hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:17

@merrieveulen: ik neem aan dat je met je post hieraan refereert:
Citaat:
Een goed zadel heeft beugels met leer bekleed, een goedkoop zadel heeft beugens aan de binnenkant van suede. Dit geldt soms ook voor de onderkant van de pommel (die voorbrug).

Het klopt dat niet alle beugels met leer zijn bekleed. Goede beugels kunnen ook van één stuk gebogen hout zijn, zoals die van jou
Afbeelding
Met als nog extra versteviging (en om het hout tegen schuren te beschermen) een laag metaal er buiten langs.
Dit is natuurlijk van een heel andere orde als dit soort beugels:
Afbeelding
Die van dun kunststof zijn gemaakt, overtrokken door goedkoop leer+suede óf van 3 stukjes hout wat aan elkaar gelijmd wordt, overtrokken door goedkoop leer+suede.
Beide soorten zijn ronduit gevaarlijk omdat ze geen krachten kunnen hebben.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:24

Goed topic dit!!

Ik merk wel dat er veel mensen voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Ik heb een prachtig mooi continental westernzadel van 1,5 jaar oud hier liggen, waar nu het machtig mooie bedrag van 400 euro voor is geboden. Dit terwijl het een goed kwaliteit zadel is, welke nog ZGAN is en waar ik 1600 euro voor heb betaald.

En daaraan kan ik opmaken dat veel mensen gewoon erg weinig willen betalen voor een zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:33

@Tallie_Ho: zit voor een deel wel iets in, maar aan de andere kant komt het ook omdat men gewoon het verschil niet ziet/ weet tussen een merkzadel en een Indisch Import Iets.
Verder is het ook een feit dat de vraagprijs van westernzadels (dus wat jij er in de winkel voor betaalt) sterk opgeschroeft is.
Niet zelden gaan ze 2 a 3 x 'over de kop' als je de prijzen op bijv. Ebay mag geloven. En dat zijn ook normale verkoopsprijzen, géén inkoopsprijzen van dealers.
Ik heb wel eens een nieuw merkzadel verkocht (echt gloedjenieuw) voor 600 euro. Daar maakte ik nog genoeg winst op. Na een jaar werd het zadel verkocht wegens een ander paard en de eigenaar vroeg én ving er meer voor 2e hands als ze mij er nieuw voor betaald had.
Dat gun ik iedereen Lachen , het is slechts ter illustratie hoe de prijzen in NL liggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:35

Kijk, dat is interessante info Dubbeldun Lachen

Wat ik alleen niet begrijp is dat er duidelijk bij staat dat het geen goedkoop zadel was en dan nog ongezien 400 euro bieden Knipoog Vind ik wel een beetje raar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:37

Kan een handelaar zijn die er dan nog brood in ziet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:43

Voor 400 euro gaat hij niet weg hoor Lachen Ik wil gerust zakken naar 750, maar lager als dat echt niet. Had hem in eerste instantie op 950 staan, ik doe er namelijk ook 2 goede pads en een hoofdstel bij Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:00

hihi mijn zadel mag dan ouder zijn, het is wél topkwaliteit, en ik heb het gekocht voor het luttele bedrag van 175 Euro! een echte buitenkans, en dit zadel gaat dan ook nooit meer weg! maar goed, ik heb het gekocht van kennissen die toen nog een ruitersportzaak hadden, hij lag voor 250 in de winkel en was eigendom geweest van de zoon van de eigenaresse van de winkel. zadel is al bijna 50 jaar oud! en zo ziet het eruit (er zit een soort vouwtje in de skirt van het liggen op hun zolder, dat vind ik wel jammer maar ja... één beugelriem is ooit gerepareerd, zit een nieuw stuk tussen, en de andere is ook bijna aan vervanging toe. de tie strap en off billet zijn nog origineel!):

Afbeelding

(wat een onwijze hooipens heeft het ventje hier trouwens!)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:16

Ik zou haast zeggen hoe ouder het zadel hoe beter de kwaliteit. Immers vroeger moesten de echte 'werk'-cowboys kunnen vertrouwen op hun 'gear'. In the middle of nowhere is geen saddleshop tenslotte Lachen
Nadeel van die zadels is dat ze vaak loeizwaar zijn (hardhouten boom ipv waaibomenhout). Zolang het zadel netjes gebruikt wordt (geen zware koeien er aan hangen=scheeftrekken boom) en goed onderhouden (niet te veel olieën=tast het rawhide aan wat om de boom zit), bijtijds de beugel/singel ophanging gekontroleerd wordt kun je er idd heel lang plezier van hebben.

