Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vippie schreef:AafkeB schreef:nou, als je paard heel veel verandert? Een echt goedzittend zadel kan die veranderingen wel aan. .
Totale onzin, een zadel past of niet en past zichzelf niet aan (hooguit als je een flexibele boom hebt dan zou dat wellicht nog iets kunnen schelen (maar dan nog veranderd de wijdte van de fork niet of niet genoeg) maar ik heb geen flexibele centjes) of kan die veranderingen aan (scheelt soms 2 boommaten winter extra wide en zomer medium) want dat betekend dat hij of in de zomer of in de winter niet goed ligt. Geloof me na 6 jaar drukplek ellende weet ik genoeg. Mijn boomloze heb ik daar bewust voor gekozen en bevalt mij na een dikke 3/4 jaar nog steeds prima, verandert vrolijk mee met het paard zonder rare plekken.
AafkeB schreef:[ Maar als je een zo pefect passende boom hebt als mijn paard heeft, en die verandert een beetje, dan past het zadel nog altijd uitstekend. Dat bedoel ik ermee dat mijn zadel een kleine verandering op kan vangen.
AafkeB schreef:[ Als wij een paard opmeten voor een fabriekszadel krijg je ook bijna nooit die absolute perfectie die je wel hebt als je een boom speciaal laat maken.
AafkeB schreef:[ En vergis je niet: er lopen heel veel paarden rond met slecht zittende zadels, vooral bridging zien we steeds weer.
AafkeB schreef:[ Ik denk dat een paard eerder verandert met spieropbouw, dan door dik- of dun te worden. En ook dat weet je niet zeker, als je de rug van je paard niet regelmatig opmeet.
Shotime schreef:Ik kan natuurlijk niet over jouw paard spreken, d'r zijn uitzonderingsgevallen, maar ik volg al een tijdje biologie op
mijn hbo opleiding en ben zelf wat anatomie gaan bestuderen, en daar kan ik alleen vanuit opmaken, wat betreft
verandering van de rug bij veel gewichtstoename en -afname dat de rug maar weinig veranderd, dus is de
paardenrug eerder vergelijkbaar met schoenen dan met broeken. En voordat je schoenen je niet meer passen moet
je toch wel extreem veel in gewicht toegenomen zijn...
crazycactus schreef:of endurancepaarden die in de top lopen, die schijnen ook veel te veranderen gedurende de seizoenen
griebels schreef:crazycactus schreef:of endurancepaarden die in de top lopen, die schijnen ook veel te veranderen gedurende de seizoenen
Die endurancepaarden in de top hebben geen boomlooszadel
griebels schreef:crazycactus schreef:of endurancepaarden die in de top lopen, die schijnen ook veel te veranderen gedurende de seizoenen
Die endurancepaarden in de top hebben geen boomlooszadel
griebels schreef:Op langere afstanden is een boomloos niet goed voor een paardenrug omdat de druk niet genoeg verdeeld wordt. Dat is al eens besproken...
Over Amerika praat ik niet want dat is van horen zeggen... Ik heb het alleen over NL en Belgie...
griebels schreef:Op langere afstanden is een boomloos niet goed voor een paardenrug omdat de druk niet genoeg verdeeld wordt. Dat is al eens besproken...
Over Amerika praat ik niet want dat is van horen zeggen... Ik heb het alleen over NL en Belgie...
vera schreef:Blessed are the ignorant....
Jeddah schreef:- Als ik al die topics op Bokt over "uitgroeien" optel kom ik aan grote aantallen (iedere 2 maanden wel weer een paar). Ik moet dus ook dergelijke gevallen tegen komen. Maar ik heb ze niet. Die zadels hebben vanaf het begin al niet gepast! Alleen door het stugge leer heeft men dat niet gezien. Na een jaartje vet en rijden komt de ware vorm naar boven.@Louis, omdat jij het nooit meegemaakt hebt of gelezen hebt in vak bladen wil niet zeggen dat het niet gebeurd...
Miscshien durven veel van die mensen het niet te zeggen, omdat het zadel "past" volgens de zadelmakers? Misschien hebben die paarden allerlei protest problemen die jaren lang op van alles en nogwat afgeschoven worden, maar niet op het zadel omdat het zadel zogenaamd "past" volgens de zadelmakers?
crazycactus schreef:Hoe heb je dat gemeten? Met een pasmal van dat paard van een jaar geleden? Met een naakte boom zoals die toen goed op dat paard paste? Of op het oog met dat zadel dat eerst wel paste maar nu niet meer?Ik heb met eigen ogen gezien dat een zadel niet paste, en na 3 maanden trainen wel.. en het paard in kwestie was geen 3-jarige.