zadelmakers met verstand van flair?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: zadelmakers met verstand van flair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:12

unamie schreef:
Cool de spullen van Schaette ken ik al 16 jaar.. is geweldig goed spul Ja

De Colosan zou iedereen in z'n stalapotheek moeten hebben bij koliek!!!
Sorry totaal off-topic.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:20

Heb nooit gemeld dat mijn vorige zadelmaker niet voldeed. Alleen jij kwam op lokatie zadels doen en dat vond ik een voordeel. Jammer genoeg bleek dat niet te zijn. Ja heb gesprongen met de dresuurzadel en dat is nog nooit een probleem geweest tot dat jij me zadel had verbouwd.

Ben overigs wel op zoek naar een springzadel dus als iemand iets weet Haha!

Overigens hebben we nooit verteld dat een korector te duur was, misschien dat je wel even de waarheid moet blijven vertellen.

Maar we kunnen hier wel een groot antitopic van maken maar denk dat daar niemand mee opschiet. Wij waren gewoon niet tevreden en anderen moeten gewoon voor hun zelf oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:17

Moderatoropmerking:
Jongens, het lijkt me wijs als jullie de persoonlijk issues per pb of email of IRL uitspreken, en dan dit topic ontopic en in zijn algemeen over de situatie kan gaan betreffende de rug van dit paard Lachen Voor de rest van Bokt is het namelijk niet relevant wie er hoeveel uur te laat was of waarom die dat was... Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 06:59

kan hier heel kort over zijn. wat er ook mis is met willem...je had nooit mogen zeggen die 1e dag dat je het helemaal goed kon maken.
en dan valt het in het verkeerde keelgat dat je mijn paard nu zo bestempeld.

ben er klaar mee, wordt er gewoon verdrietig van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:28

Voor dat paard van Gekke koei kan ik maar 1 zadelmaker adviseren: Kootstra.
Ik denk dat dit te ver weg is, maar hier heb ik goede ervaringen mee. Hij doet wel alleen maar wol, maar is iemand met kennis van zaken. Als hij hiet niet kan, dan kan niemand het.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:36

springen met een dresuurzadel met Flair kan heel goed hoor
mijn Dochter met Jo-ann (Cross Lisse)
zadel is een KN dressuurzadel mét Flair
Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:43

Tja, tis maar wat je een optimale springhouding vindt... Ik heb ook wel springfoto's op een dressuurzadel en ik vind het echt beroerd.

Maar dat een zadel er niet tegen zou kunnen geloof ik ook niet zo. Of je moet heel veel overgewicht hebben en heel lomp doen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:27

Unamie: het kán ook wel maar dan moet je wel voldoende vrijheid bij de schoft hebben!
Ben het wel met Margreet eens dat het niet optimaal is.....

Mod's: Ik ben hier ook geen voorstander van integendeel maar het is wel prettig als het verhaal wordt verteld zoals het is......

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:32

gekke_koei schreef:
kan hier heel kort over zijn. wat er ook mis is met willem...je had nooit mogen zeggen die 1e dag dat je het helemaal goed kon maken.
en dan valt het in het verkeerde keelgat dat je mijn paard nu zo bestempeld.

ben er klaar mee, wordt er gewoon verdrietig van.

Mits er een investering kan worden gedaan is dat ook zo!
Het probleem is op te lossen of op zijn minst te verlichten maar dat vergt enige investering.
Zowel financieel, in tijd en arbeid en mogelijk ook emotioneel.
Ik heb vanaf dag één aangegeven je te willen helpen en daar blijf ik bij!
Dat is ook de reden dat ik lang niet alles berekend heb wat ik aan kosten gemaakt heb, een investering van mijn kant.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 12:38

Geschreven door Karnat (verkeerde account gebruikt Bloos )

