Zadelmakers en hun visie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Zadelmakers en hun visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:20

zoek dan ook even naar de definitie van oudere zadels en moderne zadels Haha!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:30

hoe moet ik t anders omschrijven? achja, ik zeg ook niet dat ik er verstand van heb, ik zeg alleen dat ik me er iets over meende te herrinneren Knipoog *heb t nu voor me liggen trouwens*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:38

Haha! Ik ga ervan uit dat men het over 2 types zadels heeft, tenminste om de verschillen duidelijk te maken. En mijn vraag is dan eigenlijk de definitie van die 2 soorten.
(dacht blijf in haar termen dan begrijpt ze me wel Haha! )

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 10:23

Ik bedoel inderdaad het kussenkanaal (wat volgens mij ook kamer wordt genoemd) De boomwijdte is afhankelijk van de breedte en/of hoogte van de schoft.

Ik word inderdaad ook nogal afgeleid door het 'oude' en het 'nieuwe' zadel.

Een zadelmaker vertelde dat Passier bijvoorbeeld na 1993 met andere bomen begon waardoor Passier eigenlijk ook niet meer goed is en hetzelfde geldt voor KN, maar dan de zadels voor 1996 die nog een correcte boom hebben, volgens deze zadelmaker. Hij heeft het dan met name over de vorm die verandert is doordat 'de ruiter' een diepere zit wilde.

Ik heb overigens wel besloten mij niets van dit verhaal aan te trekken omdat deze zelfde zadelmaker mij enkel aanraad om een tweedehandszadel te kopen en aan te laten passen. Deze zoektocht duurt mij te lang en ik vraag me een beetje af hoeveel ruiters dit doen en hoeveel paarden daadwerkelijk rugproblemen hebben door de nieuwe zadels.

Nu mijn zadeljacht al wat verder vordert ben ik nu voornamelijk aan het twijfelen tussen de Passier en de KN. Passier heeft altijd op mijn paard gelegen, naar tevredenheid maar de passier die het meeste ruimte heeft tussen de kussens (kussenkanaal/kamer) daar loopt mijn paard het best mee. Een zadelmaker vertelde mij dat ik geen Passier moet kopen ivm de weinig ruimte in het kussenkanaal/kamer. Ik heb het nu over de Passier GG Extra. Dus dat brengt mij weer aan het twijfelen.

ZUCHT....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:57

3X raden wie die zadelmaker is Lachen
Er is al een topic geweest, een poosje terug over zadelbomen ed.
Hoe een diepe zit wordt gecreeerd ed.
De importeur van KN gemailt, Passier aangeschreven. Geen veranderingen in de boom sedert tig jaren Haha!
Zal eens kijken of ik dat topic terug kan vinden.

edit: gevonden
viewtopic.php?f=117&t=618433

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:46

heb ff het topic een beetje doorgelezen
oke, dat is dan ook weer duidelijk Knipoog

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 15:39

Alane.. Dank voor de link! erg interessant.. maar jeetje 36 pagina's... Kan je geen samenvatting geven? Knipoog

Ik heb vandaag op een KN Symphonie gereden van 4 maanden oud. Dit zadel lag erg mooi op mijn paard en ik heb heerlijk gereden. Ben nu nog aan het bedenken of ik de gok durf te wagen met een nieuw, onaangepast zadel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:03

De stelling in het topic is dat zadels met een diepe zit schadelijk zou zijn voor de rug van het paard. De zadelmakers zeggen echter dat ze alleen de lepel verhoger zodat je optisch een diepe zit creeerd, en dat hun bomen verder al heel lang ongewijzigd zijn.
Dan wordt er gestelt dat er verschil in bomen zit van voor een bepaalde datum en na een bepaalde datum, wat weer door die zadelmakers (passier, importeur KN, stubben) wordt ontkent.
Ergens in het topic staan de letterlijke vragen en antwoorden van die zadelmakers/fabrikanten.
Even in grote lijnen. Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:06

En dan nog iets over diepe zit. Hofpner maakt al meer dan 30 jaar een optisch diepe zit.

