Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:34

Bontjes houden de schokken wat tegen, lichtrijden geeft toch schokken op de rug en dan heb ik het niet over alleen de bonsers.

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:50

onder een goed passend zadel zou geen bontje hoeven.
ik heb een echt lamsvel bontje en die heb ik gewoon om voor de sier...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:05

Als het zadel passend is gemaakt op het paard zonder bontje, dan verpest je de pasvorm van het zadel door er een bontje onder te leggen. Als het zadel passend is gemaakt op het paard met bontje, dan zul je er altijd een bontje onder moeten doen. Het is maar net wat je wilt. Clown

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:36

Ik heb geen duizend euro om een zadel op maat te laten maken voor mijn pony.
ik heb nu dan ook een zadel wat zoveel mogelijk aangepast is in de vulling.
Nou wipt het zadel alsnog een klein beetje.
dus ik ga voor een lamswollen onderlegger met ruggengraadvrijheid en dan gewoon een zwarte die niet eens erg opvalt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:01

harnessmaker schreef:
9 van de 10 keer komt dat door een niet of slecht passend zadel.
Paarden zijn van nature sterke dieren.
De meest voorkomende oorzaken van een gevoelige rug zie je alleen bij paarden die gereden worden, in de aangespannen sport zie je dat zelden tot nooit.

Laat er eens een eventueel andere zadelmaker naar kijken.

DA, Fysio en 2 zadelmakers hebben er naar gekeken. Hij ligt echt 100% goed. Lachen En ook toen ik een half jaar alleen maar gelongeerd en aan de hand gestapt had, bleef hij gevoelig Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:13

Op de manege waar ik vroeger reed, hebben alle paarden en pony's nu een bontje onder het zadel. Dat vangt de schokken op als er weer een hobbeld kind op zit (rijden ook gehandicapten, die niet echt een geweldig evenwicht hebben).

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:19

Ik moet ook met een bomtje rijden, mijn zadel ligt helemaal perfect op mijn paard, maar als ik 3 dagen zonder een bontje heb gereden kan ik haar bijjna niet over haar rug poetsen... Ze is altijd erg gevoelig geweest op haar rugspieren, met bontje gaat het super en heeft ze minder last als de andere jaren (ken het paard nu 4 jaar is ruim 1 jkaar van mij)... En ik geloof niet dat ik zo beroerd rij dat ik het met rijden verpest...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:48

merel rijd nu met bontje omdat het zadel ondanks de voorsingel naar voren schuift en op haar schouder gaat drukken.
met het bontje ligt het zadel iets hoger en lijkt hijminder te schuiven dan met een anky pad. dit is tijdelijk tot we genoeg hebben gespaard voor een ander zadel wat meer schoudervrijheid geeft.

willem is bontje af, maar heeft nu foam inlages, die alleen aan de zijkant zitten, de ruggegraat is vrij.
willem zijn zadel past zo goed als. helemaal goed passen kan een zadel nooit bij hem, vanwege zijn karperrug en wegevallen bespiering. dit is the next best thing en hij bouwt nu zelfs weer spieren op.

dus ik ben van mening dat een bontje voor sommige paarden een uitkomst kan zijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:52

Een bontje vult je zadel op, waardoor het zadel wat smaller word en anders ligt op de rug van je paard.

persoonlijk ben ik het met de stelling eens, een goed passend zadel daar hoeft in principe geen eens een shabrakje onder en al helemaal geen bontje, wat dit zorgt er juist voor dat het zadel niet goed meer ligt op de rug van je paard.

Alexandra_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:46

ik rijd niet meer met bontje. ik reed er wel mee omdat mijn zadel niet goed meer paste omdat ze was afgevallen en smaller was geworden. nu is zadel weer op maat gemaakt enzo en rijd ik gewoon zonder bontje anders drukt het alleen maar. op de pony van mn zusje rijd ik wel met bontje want dan rijd ik met mijn eigen zadel maar ik ben het met de stelling eens Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:40

Ik heb een bontje omdat het ten eerste mooi staat Tong uitsteken:)
En ten tweede m'n pony heefteen kleine schoft en zit er een hele opening voor bij het zadel en dat staat niet zo mooi Tong uitsteken

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:03

ik heb mijn bontje niet onder mijn zadel omdat het niet goed past ..het zadel dan.
Wel schuift t een stuk minder snel Tong uitsteken
Mijn 1e voorkeur ging er voor uit voor de werking van het bontje..voor het paard..Maar vind ze ook zeer mooi Haha!Hahaa

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:55

armyhorse schreef:

Dat vind ik wel een hele slechte smoes om een bontje te gebruiken Vork Want het maakt wel degelijk je zadel kleiner waardoor het anders gaat liggen op de rug....voor het mooi moet je het absoluut niet doen want het kan juist veel schade aanrichten als het zadel er niet beter op gaat liggen!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:27

MyWishMax schreef:
Tja, ik ben er ook tegen.