@harnessmaker zijn we het in ieder geval er over eens dat de waarheid verteld moet worden en jammer genoeg gebeurd dat niet 100%. Ik heb altijd probleemloos gesprongen met me zadel en had ruim voldoende ruimte bij de schoft. Nu kan ik niet eens een normale strandrit maken of ik heb al problemen. Lijkt mij dat er dan toch echt iets niet goed is gegaan bij het opvullen. Voor de rest lijkt het me verstandig als we hier maar over stoppen.
Iedereen moet voor zich zelf oordelen of ze wel tevreden zijn. Ik was het in ieder geval niet.
@germie : bedankt voor de tip, zal hem eens bellen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:44

Gekke koei... daar ga je weer.... vertel of alles of niets.
Vorig zadel was hard en lag voldoende hoog. Met Flair blijkt je zadel mede onder gewicht van de ruiter en gezien de weggevalen spieren en hoge schoft te laag te liggen.
Dát is het verhaal. Niet de helft melden.

Mod"s... mijn kop eraf hakken mag wel maar veredigen niet? vreemd.... op zijn zachts gezegd.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:48

WowAmigo schreef:
Sampie schreef:
Mijn zadel heeft Patrick (Harnessmaker) iig flink verknald en ik snap al die enthousiaste verhalen dan ook niet meer.

Same story here...

Wow Amigo. Ik heb je zadel niet verknald zoals je schrijft.
Je zadel is bij Passier op de breedte gemaakt die hij volgens flexlineaal zou moeten hebben.
En ja een smaller zadel ligt vaster. Zo vast dat over het algemeen de spieren worden belemmert.....

Ik mag aannemen dat een bedrijf als Passier heel goed weet waar ze mee bezig zijn!

Maar goed, ik heb het contact met Passier gehad en daarmee lever ik slecht werk...?? Gestoord

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:23

even een denkertje....... er zijn meerdere wegen die naar rome gaan, maar dan moet je wel weten dat je naar rome wilt.

Een keer een sprongetje maken met een dressuurzadel moet volgens mij geen probleem zijn (zoals unamie ook al zei en liet zien) maar een parcour springen en gericht springlessen lijkt mij een indicatie dat je dan toch moet gaan denken over een passender zadel bij deze bezigheid (alleen al om je eigen houding ten opzichte van de belasting op je paard) daarnaast wordt er zeker ook intensief endurance gereden met dit paard met een dressuurzadel? (tenminste ik lees dat je fanatiek endurance start volgend seizoen?)

Als je een voorstander bent voor het welzijn van je paard dan moet je hierin ook eerlijk zijn en weten waar de grensen van het kunnen van je paard ligt. Als je een negatief advies krijgt (een advies wat niet leuk is om te horen) kun je (en zelfs raadzaam) meerdere opinies en adviezen verzamelen om zo een beter beeld te krijgen en objectiever een beslissing nemen. iets anders is het als je op zoek gaat naar een antwoord dat je wilt horen tegen beter weten in.... want dat antwoord krijg je op een dag wel bevestigd alleen vraag je dan af of je hier wat aan hebt....

Heel simpel en kort door de bocht gesteld: waar liggen je prioriteiten: het rijden van een paard als ruiter? of het accepteren dat je paard daar niet voor geschikt is er niet meer opstappen?

Iets heel simpels: teruggevallen spieren heb je niet zo snel terug als dat het veroorzaakt is: Wat er in 3- 4 weken veroorzaakt is (bijv. door een slecht passend zadel) heb je soms meer dan een jaar voor nodig om terug te krijgen. daarnaast moet je daarvoor heel intensief concequent en verantwoord trainen op soms niet leuke en meestal zeer intensieve wijze. Heb je hier geen zin, tijd of intresse in wees dan ook eerlijk tegen je paard dat ie niet meer kan wat er in zat. Daarnaast: dit paard is 19 en heeft een manege verleden (wat hem te zwaar was) waar hij vandaan gekocht is uit medeleiden... heel erg nobel en prijzenswaardig maar verwacht dan ook resultaten van hem op gepaste wijze.

