Zadelbontjes.. Slecht of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimdepim

Re: Zadelbontjes.. Slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:27

Mijn zadels liggen gewoon goed op de paarden zonder bontje. Toch heb ik er een bondje onder. Omdat ik zelf het verschil voel met rijden dat het met bontje toch zachter zit. En ook omdat ik het mooi vind.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:07

als je zadel goed past zonder bontje(zoals het hoort)dan maakt een bontje als je die er wel onder doet het zadel krapper.
dat wil je toch ook niet?

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:48

waar hebben we het eigenlijk over..... een lapmiddel om een zadel een beetje passender te krijgen.... lekker... zeker ook aangeraden door de zadelmaker als eerste oplossing. (waarschijnlijk niet)

een goed aangemeten zadel (in de meeste gevallen) hoeft bij een uitgegroeid paard maar een keer gekocht te worden. Een paard veranderd natuurlijk afhankelijk van het werk in de bespiering maar dit valt te ondervangen met een correcte wijze van kussenonderhoud (en niet maandelijks Knipoog ).

Niet omdat ik maatwerk verkoop (ben ik gaan verkopen uit ervaring met eigen paarden) maar please koop een zadel omdat het goed past en niet omdat je er eigenlijk geen geld voor hebt (vraag je dan af of je uberhaupt wel een paard moet houden) Afgezien wat een paard gekost heeft kost een goed zadel (indien natuurlijk correct aangemeten) altijd geld en knibbel hier niet op.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:52

Bij mij op de manege gebruiken ze ook zadelbontjes! Duivel

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:56

Samsie schreef:
Bij mij op de manege gebruiken ze ook zadelbontjes! Duivel

ja en.... (is het daarmee juist goed of slecht?? Verward

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:20

Een bontje help toch alleen tegen drukkingen als je hem direct op de rug legt? Anders maak je het probleem alleen maar erger omdat het zadel dan te krap wordt. En áls het moet moet je het bontje eer op de rug leggen en dan pas het dekje.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:37

Yvonnelind schreef:

Jij kan ook moeilijk anders zeggen natuurlijk aangezien er onder jouw onderschrift staat: "Horses and More... De importeur en leverancier van een select aantal Europese maatwerkzadels. Voor meer info mail naar horsesandmore@home.nl"

DE enige reden dat Micha en ondergetekende met deze zadels werken is dat in de praktijk blijkt dat vele confectiezadels eenvoudigweg niet voldoende passen of passend te maken zijn!
Wil je toch een passend zadel dan moet je er dus een laten maken......op maat!

Ik heb een buurman die redelijk breed en kort gebouwd is. Voor zijn werk moet hij in pak lopen.
Maarrrr.... een pak in een brede maat zijn tevens vaak langer gesneden. In ieder geval te lang voor hem.
Door zijn afwijkende bouw passen confectiepakken dus nooit mooi.
Hij laat dus pakken maken op zijn maat. Meerdere pakken per jaar en dat jaar in jaar uit.

Een zadel op maat laten bouwen is een eenmalige uitgave en na aanschaf heb je alleen aan kosten het onderhoud en eventuele kussencorrecties.

Bovendien vind ik het vreemd dat ik ruiters tegenkom met grote dure auto's, massa's dekens en setjes maar geen geld zeggen te hebben voor een maatwerkzadel.
Kwestie van prioriteiten stellen lijkt me. Als je meer waarde hecht aan je voorkomen dan aan het welzijn van je paard vraag ik me af waarom je dan een paard wil hebben. Is alleen je eigen plezier dan belangrijk of ook dat van je paard?

Let wel ik val niemand persoonlijk aan maar zou graag dit eens ter discussie stellen.

Meer info over zadels?
Kijk eens op mijn site!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:44

Als je zadel goed ligt, heb je al die onzin niet nodig. Moet je die dingen perse eronder doen, zou ik eerst eens grondig naar het zadel laten kijken.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:29

Ik heb onder mijn zadel ook een bontje liggen om 2 redenen; dat dit al mijn 3e zadel is voor mijn 4,5 jarig paard en ik pas een zadel aan laat meten als meneer grotendeels is uitgegroeid, tevens heb ik er een bontje onder liggen om inderdaad ze schokken te absorberen, aangezien een jong paard daar weinig tot geen spierweefsel heb zitten en hem daar eerst in wil trainen, zodra hij uitgegroeid is laat ik een zadel aanmeten en heb ik dat bontje ook niet meer nodig... Indien het zadel goed ligt is er geen reden om met bontje te rijden naar mijn mening.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:12

ik gebruik ook een bontje omdat mijn nieuwe paard zo hoog en ruim opgooit dat ik het nu nog niet kan uitzitten , en zo de , mijn niet mee verende beweging beter kan opvangen.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:04

Mijn zadels zijn beide goed passend gemaakt door de zadelmaker en eigenlijk heb ik dus geen bontje nodig. Ik heb een bontje aangeschaft toen ik Umcalsum kreeg, ze was toen nog 3 jaar en het leek mij zachter voor haar rug, en ze was er aan gewend, plus dat ik het gewoon mooi vind. Ik heb nog steeds het bontje eronder, bij beide pony's. Ik vind ze zelfs fijner lopen met bontje als zonder bontje, dus bij mij werkt het iig niet negatief, maar mijn zadels liggen goed. Als een bontje gebruikt wordt voor opvulling omdat het zadel niet goed past lijkt mij het niet echt goed.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:55

Ik had altijd een bontje. Zowel onder het dressuur zadel als mijn oude VZH zadel.
Onder de dressuur zadel ligt hij sinds gister niet meer. Mijn paard in 3,5 jaar en in het laatste halfjaar aardig breder geworden. Het zadel past nu gewoon goed zonder bontje. Dus ik had er een bontje onder omdat het zadel dan beter paste. Nu niet meer dus eronder weg.

