Hoe past ons mijn nieuwe zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Hoe past ons mijn nieuwe zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 09:26

Het is onmogelijk om het een en ander via een foto te beoordelen.
TS heb je wel het juiste zadel gekregen? Er kan ook verkeerde info op de kaartjes staan/of het zadel.

Hang er eens stijgbeugels aan, en schuif dan net zolang met je zadel tot de beugels recht naar beneden hangen. En kijk dan waar het zadel ligt. (en als het niet teveel moeite is, een foto Haha! ) geef dan druk op de voorkant van het zadel en kijk wat er gebeurd... dat geeft over het algemeen een goede indicatie over de pasvorm van het zadel.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 15:22

Zo, even een update:
Ik heb net degene van het Tweespan gesproken die het zadel op Pjelk geprobeerd heeft. Hij was erg schappelijk en vond ook dat 10 cm naar voren schuiven echt teveel was. Nu komt hij volgende week dinsdag hier en gaan we wat dressuurzadels proberen. Die zouden wat beter op Pjelk kunnen liggen omdat de singelstoten wat meer naar voren liggen. Volgens hem was het probleem met Pjelk niet zozeer zijn breedte maar meer zijn buik waardoor de singel te ver naar voren zou schuiven.
We doen dus nog één dressuurzadel pas sessie. Als dat niets wordt houdt het voor hem ook op. In dat geval ga ik maar eens contact opnemen met Kootstra Lachen Mijn vorige zadel kwam trouwens van van Triest. Het probleem daarmee was alleen dat hij niet meer aan huis komt. Hij rijdt zelf volgensmij niet en moet daarom met iemand anders meerijden. De afgelopen winter had ik al gevraagd of hij kon komen kijken hoe mijn zadel lag (het moest toen weer opgevuld worden). Hij zou bellen als hij kon komen maar dat bleek dus erg lastig. Verder is hij trouwens echt wel een goede zadelmaker! Het dressuurzadel wat ik bij hem kocht lag echt goed op Pjelk en zijn service was prima.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:45

communicatie is het sleutelwoord Haha!
hopenlijk wordt een pas sessie met een voor beide partijen, eigenlijk 3 partijen, goed resultaat Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:16

gelukkig dat ze ze schappelijk zijn
hopelijk is het snel op te lossen
mocht je het zadel eerst proberen of heb je zadel al betaald?

persoonlijk denk ik niet dat de oplossing in een dressuurzadel zit maar in een andere boommaat.

van Triest heeft afgelopen winter door ziekte zijn werk over moeten laten aan zijn hulp
die het daardoor erg druk had
maar als het goed is moet aan huis komen in de regio Meppel geen probleem (meer) zijn
dus mocht het toch niet lukken met je zadel dan kun je altijd nog vragen of de mogelijk om langs te komen er is
succes

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:00

Pjelk schreef:
Zo, even een update:
Ik heb net degene van het Tweespan gesproken die het zadel op Pjelk geprobeerd heeft. Hij was erg schappelijk en vond ook dat 10 cm naar voren schuiven echt teveel was. Nu komt hij volgende week dinsdag hier en gaan we wat dressuurzadels proberen. Die zouden wat beter op Pjelk kunnen liggen omdat de singelstoten wat meer naar voren liggen. Volgens hem was het probleem met Pjelk niet zozeer zijn breedte maar meer zijn buik waardoor de singel te ver naar voren zou schuiven.
We doen dus nog één dressuurzadel pas sessie. Als dat niets wordt houdt het voor hem ook op. In dat geval ga ik maar eens contact opnemen met Kootstra Lachen Mijn vorige zadel kwam trouwens van van Triest. Het probleem daarmee was alleen dat hij niet meer aan huis komt. Hij rijdt zelf volgensmij niet en moet daarom met iemand anders meerijden. De afgelopen winter had ik al gevraagd of hij kon komen kijken hoe mijn zadel lag (het moest toen weer opgevuld worden). Hij zou bellen als hij kon komen maar dat bleek dus erg lastig. Verder is hij trouwens echt wel een goede zadelmaker! Het dressuurzadel wat ik bij hem kocht lag echt goed op Pjelk en zijn service was prima.

BIJ VAN TRIEST BLÍJVEN DUS IS DE BOODSCHAP!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:11

vincenza schreef:
BIJ VAN TRIEST BLÍJVEN DUS IS DE BOODSCHAP!

Haha! Haha!

Honeymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:31

Die singelstoten voorin het zadel gaan je ook niet helpen... (spreek uit ervaring Knipoog)

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:23

ik krijg sterk het gevoel dat je een springsingel moet gaan gebruiken
of een singel met breed middenstuk
en geen vzh zadel want dat steunt op de schouders

misschien is een spaans zadel wat?

kijk eens hier:

Afbeelding

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 10:15

@ Pjelk, ik heb sinds kort een fryso zadel van het tweespan. Het is bij mij niet vlekkeloos gegaan. Eerst een belachelijk lange levertijd en vervolgens lag het zadel niet lekker. Het is allemaal netjes opgelost. Maar weet wel dat je behoorlijk brutaal moet zijn bij ze om het voor elkaar te krijgen. Ik vroeg het elke keer netjes, maar dan nemen ze je niet serieus. Als ik dan eens flink pissig werd en ze de waarheid vertelde, dan ondernamen ze pas actie. Dat is wel jammer, maar verder lossen ze het altijd wel keurig op...

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:20

je moet het zadel echt verder naar achteren leggen, misschien moet je er een staartriem aan doen, zodat het zadel niet meer naar voren kan schuiven.
bij brede paarden is het gewoon lastig om een goed passend zadel te vinden.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:32

Mijn arabier heeft bijna geen schoft, hierdoor schuift zijn zadel ook naar voren. Ik denk dat dit bij jou hetzelfde geval is. Maar jij plaats het zadel sowieso al niet goed op zijn rug. Het mag wel een heel stuk naar achteren.

Succes iig

Jeannine

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:41

fijn dat ze komen , maar zorg inderdaad wel dat je erg duidelijk bent met wat jij wil...
een goed passend zadel...
en niet een zadel met kunstgrepen zodat het lijkt dat het past

want een dressuurzadel kan wel omdat de stoten verder naar voren zitten?
mmm, sorry maar een vzh zadel kan ook passen, als ie goed is aangemetn en aangepast ...dat heeft weinig met een verder naar voren zittende singen te maken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:56

Het ligt teveel naar voor (met als gevolg vanvoor te hoog) en vanachter ligt het veel te laag. Ik kan me niet voorstellen dat je hier fijn op kunt rijden. dus laten aanpassen en eventueel aanmeten.