Merkzadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Merkzadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:53

Bitch schreef:
Zaldi is een beetje een middenklasse zadel... dus..

Maar ws binnenkort een Hulsebos, waarvan de boom er opnieuw in moet, dus, das ook wel leuk om te zien!

Zaldi vind ik wel een stuk degelijker dan Kentaur en Rossner of Pagony. Maar goed, Zaldi is ook net even duurder. Ik vraag me alleen af of de Zaldi boom nu sterker of minder sterk is dan een boom van Stubben of een ander A-merk.

Ik ben verder wel benieuwd hoe een Forrestier zadel er uit ziet. Dit zadel heeft een houten boom, schijnt anders in elkaar te zitten dan de meeste andere zadels.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:16

Ik vindt er vrij weinig verschil in zitten qua bevestiging van de zadels eigenlijk. Zover je dat kan zien op een foto. Kwaliteit van het materiaal vindt ik moeilijk oordelen zo vanaf een foto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:28

Marije1984 schreef:
Ik vindt er vrij weinig verschil in zitten qua bevestiging van de zadels eigenlijk.

Je bedoelt de opbouw van een zadel?
Uiteindelijk moeten het allemaal zadels worden,dus de basis is,op wat punten na, idd hetzelfde.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:31

ik wil een barnsby in stukjes!! (heb nu zo eentje Knipoog )
en een jc!!!(heb ik ook gehad)

narish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:56

Xhantjuh ? vroeg een KN uit elkaar. Ik ben een keer bij de importeur van KN in Nederland geweest, daar heb ik van alles gezien van KN's helemaal uiteen en allerlei verschillen in de diverse modellen.

narish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:35

ps die zit in hilversum en heet Bestfit

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:58

Ik wist niet dat Kieffer een kunsstof boom heeft. Maar kunststof en hout kun je niet echt met elkaar vergelijken. Maar goed, het is algemeen bekend dat Zaldi een andere kwaliteit heeft dan Kieffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:47

Jura schreef:
Maar goed, het is algemeen bekend dat Zaldi een andere kwaliteit heeft dan Kieffer.

In welk opzicht bedoel je?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:11

sja zaldi is een goede middenklasser
en kieffer behoort net toch wel in de A klasse kwa merken

maar daar heeft een houten of kunstof boom dan weer weinig me te maken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:18

Zaldi is in mijn ogen toch een stuk beter dan andere middenklassers zoals JC, Rossner, Kentaur, Pagony. Zaldi is ook duurder dan de meeste B-merken. Ik vind dat het tegen een A-merk aanzit. Ik vind 990 euro voor de Zaldi New Kent nu geen B-merk prijs meer. Het is misschien geen stubben, maar wel beter dan bepaalde andere A-merken zoals bijvoorbeeld Forrestier.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 14:17

draumpje schreef:
sja zaldi is een goede middenklasser
en kieffer behoort net toch wel in de A klasse kwa merken

maar daar heeft een houten of kunstof boom dan weer weinig me te maken

Ik zou Kieffer toch geen A-klasse merk noemen hoor... Eerder een degelijke middenklasser. Ik heb zelf een Kieffer gehad en iedereen deed daar zo euforisch rond en ik vind het werkelijk niks... Mijn Henri de Rivel (lage middenklasse) was nog beter.

A-klasse zadels zijn imo: Stubben, Passier, Schumacher, KN en Prestige. Daar kan je een Kieffer imo niet mee vergelijken.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:15

Kieffer is absoluut niet mijn zadel, maar ik dacht dat het toch ook wel een A-klasse zadel is, ook qua prijs? En Zaldi is volgens mij een van de goedkopere zadels.

Ik ben op dit moment aan het afstuderen op het onderwerp zadels, dus vandaar dat ik dit topic wel interessant vond!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:18

je wil een zadel van €900 nieuw toch niet goedkoop noemen?
ik denk dat je zaldi bijna tot de a merken kan rekenen.

trouwens erg leuk dit topic

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:32

900 euro is niet goedkoop nee. Ik vind dat eerder de gemiddelde prijs voor een degelijk zadel. Vandaar dat Zaldi, Kieffer en dergelijke voor mij tot de middenklasse behoren. Zadels onder de 500 euro vind ik dan weer 'goedkoop'.
En de creme de la creme zijn voor mij Stubben, Passier, Schumacher, KN en Prestige (en Höphner Knipoog ) Dit merk je ook aan de prijs.... (praktisch allemaal vanaf 1500 euro, met uitzondering van enkele modellen/ types)

Dit zijn nu mijn maatstaven. Iemand anders zal wel andere maatstaven hebben. Maar ik vind het nu nog een beetje vroeg om Zaldi al tot de A-merken te rekenen. Het is nog een vrij onbekend merk en heeft zich nog niet bewezen zoals bijv. Passier.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:44

Zowel Zaldi als kieffer vallen voor mij niet onder de A merken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:24

Ik kan er niets aan doen, maar ik vind Zaldi zeker tegen de A-merken aanzitten. Zowel qua kwaliteit als qua prijs. Je betaalt tegenwoordig 990 euro voor een New Kent. Zaldi is echt beter dan Rossner of JC of Kentaur. Het is geen stubben misschien, maar het zijn wel veel duurzamere zadels dan bijvoorbeeld Forrestier.
Kieffer is ietsje duurder, viel altijd wel onder de A-merken. Hoe de zadels nu zijn weet ik eigenlijk niet, want ik heb alleen maar op oude Kieffers gereden (en reed m'n kruis netjes stuk, dus ik ben geen Kiefferfan). De oude Kieffers waren echt zadels die nooit afgingen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:02

germie schreef:
De oude Kieffers waren echt zadels die nooit afgingen.