Ik ben nog steeds tevreden met mijn Stubben Maestoso (ook met diepe zit, maar met weinig wrong, heb ik aan laten passen). De Maestoso heeft geen dwingende zit. Zadel is aangepast aan mij en m'n paard.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 12:33

Nou Alane, ik heb het hele topic doorgelezen. Zeker interessant en jammer dat de discussie niet meer loopt. Eigenlijk is mijn conclussie dat de gerenomeerde zadelleveranciers (KN, Stubben, Passier etc.) Nog steeds prima zadels leveren. Nu blijft nog de vraag waar je het zadel koopt en of en door wie je het zadel laat aanmeten. Jammer dat wij als leek slecht kunnen beoordelen welke zadelmaker de beste visie heeft.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:28

Alane schreef:
unamie schreef:
Niets ten nadele van je zadelmaker maar toch nog een punt ter overdenking:

Bomen worden in vele maten en vormen gemaakt.
Als een boom is aan te passen zonder dat dit technische gevolgen heeft en zo makkelijk gaat, waarom zouden leveranciers dan niet één maat maken die de verkopende partij uit of inbuigd naar de maat van het paard.

Die is er toch? WINTEC Haha!
zomaar met een boom gaan knoeien lijkt me idd geen strak plan
maar als je weet wat je doet, kan het wel
ik heb al zeker 10 zadels laten verbreden en nooit geen problemen gehad

Harnessmaker zei daarop:
Als je de technische details van een boom kent weet je dat het veranderen van de vorm van de boom gevolgen heeft.....
Citaat:
bij wintec anders niet, waarom dan bij een ander zadel wel? Cool

Omdat je bij een wintec de boom niet veranderd maar het kopijzer.... en dat is het verschil Haha!

Bij OS zit een gesmeed kopijzer in die dus door verwarming veranderd kan worden. net zoals bijv. een hoefijzer passend gemaakt wordt.

Ik ben dit topic al een heel tijdje aan het volgen. Enne Creool, ik ken jou probleem maar al te goed hoor. Ik heb vorige zomer ook nog met mijn handen in het haar gezeten ivm zadelproblemen, eigenlijk waren het meer zadelmakersproblemen!
Ik heb nu een Schumacher gekocht omdat dit zadel relatief eenvoudig aan te passen is, moest mijn paard nog maar eens breder worden...

Maar 1 ding uit deze discussie snap ik niet meer: Alane, suggereer jij nu met bovenstaande zin dat het slecht is voor het zadel, meer bepaald voor de boom van het zadel, als de boom (kopijzer) in de fabriek aangepast wordt? Zo ja, waarom zou dit dan slecht zijn? Ik neem aan dat zij in de fabriek toch wel naar het gehele zadel kijken, of niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:02

creool schreef:
Nou Alane, ik heb het hele topic doorgelezen. Zeker interessant en jammer dat de discussie niet meer loopt. Eigenlijk is mijn conclussie dat de gerenomeerde zadelleveranciers (KN, Stubben, Passier etc.) Nog steeds prima zadels leveren. Nu blijft nog de vraag waar je het zadel koopt en of en door wie je het zadel laat aanmeten. Jammer dat wij als leek slecht kunnen beoordelen welke zadelmaker de beste visie heeft.

Een zadelmaker die zijn kunde en kunnen wil 'bewijzen' door naar de onkunde van andere zadelmakers te wijzen... daar zet ik al vraagtekens bij.
Ga naar meer dan 1 zadelmaker/zadelverkoper/reseller, stel een lijstje met vragen op en vraag gewoon gericht, laat je niet uit het veld slaan door wat dan ook.
En ga niet voor een bepaald merk, ga voor een passend zadel, en dat is 1 die je paard perfect past maar ook jou, jij zit er op, je paard loopt eronder. Staar je niet blind op de inchmaat...