Wat hier ook heel sterk naar voren komt is het verhaal van kosten........ laat ik hierop een ding zeggen. Als je paard uit een "lagere" prijscatagorie koopt is helemaal geen ramp of te veroordelen maar verwacht er dan ook geen zaken van die te hoog voor hem of haar liggen. Echter de kosten en de tijd voor een dergelijk paard zijn gelijk aan een top sportpaard en soms nog wel meer wees hier eerlijk in bij de aanschaf en accepteer dan ook dat de kosten voor onderhoud ook boven het budget van de kostprijs van je paard kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:49

Bij atrofie (wat bij het paard van TS duidelijk het geval is) mag je nooit een zadel op maat maken en op de atrofie-plekken gaan opvullen. Want dan kan het paard daar geen spieren meer aanmaken (wat je juist graag wilt bewerkstelligen).
Een paard met atrofie moet je eerst aan de hand trainen en eventueel laat behandelen door bijv. een fysio. Wanneer er weer voldoende spieropbouw is, dàn pas een zadel kopen c.q. laten aanpassen.

Wat de vragen over lucht betreft, of dit niet te hard zou zijn: het zadel wordt niet dermate opgepompt dat de kussens hard zijn. Dat is ook niet de bedoeling.

Iemand opperde dat je met wol ‘hier wat meer en daar wat minder’ kunt opvullen, maar dat is nou juist nièt de bedoeling. Dan kom je weer op de atrofie-kwestie: je mag nooit gaan opvullen daar waar meer ‘ruimte’ is.
Voor een paard is het mogelijk om wollen kussens als het ware ‘weg te drukken’. Je ziet bij scheve paarden en paarden die bepaalde spieren ‘wegdrukken/ontzien’, dat het zadel op een gegeven moment gewoon scheef gereden is en er ‘hobbels en bobbels’ in de kussens te voelen zijn. Met luchtkussens is dit niet mogelijk; er zit inderdaad overal evenveel lucht (wat zorgt voor gelijkmatige drukverdeling) en het paard kan het zadel op bepaalde plekken niet ‘ontduiken’ en worden ook de spieren aangesproken waar het paard zo’n moeite mee heeft om te gebruiken. Dat is wat we willen en dat is dus ook een voordeel van lucht t.o.v. wol.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:03

JoviBan schreef:
Iemand opperde dat je met wol ‘hier wat meer en daar wat minder’ kunt opvullen, maar dat is nou juist nièt de bedoeling. Dan kom je weer op de atrofie-kwestie: je mag nooit gaan opvullen daar waar meer ‘ruimte’ is.
Voor een paard is het mogelijk om wollen kussens als het ware ‘weg te drukken’. Je ziet bij scheve paarden en paarden die bepaalde spieren ‘wegdrukken/ontzien’, dat het zadel op een gegeven moment gewoon scheef gereden is en er ‘hobbels en bobbels’ in de kussens te voelen zijn. Met luchtkussens is dit niet mogelijk; er zit inderdaad overal evenveel lucht (wat zorgt voor gelijkmatige drukverdeling) en het paard kan het zadel op bepaalde plekken niet ‘ontduiken’ en worden ook de spieren aangesproken waar het paard zo’n moeite mee heeft om te gebruiken. Dat is wat we willen en dat is dus ook een voordeel van lucht t.o.v. wol.

Duidelijk verhaal!

Maar ik bedoelde hiermee ook niet echt het 'opvullen van lege ruimten', maar het op verschillende plaatsen aan kunnen passen aan de rug.
Ik wist toen nog niet dat lucht ook in verschillende kamers opgedeeld is...
Mijn idee was dat het zadel overal evenveel lucht bevat en dus dus niet aangepast is aan een specifieke paardenrug.
En met wol zou je dan beter aan kunnen passen naar mijn idee, omdat je dat op de ene plaats wat meer en op de andere plaats wat minder kan vullen.
En als een rug zich ontwikkelt (zoals die van mijn merrie gelukkig, want die had ook zo'n beroerde rug) dat je dan simpel ook de vulling aan kan passen...

