zadel met fijne/vaste zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

More

Re: zadel met fijne/vaste zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:41

Het is opzich niet erg om een zadel met diepe zit te kopen. Maar daarmee los je het probleem gewoon niet op. Zolang je in dat zadel blijft rijden is er ook niks aan de hand.
Maar als je daarna met een ander zadel gaat rijden kom je het probleem wel tegen.
Ik heb nu ook gewoon een wintecje maar rijd vanaf een week ofzo elke keer na het rijden even 5 minuten zonder beugels Tong uitsteken hopen dat het werkt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:42

domitjuhh schreef:
maar als ik dit zo lees betekent het dus dat mensen als: anky edward gal laurens van lieren enz enz enz enz dus allemaal niet kunnen zitten en daarom zo'n zadel onder hun kont hebben.

Dat is iig niet wat ik duidelijk probeer te maken! Met een zadel met wrong en diepe zit is niets mis maar wèl als je anders bij 1 pas volledig je evenwicht kwijt bent. Dan kun je naar mijn mening beter zitles nemen... Er is een nuance verschil, kun je zitten en zit je lekkerder op een zadel met wrong en diepe zit, prima. Kun je niet goed zitten, neem dan zit les ipv een zadel aan te schaffen met allemaal toeters en bellen. Of, als je zo'n zadel aanschaft, neem er dan zitlessen bij. Maar goed, dat is mijn mening.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:09

Venetia schreef:
Mijn ervaring is juist dat als mensen een tijdje in een zadel zitten dat hen meer in de goede richting duwt, hun zit sneller verbetert dan dat ze doorhobbelen op dat zadel waar ze geen steun aan hebben en waar ze geen idee hebben waar het hem in zit.
Als je je knie optrekt bijvoorbeeld, zal een wrong je daarop wijzen.
Zonder wrong heb je het vaak niet door.
Zit je na een tijdje weer op een zadel zonder steun, dan merk je dat je een beter gevoel hebt gekregen hoe je in balans moet zitten en gaat dat in dat zadel zonder steun ook weer beter.

Zonder zadel zitten is geen voordeel. Niet voor het paard en niet voor de ruiter. Ruiters die zonder zadel hebben leren rijden rijden vaak met hun onderrug doorgezakt. Niet erg voor het paard, wel voor de ruiter zelf. Bovendien hebben zij vaak hun knieen van het paard afgedraaid en hebben ze geleerd te klemmen met hun bovenbenen in plaats van met hun onderbeen te drijven. Niet te prefereren dus.

Zonder zadel is ook voor het paard slecht, je krijgt puntbelasting vlak naast en op de ruggegraat. Niet voor niets zijn er zadels uitgevonden.

Natuurlijk moet de zit van een dieper zadel je nog wel bewegingsvrijheid geven, dat is logisch. Maar volgens mij is het het beste als je naarmate je verder komt de diepte en de wrong minder laat worden, je hebt dan het gevoel beter hoe je moet zitten en je paard laat je ook beter zitten. De ruimte die je dan krijgt kun je dan ook op de juiste manier benutten, en niet door erin rond te schuiven in de hoop te blijven zitten.

Bovendien, als een paard fiks bokt, dan is maar één ding van belang en dat is blijven zitten, als dat beter lukt met flinke wrong dan so be it.

ik ben het woord voor woord met je eens

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:40

Ik van ook van een wintec naar een ainsley vanquard gegaan. En dit ook omdat ik niet vastgenoeg zat met mn benen enz in de wintec Ja De ainsley zit heerlijk! Lekker zacht, diep en dikke kniewrongen maar absoluut niet vervelend gedwongen! Als je meer wilt weten pb je maar!

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:54

ik heb een euroriding luxor, je blijft in welke gang dan ook als een huis zitten.
ik ben eerst naar Dr.Ruiterhuis gegaan en daar even ''proef'' gezeten.
maar ik was meteen verkocht aan alle merken van E.Riding.
daarna is de zadelpasservice gekomen, ik heb op alle door mij uitgezochte zadels een stukje kunnen rijden. zodoende voelde ik ook perfect welke het lekkerst lag op mijn paard en waar ik prima in blijf zitten.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 21:28

@t el_beauty
mijn zit is niks mis mee, op een ander zadel (lees leren zadel) zit ik op mijn eigen paard als een huis!
en het is niet dat als ze een keer op zei stapt dat je der meteen afligt, maar omdat mijn wintec ontzettend plat van boven, zit totaal geen zit in, heb ik gewoon meer moeite om der rug te ontlasten als ze iets doet.
en als ik zo'n bagger zit heb, mijn instructice vind mijn zadel ook niet fijn zitten...

