nut van een sperriempje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Basje98

Re: nut van een sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:37

oh, bedankt, dat wist ik niet... ben nog bezig de Nederlandse regels te leren.... net uit Duitsland naar NL gekomen...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:18

de sperriem is gewoon een vervanger van de vroegere lage neusriem.Die is ook een tijd zo populair geweest en werd ook veel te strak gedaan.En nu kan je gewoon geen normaal hoofdstel meer kopen zonder een neusriem met een sperriem eraan.Ik vind het gewoon belachelijk.Ja ,je kan wel een S en T hoofdstel kopen zonder sper,maar dat is heel wat anders.Ik vind,als een paard niet op een gewone hoge neusriem met een gewone trens kan lopen,mankeert er wat aan de afriching.
Nu krijg ik natuurlijk een heleboel kritiek ,nou vertel maar eens dat het niet zo is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 01:39

Basje98 schreef:
@ secricicle: Overigens zou ik wel eens willen weten wat voor leuke voordelen het heeft dat je een paard de mond dichtsnoert met een sperriem?

Dat je je paard net zo hard in de mond kan rukken als je wil, hij kan z'n bek toch niet open sperren om het bit te ontwijken.
Daarom horen die dingen ook niet mega-strak te zitten, maar gewoon losjes. Dan kan het paard namelijk WEL de mond open (wellicht niet helemaal, maar wel een stukje, waardoor verzet al duidelijk is voor een jury, instructeur ofzo, want als ruiter zie je het vaak niet). Bovendien ligt het bit dan "vast" tussen de mondhoek en de sperriem en niet aan de voorkant vrij (ik ben verschrikkelijk slecht in uitleggen) en dus is dit voor een paard prettiger. Bovendien (nogmaals) kan je het bit niet door de mond trekken (alhoewel het nogal ernstig is als je dit doet..)

@Gootje12: ik ben het absoluut met je eens, niets aan toe te voegen!
Maar dat betekend in mijn ogen niet dat je niet met een sperriem mag rijden. Met een sperriem is niets mis, als je het ding niet aansnoert tot het paard z'n mond niet open kan. Aan demeeste hoofdstellen zitten inderdaad gecombineerde neuriemen, omdat dit mode is, en als je die toch gewoon losjes vastmaakt, is er niets mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:02

Ook mee eens hoor.
Maar net als secricible ben ik niet tegen een sperriem.
Als je hem gebruikt zoals het hoort heeft een paard er geen last van.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:19

Het paard heeft daardoor wel minder mogelijkheid goed op het bit te kauwen. En als zo'n riem niet nodig is, waarom doe je hem er dan aan...?
Ik ben het dus met gootje ook eens, dat er iets aan de africhting mankeert als je hem wel nodig hebt, of er mankeert iets aan de huidige ruiter natuurlijk.
En dat met het bit door de mond trekken vind ik de grootste onzin, want zo ruig mag je nooit zijn met je handen dat het zo ver komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:21

Ik reed mijn paard op wedstrijd met een sperriempje
Maar reed thuis voor de fun ook op een halster.
Toen hij een plekje had van zijn weide maatje op zijn neus, reed ik zonder neusriem. En dat gaf geen verschil.
Dus wat is er dan mis om er wel een sperriem aan te hebben?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:30

Waarom zou je m eraan doen als je hem niet nodig hebt?
Omdat iedereen het doet?
Omdat ie eraan zit als je het hoofdstel koopt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:33

bij mijn pony kan er niet eens een sperriempje om Clown
mijn pony heeft namelijk geen kin!
hahaha en daar blijft het riempje achterzitten,bij hem glijd ie zo naar voren dus heb ik hem er af gehaald.
vind een hoge neusriem trouwens ook veel luxer staan Haha!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:39

Naja, hoe het eruit ziet is dus eigenlijk echt onbelangrijk voor het paard. Het be;angrijkste is dat ie goed wordt gereden, dan ziet het er ook met een "lelijker" tuig mooi uit!
Overigens had iemand in onze vereniging een hele goede uitspraak waarom zij met setjes rijdt: "Als je al niet kan rijden moeten je er op een andere manier mooi uit zien..."

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:44

Lekker zeg zomaar een dier de mond dicht snoeren.
Had er altijd al een hekel aan en nu nog steeds.
BAH BAH en nog eens BAH!!
Hoe zouden jullie ej voelen als iemand jullie mond dicht snoert?

