denk dat een korte scharen hack met lederen bovenkant toch net ff vriemndelijker werkt

een zwakke schakel in de ketting zou ik niet doen , je kan wel ipv een kettinkje een leertje gebruiken
of over de ketting een rubber of gelpad doen
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Nadenken is goed , maar de hack wordt door veel mensen puur gezien als een ding waarmee je een neus kunt breken , paniek en horror alom !
Ik heb ook wel eens gehad dat ik bijna uitgescholden werd door 2 miepjes voor wie het warm genoeg was om eens een rondje buiten te rijden , compleet met slof en allerlei beschermingsmateriaal , die zagen dat ik met een hackamore reed.
Lekker lüllig , kom je al vrolijk stappend met teugels in een boogje voorbij fluiten , moet je dat overdreven gebabbel van die tutjes aanhoren die hun paard elke pas een schopje geven en naar beneden zagen....
Want Ooooooh die pelham (!) dat is geen bit maar heel gemeen want je kan de neus ermee breken , dan ben je echt een dierenmishandelaar als je daar mee rijdt, sielugh e.d.
Dat is iets anders dan nadenken , dat is veroordelen en een onterecht slechte naam hebben...
merrieveulen schreef:tegenwoordig heb ik ook bitloze hoofdstellen. deze hebben geen schaarwerking zoals een hackamore, en werken erg licht en vriendelijk in.
pmarena schreef:merrieveulen schreef:tegenwoordig heb ik ook bitloze hoofdstellen. deze hebben geen schaarwerking zoals een hackamore, en werken erg licht en vriendelijk in.
Ik zie dan nooit zo het probleem van de schaarwerking van de hack...deze werkt namelijk ook vriendelijk in (je bent immers zelf degene die de inwerking bepaald) , maar heeft dan nog als extraatje dat je wat steviger KAN inwerken.
Dus hartstikke vriendelijk als je gewoon fijn met je paard omgaat , maar als paardlief even wat foute eigen plannen heeft dan kun je er tenminste mee ingrijpen.
Al is het maar 1 keer per jaar nodig dat het dier even ergens van weg wil lopen ofzo , dan is het toch wel fijn als je net die ene keer de mogelijkheid om iets resoluter NEE te zeggen terwijl je op een weg met ander verkeer rijdt.
Ook al gaat dat normaal gesproken met een los teugeltje en heel vanzelfsprekend in teamwork helemaal probleemloos , het kan altijd een keer voor komen dat het paard ineens een ander besluit neemt en eens wat duidelijker gecorrigeerd moet worden (bvb. even een goede rem erop) , dan wil ik het wel kunnen.
pmarena schreef:Ik ook , probleem is alleen dat je nooit echt zeker weet dat het een rustige buitenrit wordt , paardebeest kan net die dag een ander besluit nemen uit loperigheid of schrik en dan zit je
Gewoon een klein redelijk vertrouwd rondje dicht bij huis dan heb ik ook geen probleem met een gewoon halster ofzo , maar zodra ik ook maar een vermoeden heb dat er iets spannends kan gebeuren gebruik ik toch liever de hack als vangnet zeg maar