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:41

Ik heb een kieffer lusitano, een heerlijke diepe zit en veel been wrong, zit echt super!!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:49

El_Beauty schreef:
Ir111 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat als je je zit kwijtraakt als je paard een onregelmatige pas zet ik niet helemaal aan het zadel zou wijten. Wellicht is het handiger om eerst wat geld aan zitlessen te besteden? Kan me goed voorstellen dat het even wennen is de overgang pony - paard. Maar het zou toch zonde zijn als je veel geld uitgeeft aan een nieuw zadel als het op een andere manier op te lossen is?

zie zie ben niet de enige hier die vind dat mensen hun slechte houding verstoppen in een zadel vol aanbouw kussens voor een betere zit..
wij op de manege geven de kinderen die net bij het rijden komen kijken een aantal longeer lessen zonder zadel om te kunnen voelen hoe ze met het paard mee moeten gaan en om hun houding goed te krijgen.. ze worden niet gelijk gepland op een zadel zoals vele maneges..

Dit gaat niet altijd op. ik kan uitstekend op mijn paard rijden zonder zadel, maar met mijn zadel kreeg ik ontzettend veel moeite om netjes te blijven zitten. GEwoonweg omdat het zadel niet bij mij past.

Ik heb nu een ander zadel gekocht, en ja, wel met kniewrong en diepe zit, de Euroriding Titan II om precies te zijn. Maar dit zadel lag gewoon weg goed op mijn paard, heeft zachte kussens wat ook prettig is voor zijn rug én ik zat er meteen fijn op.

En ik ga óók binnenkort zitles nemen Knipoog het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:23

Als ik heel eerlijk ben, is mijn houding echt enorm verbeterd sinds ik met een dressuurzadel rijd. Eerst zat ik op ieder zadel krom en stak ik ontzettend mijn benen af. Tegenwoordig zit ik veel rechter en stiller en houdt mijn benen en handen op de juiste plaats (Ook op een ander zadel!!!)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:06

ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, heb een jong paard onder mijn kont die af en toe wel eens rare capriolen uit wil halen, probleem is dat ze me nu in 3 weken tijd één keer op de bakrand heeft geparkeerd ( hoofd op ijzeren rand, heeeeeel veel geluk gehad) had hierdoor een hersenschudding was weer een week aan het rijden en toen ging ik weer en heb ik nu een scheur in mijn spaakbeen (elleboog) Dan kan je wel zeggen je moet zitlessen nemen, mar ik ga niet wachten tot ik ga verongelukken, ik heb 4 weken geleden énorm veel geluk gehad, als ik iets hoger terecht was gekomen had ik hier nu waarschijnlijk niet meer gezeten, heb nog steeds een bakrand in mijn wang staan. ( ja had wel een cap op) Ben nu dus op zoek naar een nieuw zadel waarbij ik een diepere, stevigere en zekerdere zit in heb. Mijn ouders zijn nu ook op het punt waarbij ze zeggen, we proberen een nieuw zadel helpt het niet kappen we ermee. en dat is natuurlijk niet vreemd. Ik heb écht enorm veel geluk gehad 4 weken geleden. Ik zit vrij stevig maar zodra ze aan de haal gaat dan gaat dat wel eens mis. op dit moment is een nieuw stevig zadel een MUST.
Iedereen die hier dus nu ligt te zaniken over 'moet je zelf maar beter zitten, ga zonder zadel etc. rijden' spreek ik nog wel eens zodra ze zelf zo'n problemen krijgen, want waarschijnlijk blijven ze op die manier op een jong/druk/springerig paard op dat moment ook niet zitten.

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:07

Citaat:
zie zie ben niet de enige hier die vind dat mensen hun slechte houding verstoppen in een zadel vol aanbouw kussens voor een betere zit..
wij op de manege geven de kinderen die net bij het rijden komen kijken een aantal longeer lessen zonder zadel om te kunnen voelen hoe ze met het paard mee moeten gaan en om hun houding goed te krijgen.. ze worden niet gelijk gepland op een zadel zoals vele maneges..

ik vind dit geen juiste opmerking.

toen ik ooit begon heb eerst een VZH zadel gehad waar je in zo'n heerlijke manegehouding zit, met je knieen in je nek en het idee dat mijn benen geen nut hebben.
ik heb een dressuur gezocht omdat het absoluut een veel steviger gevoel gaf!
je zit, en je hebt het gevoel dat je blijft zitten!
je hele houding is anders, je benen liggen perfect, vooral om contact te hebben met je paardje en als dat in je voordeel is waarom dan zo negatief dat je je verstopt achter een stel kussentjes?