Leuk smoeltje heeft je paard trouwens Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:14

bedankt!
en inderdaad, sinds ik dit zadel heb heb ik het af en toe schoongemaakt, maar oliën is niet (meer)nodig. ik ben bang dat dat het leer gaat aantasten. het is wel een vrij zwaar zadel, maar het is gelukkig geen roper. ik zou hem tussen de 15 en 20 kilo schatten. wat er vroeger mee gedaan is weet ik niet, ik rij ermee in de bak, maar voornamelijk buiten. door het grote draagvlak en superfijne zit voor mijzelf vind ik dit zadel het fijnst voor lange buitenritten. voor mijn paard is hij officieel gezien iets te breed aan de schouders, ik controleer regelmatig of de pad niet dun wordt. mijn paard vindt dit het fijnste zadel ook, nooit problemen mee gehad, terwijl ik met mijn eerste westernzadel (ZM kwaliteit) na de eerste keer rijden al duidelijk gemaakt kreeg dat dat zadel hem niet fijn zat. is wel handig hoor, een paard dat aangeeft of hij het fijn vindt zitten of niet. de iets bredere boom bevalt hem wel!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:43

Wat interessant dat je zo'n oud zadel hebt!
Je hebt met een oud zadel veel meer kans dat je een goed zadel hebt. Het is een ointwikkeling van de latste 10/15 jaar, dat er steeds slechtere zadels op de markt komen. En als je zadel altijd netjes verzorgt is, maakt de leeftijd niet veel uit.
Het gewicht van een westernzadel zit hem voornamelijk in het leer, en de kwaliteit van het leer en de metalen onderdelen.
Een goed zadel is gemaakt om lààààng mee te gaan en veiligheid.
Westernzadelbomen worden van verschillende soorten hout gemaakt, maar geen hardhout, ze wegen niet zoveel, dat is een misvatting. Ook niet met Rawhidebekleding. Ik zal er eens een paar wegen.

Het is in Amerika heel normaal om er gewone, onbeklede beugels aan te hangen, dat zegt niets over de kwaliteit van het zadel. Behalve dat als hij uit Amerika komt je een grotere kans maakt dat je een kwalitatief goed zadel hebt.

Je moet je zadel wél blijven onderhouden. Een goed onderhouden zadel vergt weinig onderhoud, maar je moet het niet laten versloffen.
Je moet je zadel heel voorzichtig inoliën mat een doekje of stukje schapenvacht, dat je weer helemaal leeggeknepen hebt, zodat het vóchtig is, maar niet nat. Dan ga je ermee over je zadel (nóóit de onderkant inoliën) zie je dat de olie bljft liggen moet je niet inoliën. Zie je dat de olie wel snel opgenomen wordt, ga je met je vochtige doekje over het hele zadel.
Altijd heel weinig olie gebruiken.

@ Tally-ho Je hebt altijd mensen die een idioot laag bedrag bieden, in de hoop dat je het voor (bijna) niets wegdoet. Niets van aantrekken hoor!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:53

inderdaad. nou ja, de mijne heeft voorlopig geen olie nodig... hij is aardig verzadigd om het zo maar te zeggen. wel maak ik hem regelmatig schoon en af en toe een doekje met licht zadelzeep erover, maar olie voorlopig even niet.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:58

Teveel olie is heel slecht, dan gaan de porien open, en komt er vuil in. Leer blijft een soort levend materiaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:21

AafkeB schreef:
Teveel olie is heel slecht, dan gaan de porien open, en komt er vuil in. Leer blijft een soort levend materiaal.

ja daarom juist. ik denk dat er altijd nogal fanatiek geolied is bij mijn zadel. vandaar dat ik het voorlopig even niet gebruik. wel hou ik de conditie van het leer goed in de gaten.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:05

Ik heb net in een winkel een paar van die goedkope zadels gezien: Ze waren van Split-leer: dat is de onderste helft van de huid, de bovenste helft, waar de haren gezeten hebben, is het sterke deel van het leer, de onderste helft is dan een restproduct. Het heeft weinig kracht. Je herkent het aan het feit dat het altijd gelakt is, en vaak een (ondiepe) print heeft.

