[WN] boomloos of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shotime

Re: boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:35

Ik kan natuurlijk niet over jouw paard spreken, d'r zijn uitzonderingsgevallen, maar ik volg al een tijdje biologie op
mijn hbo opleiding en ben zelf wat anatomie gaan bestuderen, en daar kan ik alleen vanuit opmaken, wat betreft
verandering van de rug bij veel gewichtstoename en -afname dat de rug maar weinig veranderd, dus is de
paardenrug eerder vergelijkbaar met schoenen dan met broeken. En voordat je schoenen je niet meer passen moet
je toch wel extreem veel in gewicht toegenomen zijn...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:30

Vippie schreef:
AafkeB schreef:
nou, als je paard heel veel verandert? Een echt goedzittend zadel kan die veranderingen wel aan. .

Totale onzin, een zadel past of niet en past zichzelf niet aan (hooguit als je een flexibele boom hebt dan zou dat wellicht nog iets kunnen schelen (maar dan nog veranderd de wijdte van de fork niet of niet genoeg) maar ik heb geen flexibele centjes) of kan die veranderingen aan (scheelt soms 2 boommaten winter extra wide en zomer medium) want dat betekend dat hij of in de zomer of in de winter niet goed ligt. Geloof me na 6 jaar drukplek ellende weet ik genoeg. Mijn boomloze heb ik daar bewust voor gekozen en bevalt mij na een dikke 3/4 jaar nog steeds prima, verandert vrolijk mee met het paard zonder rare plekken.

Je hebt mij niet begrepen, ik bedoel niet dat een zadel zich aanpast, de boom van een zadel moet goed passen, bij mijn custom past de boom nagenoeg perfect, als mijn paard zou veranderen, de rug dus, wat best wel mee kan vallen: soms is je paard wel een stuk dikker; maar is de vorm van de rug nog hetzelfde, Maar als je een zo pefect passende boom hebt als mijn paard heeft, en die verandert een beetje, dan past het zadel nog altijd uitstekend. Dat bedoel ik ermee dat mijn zadel een kleine verandering op kan vangen.

Als wij een paard opmeten voor een fabriekszadel krijg je ook bijna nooit die absolute perfectie die je wel hebt als je een boom speciaal laat maken. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n fabriekszadel dan niet goed is, en dat je er niet prima op kan rijden. Je moet erop letten dat je zadel goed past. En wat is perfectie? tenslotte gebruik je het zadel in de beweging, dus het zadel zweeft eigenlijk een beetje boven de rug. Een echt slecht passende boom, drukt sterk op een paar punten en veroorzaakt pijn.
En vergis je niet: er lopen heel veel paarden rond met slecht zittende zadels, vooral bridging zien we steeds weer.

Als ik kijk naar de metingen van de laatste paar maanden die we gedaan hebben, hadden driekwart van de paarden behoorlijk korte ruggen, en allemaal zadels die bridgden. Ook zie je heel vaak dat het zadel veel te veel naar voren, op de schouderbladen gelegt worden, daarmee kan je je paard ook goed verpesten.

Ik denk dat een paard eerder verandert met spieropbouw, dan door dik- of dun te worden. En ook dat weet je niet zeker, als je de rug van je paard niet regelmatig opmeet.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:40

Ik heb een Barefoot Arizona en een Randoll's en ik ben over beide zadel tevreden al heb ik wel liever kussens onder mijn zadel dan een los dekje met inlages.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:07

AafkeB schreef:
[ Maar als je een zo pefect passende boom hebt als mijn paard heeft, en die verandert een beetje, dan past het zadel nog altijd uitstekend. Dat bedoel ik ermee dat mijn zadel een kleine verandering op kan vangen.

Een kleine verandering is niet 100 kilo verschil tussen 2 seizoen en dus 2 boommaten Knipoog

AafkeB schreef:
[ Als wij een paard opmeten voor een fabriekszadel krijg je ook bijna nooit die absolute perfectie die je wel hebt als je een boom speciaal laat maken.

Ik wil na 6 jaar ellende van zadels kopen en verkopen zelfs die gok niet meer nemen. En ook voor een dergelijke verandering in model paard is ook een op maat gemaakte niet geschikt, zoals ik al zei dan moet ik er 2 kopen en das me net iets te duur Haha!