@Precious20: Ik hoop dat ik je vraag begrijp:
Sommige bomen kunnen niet zomaar onbeperkt verbreed worden omdat dat het verband de bouw van de boom veranderd en kan verzwakken. Een fabrikant weet wat een boom kan hebben en wat niet... als je fabrikant aangeeft dat je boom bijv. 1 maat vergroot of verkleind kan worden, dan zal dat ook probleemloos kunnen.
Maar nu koop je mijn zadel, die al eens verbreed is door de fabrikant... en je zadelmaker gaat hem wederom verbreden.... of je zadelmaker stuurt hem naar de fabriek om nog eens te verbreden.. dan zouden zij moeten kunnen zien dat dit al eens gebeurd is.
Snap je wat ik bedoel?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:18

Alane schreef:
@Precious20: Ik hoop dat ik je vraag begrijp:
Sommige bomen kunnen niet zomaar onbeperkt verbreed worden omdat dat het verband de bouw van de boom veranderd en kan verzwakken. Een fabrikant weet wat een boom kan hebben en wat niet... als je fabrikant aangeeft dat je boom bijv. 1 maat vergroot of verkleind kan worden, dan zal dat ook probleemloos kunnen.
Maar nu koop je mijn zadel, die al eens verbreed is door de fabrikant... en je zadelmaker gaat hem wederom verbreden.... of je zadelmaker stuurt hem naar de fabriek om nog eens te verbreden.. dan zouden zij moeten kunnen zien dat dit al eens gebeurd is.
Snap je wat ik bedoel?

Ahh, zo bedoelde je het! Nu snap ik het! Jaja, daar heb je vast en zeker gelijk in! Ja
Maar ik dacht dat je bedoelde dat het voor geen enkel zadel gezond is om het te laten verbreden. Ook al laat je het in de fabriek doen en zegt de fabricant dat het wel mag. Zo had ik het begrepen Sigaar Mja, misverstandje is opgehelderd!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:35

Ik heb van het weekend op een KN zadel gereden. Heeerlijk!!!

Stubben beviel mij ook maar daarvan wordt gezegd dat deze zadels sneller lelijk worden door zachter leer. Is dat zo?

Nu kan ik 3 dingen doen.

1. Ik koop een zadel bij een willekeurige ruitersportzaak met het voordeel dat ik mijn oude zadel direct in kan leveren.

2. Ik koop een bij een zadelmaker in de buurt die mijn zadel op mijn paard kan aanmeten maar hier kan ik niet mijn zadel inruilen en deze zadelmaker wil eigenlijk mij liever een ander merk verkopen.

3. Ik laat Bestfitzadelservice komen en door hun een zadel aanmeten.

Wie kan mij adviseren?

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:55

ik heb ook lang zitten twijfelen tussen deze opties. Uiteindelijk heb ik toch maar bestfit gebeld, daar had ik het beste gevoel bij Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:11

Stubben zacht leer en lelijk worden? Echt niet. Stubben heeft in mijn ogen het meest slijtvaste leer van alle merken.
De zittingen zijn vaak ook vrij hard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:25

Dat over stubben heb ik ook nog niet eerder gehoort... hoe je zadel eruit blijft of gaat zien valt en staat met hoe je er mee omgaat en hoe je het onderhoud.

VWB het aankoopadvies... allereerst staar je niet blind op een merk.. het zadel moet zowel jou als je paard passen, onvoorwaardelijk.
Een andere voorwaarde is dat je durft te en wilt luisteren wat de zadelpasser heeft te vertellen, en niet blindvaart op horen zeggen verhalen in de derde persoon van anderen.
Een zadelkopen bij een ruitersportzaak hoeft geen problemen op te leveren mits er een goede zadelpasser in huis is, die bij je thuis komt en ook daadwerkelijk het zadel komt passen.
Bekijk de voorwaarden van je 3 opties, bel ze op of ga er naar toe en stel je vragen, en oordeel dan geheel zelf.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:02

germie schreef:
Stubben zacht leer en lelijk worden? Echt niet. Stubben heeft in mijn ogen het meest slijtvaste leer van alle merken.
De zittingen zijn vaak ook vrij hard.

