zoo bit en die was zekr niet verkloot!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:24

runningkawa schreef:
Dat zeker

Ik heb vandaag gerden en weer is goed gekeken naar haar mondje. maar het is heel raar want het lijkt net of je haar mondje uit elkaar trekt al je gewoon contact houd met de mond maar als je het loser doet heb je geen contact meer. ik heb ook bit ringen maar ik heb ze er afgehaald om het verschil te bekijken maar geen verschil jaa alleen in de volte want je hoef maar een klein beetje je de volte in te sturen en je trekt het bit door haar mond heen maar vandaar dus de bit ringen. Ze heeft maat 11.5 een maat kleiner is te klein en een groter te groot dat hebben we al geprobeert. ik probeer nu heel veel op me been te rijden en overgangen te rijden en haast niet in haar mond te zitten maar dit is best wel moeilijken en moet hier dus goed op oeven.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:26

CxX schreef:
Hoe weet je dat nou weer? Nors opkijken ik ook op ponies gereden met zoo bit en die was zekr niet verkloot!

Elk paard wordt met zo'n bit verkloot tenminste, als je er niet mee om kan gaan. En dat kunnen een heleboel mensen niet. Ik zou het ook niet kunnen. Als je een keer ongeduldig/boos wordt er in het smoeltje van je paard trekt, auw, ik moet er niet aan denken hoe pijnlijk dat is voor een paard.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:28

Misschien is een kneveltrens een idee als JIJ het bit door je ponys mond heen sjort. Dat komt (helaas voor jou..) echt niet door de mond van je pony. Een kneveltrens heb je in enkel en dubbelgebroken vorm en werkt niet extra hard in ofzo. Een dubbelgebroken is evt een betere optie omdat je paard dan iets beter stuurbaar wordt door de aparte inwerking per kant..

En trouwens: Als ze op een manege een pony zo'n bit in hangen, zijn ze daar ook mooi verkeerd bezig!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:35

CxX schreef:
runningkawa schreef:
Dat zeker

Ik heb vandaag gerden en weer is goed gekeken naar haar mondje. maar het is heel raar want het lijkt net of je haar mondje uit elkaar trekt al je gewoon contact houd met de mond maar als je het loser doet heb je geen contact meer. ik heb ook bit ringen maar ik heb ze er afgehaald om het verschil te bekijken maar geen verschil jaa alleen in de volte want je hoef maar een klein beetje je de volte in te sturen en je trekt het bit door haar mond heen maar vandaar dus de bit ringen. Ze heeft maat 11.5 een maat kleiner is te klein en een groter te groot dat hebben we al geprobeert. ik probeer nu heel veel op me been te rijden en overgangen te rijden en haast niet in haar mond te zitten maar dit is best wel moeilijken en moet hier dus goed op oeven.

Is ze ooit naar de tandarts geweest?

Maar beter geen contact dan dat haar mond opent
De mond openen is toch een teken dat het paard het niet fijn vind
Ofwel door het bit wat niet fijn zit
Haken op de tanden
of een ruiterhand die te streng is.

Het bit door de mond trekken kan echt alleen met teveel hand van de ruiter.
Nooit door wat anders.

Sturen doe je overigens ook op zit en been en dan pas met de teugels.
En super dat je daar nu ook op oefend, want zo hoort het ook Ja

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:52

CxX schreef:
Sorry maar les bij ons in de buurt is behoorlijk duur.. het moet nog wel leuk blijven mijn stalling is al behoorlijk wat dus.. dan is er wel iemand maar die mag ik niet ik vind wel dat het moet klikken. Ik wil heel graag les maar ik vind moeilijk om te vinden en voor niet zo veel. dan zijn de meeste alleemaal dressuur en netjes rijden ik wil gewoon lekker rijden en goeie dingen doen voor me ponie.
en ik kan prima rijden buiten maar ze reageert dan gewoon niet op mij en ik rij meestal met iemand en als die harder gaan dan ik wil gaat me ponie er wat dan ook achter aan! ook al probeer ik haar netjes trug te krijgen.
Ik heb niet gezegt dat ik een pelham bit wil kopen! maar ik heb op een ponie gereden op ponie kamp die er binnen en buiten meer reed als manege ponie en ik vond het toen een erg fijn bit ik wou graag weten of mensen hier meer ervarrig mee hadden

dat vetgedrukte.. Moet het voor je pony ook niet leuk blijven dan?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:52

Citaat:

Is ze ooit naar de tandarts geweest?

Maar beter geen contact dan dat haar mond opent
De mond openen is toch een teken dat het paard het niet fijn vind
Ofwel door het bit wat niet fijn zit
Haken op de tanden
of een ruiterhand die te streng is.

