[WN] Technisch vraagje aan de zadelmakers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Re: Technisch vraagje aan de zadelmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:41

Anya schreef:
......Toch wordt (weer door andere zadelmakers) aangegeven dat een eenmaal aangemeten zadel zou passen voor het leven. Ik heb het dus niet over seizoensinvloeden als even te dik of even iets minder dik, maar echt in bouw...

Kan iemand met verstand van zaken mij vertellen hoe het kan dat als een paard bijvoorbeeld drie veulens heeft gehad en de rug duidelijk een andere lijn heeft, dat een zadel nog past? Of is dat zadel dan passend te maken (kun je de boom aanpassen). En wat nu echt een redelijk ideale leeftijd is om een paard een maatzadel aan te meten.

Zo maar een paar vraagjes dus.

Mag ik jouw vraag voor een belangrijk deel met eigen ervaring beantwoorden?

Wij hebben zelf QH's. Eén daarvan neem ik als (naar ik meen- goed) voorbeeld:
- Diane heeft haar westernzadel gekregen toen ze 4 1/2 jaar oud was. Aangemeten en gemaakt door Willem Muijs. Diane heeft daarna zeker 50-100 kg meer aan spieren gekregen. Ze heeft (naar later bleek) door problemen met aansingelen (vanuit USA "meegekregen" - rib aangebroken) ruim 1 1/2 zonder zadel gelopen (training, trektochten, 14 dagen door de Eifel en dat alles gelijk als met zadel). Ze heeft 3 veulens gekregen, waarbij ze vanaf begin 2e zwangerschap tot begin 3e zwangerschap niet is bereden (dus ruim een jaar echt "stil" heeft gestaan). Vervolgens is ze na haar 3e veulen, weer heel goed aan het werk gekomen. Ze heeft dus het hele scala aan, meer - minder spieren, veel - weinig beweging en 1-2-3 zwangerschappen doorlopen.
En, in al die tijd heeft Diane maar 1 zadel gehad (heeft ze nog steeds). DAT zadel van Willem. Dat zadel is door mij met regelmaat op goede pasvorm gecontroleerd (met mallen en naakte boom) en heeft niet 1 dag een afwijking t.o.v. haar rug gehad, die voor mij onacceptabel zou zijn geweest.

Is dit vorbeeld nou een "wet"?
Nee. Er schijnen paarden te zijn, die NADAT ze zijn uitgegroeid, door training en omstandigheden van rugvorm veranderen. Ik schrijf nadrukkelijk schijnen, want noch bij mijn eigen paarden (5 stuks) noch bij de paarden van mijn klanten (en dat zijn er dus veeeeel meer) kom ik dat verschijnsel tegen. En ik ben niet de enige met die bevinding.

Uitzonderingen zijn inderdaad zwangerschap. Er zijn merries, die sterk van rugvorm veranderen. Daar kom je niet om een ander of aangepast zadel heen. Maar iedereen zal met mij eens zijn, dat dat geen verlengde is van Custom Made, maar van zadels in het algemeen. Overigens kun je die veranderingen (en de mate waarin) zo constateren, als je een contra-mal van de rug van je paard maakt en die regelmatig "controleert".

Het is wel zo, dat een zadel, dat al net aan de grens van "goed passen" zit, bij het minste geringste die grens zal overschreiden, met alle gevolgen van dien. En ik blijf er ook bij, dat een goed ingemeten Custom Made veel meer tollerantie heeft (ook door het gebruikte materiaal) dan een "doosnee" Industrial Made....

Tenslotte:
Ik maak voor onze paarden Jerry en Chiane iedere 2 jaar een nieuw westernzadel. Gewoon omdat ik als zadelmaker met mijn zadels wat reclame wil maken. Beide paarden zijn sinds hun 1e zadel "goed in training gekomen". Ze zijn onmiskenbaar "bespierder" dan de dag waarop ze hun 1e zadel kregen. En toch lopen beide nog altijd onder exact dezelfde bomen - dus exact dezelfde maten westernzadels.
Het kan natuurlijk toeval zijn, dat onze paarden en die van mijn klanten nooit "uitgroei" of "spiergroei" problemen hebben. Anders dan dat zal voorkomen, maar ik denk dat in de meeste gevallen de oorzaken op een heel ander vlak liggen: namelijk "nooit goed gepast"....