Daar zeg je het! De oude Kieffers waren prima zadels, behorende tot de A-merken. Ik vind dat dit nu niet meer op gaat... Maarja, nogmaals: dit is slechts míjn mening hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:04

En ook de mijne... vroeger kon je olifanten laten lopen over Kieffers, tegenwoordig moet het alleen nog maar geld opbrengen.
Het schijnt dat de Kiefferfabriek overgenomen is door de zoon van Kieffer, en die is zeer commercieel ingesteld. Ws is dat de kwaliteit niet ten goede gekomen....

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:12

Wat een leuk topic!
Ik verkoop nl. Zaldi zadels en het is leuk om er eentje zo "gestript" hier te zien.

De huidige Zaldi zadels zien er echter alweer anders uit van binnen... Dit is een zadel van voor maart 2006 en op zich is er natuurlijk niks mis met deze oudere types zadels. Begin dit jaar heeft Zaldi de hele produktielijn veranderd en alle bomen zijn vervangen door thermoplastische bomen met een klein beetje rubber erin. Sterk en enigzins flexibel.... Omdat het hout versterkt werd met ijzer, bepaalde dat ook het gewicht van de zadels. De huidige Zaldi zadels zijn wat lichter dan de oudere
modellen.

Het thermoplastische materiaal heeft de eigenschap dat het enrgie kan absorberen en daardoor bij warmte zich enigzins vormt, zowel naar de ruiter als naar het paard. Deze vorming heeft natuurlijk wel beperkingen en het zadelmoet in eerste instantie altijd goed liggen. Zeker v.w.b. de boommaat.

En een New Kent kost zelfs maar 890,-!

narish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:56

A klasse zadels zoals stubben, passier, kieffer, KN, Barnsby en nog wat engelse merken onderscheiden zich voornamelijk door de kwaliteit van het leer (slijtvast maar hard), kwaliteit van het stikwerk en goede pasvorm. De prijzen worden voornamelijk bepaald doordat ze in noord-europa (Duitsland/oostenrijk/engeland) gemaakt worden, hoge lonenlanden. B-klasse zadels wordt voornamelijk bezuinigd op de kwaliteit van het leer en stikwerk en/of op het arbeidsloon, dus argentijns, spaans, italiaans, tjechies, roemeens. Vaak is hierbij het probleem dat de werknemers nooit een paard van dichtbij zien en er allerlei onhandigheidjes in de modellen sluipen, die niet zomaar uit de doos op een paard passen.
Of het goed ligt op je paard en of je er lekker op kan zitten, zijn persoonlijke meningen en kunsten van je zadelverkoper, danwel zadelmaker.
Verder is het verschil tussen een houten en een kunststof boom niet heel groot. sommige houten bomen zijn gewoon slecht geconstrueerd, of goedkoop in elkaar gezet. sommige zijn al 100 jaar oud en nog steeds perfect, dat onderscheidt voornamelijk een A merk. Ook kunststof kan heel wisselend zijn van kwaliteit. Maar het voornaamste verschil zit hem in het doel van de maker; wil hij zo goedkoop mogelijk een middenklasser maken? wil hij zo goedkoop mogelijk een goed zadel maken? wil hij een goedkoop zadel maken en ook een graantje meepikken van een markt waar hij weinig tot geen verstand van heeft, omdat er altijd mensen zijn die het goedkoopste willen?

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:56

In Spanje, Argentinië en Italië hebben de werknemers messtal wel paarden van dichtbij gezien... In de andere landen is dat soms de vraag, inderdaad. De directeur van de Zaldi fabriek heeft zijn eigen stoeterij met "paspoppen"
Momenteel zijn het vooral de pakistanen die ook een graantje mee proberen te pikken op de zadelmarkt. Wat daar vandaan komt is echt bedroevend. 'k heb ooit een Pakistaan zijn "products of excellent goods" maar eens op laten sturen, ik wilde het wel eens van dichtbij zien. Erg gelachen en een uurtje na aankomst lag het betreffende zadel hier in de vuilniscontainer.....

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:31

Snoevie schreef:
je wil een zadel van €900 nieuw toch niet goedkoop noemen?
ik denk dat je zaldi bijna tot de a merken kan rekenen.

trouwens erg leuk dit topic

Als je die redenering doortrekt is mijn Kentaur Medea II ook een A-merk want daar heb ik kaal ook 900 EUR voor betaald Clown

Ik zou eigenlijk wel eens een Kentaur willen zien langs de binnenkant. Omdat iedereen hier zegt dat die kwaliteit veel minder is dan van Zaldi. Ik ben iig erg tevreden over mijn Kentaur!