Maar ik heb inmiddels begrepen dat de luchtvulling verdeeld is in verschillende kamers die onafhakelijk van elkaar aangepast kunnen worden. Knipoog

edit: als een zadel goed met wol gevuld wordt heb je toch ook geen 'hobbels en bobbels'?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:06

Voor meer info over luchtzadels enzo www.wowsaddles.com Via deze site is het mij destijds allemaal duidelijk geworden. Kan je ook doorklikken naar sites van flair enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:12

@Nouvel: Oké! Knipoog
Wat je edit vraag betreft: klopt hoor. Maar het is wel belangrijk dat je dit blijft/laat controleren.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:27

JoviBan schreef:
Bij atrofie (wat bij het paard van TS duidelijk het geval is) mag je nooit een zadel op maat maken en op de atrofie-plekken gaan opvullen. Want dan kan het paard daar geen spieren meer aanmaken (wat je juist graag wilt bewerkstelligen).
Een paard met atrofie moet je eerst aan de hand trainen en eventueel laat behandelen door bijv. een fysio. Wanneer er weer voldoende spieropbouw is, dàn pas een zadel kopen c.q. laten aanpassen.

Ja OK dan!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:17

JoviBan schreef:

Wat de vragen over lucht betreft, of dit niet te hard zou zijn: het zadel wordt niet dermate opgepompt dat de kussens hard zijn. Dat is ook niet de bedoeling.

ik zeg het Gamma Clown
100 % mee eens Joviban Ja

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:49

harnessmaker schreef:
WowAmigo schreef:
Same story here...

Wow Amigo. Ik heb je zadel niet verknald zoals je schrijft.
Je zadel is bij Passier op de breedte gemaakt die hij volgens flexlineaal zou moeten hebben.
En ja een smaller zadel ligt vaster. Zo vast dat over het algemeen de spieren worden belemmert.....

Ik mag aannemen dat een bedrijf als Passier heel goed weet waar ze mee bezig zijn!

Maar goed, ik heb het contact met Passier gehad en daarmee lever ik slecht werk...?? Gestoord

Ga je niet in op Sampies verhaal?

Ik denk idd dat Passier goed weet waar ze mee bezig zijn. Heel goed zelfs, ik heb ze heel hoog zitten. Ben ook gek op Passier zadels, ik had een hele mooie. Ik heb alleen nu een fijne Stubben, ben ik ook blij mee.

Ik ben absoluut met je eens dat een (te) smal zadel de spieren kan belemmeren. Maar nou ben ik heel erg benieuwd wat nou jouw mening (en die van Micha) is over de invloed van onderstaand zadel op de rugspieren?

Afbeelding

Heel goed dat je contact hebt gehad met Passier, het was alleen jammer dat jullie het contact met mij een beetje kwijt waren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 16:03

germie schreef:
Voor dat paard van Gekke koei kan ik maar 1 zadelmaker adviseren: Kootstra.
Ik denk dat dit te ver weg is, maar hier heb ik goede ervaringen mee. Hij doet wel alleen maar wol, maar is iemand met kennis van zaken. Als hij hiet niet kan, dan kan niemand het.

Hier kan ik alleen maar in mee gaan!
Als Kootstra er straks mee stopt heeft hij een "opvolger" in duitsland zitten, dit zal voor ons een heel stuk rijden zijn. Maar ik heb het er voor over. Mijn merrie heeft ook geen makkelijke rug, ik kon daar niks passends op vinden. Totdat ik via mijn werk over Kootstra hoorde. Ik ben daar gewoon eens heen gegaan om te informeren hoe of wat. Toen ik buiten stond was voor mij de keus al gemaakt dat er een zadel zou komen die bij hem vandaan kwam.

Mijn merrie is jaren lang met de grootste troep gereden, ontspannen over de rug kende ze niet. Kootstra zei toen tegen me verwacht geen wonderen dat je paard nu wel wilt ontspannen en de sterren van de hemel zal lopen. Dit heeft tijd nodig. Maar van begin af aan merkte ik al verschil.
Toen we een jonge merrie erbij kochten hebben we ook voor haar direct een zadel op maat laten maken. Elk paard verdiend een goed passend zadel, hij komt elke keer langs om het zadel na te kijken en opnieuw aan te passen. Dit zit allemaal bij de prijs inbegrepen. En mijn zadel was bij nog goedkoper ook dan bij Divoza. Bij divoza krijg je een zadel compleet (als het goed is?) en bij Kootstra niet maar ik heb er nu kwalitatief goed spul bij en een zadel aangepast op de paarden. Voor mij gelukkig geen ellende meer, TS ik weet hoe het is om slecht passend tuigage te hebben! Succes ermee.