Het oude VZH zadel rijd ik altijd met bontje. Dat zadel is niet zo zacht als de dressuur en en het bontje vangt voor ruiter en paard de schokken op. Zadel ligt met bontje goed!

Als je een zadel hebt wat goed past is het niet loginsch om daar een bontje onder te doen. Je maakt het zadel kleiner. Jij vindt een spijkerbroek die 2 maten te klein is ook niet fijn zitten? Dus bontje eronder betekent zadel aanpassen.
Tenzij je een bontje gebruikt als tussen oplossing wat ik met mijn 3 jarige heb gedaan.

Daarbij vindt ik het geen gezicht en ben ik blij dat ie eronder weg is.

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:56

ik gebruik een bontje voor mijn 8 jarige pony, omdat ze rugproblemen heeft gehad.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:21

Ik ben een paard gekocht en die had altijd al een bontje op... Dus ik doe er ook mooi een bontje op hoor. En op mijn oude manege reden wij in de winter altijd met bontjes!!! En onze manegebeheerder is dierenarts assistente dus zei zal het wel weten...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:54

Dierenarts is nog geen zadelmaker he. Ik vindt dat je naar een goede zadelmaker moet gaan. Of je nu met of zonder bontje rijd. De boel moet gewoon goed zijn. Of je er nu wel of niet wat onder gooit.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:10

Marije1984 schreef:
Dierenarts is nog geen zadelmaker he. Ik vindt dat je naar een goede zadelmaker moet gaan. Of je nu met of zonder bontje rijd. De boel moet gewoon goed zijn. Of je er nu wel of niet wat onder gooit.

OK dan! Was trouwens een assistente maar dat terzijde maar goed voor mij klinken deze opmerkingen als "Mijn auto is een heel goeie auto want dat heeft mijn buurman gezegd en die kan het weten want hij is bouwvakker"
Laatst bijgewerkt door Micha op 03-01-07 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:13

Ik vind het niet echt bepaald mooi, bij hele donkere paarden KAN het mooi staan. maar meestal vind ik dat niet. Als je het echt doet dat het goed is voor de rug ja inderdaad daar is een gelpad goed voor. Als je daar het geld niet voor hebt? Ik weet niet hoe duur een bontje is.. Maar in iedergevaal als ik ze koop is het echt met een reden!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:22

Alrun__ schreef:
Ik vind het niet echt bepaald mooi, bij hele donkere paarden KAN het mooi staan. maar meestal vind ik dat niet. Als je het echt doet dat het goed is voor de rug ja inderdaad daar is een gelpad goed voor. Als je daar het geld niet voor hebt? Ik weet niet hoe duur een bontje is.. Maar in iedergevaal als ik ze koop is het echt met een reden!

Ja tijdelijk........ maar wat dacht je van een passend zadel ipv gelpad, want bontje of gelpad het blijven lapmiddelen die alleen tijdelijk een oplossing kunnen bieden Huilen .

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:40

Melanie5 schreef:
Als je zadel goed ligt, heb je al die onzin niet nodig. Moet je die dingen perse eronder doen, zou ik eerst eens grondig naar het zadel laten kijken.

Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:54

Micha schreef:
Alrun__ schreef:

Ja tijdelijk........ maar wat dacht je van een passend zadel ipv gelpad, want bontje of gelpad het blijven lapmiddelen die alleen tijdelijk een oplossing kunnen bieden Huilen .

Ja, daar heb je gelijk in

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:29

als je mij nou eens een berg geld kwam brengen dan zou willem een perfect passend zadel hebben.. al betwijfel ik oftie wel bestaat

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:48

Snoevie schreef:
als je zadel goed past zonder bontje(zoals het hoort)dan maakt een bontje als je die er wel onder doet het zadel krapper.

Nee hoor,

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:58

kimdepim schreef:
Snoevie schreef:

Nee hoor,

Verklaar je nader?????

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:10

kimlinda schreef:
ik rijd ook met bontje, omdat mijn pony vrij slank is en een hoge s hoft heeft vind ik dit beter ..

Mijn paard heeft ook een vrij hoge schoft, daarom heb ik een goed passend zadel aan laten meten, en aan laten passen.. Mijn zadel was niet erg goedkoop maar heb nu wel iets wat goed is en ligt op het paard..

@Marije1984: Volgens mij wil ze hiermee zeggen dat als je zadel goed ligt, er dus eigenlijk niet veel meer onder kan omdat het anders te strak op de rug gaat liggen.. Onder een goed passend zadel zou dus eigenlijk niks diks meer onder kunnen/mogen aangezien je zadel dan strakker op de rug ligt en dus eigenlijk niet meer goed passend is..

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:13

ik rijd ook met een bontje. Dit omdat mijn paard een hele gevoelige huid heeft en ook wat last van zijn rug heeft.
In principe ben ik van mening dat je zadel zonder bontje ook perfect moet liggen. Maar ik vind niet dat een bontje de ligging van je zadel ten nadele verandert. Baat het niet dan schaad het niet! als je zadel net aan past, ja, dan zal dat bontje het niet beter maken maar als hij niet te strak en niet te ruim ligt moet het makkelijk kunnen. En zoals al eerder door iemand gezegd, schapenvacht direct op de huid is het beste, en sowieso verdeeld het de druk beter.
In de Bit kwam het schapenvachtje er ook volgens mij het beste uit! Beter dan gelpads e.d.