Basje98 schreef:Afgezien van het feit dat een gezond paardenbeen geen steun nodig heeft (en een niet gezond been niet belast zou moeten worden), kunnen bandages geen paardenbeen ondersteunen. Om het gewicht, dat een paard bij het lopen op zijn been brengt, op te vangen zou je al stalen beschermers moeten hebben, want een paar honderd kilo kan een lapje stof nooit opvangen.
Wat ze wel kunnen is tegen kleine beschadigingen beschermen, die het paard bijvoorbeeld zou kunnen oplopen bij het aanstoten bij het springen. Helaas is het heel gemakkelijk is om ze verkeerd om te doen en daarbij het been (bv. de lymfstroming) af te knellen. Soms worden ze ingezet om de pezen in de winter op te warmen, maar meestal ontwikkeld zich te veel hitte dat het gebruik van bandages weer eerder schaadt dan dat het baadt...
Overigens, ook als ze goed gewikkeld zijn kunnen ze los gaan zitten en kan het paard struikelen.
hier ben ik het mee eens , zelf gebruik ik geen ondersteuning alleen heel af en toe Janneke loopt nu al meer als 5 jaar op de harde weg voor Janplezier wagens. (correctie nu niet meer) die heeft stalen pezen want meestal werd er veel gedraaft (natuurlijk opgebouwd!) Jip loopt nu denk ik zo'n 2/3 jaar op de harde weg, heeft ook voor grotere wagens gelopen, maar niet voor de Paardentram. Nu rijd ik hem onder het zadel over de verhare weg en ja er word veel gedraaft. Maar ik zit nu op een punt met hem dat zijn pezen sterk genoeg zijn om het te ondersteunen. (tevens is dit opgebouwd)