AafkeB schreef:
[ En vergis je niet: er lopen heel veel paarden rond met slecht zittende zadels, vooral bridging zien we steeds weer.

Klopt helemaal, maarja je gaat altijd uit van de kennis van de zadelmaker (die soms verassend genoeg door de telefoon al kan zien of hij een passend zadel heeft) als "leek".

AafkeB schreef:
[ Ik denk dat een paard eerder verandert met spieropbouw, dan door dik- of dun te worden. En ook dat weet je niet zeker, als je de rug van je paard niet regelmatig opmeet.

Beide hebben het gevolg dat de rug/schoft vorm veranderd. Daar hoef ik de rug van mn paard niet voor op te meten om dat te kunnen zien Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:11

Shotime schreef:
Ik kan natuurlijk niet over jouw paard spreken, d'r zijn uitzonderingsgevallen, maar ik volg al een tijdje biologie op
mijn hbo opleiding en ben zelf wat anatomie gaan bestuderen, en daar kan ik alleen vanuit opmaken, wat betreft
verandering van de rug bij veel gewichtstoename en -afname dat de rug maar weinig veranderd, dus is de
paardenrug eerder vergelijkbaar met schoenen dan met broeken. En voordat je schoenen je niet meer passen moet
je toch wel extreem veel in gewicht toegenomen zijn...

Mag je me dan toch gaan verklaren dat er verschil van 2 boommaten in zit tussen 2 seizoenen.... blijkbaar verandert er dan toch iets lijkt me zo.

Wat de plaats van het extra gewicht betreft, bij de ene mens komt het bij zn achterste erbij, bij de volgende bij zn buik en ga zo maar verder. Niemand is hetzelfde.
Qua skellet zal het idd niks veranderen maar de plek waar vet en spieren bijkomen of juist weggaan destemeer.
Als een paard dikker wordt krijgt hij toch ook geen grotere hoeven???????

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:25

ik heb nu sinds kort een barefoot nevada, en die bevalt super goed!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:29

crazycactus schreef:
of endurancepaarden die in de top lopen, die schijnen ook veel te veranderen gedurende de seizoenen

Die endurancepaarden in de top hebben geen boomlooszadel

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:06

griebels schreef:
crazycactus schreef:
of endurancepaarden die in de top lopen, die schijnen ook veel te veranderen gedurende de seizoenen

Dat is niet waar ga maar eens kijken in de USA Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:29

griebels schreef:
crazycactus schreef:

Er zijn er inderdaad zat die dat wél hebben hoor! In de VS zeker, maar dat ik weet ook in andere Europese landen. Knipoog Sommige zelfs alleen voor het laatste rondje heb ik eens gelezen in een artikel over zadels die gebruikt worden in de Top Endurance sport.

Overigens veranderd mijn Jeddah echt enorm per seizoen en hoeveel ik van haar vraag. Zij zet echt aan op haar rug. Veel Paints en Quarters ook. Die "geul" die sommige op de rug ehbebn is zo weg met wat werk en minder vet. Bij sommige zie je zelfs na iets meer gewicht eraf de ruggegraat er "op" komen te liggen. Juist aan de rug kan je goed zien hoe "vet" een paard is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 03:09

Op langere afstanden is een boomloos niet goed voor een paardenrug omdat de druk niet genoeg verdeeld wordt. Dat is al eens besproken...
Over Amerika praat ik niet want dat is van horen zeggen... Ik heb het alleen over NL en Belgie...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:06

griebels schreef:
Op langere afstanden is een boomloos niet goed voor een paardenrug omdat de druk niet genoeg verdeeld wordt. Dat is al eens besproken...
Over Amerika praat ik niet want dat is van horen zeggen... Ik heb het alleen over NL en Belgie...

Slapen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 10:13

griebels schreef:

Hoe kom je daarbij dan? Dat een bepaald boomloos zadel bij een aantal mensen met een bepaalde pad niet "gewerkt" heeft wil echt niks zeggen hoor.

In de VS is van mijn kant inderdaad van horen zeggen, ik hoor de mensen die het doen zeggen, nou ja, schrijven Knipoog , op een mail lijst voor Boomloze ruiters. Sinds ik er lid van ben heb ik al 3 keer gelezen van de ruiters dat ze een 160 km gewonnen hebben, niet uitgereden, nee, gewonnen. En ook BC gewonnen. En dan wordt in de VS ook de rug van het paard nagekeken.

