Hackemore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Hackemore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:07

nee een touwhalster is vriendelijk Rolleyes

denk dat een korte scharen hack met lederen bovenkant toch net ff vriemndelijker werkt Knipoog

een zwakke schakel in de ketting zou ik niet doen , je kan wel ipv een kettinkje een leertje gebruiken
of over de ketting een rubber of gelpad doen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:32

Bij alles wat je met je paard doet is het natuurlijk altijd de hand van de ruiter die uitmaakt hoe zwaar je inwerkt.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:27

Ik ben het niet over mensen die NORMAAL met een pessoa kunnen rijden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:23

Ik vind het heel prettig rijden, zeker met langere ritten, dan hoeft ze geen uren met een bit in te lopen en kan ze rustig bij een pauze wat gras snacken zonder dat dat allemaal gaat klonteren in haar mond.
En bij een meisje die ik zo nu en dan help maar haar paardje heeft de hack ook wonderen gedaan. Hij is super gevoelig in zijn mond, hij is rennerig en snapt niks van terug komen op zit hulpen. Dus wat je ook deed bij hem, hij ging rennen. En bitloos is hij veel eenvoudiger terug te rijden in tempo en hij loopt nu echt super netjes (in vergelijk dan met eerst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:27

pmarena schreef:
Nadenken is goed , maar de hack wordt door veel mensen puur gezien als een ding waarmee je een neus kunt breken , paniek en horror alom !

Ik heb ook wel eens gehad dat ik bijna uitgescholden werd door 2 miepjes voor wie het warm genoeg was om eens een rondje buiten te rijden , compleet met slof en allerlei beschermingsmateriaal , die zagen dat ik met een hackamore reed.

Lekker lüllig , kom je al vrolijk stappend met teugels in een boogje voorbij fluiten , moet je dat overdreven gebabbel van die tutjes aanhoren die hun paard elke pas een schopje geven en naar beneden zagen....

Want Ooooooh die pelham (!) dat is geen bit maar heel gemeen want je kan de neus ermee breken , dan ben je echt een dierenmishandelaar als je daar mee rijdt Boos! , sielugh e.d.

Dat is iets anders dan nadenken , dat is veroordelen en een onterecht slechte naam hebben...

Dat heb ik dus ook gehad. De oude manege eigenaar zag dat ik met een hack reed. Werd kwaad op mijn ouders en zei dat ik mijn paard mishandelde ect. Ben er daarna mee gestopt. behoorlijk van geschrokken. Maar om nou te zien hoe zij rijd. Nagelbijten / Gniffelen
Achteraf heb ik er wel spijt van dat ik er mee gestopt ben en wil misschien weer opnieuw beginnen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:38

Ik rij ook met hackemore. Zowel buiten als wat meer dressuurmatig (en ik heb echt een hekel aan druk in mijn handen). Ik merk dat mijn paard veel beter ontspant zonder bit in zijn mond (met halsring vindt hij nog fijner, maar dat is een ander verhaal). Als je een hack met korte scharen en een brede leren neusriem hebt, moet je heel wat uit de kast halen, wil je de neus van je paard breken (als je hem op de goeie hoogte hebt hangen). Ik betwijfel of het dan überhaupt wel mogelijk is, niks onvriendeljks aan. Met lange scharen en een harde neusriem is inderdaad niet zo heel vriendelijk. Maar voor elk paard zal het wel verschillen wat hij prettig vindt, voor die van mij is het de ideale oplossing in ieder geval.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:20

aan alle ervaren hackamore ruiters:
wie kan mij uitleggen hoe de juiste teugelvoering is met een hackamore?
is het teugels los, en alleen sturen en halthouden?
en bij reactie gelijk weer teugels los?
hoe voorkom je dan dat je paard zelf zijn route kiest, en zegmaar slingert?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:21