(Sorry dit moest ik gewoon even kwijt)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:51

Basje98 schreef:
Het paard heeft daardoor wel minder mogelijkheid goed op het bit te kauwen.

Bit is niet om op te kauwen. Het is geen knaagdier... Waar het bit in de mond ligt zitten bovendien geen tanden, dus het kan niet eens.
Klep dicht en geen geklier met het bit, gewoon aannemen. En daar hoef je dat riempje echt niet voor aan te sjorren. Vast op het gaatje waar ik uitkom als ik 'm netjes aangesloten rond de mond leg, zonder nog even een extra gaatje na te trekken. Dat is niet strak, hij kan nog makkelijk een snoepje aannemen, maar ook niet los, losse riempjes irriteren ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:56

Wat een overtrokken reactie HNS

Ik vind het mooi Basje
En aangezien mijn paard zonder neusriem hetzelfde loopt als met, kan ik daar met een gerust hart aan opmaken dat het mooie geen last voor hem is. Anders gebruikte ik het niet

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:09

Basje98 schreef:
Waarom zou je m eraan doen als je hem niet nodig hebt?

Omdat ik het er mooier uit vind zien Haha! , vind alleen een hoge neusriem en een trensje zo'n kaal gezicht Ja. Bij S&T vind ik het weer wel mooi, kwestie van smaak hè!

Ik heb mijn (aansnoer)neusriem nét vast zitten en mijn sperriem hangt er écht voor spek en bonen bij, Shine heeft absoluut geen moeite met op het bit kauwen, gewoon een lekker schuimbekkie altijd en een happie gras krijgt ze ook gewoon weg als ze die stiekem te pakken heeft gekregen hoor Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:23

runningkawa schreef:
Wat een overtrokken reactie HNS

Ach kom wees nou eens eerlijk.
Is het in orde als we een levend wezen de mond dicht snoeren?
Denk er toch eens dieper en preciezer over na.
Ik walg al van de gedachte zelf al, een dichtgesnoerde mond.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:26

hns, wát versta jij onder dichtgesnoerd? Ok, ik heb een neusriem aan mijn hoofdstel zitten, die zit absolúút niet strak dus ze kan makkelijk haar mond wat openen, maar aan de andere kant, waarom zou ze in de mogelijkheid moeten zijn om haar mond echt helemaal open te doen onder het rijden? Zolang ik vriendelijk ben met mijn hand (en dat ben ik, durf ik met een gerust hart te zeggen Ja) zal zij de behoefte niet hebben haar mond te openen en dus niet beperkt worden door de neusriem....

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:32

Nou, je kan dan beter zien of je paard daadwerkelijk zo goed aan het bit is en jouw hand werkelijk zo zacht is... Als je goed kijkt kun je dat ook wel zonder sperriem zien maar sommige paarden zijn daardoor volgens mij wel belemmerd

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:42

Basje98 schreef:
Nou, je kan dan beter zien of je paard daadwerkelijk zo goed aan het bit is en jouw hand werkelijk zo zacht is... Als je goed kijkt kun je dat ook wel zonder sperriem zien maar sommige paarden zijn daardoor volgens mij wel belemmerd

Ik heb ook gestart met hoge neusriem zonder sperriem hoor Ja, en op de S&T houdt ze ook keurig haar mond dicht... Filmpje van het losrijden: http://www.youtube.com/watch?v=e4PcBzs6wz8

En mijn sperriem zit 'zo strak' dat hij echt nét niet gaan klapperen, kan er met gemak 2/3 vingers tussen doen! Als de sperriem enigzins strak zou zitten zou het lusje dat aan de neusriem zit naar beneden getrokken worden door de druk:

Afbeelding

Als je goed kijkt kun je aan de onderkant zelfs tussen de kin en de sperriem door kijken Knipoog :

http://i30.photobucket.com/albums/c349/Bokt2/hoofd.jpg
Laatst bijgewerkt door Remember op 15-02-07 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:43

Basje98 schreef:
Als je goed kijkt kun je dat ook wel zonder sperriem zien maar sommige paarden zijn daardoor volgens mij wel belemmerd

Een goede ruiter voelt het ook mét sperriem en een slechte merkt het zelfs niet zonder als z'n paard net niet helemaal fijn in de hand is Knipoog

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:45

Remember schreef:
hns, wát versta jij onder dichtgesnoerd? Ok, ik heb een neusriem aan mijn hoofdstel zitten, die zit absolúút niet strak dus ze kan makkelijk haar mond wat openen, maar aan de andere kant, waarom zou ze in de mogelijkheid moeten zijn om haar mond echt helemaal open te doen onder het rijden? Zolang ik vriendelijk ben met mijn hand (en dat ben ik, durf ik met een gerust hart te zeggen Ja) zal zij de behoefte niet hebben haar mond te openen en dus niet beperkt worden door de neusriem....