Máár ik rijd er zelf wel mee. Mijn zadel past perfect op mijn pony, alleen is hij het er niet mee eens. Zadel wordt elke 2 maanden nagekeken of het nog goed ligt, maar als ik een dag zonder bontje rijd staat de pony de volgende dag met pijn in zijn rug.
Hij is toch altijd al enorm gevoelig op zijn rug en de DA heeft in overleg met de zadelmaker aangeraden maar met een bontje te rijden. Geldpad werkte niet. Het is wel een bontje zonder ruggengraat.

Dit heeft mijn paard dus ook, ik rij nu op advies van de fysio met een schapenbont of flexpad (koudschuim). Dacht dat alleen mijn paard zo extreem gevoelig was, maar er zijn dus lotgenoten. Mijn paard heb ik nu gedeeltelijk in training bij een expert en ik moet op een bepaalde manier longeren en anders gaan rijden om zijn rugspieren extra te trainen. En ik moet zeggen dat het zijn vruchten afwerpt. Alleen daarom rij ik ermee en merk aan zijn ruggebruik dat het beter wordt. Wanneer hij 200% goed is in zijn rugspieren gaat de onderlegger eronder weg. Ik heb een op maat gemaakt zadel die super ligt en ben in principe tegen extra opvulling daaronder.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:04

Siebjelover schreef:
armyhorse schreef:

Dat vind ik wel een hele slechte smoes om een bontje te gebruiken Vork Want het maakt wel degelijk je zadel kleiner waardoor het anders gaat liggen op de rug....voor het mooi moet je het absoluut niet doen want het kan juist veel schade aanrichten als het zadel er niet beter op gaat liggen!

is toch geen slechte smoes dan,het is een slechte reden Tong uitsteken
want dit is toch wel de hoofdreden waarom mensen een bontje onder het zadel doen.

santafeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:22

Mijn zadel past perfect, maar mijn paard bleef last houden van singeldwang. Sinds ik een bontje onder mijn zadel heb heeft ze nergens meer last van. Als je een goede kwaliteit bontje hebt verandert er niet zo veel aan de ligging, het zadel gaat in zijn totaliteit omhoog.
Je moet het van je paard laten afhangen of je er een gebruikt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:24

Een bontje op een goedpassend zadel vind ik overbodig, ze beperken alleen maar de schoft en ruggengraatsvrijheid en voegen eigenlijk niks toe. Daarnaast word het zadel daardoor ook krapper waardoor het kan gaan knellen.

Voor een niet goed passend zadel dat te ruim is kan het nog wel helpen maar dan is het eigenlijk maar een lapmiddel en kun je beter een nieuw zadel kopen dat wel goed past.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:45

Ik rijd mijn pony met een bontje. Niet altijd, een dikker dekje volstaat ook. Ze heeft een stuk of 4 rondje bolletjes in de rug die je weg kunt drukken en kunt verschuiven over de hele rug. Ik noem het altijd 'knikkertjes'. Ze doet er niet moeilijk over, het doet haar geen pijn en ik rijd het nooit kapot, dan kan gewoon niet. Ik heb al veel mensen (DA's, osteopaat, e.d.) laten kijken, maar niemand weet wat het is. Omdat het voor de pony niets uitmaakt konden we het er wel bij laten, het hoort gewoon bij haar. De mensen waren allen tégen bontonderleggers, maar hebben me wel gezegd dat ik eventueel voor de zekerheid een bontje zou kunnen gebruiken als ik zonder of met een heel dun dek reed. Daarom heb ik er één aangeschaft. Lachen Ik heb het er lang niet altijd onder liggen, want.
1) het (goed passende) zadel gaat er niet beter van liggen
en 2) ik heb minder contact met mijn pony. Mijn zithulpen komen minder goed door.

Ik hoor ook vaak het excuus 'dan doet het minder zeer als ik niet goed in het zadel terecht kom bij het springen'. Onzin! Dan heb je zelf een probleem en dat is niet te verhelpen met een bontonderlegger.

Ik vind het eigenlijk heel ijdel (in negatieve zin) als mensen voor de mooi met een bontje rijden. Bloos Dan vraag ik me af wie er nou beter van wordt....