Het bit door de mond trekken kan echt alleen met teveel hand van de ruiter.
Nooit door wat anders.

Sturen doe je overigens ook op zit en been en dan pas met de teugels.
En super dat je daar nu ook op oefend, want zo hoort het ook Ja[/quote]

Jaa ze is paar maanden trug naar de tandarts geweest eenheeft bij gefeilt enzoo en komt nu om het half jaar. ze heeft inderdaad altijd of ik de teugels vast of los heb altijd de lipjes iet van elkaar af dat je net de zeikant van haar tongetje ziet

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:53

Milly_ schreef:
CxX schreef:
Sorry maar les bij ons in de buurt is behoorlijk duur.. het moet nog wel leuk blijven mijn stalling is al behoorlijk wat dus.. dan is er wel iemand maar die mag ik niet ik vind wel dat het moet klikken. Ik wil heel graag les maar ik vind moeilijk om te vinden en voor niet zo veel. dan zijn de meeste alleemaal dressuur en netjes rijden ik wil gewoon lekker rijden en goeie dingen doen voor me ponie.
en ik kan prima rijden buiten maar ze reageert dan gewoon niet op mij en ik rij meestal met iemand en als die harder gaan dan ik wil gaat me ponie er wat dan ook achter aan! ook al probeer ik haar netjes trug te krijgen.
Ik heb niet gezegt dat ik een pelham bit wil kopen! maar ik heb op een ponie gereden op ponie kamp die er binnen en buiten meer reed als manege ponie en ik vond het toen een erg fijn bit ik wou graag weten of mensen hier meer ervarrig mee hadden

dat vetgedrukte.. Moet het voor je pony ook niet leuk blijven dan?

Jaaa tuuurlijk altijd !! maar je snap het toch wel!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:19

(ik volg ook geen rijlessen omdat het oa. te duur is, zo gek is dat dus niet Knipoog )
Heb je geen vriendin oid die je kan helpen met je paard trainen om buiten ook naar jou te luisteren? Zo heb ik dat ook gedaan, mijn paard stap voor stap geleerd dat hij niet direct achter een ander paard hoeft aan te crossen als ik dat niet wil. Leer het paard eerst maar stil staan, terwijl een ander paard wegstapt. Met geduld kom je verder dan met een pittig bit.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 16:06

Welshcobfan schreef:
(ik volg ook geen rijlessen omdat het oa. te duur is, zo gek is dat dus niet Knipoog )
Heb je geen vriendin oid die je kan helpen met je paard trainen om buiten ook naar jou te luisteren? Zo heb ik dat ook gedaan, mijn paard stap voor stap geleerd dat hij niet direct achter een ander paard hoeft aan te crossen als ik dat niet wil. Leer het paard eerst maar stil staan, terwijl een ander paard wegstapt. Met geduld kom je verder dan met een pittig bit.

Jaa ik leer zeker veel van mijn vriendinnen maar ik dacht dat zeg ik maar niet want dan komt heel bokt weer met dat is niet goed je moet gewoon les nemen enzoo (daar was ik bang voor teminste)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:32

Bokt bedoeld het vaak goed, maar niet iedereen is in staat les te nemen. Dat wordt nog wel eens vergeten Lachen
(ik kan maar naar 1 manege toe bv, en daar is de kwaliteit van de lessen erg laag. Andere manege in de buurt kan ik niet komen, omdat mijn pony door een ongeluk bang is voor grote voertuigen. Sja en bij gebrek aan trailer en een bak waar geen commerciel gebruik van mag worden gemaakt kun je gewoon geen les nemen...)
Vraag inderdaad gewoon maar hulp aan mede paardenmensen bij je in de buurt Lachen Dan kom je ook al een stuk verder! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:35

sorry
Maar ik vind het een kul argument dat iemand niet in staat is les te halen.
Als er geen instructie mag komen op je plek waar je staat wordt het hoog tijd te vertrekken.
Zonder les kan nu eenmaal niemand, zelfs anky niet.
En laten wij nu heel wat minder paardengevoel hebben.