We hebben een week geleden een engels hoofdstel van een heel chique merk in de reparatie gehad: beide bakstukken waren de gespen afgebroken. Nieuw hoofdstel.
Van dichterbij bekeken begrijp je waarom: Het hoofdstel was van Split-leer: leer zonder kracht. Er wordt een nep-haar-imprint op geprint, en op alle passantjes de merknaam, en dan zwart gelakt. Even in de Divoza-gids gekeken: het kost iets van €100,-!!!! Ik vindt het €5,- waard, en dan zou ik het nog niet kopen, want ik vindt het niet veilig.

Dus let op wat je koopt: je veiligheid hangt ervan af.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 19-02-07 00:15, in het totaal 2 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:08

AafkeB schreef:
Ik heb net in een winkel een paar van die goedkope zadels gezien: Ze waren van Split-leer: dat is de onderste helft van de huid, de bovenste helft, waar de haren gezeten hebben, is het sterke deel van het leer, de onderste helft is dan een restproduct. Het heeft weinig kracht. Je herkent het aan het feit dat het altijd gelakt is, en vaak een (ondiepe) print heeft.

yups, zo eentje heb ik dus ook gehad, en die heeft me toen nog wel 479 Euro gekost (geloof ik)! mijn antiekeling die ik nu heb kostte me dus maar 175 Euro, wHAHAHA!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:38

Ik heb de link van dubbeldun bekeken, heb absoluut geen verstand van western zadels en begreep dus ook niet altijd de beschrijving, maar toen ik bij het gedeelte van de boom aanbeland was werd het me pas goed duidelijk wat een prut kwaliteit het zadel was.

Heb ook over een goedkoop western zadel voor erbij zitten denken maar laat het wel uit mn hoofd nu ik dit zie.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:43

Ik heb een goedkoop westernzadel maar gebruik hem ook niet zo veel en echt voor de lol. Lachen En ja hij past op m'n paardje. Lachen Ik heb hem gekocht voor 110,- met pad en singel met bont. Lachen Het is ook geen echt leer volgens mij.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:45

KsVrPy dan zou ik die maar niet meer op je paard leggen ook al past hij maar dat zegt niks over de kwalieteit van het zadel.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:03

Waarom zou ik hem niet meer op mijn paard leggen? Hij past toch?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 01:23

Weet je ook 100% zeker dat hij past

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:42

KsVrPy schreef:
Ik heb een goedkoop westernzadel maar gebruik hem ook niet zo veel en echt voor de lol. Lachen En ja hij past op m'n paardje. Lachen Ik heb hem gekocht voor 110,- met pad en singel met bont. Lachen Het is ook geen echt leer volgens mij.

Alsof jij als leek kan zien of een zadel echt goed past.

Ik kan niet geloven dat (helemaal na het zien van dit topic) dat er in jouw zadel niet zo'n rare boom zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:05

@Charos: thanks Bloos

@Aafke: maar het is zo moeilijk om aan geverfd leer te zien dat het van slechte kwaliteit is. Juist de verf bedekt alle lelijke stukken en de slechte kwaliteit.
Nu is bij Western een geverfd zadel meestal niet best, maar bij engels is haast alles (zwart) geverfd.
Meestal is een hogere prijs een goede indicatie, maar in jouw verhaal is dat dus ook al niet meer het geval.

Hoe kunnen we dan een goede (geverfde) leerkwaliteit herkennen zolang het product nog niet kapot is en de binnenkant niet te zien is ??

@KsVrPy: voor dat geld zou ik heel kritisch zijn. Bekijk de link in mijn onderschrift eens zou ik zeggen.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:46

Íedereen moet inderdaad goed opletten met die zadels!!
KOOP ER GEEN! NOOIT!
Bij sommige zitten schroeven die er na een tijdje aan de onderkant uit komen en de rug van je paard compleet verwoesten!!
Begin er alsjeblieft niet aan !!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:11

Nou dat is duidelijke taal Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:12

Wat is een leuke naam voor soms nieuwe of anders 2e hands wedstrijd kleding en een beetje tack ??