Waarvoor dienen deze bitten ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Re: Waarvoor dienen deze bitten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:08

iedereen heeft zo z'n mening over de bitten. Er zijn niet voor niks zo veel verschillende manieren van paardrijden en omgaan met paarden.
De ene wil z'n paard 24uur per dag naar buiten in de wei met dikke winter vacht. De ander zet z'n paardje liever alleen overdag buiten met een dikke winterdeken. Maar is de ene per definitie beter dan de ander?
Nee, de twee manieren zijn ánders, maar de ene is zeker niet beter dan de anderen.

Zo geldt het ook voor rijden, de ene wil z'n paard met een touwhalstertje rijden en de ander liever met een degelijk bit. Maar zolang het paard er fijn op loopt en er plezier in heeft, dan is het toch goed? Want daar gaat het om met paard rijden!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:15

Wel mee eens ThaGirl, maar ik vind het wel raar dat een instructeur, die zelf niet weet hoe het werkt, iets gaat aanraden. De TS moet hier vragen wat voor een bitten het zijn... Niet de manier in mijn ogen.

Bovendien maak je een paard alleen maar stugger in de mond door er veel verschillende bitten in te hangen. Ik zou zeggen, probeer het gewoon rijtechnisch op te lossen. Een ander bit is zo gekozen !!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:00

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier, maar wat jij dan zegt over de ene manier niet beter als de ander vind ik dus niet kloppen. (even mijn definitie van goed: prettig voor het paard) de ene is gewoon niet prettig voor het paard, de ander wel.
Wij zijn allemaal met paarden bezig, dat doen wij met plezier, je zou dan toch verwachten dat wij pas plezier hebben als de paarden er ook plezier in hebben?

Misschien ook eens een tip; neem s een keer een western( reining) les op een goed geschoold western paard, zeker voor de engelse ruiters is dit heel goed (er is een verschil tussen engels en duits red. ) dan zien ze eens dat je ook zonder druk je paard nageeflijk kan rijden..
En Ludora heeft gelijk, het feit dat de TS moet komen vragen waar de bitten voor zijn veroorzaakt bij mij ook vraagtekens. Je zou toch denken dat een instructeur die weet waar hij/zij mee bezig is duidelijk en zonder problemen goed onderbouwt zou kunnen vertellen waarom en waarvoor je iets gebruikt.
Denk nu eens na wát je doet, wáárom je het doet, hóe je iets doet en wát voor uitwerking dit heeft op je paard..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:19

DresslOver schreef:
Misschien ook eens een tip; neem s een keer een western( reining) les op een goed geschoold western paard, zeker voor de engelse ruiters is dit heel goed (er is een verschil tussen engels en duits red. ) dan zien ze eens dat je ook zonder druk je paard nageeflijk kan rijden..
En Ludora heeft gelijk, het feit dat de TS moet komen vragen waar de bitten voor zijn veroorzaakt bij mij ook vraagtekens. Je zou toch denken dat een instructeur die weet waar hij/zij mee bezig is duidelijk en zonder problemen goed onderbouwt zou kunnen vertellen waarom en waarvoor je iets gebruikt.
Denk nu eens na wát je doet, wáárom je het doet, hóe je iets doet en wát voor uitwerking dit heeft op je paard
..

dat vond ik dus ook erg eng. als je niet weet wat je in je handen hebt, moet je het ZEKER niet op je paard gaan testen imo.

Stephtj schreef:
Ja, daarom ga ik morgen eens naar de paardenwinkel, zei kent veel van bitten. Zei zal me wel kunnen helpen welk bit gepast is voor men paard. Verder heeft men paard al een erg sterk temperament. Zoals vele Zelhems zeggen ze ? Maar het kan ook niet alleen doordat komen hé Knipoog Misschien ook hoe ze vroeger gereden werd.

hoe kan zij nu beoordelen wat voor bit jouw paard nodig heeft? meer dan een beschrijving kun je niet geven, en die kan verkeerd geinterpreteerd worden. bovendien weet je zelf niet eens waar het probleem ligt. tien tegen 1 dat dit gewoon een rijtechnisch probleem is dat niet opgelost is met een ander bit.