Je gaat toch ook geen autorijden zonder les?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:40

Dat is de wet Knipoog
Ik heb wél les gehad. 8 jaar lang Lachen dus ik heb genoeg handvaten gekregen om leuk recreatief rond te hobbelen met mijn knol. Ik kan heerlijk buiten rijden, aangezien ik wel goede controle heb over mijn pony (zonder rare bitten, hulpteugels of whatever).
Ik ben wel in staat om les te nemen, maar het is niet heel zinvol om les te nemen bij een manege wiens leskwaliteit bedroevend is. Ergens anders kan ik niet heen met mijn pony, dan moet ik op diezelfde manege gaan staan waar de lessen niet goed zijn. De openbare bak vlakbij mijn stal mag niet gebruikt worden om les te nemen. Enige optie: trailer. Maar daar heb ik geen geld voor. Sja dan houdt het op Lachen
En dat geeft ook niet, ik heb lol met mijn knol Haha! (en andersom!). Ik sta nu heerlijk baas over eigen stal en wei Lachen ik kan de paarden buiten zetten wanneer ik maar wil en dat is mij meer waard dan les Lachen

Bovendien: zolang het goed gaat en ik geen wedstrijdambities heb, waarom is les dan zo noodzakelijk? Mijn pony is onder controle, is blij en gezond. Ik kan netjes op mijn paard zitten hoor Knipoog

Het is dus niet altijd mogelijk om goed les te krijgen (beter geen les, dan slecht les), hoe graag je ook zou willen. Financieel gaat de verzorging van mijn pony voor eventuele lessen. Als ik over 2 jaar een trailer kan aanschaffen, dan ga ik ook zeker weer op les (of tot mijn pony niet meer bang is voor grote voertuigen). Maar voor nu: zit het er niet in Knipoog
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-04-07 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:43

Omdat je geen problemen hebt
Maar als je nu een paard hebt waar het steeds slechter mee gaat
Een paard waar je gaat denken over bitten die eerder martelwerktuig zijn dan wat anders?
Net zoals het paard van TS dus.
Die duidelijk heel veel handvaten mist

Hoe denk je er dan over?

En hoezo de wet? Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:45

Ik vind het echt de grootste banketstaaf... als je geen lessen kan betalen... waar onderhoudt je het paard dan van? Nors opkijken
En dan koop je een keer een dekje/truitje oid minder... en dan heb je alweer een les bij elkaar.
En een goede les hoeft echt niet elke week, ik vind het echt een waardeloos argument Gaaaap

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:50

Autorijden zonder les Tong uitsteken

Grijpen naar hulpmiddelen en scherpere bitten keur ik nooit goed. Maar ik snap ook wel dat de ts nu geen les heeft. Vandaar alternatieve oplossing: ga naar mensen die je kunnen helpen Lachen er is vast wel een stalgenoot die wél weet hoe je dit moet aanpakken. Die even kan kijken hoe het met rijden gaat en die misschien wel een goede oplossing weet Lachen Je moet gewoon vaak oefenen met stiltaan met buitenrijden (ook op stemgeluid!) en veel overgangen rijden. Pas als dat goed gaat, voorzichtig met een ander paard erbij, en dan weer hetzelfde doen.

(ehh beter lezen.... chantjuh, geld is niet de enige reden voor zowel de ts als ik .... Ik kan best een les betalen, maar geen trailer en heb niet eens een EB rijbewijs. Dat is duur!)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:56

ja maar er komt door heel nederland instructie aan huis... dus dat is ook geen probleem.
Heeft niets met slecht lezen te maken Knipoog

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:08

XchantjuhX schreef:
Ik vind het echt de grootste banketstaaf... als je geen lessen kan betalen... waar onderhoudt je het paard dan van? Nors opkijken
En dan koop je een keer een dekje/truitje oid minder... en dan heb je alweer een les bij elkaar.
En een goede les hoeft echt niet elke week, ik vind het echt een waardeloos argument Gaaaap

Soory hoor niet iedereen is rijk! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:13

Je bent rijk genoeg voor een paard te onderhouden
En daar hoort les ook bij

Als je rijk genoeg bent voor een auto, hoort wegenbelasting er ook bij.

Zo simpel is het
En weet je, die andere "rijke" werken er ook gewoon voor...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:20

CxX schreef:
XchantjuhX schreef:

Soory hoor niet iedereen is rijk! Boos!

Dan moet je geen paard nemen, als je een paard neemt dien je er goed voor te zijn... en daar horen lessen ook bij!
En je hoeft er niet rijk voor te zijn... ik ben maar een student en ik kan het allemaal makkelijk betalen... terwijl bij ons in de randstad de stallingskosten al snel boven de 300 zit.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:25

Is het trouwens je eigen paard of je verzorgpaard?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:41

ik neem aan dat je wel een paddock of wei hebt, dan kan de les toch daar plaatsvinden? als het bij ons te droog wordt, en de bak te stoffig, rijden wij ook in de wei. stukje afzetten, of op de volte om de instructeur te blijven verstaan, en voilá...

het argument geld gaat er bij mij niet in, als je een pelham kunt kopen kan je ook in ieder geval één uur lessen. bovendien neem ik toch aan dat niet je laatste cent opgaat aan je paard, aangezien je ook rekening moet houden met onverwachte kosten van bijv. dierenarts.