Bandages? Ja of nee.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bandages, ja of nee?

1. Altijd, ik doe meestal zwaar werk en heb ze nodig daarvoor.
16 (8%)
2. Altijd, omdat ik het mooi vind staan.
6 (3%)
3. Soms, voor het zwaardere werk.
19 (9%)
4. Soms, in een speciale situatie (b.v. fotoreportage).
55 (28%)
5. Nooit, ik rij met peesbeschermers en/of strijklappen.
53 (27%)
6. Nooit, ik rij niet met beenbescherming.
45 (23%)

Totaal aantal stemmen: 194

KarmaChansy

Re: Bandages? Ja of nee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:38

Basje98 schreef:
Afgezien van het feit dat een gezond paardenbeen geen steun nodig heeft (en een niet gezond been niet belast zou moeten worden), kunnen bandages geen paardenbeen ondersteunen. Om het gewicht, dat een paard bij het lopen op zijn been brengt, op te vangen zou je al stalen beschermers moeten hebben, want een paar honderd kilo kan een lapje stof nooit opvangen.
Wat ze wel kunnen is tegen kleine beschadigingen beschermen, die het paard bijvoorbeeld zou kunnen oplopen bij het aanstoten bij het springen. Helaas is het heel gemakkelijk is om ze verkeerd om te doen en daarbij het been (bv. de lymfstroming) af te knellen. Soms worden ze ingezet om de pezen in de winter op te warmen, maar meestal ontwikkeld zich te veel hitte dat het gebruik van bandages weer eerder schaadt dan dat het baadt...
Overigens, ook als ze goed gewikkeld zijn kunnen ze los gaan zitten en kan het paard struikelen.

hier ben ik het mee eens , zelf gebruik ik geen ondersteuning alleen heel af en toe Janneke loopt nu al meer als 5 jaar op de harde weg voor Janplezier wagens. (correctie nu niet meer) die heeft stalen pezen want meestal werd er veel gedraaft (natuurlijk opgebouwd!) Jip loopt nu denk ik zo'n 2/3 jaar op de harde weg, heeft ook voor grotere wagens gelopen, maar niet voor de Paardentram. Nu rijd ik hem onder het zadel over de verhare weg en ja er word veel gedraaft. Maar ik zit nu op een punt met hem dat zijn pezen sterk genoeg zijn om het te ondersteunen. (tevens is dit opgebouwd)

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:39

Ik gebruikte vroeger altijd bandages, ben ervan af gestapt omdat ze idd erg warm worden.
Ben nog steeds aan het twijfelen om 3 in 1-beschermers te kopen, die met ventilatiegaatjes van Norton Knipoog

Momenteel rijd ik alleen met peesjes en strijklappen Ja

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:41

ik heb altijd peesjes of bandages of 3 in 1 beschermers om
dit alleen ter bescherming
ik heb het meest mijn peesjes om dus over die pezen en dat gedoe hoef ik me geen zorgen te maken

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:42

soms rijd ik met bandages ben van plan om binnekort eens 3 in een beschermers te gaan kopen dat lijkt me wel wat

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:44

Ach, het is in ieder geval heel goed voor de economie als je dat spul koopt, ruitersportzaak moet tenslotte ook omzet hebben Clown

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:46

lol dat is een goeie Tong uitsteken je moest is weten wat ze verdienen aan de dekjes die ik koop Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:46

Waratje schreef:
Ach, het is in ieder geval heel goed voor de economie als je dat spul koopt, ruitersportzaak moet tenslotte ook omzet hebben Clown

Door dat setjesgebeuren is de omzet volgens mij wel verdubbeld Clown

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:58

tantjeuh schreef:
Ik nooit. Niet met bandages, niet met peesbeschermers,... Ik spring ook wel niet, als ik dat wel zou doen zou ik misschien wel iets van bescherming overwegen.
Waarom niet? Het is mij zwaar afgeraden door de dierenarts. Door de constante ondersteuning die bandages bieden nemen ze teveel het werk van de pezen over, waardoor de pezen aan sterkte verliezen. Gevolg? Sneller peesblessures, zeker als de bandages eens een keertje afmoeten. Bescherming tegen het 'aantikken' bij dressuur vind ik persoonlijk vrij onozel. Als een paard aantikt is dat een teken dat hij op één of andere manier zijn poten verkeerd neerzet, een correct lopend paard tikt niet aan. Door al die bescherming voelen ze daar niks van en blijven ze hun poten verkeerd neerzetten, laat een paard eens gewoon lopen.. Zonder die bescherming leert hij zijn poten wel ergens anders neerzetten.

Vervang poten door benen Knipoog en 'ondersteuning door' door 'warmteontwikkeling onder' dan ben ik het hier helemaal mee eens.

Realiseer je eens, dat het overgrote deel der peesblessures helemaal niet ontstaan door aantikken (peesklap is een verwarrend woord), maar door ongelijke spanningen binnen het been zelf.
Peesblessures door aantikken zijn zelfs betrekkelijk zeldzaam.
Al die hitteontwikkelende pees'bescherming' zou wel eens voor meer ellende kunnen zorgen.

En inderdaad, de commercie lacht zich dood.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:52

Ik heb ingevuld dat ik helemaal niets gebruik
't Is niet nodig voor d'r

_xLarax_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:08

Ik gebruik ze meestal als ik foto's ga maken Tong uitsteken