MVG Louis

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:45

Dus eigenlijk ben jij van mening dat, mits een zadel goed passend is gemaakt op de juiste manier, dit zadel blijft passen. Zeker als je niet van plan bent een veulentje bij je merrie te fokken.......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:41

Dank voor je antwoord Louis.
Nu mijn eigen praktijkervaring. Merrie (KWPN-er) van 4,5 jaar kreeg een westernzadel. Dat paste goed. Tot ze een jaar of 9 was. Toen knelde het duidelijk op de schouders, terwijl je er voorheen makkelijk een vinger onderdoor kon halen. Ze moest een zadel met een bredere boom. Ze heeft wel in die tussentijd nog een veulen gehad en is zwaarder getraind.

Ander voorbeeld: nu bijna vierjarige KWPN-er: mijn Wizkid. Zag er met drie jaar uit als een uit zijn krachten gegroeid gratenpakhuis. Hele hoge schoft, klein nekkie. Groeit nog steeds in de hoogte en is nu pas wat in zijn skelet aan het groeien. Hij groeit in de breedte. Krijgt meer front. Zijn schoft en rug lijken meer 1 geheel. Voor dat paard zou ik nu echt geen zadel durven kopen. Mij lijkt dat hij eerst maar eens zijn eigen model moet krijgen i.p.v. de halve puppy die hij nu is.

Vraag: is dat volgens jou (en ook graag antwoord van andere zadelmakers) dan rasgebonden?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:08

Ik ben geen zadelmaker, maar wil wel zeggen dat het niet rasgebonden is. Mijn Paint van 6 is nu een heel ander paard dan dat ze als 3 en zelfs 5 jarige was. Ze is nu pas echt "klaar" met ontwikkelen heb ik het idee. Ik zou voor haar ook nu pas een custom zadel aan durven. Maar gezien ik boomloos rij hoeft dan niet. Knipoog

Ook mijn NRPS merrie is van 3-6 erg veel veranderd, ontwikkeld. Dat heeft beslist niet alleen met training te maken, maar gewoon met het "volgroeien".

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:25

Ik probeer de laatste 3 reacties/vragen in 1 keer te beantwoorden.

@ Anya / @ Jeddah
Ik weet niet of het ras gebonden is. Mijn klanten hebben paarden in alle soorten en maten. Zelf hebben we 4 QH's en 1 VB Arabier. Klanten plus "eigen" geven een redelijke afspiegeling, meen ik.
Maar nogmaals : uitzonderingen bevestigen de regel.....

@ Margee
Ik ben van mening (let op: mening) dat als een paard volgroeid is, je goed een definitief zadel kunt kopen. En in die optiek is er geen enkel verschil tussen Custom of Industrial, MITS zo'n zadel ECHT goed past !!!! Daarover is al genoeg geschreven....En ALS er dan "groei-stuipen" zijn kan een zadelmaker nog vaak (NIET ALTIJD) iets aan de pasvorm doen.

MVG Louis

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:15

Mijn merrie is deze zomer 3 geworden en ik heb nu een fabriekszadel voor haar. Zij ziet er al vrij volgroeid uit, in tegenstelling tot wat Anya zegt over haar jonge paard, is zij bv niet slungelig. Maar als ik Jeddah dan zo hoor, zal ze nog redelijk veranderen en kan ik dus toch beter wachten, zeker wel een jaar dus.....
Boomloos kan ik nog steeds niet veel voordelen voor mezelf in zien, afgezien van dat ik ze gewoon niet mooi vind.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:21

Senna is ook beslist niet slungelig Margee, maar zeker niet volgroeid hoor! Zelfde geldt voor Sim, die was met 3 al een hele merrie> Maar ik sta dagelijk nog te kijken van haar ontwikkeling voor van het laatste jaar.
Boomloos moet je alleen doen als je je er prettig bij voelt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:03

Bedoel ook meer dat Anya in haar paard een echte puber ziet, terwijl die van mij al heel wat lijkt (behalve haar babyface dan). Daar zou je dus mee de fout in kunnen gaan. Hetzelfde dus zoals zovelen zeggen vwb jong inrijden "ze zijn er al echt aan toe".
Wat boomloos betreft: ik voel altijd flink mijn zitknobbels na lang en/of intensief rijden. Dan lijkt het me dus dat de druk ook niet goed verdeeld zou zijn op zo'n zadel en dat ik mij paard overlast bezorg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:28

@margee: je paard voelt door de 3 cm dikke opbouw van de Bob Marshall en de evenzo dikke pad (met ruggegraatvrijheid) die daar weer onder ligt, heus niet jou zitbeenknobbels.
Of je paard boomloos prettig vind en hoe jij zelf het ervaart is een heel ander verhaal.
Dat er bij boomloos minder druk verdeling is zal ik niet ontkennen, maar persoonlijk accepteer ik dat liever als een slecht passend boomzadel met bridging of andere voor het paard pijnlijke ongein.