Dat is niet helemaal waar, allen voor de Stubben Tristan hebben zij destijds zacht elandenleer gebruikt en dat word al vrij snel lelijk en bij intensiefgebruik helemaal snel lelijk en rafelig. Toen ik mijn stubben zadel wilde kopen wilde ik in de eerste instantie ook een tristan omdat ik die toen lekker vond zitten, mijn zadelmaker raadde mij dat af vanwege dat leerprobleem.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:07

Citaat:
Deze zoektocht duurt mij te lang en ik vraag me een beetje af hoeveel ruiters dit doen en hoeveel paarden daadwerkelijk rugproblemen hebben door de nieuwe zadels.

kijk maar eens in advertenties hoe oud de zadels zijn die verkocht worden... dat zegt genoeg.

Citaat:
alleen voor de Stubben Tristan hebben zij destijds zacht elandenleer gebruikt
ik heb een bruine Tristan dressuur en die is echt niet van elandenleer maar van ouderwets degelijk Stübben leer Lachen kennelijk zijn er meer modellen, die van mij is al op leeftijd en pas nog nagekeken en goed bevonden door Hans Zuidweg. Past alleen net niet op mijn paard en is dus in de aanbieding Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:12

creool schreef:

Stubben beviel mij ook maar daarvan wordt gezegd dat deze zadels sneller lelijk worden door zachter leer. Is dat zo?

Nu kan ik 3 dingen doen.

1. Ik koop een zadel bij een willekeurige ruitersportzaak met het voordeel dat ik mijn oude zadel direct in kan leveren.

2. Ik koop een bij een zadelmaker in de buurt die mijn zadel op mijn paard kan aanmeten maar hier kan ik niet mijn zadel inruilen en deze zadelmaker wil eigenlijk mij liever een ander merk verkopen.

Wie kan mij adviseren?

het lijkt me dat je je zadel goed pas wilt op je paard, aangemeten door een deskundig iemand, die weet hoe een KN in elkaar zit? tsja, dan kom je toch op Hans Zuidweg uit, die al tig jaar KN's levert in heel NL. BestFit dus! Haha! (maar dat wist je zelf denk ik ook al wel)
succes! en doe ze de groeten van me als je belt; het zijn goede kennissen van me.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:21

dierfysio schreef:
het lijkt me dat je je zadel goed pas wilt op je paard, aangemeten door een deskundig iemand, die weet hoe een KN in elkaar zit? tsja, dan kom je toch op Hans Zuidweg uit, die al tig jaar KN's levert in heel NL. BestFit dus! Haha! (maar dat wist je zelf denk ik ook al wel)
succes! en doe ze de groeten van me als je belt; het zijn goede kennissen van me.

Een KN is niet makkelijker of moeilijker dan enig ander zadelmerk.
Een beetje zadelmaker weet blind hoe een zadel (dus ook een KN) in elkaar zit.
Dan kom je dus bij een zadelmaker uit ipv een zadelverkoper, en niet alleen op bovengenoemde collega!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 13:55

@harnessmaker: Heb jij een suggestie voor een zadelmaker in Noord Nederland?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 15:14

dierfysio schreef:
creool schreef:

Nu kan ik 3 dingen doen.

Wie kan mij adviseren?

`

Ik heb ze net gebeld maar ze staan er niet om te springen om naar het noorden van het land af te reizen. Helaas konden ze mij ook geen goede zadelmaker adviseren bij mij in de buurt dus... ik zoek nog mooi even door! (En sorry heb ook geen groetjes kunnen doen aan Hans Zuidweg himself.)

Ik heb ze maar geadviseerd een filiaal in het noorden te openen. Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:32

ohjee, da's balen creool! dan zullen ze wel akelig druk zijn; meestal is reizen niet zo'n punt (mits de klant de reiskosten vergoedt natuurlijk), dus dit verbaast me een beetje.

sorry dan voor de tip nu je er niks aan hebt. ik weet helaas ook niemand anders in jouw buurt.
succes alsnog!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 18:03

De man die ik sprak zei ook: ik heb 2 zadelmakers en werk voor 3. Dus dat drukke klopt aardig Haha!