Ik wil je nou niet persoonlijke aanvallen maar ik hoor veel van dit soort verhalen en als ik ze zie rijden is alles anders.
Ga eens een paar feiten voor jezelf na.

Citaat:
Ok, ik heb een neusriem aan mijn hoofdstel zitten, die zit absolúút niet strak dus ze kan makkelijk haar mond wat openen

Waarom heb je hem dan?

Citaat:
maar aan de andere kant, waarom zou ze in de mogelijkheid moeten zijn om haar mond echt helemaal open te doen onder het rijden?

En waarom zou je niet de vrijheid en de mogelijkheid ertoe niet geven?

Geen aanval maar ga het voor jezelf gewoon eens na en denk erover.
SPERriem...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:49

hns schreef:
Ik wil je nou niet persoonlijke aanvallen maar ik hoor veel van dit soort verhalen en als ik ze zie rijden is alles anders.

Kijk het filmpje maar zou ik zeggen in de post hierboven Knipoog

hns schreef:
Citaat:
Ok, ik heb een neusriem aan mijn hoofdstel zitten, die zit absolúút niet strak dus ze kan makkelijk haar mond wat openen

Waarom heb je hem dan?

Zoals ik eerder al aangaf, omdat ik tóch mooier vind met sperriem eraan Ja.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:57

hns schreef:
En waarom zou je niet de vrijheid en de mogelijkheid ertoe niet geven?

Omdat 'ie dat ene uurtje per dag (minder nog meestal) best z'n klep dicht kan houden. Hij kan eten (al hoeft ie dat in dat ene uurtje ook niet) en loopt echt niet met z'n kaken op elkaar gesjord. Maar hij kan niet gapen. Nou poeh poeh, arm paard. Ik snap echt niet waar alle ophef over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:03

Ja overtrokken
En niet een klein beetje ook

Nogmaals, herhaling
Ik vind het mooi en aangezien mijn paard er iden loopt, zonder als met heeft hij er ook geen last van.

Op foto's van Kawa zie je bij de dunne neusriem ook vaak dat hij doorhangt naar beneden omdat hij te los zit.
Vandaar nu een bredere, die kan net zo los, maar daar zie je het niet Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:19

ik ga binnenkort eens uit proberen zonder sperriem te rijden.
me paard heeft echt een hekel aan dat gefrunnik aan zn hoofd, dus elk riempje minder is beter

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:06

runningkawa schreef:
Ja overtrokken
En niet een klein beetje ook

Nogmaals, herhaling
Ik vind het mooi en aangezien mijn paard er iden loopt, zonder als met heeft hij er ook geen last van.

Op foto's van Kawa zie je bij de dunne neusriem ook vaak dat hij doorhangt naar beneden omdat hij te los zit.
Vandaar nu een bredere, die kan net zo los, maar daar zie je het niet Lachen

Dat heb ik dus ook.
Nu ist bij mij nog vreemder. Toen ik voor het eerst op mijn verzorgpaard stapte vond ik de sperriem veel te strak zitten, net alsof ik um aan moest sjorren, maar volgens de eigenaar leek dat zo, en hij vroeg mij om er dan één keer mee te rijden en te kijken hoe die aan het einde zat. Dus zo gezegd zo gedaan, en aan het einde kon ik de neusriem er langs de onderkant bijna afhalen, alleen de kin zat nog in de weg, zo los zat het ding, hij pakt ook gewoon snoepjes aan, appel is dan weer net teveel Tong uitsteken Maar gewoon snoepjes, brood enzo, wortels meestal ook nog eet hij met een sperriem net zo gemakkelijk. Alleen het bit maakt het zo moeilijk Clown.

Oh, en HNS, een neusriem is verplicht op wedstrijd, dus daarom hangt het ding eraan, ondanks dat het ding los zit.... Sperriem hoeft niet, maar waarom zou ik een andere neusriem gaan kopen of deze vernielen, als het paard er geen last van heeft?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:50

nouja,wie ,wat ook mooi vind,er wordt erg veel misbruik van die sperriem gemaakt en paarden gepest.En daar is dat ding niet voor bedoelt.|Ik vind hoe minder er aan zit ,hoe mooier.