Ik hou altijd een licht contact, eigenlijk bijna het zelfde als mét bit.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:53

zelf rij ik met hack met los teugeltje (wel zorgen dat de bogen niet zo groot zijn dat je paard er in stapt; mijne probeert he zo nu en dan weleens). Sturen eigenlijk gewoon met zit, reageert ie niet dan breng ik de teugels wat over zijn hals (hangen nog steeds los dan) (en ik ben zo lui dat ik ze meestal in 1 hand heb).
Stoppen op zit, evt bijgestaan door stem. Tankt ie daar doorheen dan neem ik de teugels in contact. Verder heeft het nog nooit hoeven gaan.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:58

ik vraag me af waarom je uberhaupt wil wisselen van optoming..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:11

ik kan me wel voorstellen dat je eens verder wilt kijken. ik reed vroeger nog weleens met een normaal stalhalster, vooral tijdens rustige stapritjes naar een graasplekje.
tegenwoordig heb ik ook bitloze hoofdstellen. deze hebben geen schaarwerking zoals een hackamore, en werken erg licht en vriendelijk in. en mijn paard loopt er net zo makkelijk mee als met zijn 'normale' hoofdstel met bit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:06

Voordat je aan een hack begint moet je jezelf afvragen of je wel durft los te laten. Als je een ruiter bent die zich zeker voelt met veel druk op de teugels is het geen aanrader. Een hack werkt het beste als je zo min mogelijk druk op de teugels hebt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:11

ja, en dat doe ik dus ook, losse teugels, maar ze loopt dan gewoon zegmaar niet rechtuit.
en daar word ik onzeker van.
maar ik moet er denk ik aan wennen dat het paard op haar eigen benen loopt, en dat ik niet op de tien cm nauwkeuring moet beheersen wáár ze precies loopt?

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:30

ik ben met hackemore begonnen omdat ik op buitenritten bitloos wou en zodat je idd eens een pauze kan inlassen zodat ie makkelijk kan eten enz.. op buitenrit heb ik altijd lekker de teugels los, maar mocht er iets gebeuren dan gebruik ik hem ook als rem, maar dat zou je ook met bit doen. gewoon niet te laag hangen en beseffen dat je er wat voorzichtiog mee moet zijn en dan is het geen enkel probleem hoor.... dat gezijk altijd..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:58

merrieveulen schreef:
tegenwoordig heb ik ook bitloze hoofdstellen. deze hebben geen schaarwerking zoals een hackamore, en werken erg licht en vriendelijk in.

Ik zie dan nooit zo het probleem van de schaarwerking van de hack...deze werkt namelijk ook vriendelijk in (je bent immers zelf degene die de inwerking bepaald) , maar heeft dan nog als extraatje dat je wat steviger KAN inwerken.

Dus hartstikke vriendelijk als je gewoon fijn met je paard omgaat , maar als paardlief even wat foute eigen plannen heeft dan kun je er tenminste mee ingrijpen.

Al is het maar 1 keer per jaar nodig dat het dier even ergens van weg wil lopen ofzo , dan is het toch wel fijn als je net die ene keer de mogelijkheid om iets resoluter NEE te zeggen terwijl je op een weg met ander verkeer rijdt.

Ook al gaat dat normaal gesproken met een los teugeltje en heel vanzelfsprekend in teamwork helemaal probleemloos , het kan altijd een keer voor komen dat het paard ineens een ander besluit neemt en eens wat duidelijker gecorrigeerd moet worden (bvb. even een goede rem erop) , dan wil ik het wel kunnen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:00

Ik rijdt net zo als delerium.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:53

mensen het bit is net zo scherp als de hand van de ruiter!! doe toch niet zo moeilijk...

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:27

ik kan misschien een hack lenen bij ons op stal om te proberen maar nu een blonde vraag zitten er nog verschil in maken of is een hack een hack en past op pony EN paard?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:40

pmarena schreef:
merrieveulen schreef:
tegenwoordig heb ik ook bitloze hoofdstellen. deze hebben geen schaarwerking zoals een hackamore, en werken erg licht en vriendelijk in.

Ik zie dan nooit zo het probleem van de schaarwerking van de hack...deze werkt namelijk ook vriendelijk in (je bent immers zelf degene die de inwerking bepaald) , maar heeft dan nog als extraatje dat je wat steviger KAN inwerken.

Dus hartstikke vriendelijk als je gewoon fijn met je paard omgaat , maar als paardlief even wat foute eigen plannen heeft dan kun je er tenminste mee ingrijpen.

Al is het maar 1 keer per jaar nodig dat het dier even ergens van weg wil lopen ofzo , dan is het toch wel fijn als je net die ene keer de mogelijkheid om iets resoluter NEE te zeggen terwijl je op een weg met ander verkeer rijdt.

