Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:unamie schreef:Niets ten nadele van je zadelmaker maar toch nog een punt ter overdenking:
Bomen worden in vele maten en vormen gemaakt.
Als een boom is aan te passen zonder dat dit technische gevolgen heeft en zo makkelijk gaat, waarom zouden leveranciers dan niet één maat maken die de verkopende partij uit of inbuigd naar de maat van het paard.
Die is er toch? WINTEC![]()
zomaar met een boom gaan knoeien lijkt me idd geen strak plan
maar als je weet wat je doet, kan het wel
ik heb al zeker 10 zadels laten verbreden en nooit geen problemen gehad![]()
Harnessmaker zei daarop:
Als je de technische details van een boom kent weet je dat het veranderen van de vorm van de boom gevolgen heeft.....Citaat:bij wintec anders niet, waarom dan bij een ander zadel wel?
Omdat je bij een wintec de boom niet veranderd maar het kopijzer.... en dat is het verschil
Bij OS zit een gesmeed kopijzer in die dus door verwarming veranderd kan worden. net zoals bijv. een hoefijzer passend gemaakt wordt.
creool schreef:Nou Alane, ik heb het hele topic doorgelezen. Zeker interessant en jammer dat de discussie niet meer loopt. Eigenlijk is mijn conclussie dat de gerenomeerde zadelleveranciers (KN, Stubben, Passier etc.) Nog steeds prima zadels leveren. Nu blijft nog de vraag waar je het zadel koopt en of en door wie je het zadel laat aanmeten. Jammer dat wij als leek slecht kunnen beoordelen welke zadelmaker de beste visie heeft.
Alane schreef:@Precious20: Ik hoop dat ik je vraag begrijp:
Sommige bomen kunnen niet zomaar onbeperkt verbreed worden omdat dat het verband de bouw van de boom veranderd en kan verzwakken. Een fabrikant weet wat een boom kan hebben en wat niet... als je fabrikant aangeeft dat je boom bijv. 1 maat vergroot of verkleind kan worden, dan zal dat ook probleemloos kunnen.
Maar nu koop je mijn zadel, die al eens verbreed is door de fabrikant... en je zadelmaker gaat hem wederom verbreden.... of je zadelmaker stuurt hem naar de fabriek om nog eens te verbreden.. dan zouden zij moeten kunnen zien dat dit al eens gebeurd is.
Snap je wat ik bedoel?
germie schreef:Stubben zacht leer en lelijk worden? Echt niet. Stubben heeft in mijn ogen het meest slijtvaste leer van alle merken.
De zittingen zijn vaak ook vrij hard.
Citaat:Deze zoektocht duurt mij te lang en ik vraag me een beetje af hoeveel ruiters dit doen en hoeveel paarden daadwerkelijk rugproblemen hebben door de nieuwe zadels.
ik heb een bruine Tristan dressuur en die is echt niet van elandenleer maar van ouderwets degelijk Stübben leerCitaat:alleen voor de Stubben Tristan hebben zij destijds zacht elandenleer gebruikt
creool schreef:Ik heb van het weekend op een KN zadel gereden. Heeerlijk!!!
Stubben beviel mij ook maar daarvan wordt gezegd dat deze zadels sneller lelijk worden door zachter leer. Is dat zo?
Nu kan ik 3 dingen doen.
1. Ik koop een zadel bij een willekeurige ruitersportzaak met het voordeel dat ik mijn oude zadel direct in kan leveren.
2. Ik koop een bij een zadelmaker in de buurt die mijn zadel op mijn paard kan aanmeten maar hier kan ik niet mijn zadel inruilen en deze zadelmaker wil eigenlijk mij liever een ander merk verkopen.
3. Ik laat Bestfitzadelservice komen en door hun een zadel aanmeten.
Wie kan mij adviseren?
dierfysio schreef:het lijkt me dat je je zadel goed pas wilt op je paard, aangemeten door een deskundig iemand, die weet hoe een KN in elkaar zit? tsja, dan kom je toch op Hans Zuidweg uit, die al tig jaar KN's levert in heel NL. BestFit dus!(maar dat wist je zelf denk ik ook al wel)
succes! en doe ze de groeten van me als je belt; het zijn goede kennissen van me.
dierfysio schreef:`creool schreef:Ik heb van het weekend op een KN zadel gereden. Heeerlijk!!!
Stubben beviel mij ook maar daarvan wordt gezegd dat deze zadels sneller lelijk worden door zachter leer. Is dat zo?
Nu kan ik 3 dingen doen.
1. Ik koop een zadel bij een willekeurige ruitersportzaak met het voordeel dat ik mijn oude zadel direct in kan leveren.
2. Ik koop een bij een zadelmaker in de buurt die mijn zadel op mijn paard kan aanmeten maar hier kan ik niet mijn zadel inruilen en deze zadelmaker wil eigenlijk mij liever een ander merk verkopen.
3. Ik laat Bestfitzadelservice komen en door hun een zadel aanmeten.
Wie kan mij adviseren?
het lijkt me dat je je zadel goed pas wilt op je paard, aangemeten door een deskundig iemand, die weet hoe een KN in elkaar zit? tsja, dan kom je toch op Hans Zuidweg uit, die al tig jaar KN's levert in heel NL. BestFit dus!(maar dat wist je zelf denk ik ook al wel)
succes! en doe ze de groeten van me als je belt; het zijn goede kennissen van me.