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:24

Omdat ik niet veel geld had om uit te geven aan een dressuurzadel, ben ik voor de iets goedkopere merken gegaan. Ik heb uiteindelijk een Merano gekocht, maar die zit zo fijn! Erg lekkere diepe maar toch ook weer stevige zit. Mijn paard gooit ook ontzettend hoog op, maar door het zadel heb ik er minder moeite mee en kan ik ook meer ontspannen, waardoor mijn paard ook meer gaat ontspannen. En uiteindelijk gooit hij dan ook niet meer zo hoog op.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:30

Jaja, El Beauty,
nu weten we het wel...
Slapen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:36

ik ben van mn stubben tristan overgegaan na een wintec...
puur omdat ik daar gewoon beter op zit,vond de stubben erg hard,en de zweetbladen lagen niet lekker met mn benen..
dus ja ik vind ook wel dat je een zadel moet kopen dat bij je lichaam past...ik heb liever een zadel met een gesloten zit dan zon wiebelend ding......en ik heb toch echt leren rijden bij el beauty op de manege.......dus ja ik vind ook dat als je een foute zit hebt dat niet moet oplossen met een ander zadel,maargoed ik rij persoolijk ook liever met een diepe zit etc..

en idd de merano is goedkoop en niet het allerbeste kwaliteit,maar dat zit wel heel lekker

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:57

Ik ben opzoek naar een donkerbruin zadel, dat ook nog lekker zit.. weet iemand een merk/ model ?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:55

bijna alle zwarte zadels kan je ook gewoon in het bruin bestellen hoor.. *roll eyes*

pokke emoticons en alle andere dingen die nog niet werken!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:51

ik had hetzelfde probleem met mn paard, ik heb nu een kentaur medea II. Is ideaal, het heeft nog aanpassing gevraagt, maar het gaat helemaal niet slecht;

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:32

be_super schreef:
ik heb een euroriding luxor, je blijft in welke gang dan ook als een huis zitten.
ik ben eerst naar Dr.Ruiterhuis gegaan en daar even ''proef'' gezeten.
maar ik was meteen verkocht aan alle merken van E.Riding.
daarna is de zadelpasservice gekomen, ik heb op alle door mij uitgezochte zadels een stukje kunnen rijden. zodoende voelde ik ook perfect welke het lekkerst lag op mijn paard en waar ik prima in blijf zitten.

Ik heb een euroriding luxor te koop, voor de mensen die intressen hebben Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:24

ik heb sinds kort een Anatomica orion. Redelijk onbekend maar het is ongeveer hetzelfde als de luxor, nagemaakt alleen nog wat verbeterd. Het is een nieuw nederlands merk en het zit als een huis. Het leer is heel erg zacht en soepel en het ligt perfect op mijn paard. Je zit er echt in. Het is bytheway ook een soort van therapeutisch voor zowel ruiter als paard. voor meer info
www.anatomica.nl
ik heb hem ook via het drunens ruiterhuis, heb ook op de luxor gezeten en deze zat goed, maar de anatomica zat beter.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:27

Ik heb de Euroriding Luxor, zalig zadel met erg fijne kniewrongen en lekker vaste zit Ja
Hiervoor had ik een Stubben VSD, waar ik absoluut niet op kon zitten. Luxor is dus een verademing voor mij Lachen

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:28

femskie schreef:
Ik heb een Ainsey Vanguard en die zit heerlijk..Heel misschien zou ik er nog ietsje dikkere kniewrongen op willen maar de zit is geweldig!

Die heb ik ook! Vind het een heerlijk zadel Lachen Ik had ook nog wel iets dikkere wrongen willen hebben.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:03

hiawattah schreef:
Ik heb een kieffer lusitano, een heerlijke diepe zit en veel been wrong, zit echt super!!

Die heb ik ook, zit echt heerlijk!

_Lot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:19

Wij hebben de Kieffer excellent dressage, extra dikke kniewrongen en een diepe zit. Je zit er echt super stevig in, heeft me al een behoorlijk aantal valpartijen bespaard Haha!.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:55

frenie schreef:
Ik heb een kn tango dressuur zadel vind hem erg lekker zitten met een goede been ligging. Maar dat is altijd weer persoonlijk.
Ze zijn niet goedkoop maar wel van een goede kwalitijd.

Ik ben verliefd op dit zadel, heb m zelf ook. Vind m echt heerlijk zitten en zit nog superzacht ook ! Maar vind m in de zit niet erg gesloten.

Ik heb op veel zadels het probleem dat mijn knie niet op de goed plek zit, dan zit ie onder de plek waar ie zou moeten liggen ongeveer, erg onstabiel dus. Ik zat meteen beduidend beter op mijn Tango