Neusriem doel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Neusriem doel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:05

classic_life schreef:
ik rij mijn paardje (engels volbloed van 3 jaar) altijd zonder neusriem, want ze gaat er tegen protesteren maar ik heb nu wel het probleem dat ze dr tong nog over het bit gooit. Ik ga wel een keer een bit met tonglepel proberen, dus ik wacht nog even af... Iemand anders nog een suggestie over/voor een bepaald bit?

Lees het topic nog eens door, dan lees je waaròm je paardje z'n tong over het bit gooit.
Nogal cru om er een tonglepel in te hangen. Boos!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:19

Ik rij momenteel zonder neusriem, geen last dat het bit niet goed ligt, hij ligt super, als je het bit op de plaats moet houden met een neusriem, dan moet je een beter passend bit op gaan zoeken.

Ikzelf rij zonder neusriem omdat mijn paard het elke keer liet blijken dat hij de neusriem niet prettig vind, heb een gecombineerde neusriem gehad, een mexicaanse neusriem en wil nog een lage neusriem proberen, puur omdat ik het plaatje dan mooier vind met een neusriem (ja, helemaal verkeerd, ik weet het) maar als dit ook geen pretje voor hem is, dan doe ik gewoon weer zonder neusriem.
Ik heb ook een bitloos hoofdstel, die zachte van ruitersportshop, daar wil ik hem aan laten wennen, maar dit werkt nog niet echt bij hem, zodra ik teugels maar aanraak is het mis(gratis vlieglessen), dus dat zal wel komen doordat hij de neusriem dan wel heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:30

Als onderdeel van Western tuig wordt een neusriem een "mouth shutter" genoemd. Verdrietig Knipoog Is misschien een betere naam ervoor Verward
Daar wordt de riem dan ook alleen gebruikt ter correctie of bij de africhting. Op wedstrijden is deze verboden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:14

Ik heb gister voor het eerst die onnodige sperriem van het hoofdstel van mijn bijrijdpaardje gehaald...zit er al jaren maar bedacht ineens: Is echt nergens voor nodig! Ik vind het juist beter als paardje zijn mond nog een beetje kan openen ivm de ademhaling en het goed kunnen slikken (daarom wil ik uiteindelijk ook naar bitloos toe).

Ik heb tevens geprobeerd om de neusriem eraf te halen maar die zit helaas helemaal aan het hoofdstel vast...!

Ik wil dus beginnen met neusriemloos, mijn bijrijdpaardje liep gister al veel lekkerder dan normaal en was totaal niet tegen de hand (normaal wel).

Zijn de gewone hoofdstellen altijd incl. neusriem? Of bestaan ze ook zonder of moet je daarvoor perse een westernhoofdstel kopen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:17

laetitia schreef:
Ik heb gister voor het eerst die onnodige sperriem van het hoofdstel van mijn bijrijdpaardje gehaald...zit er al jaren maar bedacht ineens: Is echt nergens voor nodig! Ik vind het juist beter als paardje zijn mond nog een beetje kan openen ivm de ademhaling en het goed kunnen slikken (daarom wil ik uiteindelijk ook naar bitloos toe).

Ik heb tevens geprobeerd om de neusriem eraf te halen maar die zit helaas helemaal aan het hoofdstel vast...!

Ik wil dus beginnen met neusriemloos, mijn bijrijdpaardje liep gister al veel lekkerder dan normaal en was totaal niet tegen de hand (normaal wel).

Zijn de gewone hoofdstellen altijd incl. neusriem? Of bestaan ze ook zonder of moet je daarvoor perse een westernhoofdstel kopen?

Er zijn zat hoofdstellen (engels) waar je de neusriem gewoon van af kunt halen hoor Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:58

Ik heb zelf ook alleen maar hoofdstellen waar de neusriem los zit.
Dus als je wilt zo weg kunt laten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:26

Ik gebruik mijn neusriem zodat mijn maffo haar mond niet open doet. Ik gebruik hem gewoon drievriendelijk. Ik kan er ook gewoon 2 vingers tussen doen. Maarja ik gebruik hem dus zodat me pony niet door me heen loopt. Ik heb een poosje zonder neusriem gereden en het bit licht gewoon goed en stil in de mond. Maar ze loopt gewoon echt dwars door me heen en dat vind ik veel te gevaarlijk. daarom gebruik ik hem dus.

Ps. het is ook gewoon een aansnoerneusriem maar er kunnen 2 vingers tussen

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:57

De neusriem is inderdaad om ervoor te zorgen dat het bit stabiel in de mond blijft liggen.

Ik reed tot nu ook altijd met sperriem zodat mijn pony zijn mond niet open kon gooien maar omdat mijn pony ergens last van heeft en daardoor ook last van het bit denk ik(lang verhaal) wil ik het weleens zonder bit proberen gaan.

Maar als je met bit rijdt kan het meestal wel uitkomst bieden om een neusriem te gebruiken

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:31

Ik heb een keer ergens een vergelijking hierover gelezen:
"Stel je danspartner trapt onder het dansen steeds op je tenen en omdat die niet wil dat je auw roept plakt hij je mond dicht. Zo dat is dan opgelost, of toch niet?"
Zo zit het ook met het rijden, het paard verteld door zijn mond open te doen aan jou dat hij pijn heeft (hij kan immers niet praten) en door zijn mond dicht te snoeren (om het zo maar even te zeggen) ontneem je hem de kans om het te "vertellen", dus heb je er eigenlijk niks mee opgelost.

Niet dat ik iets tegen neusriemen heb ofzo hoor, maar als je paard zijn mond open doet of zijn tong over het bit doet moet je gewoon eerst naar jezelf kijken, meestal werk je dan (onbewust) te veel in met je hand wat dus pijn veroorzaakt.
Er zijn geloof ik ook hele discussies over dat een aangesnoerde neusriem ervoor kan zorgen dat een paard last kan krijgen met zijn ademhaling of niet goed meer kan slikken maar daar ga ik niet op in want ik weet niet wat daar allemaal van waar is.