Ook al gaat dat normaal gesproken met een los teugeltje en heel vanzelfsprekend in teamwork helemaal probleemloos , het kan altijd een keer voor komen dat het paard ineens een ander besluit neemt en eens wat duidelijker gecorrigeerd moet worden (bvb. even een goede rem erop) , dan wil ik het wel kunnen.

ik ben het helemaal met je eens, alleen een schaarwerking is altijd sterker dan een niet- schaarwerking, hoe zacht je handen ook zijn. ik rijd ook met westernstang met scharen, maar mijn paard is ook op het bitloze hoofdstel prima te rijden. ik vind het een prettig alternatief voor een rustige buitenrit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:13

Ik ook , probleem is alleen dat je nooit echt zeker weet dat het een rustige buitenrit wordt , paardebeest kan net die dag een ander besluit nemen uit loperigheid of schrik en dan zit je Tong uitsteken

Gewoon een klein redelijk vertrouwd rondje dicht bij huis dan heb ik ook geen probleem met een gewoon halster ofzo , maar zodra ik ook maar een vermoeden heb dat er iets spannends kan gebeuren gebruik ik toch liever de hack als vangnet zeg maar Lachen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:24

Sluit me helemaal bij je aan pmarena! Het is fijn iets achter de hand te hebben voor als je het eens niet redt.

Reden overigens waarom ik destijds met hackamore ben begonnen is dat mijn Haflinger grote klodders ophoestte, die hij vervolgens niet weg kreeg. Volgens de DA moest hij veel buiten zijn, lange buitenritten waren erg goed voor hem. Alleen was ie nooit zo braaf en had ik echt wel een stuur en rem nodig. Met de hack had hij het veel gemakkelijker met het wegkrijgen van alle prut.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:20

Even een stipje.
Ben namelijk allerlei info aan het verzamelen over de hackamore. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:44

pmarena schreef:
Ik ook , probleem is alleen dat je nooit echt zeker weet dat het een rustige buitenrit wordt , paardebeest kan net die dag een ander besluit nemen uit loperigheid of schrik en dan zit je Tong uitsteken

Gewoon een klein redelijk vertrouwd rondje dicht bij huis dan heb ik ook geen probleem met een gewoon halster ofzo , maar zodra ik ook maar een vermoeden heb dat er iets spannends kan gebeuren gebruik ik toch liever de hack als vangnet zeg maar Lachen

klopt, maar ik rij ook wel gewoon met het bitloze hoofdstel, en hij reageert er net zo goed op als op het bit. wel iets minder dan op een westernstang overigens... ik heb ooit gehad dat ik bitloos buitenreed en een vrachtwagen tegenkwam, maar hij bleef net zo goed bestuurbaar als met bitje. hoewel ik buiten zéker met dit weer toch de voorkeur geef aan een bitje als back up... hij wil nu nog weleens fris zijn, zeker nu hij merries heeft, hihi!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:19

Waar jij dan een bitje als back-up gebruikt , heb ik de hack Tong uitsteken

Rena is met touwhalster / CRB / gekruist hoofdstelletje prima te rijden tijdens normale en ook wat meer spannende situaties. Alleen de ECHT rare dingen die je eens in het jaar treft , daarbij kun je dan net niet overtuigend genoeg doorkomen als binnen een halve seconde het instinct van het dier ineens inkickt Haha!

Zo schrok Rena zich een keer de poe-leuris van een plukje wilde ponies in de duinen langs het fietspad , die beesten zie je nooit en ineens stonden ze daar zo half onder de bomen naast het pad naar het strand , Rena kreeg bijna een hartaanval en wilde alleen maar vluchten , geen idee wat er nou zo ontzettend schokkend aan was , die ponies stonden rustig wat gras te kauwen en gaven haar totaal geen aandacht , misschien dat er 2 even opkeken van hun gras met ene vriendelijk koppie met de oortjes naar voren maar dat was dan ook alles....

Maar Rena was helemaal over de zeik *LOL*

Van die idiote dingen zijn dat , kom je langs veel en veel engere dingen (brandweer-oefeing ofzo met rare enge grote waterpomp en metershoge waterstraal , drukke kerels in rare pakken enz. , dan is een kriebeltje genoeg om "dapper" door te lopen , en van die ponies krijgt ze zwaar de zenuwen Tong uitsteken

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:45

oja ..en die hele kleine jonge paardetende minikonijntjes van een week of 6 zijn ook levensbedreigend gevaarlijk Tong uitsteken

grote vrachtwagen of trekker combi niet , vuurwerk ook niet
maar zo'n konijntje Haha!