Nu zit ik wel een beetje met een dilemma. Ik heb altijd gezegd dat ik absoluut geen bontje op mijn paard wilde hebben. Ze heeft een goede rug en passende zadels, dus eht is absoluut niet nodig. Maar nu heb ik een noodzadel gekocht om in het weiland te leggen. Daar kan ik mee rijden als ik mijn goede zadels niet mee kan nemen. (Die wil ik niet aan de slechte omstandigheden wagen. ) Dat zadel zal hoogstens enkele malen gebruikt worden. Ik moet het nog binnen krijgen, ik weet niet eens of het past. Het wordt nog opgevuld en aangepast op mijn paard door een zadelmaakster die aan huis komt om te vullen, maar als het nou net niet voor 100% past, dan ga ik wel overwegen om er voor de ene keer een bontje onder te leggen. Dat is toch wel een goede reden? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:55

MyWishMax schreef:
harnessmaker schreef:
9 van de 10 keer komt dat door een niet of slecht passend zadel.
Paarden zijn van nature sterke dieren.
De meest voorkomende oorzaken van een gevoelige rug zie je alleen bij paarden die gereden worden, in de aangespannen sport zie je dat zelden tot nooit.

Laat er eens een eventueel andere zadelmaker naar kijken.

DA, Fysio en 2 zadelmakers hebben er naar gekeken. Hij ligt echt 100% goed. Lachen En ook toen ik een half jaar alleen maar gelongeerd en aan de hand gestapt had, bleef hij gevoelig Lachen

Is het zadel uit elkaar gehaald en is de boom bekeken? En was je daar bij?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:08

@ _lorette_ :ik vind dat alsnog geen goede reden eerlijk gezegd.
ook een zadel wat maar enkele keren gebruikt word moet gewoon goed liggen.
dus geen goede smoes om dan maar een bontje te gebruiken.

jij trekt toch ook niet 1 dag per week slecht passende schoenen aan?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:32

Snoevie schreef:
@ _lorette_ :ik vind dat alsnog geen goede reden eerlijk gezegd.
ook een zadel wat maar enkele keren gebruikt word moet gewoon goed liggen.
dus geen goede smoes om dan maar een bontje te gebruiken.

jij trekt toch ook niet 1 dag per week slecht passende schoenen aan?

1 dag in de week? Zo vaak zal ik het zadel echt niet gebruiken.
Ik trek 5 keer in het jaar best een paar slechte schoenen aan. Ja 10 keer ook nog wel. En ja, misschien ook wel 1 keer in de week! Zolang ik maar geen marathon hoef te lopen. Daar krijg ik geen last van. Jij wel? Ik vind dat niet te vergelijken met een zadel op een paardenrug, want daar ga ik ook nog eens bovenop zitten en ik vraag bepaalde oefeningen.

En het gaat al niet meer op. Lachen Want ik heb het zadel binnen en het heeft alleen wat extra vulling aan de achterkant nodig. Scheelt weer voor mij!
De benaming 'smoes' vind ik overdreven. Als het noodzadeltje na het zo goed mogelijk passend maken voor 95% lag en ik er 97,5% van zou kunnen maken door er een bontje onder te leggen, zou ik dat doen. Het zadel hoeft nu alleen maar van achter wat meer vulling te hebben, dus dan heeft een bontje geen enkele zin. Dan zorg ik ook voor ophoging van de voorkant en houd je hetzelfde 'probleem'.

Ik ben nog steeds voor zo min mogelijk 'vulling' tussen de ruiter en het paard en dat zal ik ook blijven, dus ik ga nu echt geen slechte smoezen verzinnen om er dan toch maar even lekker een bontgeval onder te kunnen leggen. Vork

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:39

tja ik persoonlijk ben van mening dat een zadel altijd goed moet passen,ook een noodzadel.
maar wie ben ik.
fijn dat je zadel goed past nu hij opgevuld word.

als je een zadel alleen aan de achterkant tijdelijk moet ophogen,dan heb je daar ook schuimonderleggers voor die alleen de achterkant wat ophogen.
maar liever een goed passend zadel natuurlijk.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:46

Ik rij ook met een bontje. Mijn zadel is voor mijn paard opmaat gemaakt en wordt regelmatig na gekeken door een goede zadelmaker. Als ik mijn bontje er niet onder heb liggen loopt hij gevoelig in zijn rug. Met het bontje is het wel goed. Dan gebruikt hij zijn rug wel fijn.

Ik ben het dus niet eens met de stelling

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:20

Snoevie schreef:
tja ik persoonlijk ben van mening dat een zadel altijd goed moet passen,ook een noodzadel.
maar wie ben ik.
fijn dat je zadel goed past nu hij opgevuld word.

als je een zadel alleen aan de achterkant tijdelijk moet ophogen,dan heb je daar ook schuimonderleggers voor die alleen de achterkant wat ophogen.
maar liever een goed passend zadel natuurlijk.

Jij bent een persoon met een mening. Nooit zeggen 'maar wie ben ik'. Alsof jouw mening niet telt...

Haha, dan vind ik een schuimonderlegger net zo erg als het gebruik van een bontje en misschien nog wel erger. Haha! Dat spreekt jezelf een beetje tegen.

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:17

Mijn zadel ligt goed op mijn paard zonder bondje. Op wedstrijden rijd ik wel met bondje omdat ik het mooier vind staan.