Ook mijn manueel therapeut is erg pro boomloos. Ja En zij krijgt veel top paarden onder haar handen.

Nogmaals, omdat het een aantal keer niet goed gegaan is, wil niet zeggen dat het per definitie niet goed is. Er zijn érg veel verschillende zadels in het boomloze en nog maar niet te spreken over de verschillende pads. Er zijn ook zat ruiters die niet tevreden zijn over hun dressuur zadel op lange ritten. Maar dat wil toch ook niet zeggen dat per definitie dressuur zadel niet geschikt zijn?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:40

Alle zadels die ik ooit heb gekocht lagen ook altijd maar één enkel seizoen goed, namelijk het seizoen waarin het werd aangepast! Bloos Nu zijn we er eindelijk achtergekomen dat inderdaad haar rug niet veranderd tijdens de seizoenen maar de spieren die vlak achter de schouders liggen (ze is een klein beetje ovebouwd daar Knipoog ). Als daar een centimetertje vet bij opkomt te liggen, tja dan past je zadel niet meer hé. Heb nu een zadel gevonden dat mooi achter die spier blijft liggen, een Gaston Mercier zadel (levezou). Wordt op maat gemaakt, is met fenders (engelse zweetbladen gingen helemaal niet met dit paard) en laat die spieren mooi vrij, probleem opgelost voor ons! Althans dat hoop ik toch!! Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:49

Dat lijkt me ook een ERG fijn zadel Mandyke!! Daar zit toch ook een soort flexibele boom in, of niet?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:00

Inderdaad, een flexibele boom!! Kan niet wachten tot ze het leveren!! Lachen (is pas in mei Huilen )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:15

Nou, kan me helemaal voorstellen! Als ik weer voor een boom zadel zou gaan, of ga, want dat kan best, dan bel ik ook gelijk Esther en wil ik ook een GM!! Haha! Ze zijn daarbij ook zoooo mooi!!!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:23

Ik vond het eerst een aartslelijk zadel!! Ik was volledig weg van de Guichard zadels, maar omdat Esther dan toch langskwam om te passen had ik haar gevraagd om de Gaston Mercier zadels ook maar mee te brengen. En gelukkig maar!!! Vond het er nog altijd raar uitzien toen ze hem op m'n paardje legde maar eens ik erop zat wist ik dat dit het was. Het zat heerlijk en voor het eerst kreeg ik een mooie ruime draf van m'n dravertje onder het zadel! Nu kijk ik elke dag naar het prentje op de site van Esther en ik vind het zadeltje hoe langer hoe mooier worden! Clown

(we hadden de massimo trail overigens ook geprobeerd, maar Esther zag bij het toekomen al dat dit niet zou lukken! Zij was degene die me op haar spierpartij vlak achter de schouders had gewezen. Eigenlijk overduidelijk, kan me wel voor de kop slaan dat ik dat niet eerder gezien heb en al die andere 'zadelpassers' erbij! Boos! )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:31

Tja, wat dat betreft is het zo fijn om iemand met een Frisse, proffesionele blik te laten kijken!!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:16

Met verbazing lees ik steeds weer al die verhalen over paarden die na één seizoen uit hun westernzadel zijn gegroeid of over paarden die voor Hulk spelen en plotsklaps uit hun zadel “spatten” Party!!

Laat ik nou in mijn hele klantenkring, in bijna 10 jaar, niet één paard hebben, die uit zijn zadel “groeide” of zich er uit “trainde”. Ook heb ik van geen enkele collega ooit een dergelijk feit vernomen. En er staat in geen enkele, mij bekende vakliteratuur over pasvorm van westernzadels, ook maar iets geschreven over dit fenomeen. Ik heb zelf 4 QH’s: die lopen alle 4 nog altijd (sommigen al 15 jaar) onder hun 1e zadelboom. Daar zijn zwangerschappen, zware training, weken lange trektochten door de bergen en ziektes over heen gegaan. Niks “uitgroeien”.

Een westernzadel ligt op het skelet van een paard. Daar kun je trainen tot je een ons weegt, maar daar verandert bij een volwassen en uitgegroeid paard maar verdomd weinig aan. Realiseer je, dat als je paard boven op zijn rug (of schoft) 2 cm spieren er bij zou krijgen, dat op de rest van zijn lichaam een enorme spiergroei moet betekenen; omgerekend zeker 100 kg aan spiermassa. Niet dus.