Over Kootstra heb ik nog nooit geen slechte verhalen gehoord, hij maakt ook geen reclame de mond op mond reclame doet meer dan genoeg!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:26

WowAmigo schreef:
Heel goed dat je contact hebt gehad met Passier, het was alleen jammer dat jullie het contact met mij een beetje kwijt waren.

Absoluut mee eens.
Er wordt hard gewerkt aan betere bereikbaarheid, nog vollediger uitrusting van de bus en met name communicatie.
Helaas is het hebben van een drukke agenda samen met een privé leven soms wat lastig....
Dat is tevens de reden dat een aantal werkzaamheden worden verdeeld zodat ik mij primair met zadels kan bezig houden.

Wat je zadel nu betreft: beoordelen op foto is erg lastig.
Laat ik het anders zeggen: zonder ook te kunnen voelen en kijken vanuit meerdere hoeken eigenlijk onmogelijk in mijn ogen.
Maar wat ik wel zie is dat je zadel in het midden iig te vol lijkt gevuld, maar je drukt wel je zadel aan de voorkant naar beneden.... Ik meen tenminste te zien dat de kussens niet volleig dragen..... Maar nogmaals: lastig zo te beoordelen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:51

harnessmaker schreef:

Wat je zadel nu betreft: beoordelen op foto is erg lastig.
Laat ik het anders zeggen: zonder ook te kunnen voelen en kijken vanuit meerdere hoeken eigenlijk onmogelijk in mijn ogen.
Maar wat ik wel zie is dat je zadel in het midden iig te vol lijkt gevuld, maar je drukt wel je zadel aan de voorkant naar beneden.... Ik meen tenminste te zien dat de kussens niet volleig dragen..... Maar nogmaals: lastig zo te beoordelen.

Ja, ik druk het zadel naar beneden, met een hand (daar kan ik dus niet zoveel kracht mee zetten, aangezien mijn paard 1.70 is en ik ook net. Ik heb een fototoestel in de andere hand, dus veel kracht kon ik niet zetten.

Hier nog een detailfoto dan:

Afbeelding

Het zadel ligt hier los op de rug van het paard, dus aangesingeld geeft het ongeveer hetzelfde effect. En dan ga ik er nog bovenop zitten.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:53

Overigens is bokt niet als promotie medium voor mij bedoeld.
Wat ik wil bewerkstelligen is meer bewustwording aangaande zadels en overige tuigage.

De meeste ruiters en amazones hebben geen benul wat slecht passende zadels en allerhande dekjes, bontjes en andere commerciele produkten aan kunnen richten bij onoordeelkundig gebruik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:19

WowAmigo schreef:
Ik ben absoluut met je eens dat een (te) smal zadel de spieren kan belemmeren. Maar nou ben ik heel erg benieuwd wat nou jouw mening (en die van Micha) is over de invloed van onderstaand zadel op de rugspieren?
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3ZEXVTC6

Ik ben niet harnessmaker of micha Knipoog , maar wat met het blote oog op deze foto meteen opvalt, is dat het zitvlak niet 'horizontaal' ligt, maar van achteren omhoog helt en er van achteren te veel ruimte is tussen de rug en de kussens. Tijdens het rijden zal het zadel hoogstwaarschijnlijk gaan klapperen (klopt dat?). Verder lijkt het zadel ook te lang te zijn voor deze rug, maar dat is op deze foto wat lastig vast te stellen.
Voor al het overige wat een zadel wel/niet goed passend maakt, zul je het zadel moeten voelen en van alle kanten bekijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-07 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: SVP geen foto's quoten.