Maar als je daarna met een ander zadel gaat rijden kom je het probleem wel tegen.
Ik heb nu ook gewoon een wintecje maar rijd vanaf een week ofzo elke keer na het rijden even 5 minuten zonder beugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
domitjuhh schreef:maar als ik dit zo lees betekent het dus dat mensen als: anky edward gal laurens van lieren enz enz enz enz dus allemaal niet kunnen zitten en daarom zo'n zadel onder hun kont hebben.
Venetia schreef:Mijn ervaring is juist dat als mensen een tijdje in een zadel zitten dat hen meer in de goede richting duwt, hun zit sneller verbetert dan dat ze doorhobbelen op dat zadel waar ze geen steun aan hebben en waar ze geen idee hebben waar het hem in zit.
Als je je knie optrekt bijvoorbeeld, zal een wrong je daarop wijzen.
Zonder wrong heb je het vaak niet door.
Zit je na een tijdje weer op een zadel zonder steun, dan merk je dat je een beter gevoel hebt gekregen hoe je in balans moet zitten en gaat dat in dat zadel zonder steun ook weer beter.
Zonder zadel zitten is geen voordeel. Niet voor het paard en niet voor de ruiter. Ruiters die zonder zadel hebben leren rijden rijden vaak met hun onderrug doorgezakt. Niet erg voor het paard, wel voor de ruiter zelf. Bovendien hebben zij vaak hun knieen van het paard afgedraaid en hebben ze geleerd te klemmen met hun bovenbenen in plaats van met hun onderbeen te drijven. Niet te prefereren dus.
Zonder zadel is ook voor het paard slecht, je krijgt puntbelasting vlak naast en op de ruggegraat. Niet voor niets zijn er zadels uitgevonden.
Natuurlijk moet de zit van een dieper zadel je nog wel bewegingsvrijheid geven, dat is logisch. Maar volgens mij is het het beste als je naarmate je verder komt de diepte en de wrong minder laat worden, je hebt dan het gevoel beter hoe je moet zitten en je paard laat je ook beter zitten. De ruimte die je dan krijgt kun je dan ook op de juiste manier benutten, en niet door erin rond te schuiven in de hoop te blijven zitten.
Bovendien, als een paard fiks bokt, dan is maar één ding van belang en dat is blijven zitten, als dat beter lukt met flinke wrong dan so be it.
El_Beauty schreef:Ir111 schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat als je je zit kwijtraakt als je paard een onregelmatige pas zet ik niet helemaal aan het zadel zou wijten. Wellicht is het handiger om eerst wat geld aan zitlessen te besteden? Kan me goed voorstellen dat het even wennen is de overgang pony - paard. Maar het zou toch zonde zijn als je veel geld uitgeeft aan een nieuw zadel als het op een andere manier op te lossen is?
zie zie ben niet de enige hier die vind dat mensen hun slechte houding verstoppen in een zadel vol aanbouw kussens voor een betere zit..
wij op de manege geven de kinderen die net bij het rijden komen kijken een aantal longeer lessen zonder zadel om te kunnen voelen hoe ze met het paard mee moeten gaan en om hun houding goed te krijgen.. ze worden niet gelijk gepland op een zadel zoals vele maneges..
Citaat:zie zie ben niet de enige hier die vind dat mensen hun slechte houding verstoppen in een zadel vol aanbouw kussens voor een betere zit..
wij op de manege geven de kinderen die net bij het rijden komen kijken een aantal longeer lessen zonder zadel om te kunnen voelen hoe ze met het paard mee moeten gaan en om hun houding goed te krijgen.. ze worden niet gelijk gepland op een zadel zoals vele maneges..
be_super schreef:ik heb een euroriding luxor, je blijft in welke gang dan ook als een huis zitten.
ik ben eerst naar Dr.Ruiterhuis gegaan en daar even ''proef'' gezeten.
maar ik was meteen verkocht aan alle merken van E.Riding.
daarna is de zadelpasservice gekomen, ik heb op alle door mij uitgezochte zadels een stukje kunnen rijden. zodoende voelde ik ook perfect welke het lekkerst lag op mijn paard en waar ik prima in blijf zitten.
femskie schreef:Ik heb een Ainsey Vanguard en die zit heerlijk..Heel misschien zou ik er nog ietsje dikkere kniewrongen op willen maar de zit is geweldig!
hiawattah schreef:Ik heb een kieffer lusitano, een heerlijke diepe zit en veel been wrong, zit echt super!!
frenie schreef:Ik heb een kn tango dressuur zadel vind hem erg lekker zitten met een goede been ligging. Maar dat is altijd weer persoonlijk.
Ze zijn niet goedkoop maar wel van een goede kwalitijd.