Die optiek, waarin men duidelijk ziet dat het paard wel veel bespierder is geworden, is, uit het oogpunt van de zadel locatie, puur optische bedrog. Ik zie veel, heel veel paarden. En ik sta heel vaak verrast bij, als mijn 1e greep naar een naakte boom, voor dat “bespierde” paard, de verkeerde blijkt te zijn. Vaak is de maat heel anders dan onze ogen ons willen doen geloven. En weet je waarom? Omdat wij het gehele paard in ons op nemen, niet dat kleine strookje dat maatgevend is voor het westernzadel.

Er lopen in USA miljoenen paarden onder westernzadels. Als het fenomeen daar bekend zou zijn, zou er ook over geschreven worden. Niets, 0,0. Ook niet in de informatie gangen tussen zadelmakers (noch USA noch NL).

Dus wat is de enige verklaring die er over blijft? Inderdaad: Het zadel heeft nooit gepast en daar komt men na een jaar inrijden pas achter.....

MVG Louis

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:35

Blessed are the ignorant....

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:37

Wat moet dat nou betekenen?? Rolleyes

En wat de Gaston Mercier zadels betreft. Van de tekening op hun website lijkt het alsof ze echt OP de schouder liggen. Dus hoe zit het met schouder vrijheid en hebben ze nou echt voldoende draagvlakte voor paarden met tere ruggen?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:43

@Louis, omdat jij het nooit meegemaakt hebt of gelezen hebt in vak bladen wil niet zeggen dat het niet gebeurd...
Miscshien durven veel van die mensen het niet te zeggen, omdat het zadel "past" volgens de zadelmakers? Misschien hebben die paarden allerlei protest problemen die jaren lang op van alles en nogwat afgeschoven worden, maar niet op het zadel omdat het zadel zogenaamd "past" volgens de zadelmakers?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:09

Ik heb met eigen ogen gezien dat een zadel niet paste, en na 3 maanden trainen wel.. en het paard in kwestie was geen 3-jarige.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:30

vera schreef:
Blessed are the ignorant....

Als een ezel 2 keer zijn been heeft gestoten aan dezelfde steen, tilt een slimme ezel de 3e keer zijn voet iets hoger. Domme ezels nemen een ander pad en verdwalen (al duurt het even voordat ze daar achter komen).
Gelukkig kunnen die ezels na een paar jaar bij een Jomanda terecht om zich bij te laten praten...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:15

Jeddah schreef:
@Louis, omdat jij het nooit meegemaakt hebt of gelezen hebt in vak bladen wil niet zeggen dat het niet gebeurd...
Miscshien durven veel van die mensen het niet te zeggen, omdat het zadel "past" volgens de zadelmakers? Misschien hebben die paarden allerlei protest problemen die jaren lang op van alles en nogwat afgeschoven worden, maar niet op het zadel omdat het zadel zogenaamd "past" volgens de zadelmakers?
- Als ik al die topics op Bokt over "uitgroeien" optel kom ik aan grote aantallen (iedere 2 maanden wel weer een paar). Ik moet dus ook dergelijke gevallen tegen komen. Maar ik heb ze niet. Die zadels hebben vanaf het begin al niet gepast! Alleen door het stugge leer heeft men dat niet gezien. Na een jaartje vet en rijden komt de ware vorm naar boven.

crazycactus schreef:
Ik heb met eigen ogen gezien dat een zadel niet paste, en na 3 maanden trainen wel.. en het paard in kwestie was geen 3-jarige.
Hoe heb je dat gemeten? Met een pasmal van dat paard van een jaar geleden? Met een naakte boom zoals die toen goed op dat paard paste? Of op het oog met dat zadel dat eerst wel paste maar nu niet meer?

Ik bewaar van ieder Custom Made (met afwijkende maat) de pasmal. Dan kan ik na X jaar altijd controleren of het paard (op de plaats van het zadel) verandert is. En zoals al tig keer aangegeven; nooit.....

Dat "uit het zadel groeien" komt voor bij niet volgroeide paarden (dus te vroeg onder een zadel) en bij zadelverkopers die het probleem op het paard afschuiven....

MVG Louis