Vragen over Bitloos Rijden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Vragen over Bitloos Rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:48

touwhalster kan prima, ze zijn alleen wel vrij scherp. Pas daar wel mee op. Ik heb Visco gewoon een dag het bit uitgehaald en er zo mee weggereden, geen enkel probleem Knipoog

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:52

Maar Visconti, ik heb even in je profiel gespiekt en zag dat je engels rijd. Maar ik rij western dus heb geen neusriem of niks. Volgens mij kan dat dan niet, of wel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:13

Nienke, probeer het anders eerst gewoon binnen met touwhalster (en ja, ze kunnen wat scherp zijn, bontje om de neusriem?) en als Rinse er goed op reageert, kun je misschien buiten ook bitloos gaan rijden. Het is toch een kwestie van proberen wat voor jou en je paard het beste werkt, ook qua bitloze optoming. Succes, he!!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:13

Heel erg bedankt! Ik ga het gewoon uitproberen!

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:37

LieveLotje schreef:
Ik vroeg me iets af:

Zijn er hier mensen die álles natuurlijk doen?
Dus bitloos rijden, natuurlijk bekappen, in eigen vacht laten, etc? Lachen

ja Zo veel als mogelijk, natuurlijk bekappen, bitloos rijden (maar ook met bit) ik rijd wel alleen op gewicht dus.... altijd weidegang, scheer mijn paardje nooit.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:03

ok dan heb ik gelijk ook even een vraagje over bitloos: ik heb wel eens gehoord dat je met een hackamore snel de neus breekt. daarom zou ik hier ook noet mee durven rijden. is dit ook echt zo>? en is dat met andere bitloze optomingen ook zo?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:07

Mechanische hackamore zou je inderdaad het neusbeen mee kunnen breken, maar dan heb je hem in principe niet op de goede plek hangen en ga je er ten tweede veel te grof mee om. Het neusbeen wordt naar beneden toe dunner/smaller, dus hoe lager je komt hoe "gemakkelijker" het zou kunnen breken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:29

Als je hem te laag hebt hangen en te ruw bent met je hand kan het idd breken. Daarom zou ik zelf ook nooit een hackmore er aan hangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:56

Als je bang bent om met een hackamore te rijden omdat je de neus zou kunnen breken , moet je ook niet met een bit gaan rijden want dan zou je de mondhoeken wel eens enkele centimers kunnen laten uitscheuren...

Heb je een hack met korte schaartjes en zacht leren neus- en kinriem op de goede hoogte op het hoofd zitten dan moet je een flinke beul meenemen om daarmee de neus te breken.
En dan moet je nog de "mazzel" hebben dat de leren riempjes niet eerst breken...want wat denk je zelf dat eerder breekt , hard bot of een riempje leer ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:24

pmarena schreef:
want wat denk je zelf dat eerder breekt , hard bot of een riempje leer ?

een neusbeen eerder dan goed leer en dat weer eerder dan een dijbeen.

De veel gebruikte hackamore met korte scharen is mechanisch niet zo efficient doch ook erg onduidelijk. De logica waarmee Gertrud Jetten in haar gouden standaard-boek over bitten en bitloze optomingen de werking uitlegt spreekt inderdaad voor een stabiel ontwerp zoals de Roy Hackamore.
Het blijft echter de vraag of je wel met een optoming welke op basis van P+ werkt, of dat nu met of zonder bit is, moet gaan rijden als je geen vaardigheid hebt om die P+ niet te hoeven gebruiken.
Zie het oorspronkelijke topic BitLLoos hierover.
Een hackamore met korte scharen is derhalve eigenlijk een interne tegenstelling die je kan vergelijken met het rijden met stompe sporen. Als je niet zonder- of met vlijmscherpe sporen kan rijden, waarom rij je dan met sporen?

Ping Pling

HC

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:32

Als je de hack op de juiste hoogte bevestigd dan zit je op het stevige deel van de schedel , niet op het half zwevende neusbotje Knipoog

De hack met korte scharen die overal te koop is heeft een dun zacht leren riempje waarmee ze aan de scharen bevestigd zijn , dus als het paard daar even kracht op zet dan breekt dat door. Net als een simpel leren halstertje dat snel knapt , of wat denk je van die ontelbare keren dat er al eens een paard de benen nam en op z'n eigen teugel ging staan ? Dat knapt alsof het niets is. Dus wat dat betreft ben ik persoonlijk echt niet bang voor een gebroken neus , met zo'n hack zeker niet.
Imo is dat gewoonweg zware zelf-overschatting als je denkt dat je dat ( nog met van die ielige leren riempjes ook die relatief weinig sterkte hebben) voor elkaar krijgt Lachen

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:40

Waarschijnlijk ga ik nou een hele domme vraag stellen, maar goed Bloos

Wat is het verschil tussen een boomloos zadel & een 'gewoon' zadel?

En ben je als je zoveel mogelijk 'natural' doet, ook goedkoper uit qua houden van je paard?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:45

Ik doe behoorlijk wat dingen natural, en ik ben alleen maar duurder uit eigenlijk Clown (maar dat komt vooral omdat mijn ouders dat niet willen betalen, en vroeger wel mijn normal spulletje betaalden).

In de normale zadels zitten een boom, om de druk te verdelen. In boomloze zadel zitten die dus niet. Daardoor word de druk over het algemeen minder goed verdeelt. Maar heb je wel een zadel dat altijd goed past en zich beter vormd aan de rug. Een rug beweegt namelijk altijd. Een rug van een stilstaand paard is totaal anders dan de rug van een bewegend paard. Boomzadels worden vaak aangemeten op een stilstaand paard, en als de rug dus gaat bewegen kan de boom niet mee wegen.

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:53

Visconti schreef:
Ik doe behoorlijk wat dingen natural, en ik ben alleen maar duurder uit eigenlijk Clown (maar dat komt vooral omdat mijn ouders dat niet willen betalen, en vroeger wel mijn normal spulletje betaalden).

In de normale zadels zitten een boom, om de druk te verdelen. In boomloze zadel zitten die dus niet. Daardoor word de druk over het algemeen minder goed verdeelt. Maar heb je wel een zadel dat altijd goed past en zich beter vormd aan de rug. Een rug beweegt namelijk altijd. Een rug van een stilstaand paard is totaal anders dan de rug van een bewegend paard. Boomzadels worden vaak aangemeten op een stilstaand paard, en als de rug dus gaat bewegen kan de boom niet mee wegen.

Hoezo duurder?
Want je zou toch zeggen dat je goedkoper uitbent, niet? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:55

LieveLotje schreef:
Waarschijnlijk ga ik nou een hele domme vraag stellen, maar goed Bloos

Wat is het verschil tussen een boomloos zadel & een 'gewoon' zadel?

En ben je als je zoveel mogelijk 'natural' doet, ook goedkoper uit qua houden van je paard?

Je 1e vraag: Het verschil is de boom. De boom is bedoeld voor een goede drukverdeling. In tegenstelling tot wat Visconti zegt, is het niet zo dat een boomloos zadel altijd goed past. Ook is het niet zo dat een boomzadel de bewegingen van het paard zou hinderen door inflexibiliteit. Er is namelijk niet slechts sprake van een 'stugge, onbuigzame boom', want een boomzadel is voorzien van kussens die flexibel meegaan in de bewegingen en gangen.

Je 2e vraag: Nee hoor, dat maakt geen verschil. Je besteed je geld ànders.