Ik heb 12 jaar geleden een hoofdstelletje gekocht voor Jip. Ik reed er wedstrijden mee, maar ook naar buiten en in de stromende regen en naar het strand, door de zee enzovoorts. Heb het in het begin wel heel goed onderhouden, goed in het vet gehouden en bijna na elke keer gebruiken schoonmaken enzo (eerste half jaar, daarna ben ik daar ook mee gestopt).
5 jaar geleden was dat hoofdstel nog steeds in zeer goede staat, reed er nog steeds veel mee buiten, maar maakte het zelden schoon en vetten gebeurt ook niet meer zoveel.
Toen kochten we Duvel en Jip zijn hoofdstel paste daar ook precies bij, dus ben ik het ook voor hem gaan gebruiken. In de tussentijd heb ik de neusriem vervangen, niet omdat die stuk was, maar omdat ik een iets bredere neusriem mooier vond staan bij Duvel. En ik heb een keer een nieuwe frontriem met strass voor mijn verjaardag gekregen, maar de oude frontriem is nog steeds heel.
Ik rijd nu nog steeds met dit hoofdstel, waarvan het kopstuk met keelriem en de bakstukken en de teugels nog steeds bij het originele hoofdstel behoren dat ik ruim 12 jaar geleden heb gekocht. En het verkeerd nog steeds in een zeer goede staat!
Nu heb ik geen slopende paarden, maar ik ben er de laatste jaren echt niet meer zuinig op geweest. Poetsen doe ik zelden en ik rijd er net zo makkelijk mee naar het strand, door de zee, enzovoorts. En dat allemaal met een hoofdstel dat slechts 30 gulden heeft gekost!