unamie schreef:de spullen van Schaette ken ik al 16 jaar.. is geweldig goed spul
![]()
De Colosan zou iedereen in z'n stalapotheek moeten hebben bij koliek!!!
Sorry totaal off-topic.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
unamie schreef:de spullen van Schaette ken ik al 16 jaar.. is geweldig goed spul
![]()
gekke_koei schreef:kan hier heel kort over zijn. wat er ook mis is met willem...je had nooit mogen zeggen die 1e dag dat je het helemaal goed kon maken.
en dan valt het in het verkeerde keelgat dat je mijn paard nu zo bestempeld.
ben er klaar mee, wordt er gewoon verdrietig van.
WowAmigo schreef:Sampie schreef:Mijn zadel heeft Patrick (Harnessmaker) iig flink verknald en ik snap al die enthousiaste verhalen dan ook niet meer.
Same story here...
JoviBan schreef:Iemand opperde dat je met wol ‘hier wat meer en daar wat minder’ kunt opvullen, maar dat is nou juist nièt de bedoeling. Dan kom je weer op de atrofie-kwestie: je mag nooit gaan opvullen daar waar meer ‘ruimte’ is.
Voor een paard is het mogelijk om wollen kussens als het ware ‘weg te drukken’. Je ziet bij scheve paarden en paarden die bepaalde spieren ‘wegdrukken/ontzien’, dat het zadel op een gegeven moment gewoon scheef gereden is en er ‘hobbels en bobbels’ in de kussens te voelen zijn. Met luchtkussens is dit niet mogelijk; er zit inderdaad overal evenveel lucht (wat zorgt voor gelijkmatige drukverdeling) en het paard kan het zadel op bepaalde plekken niet ‘ontduiken’ en worden ook de spieren aangesproken waar het paard zo’n moeite mee heeft om te gebruiken. Dat is wat we willen en dat is dus ook een voordeel van lucht t.o.v. wol.
JoviBan schreef:Bij atrofie (wat bij het paard van TS duidelijk het geval is) mag je nooit een zadel op maat maken en op de atrofie-plekken gaan opvullen. Want dan kan het paard daar geen spieren meer aanmaken (wat je juist graag wilt bewerkstelligen).
Een paard met atrofie moet je eerst aan de hand trainen en eventueel laat behandelen door bijv. een fysio. Wanneer er weer voldoende spieropbouw is, dàn pas een zadel kopen c.q. laten aanpassen.
JoviBan schreef:Bij atrofie (wat bij het paard van TS duidelijk het geval is) mag je nooit een zadel op maat maken en op de atrofie-plekken gaan opvullen. Want dan kan het paard daar geen spieren meer aanmaken (wat je juist graag wilt bewerkstelligen).
Een paard met atrofie moet je eerst aan de hand trainen en eventueel laat behandelen door bijv. een fysio. Wanneer er weer voldoende spieropbouw is, dàn pas een zadel kopen c.q. laten aanpassen.
Wat de vragen over lucht betreft, of dit niet te hard zou zijn: het zadel wordt niet dermate opgepompt dat de kussens hard zijn. Dat is ook niet de bedoeling.
Iemand opperde dat je met wol ‘hier wat meer en daar wat minder’ kunt opvullen, maar dat is nou juist nièt de bedoeling. Dan kom je weer op de atrofie-kwestie: je mag nooit gaan opvullen daar waar meer ‘ruimte’ is.
Voor een paard is het mogelijk om wollen kussens als het ware ‘weg te drukken’. Je ziet bij scheve paarden en paarden die bepaalde spieren ‘wegdrukken/ontzien’, dat het zadel op een gegeven moment gewoon scheef gereden is en er ‘hobbels en bobbels’ in de kussens te voelen zijn. Met luchtkussens is dit niet mogelijk; er zit inderdaad overal evenveel lucht (wat zorgt voor gelijkmatige drukverdeling) en het paard kan het zadel op bepaalde plekken niet ‘ontduiken’ en worden ook de spieren aangesproken waar het paard zo’n moeite mee heeft om te gebruiken. Dat is wat we willen en dat is dus ook een voordeel van lucht t.o.v. wol.
harnessmaker schreef:WowAmigo schreef:Same story here...
Wow Amigo. Ik heb je zadel niet verknald zoals je schrijft.
Je zadel is bij Passier op de breedte gemaakt die hij volgens flexlineaal zou moeten hebben.
En ja een smaller zadel ligt vaster. Zo vast dat over het algemeen de spieren worden belemmert.....
Ik mag aannemen dat een bedrijf als Passier heel goed weet waar ze mee bezig zijn!
Maar goed, ik heb het contact met Passier gehad en daarmee lever ik slecht werk...??
germie schreef:Voor dat paard van Gekke koei kan ik maar 1 zadelmaker adviseren: Kootstra.
Ik denk dat dit te ver weg is, maar hier heb ik goede ervaringen mee. Hij doet wel alleen maar wol, maar is iemand met kennis van zaken. Als hij hiet niet kan, dan kan niemand het.
WowAmigo schreef:Heel goed dat je contact hebt gehad met Passier, het was alleen jammer dat jullie het contact met mij een beetje kwijt waren.
harnessmaker schreef:
Wat je zadel nu betreft: beoordelen op foto is erg lastig.
Laat ik het anders zeggen: zonder ook te kunnen voelen en kijken vanuit meerdere hoeken eigenlijk onmogelijk in mijn ogen.
Maar wat ik wel zie is dat je zadel in het midden iig te vol lijkt gevuld, maar je drukt wel je zadel aan de voorkant naar beneden.... Ik meen tenminste te zien dat de kussens niet volleig dragen..... Maar nogmaals: lastig zo te beoordelen.
WowAmigo schreef:Ik ben absoluut met je eens dat een (te) smal zadel de spieren kan belemmeren. Maar nou ben ik heel erg benieuwd wat nou jouw mening (en die van Micha) is over de invloed van onderstaand zadel op de rugspieren?
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3ZEXVTC6