Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:48

Interresant sjabrakje Visconti Ja
Maar klapperde jouw zadel eerst wel en zonder dit dekje dan niet?

En zoals Precious20 ook al aangeeft, lijkt mij het beter om de oorzaak aan te pakken in plaats van een gevolg.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:50

een nieuw zadel erg is overboden en als je t zo kan oplossen.. hij had geen pijn geen last.. als dit wel t verhaal was geweest was er allang een nieuw zadel gekomen..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:51

Nee mijn zadel klapperde nooit. Het enige wat mij tegenstond (en wat mij eigenlijk tegenstaat aan alle boom zadels) is dat ze zo onfelxiebel en niet mee bewegen met de rug. Dat probeer ik een beetje te creeëren door er een mega duur shabrak onder te leggen Clown

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:51

Rissjuh17 schreef:
een nieuw zadel erg is overboden en als je t zo kan oplossen.. hij had geen pijn geen last.. als dit wel t verhaal was geweest was er allang een nieuw zadel gekomen..

Hoe weet je zo zeker dat het paard er geen last van heeft?
Gevolgen zijn vaak pas ook langere termijn merkbaar.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:52

Visconti schreef:
Nee mijn zadel klapperde nooit. Het enige wat mij tegenstond (en wat mij eigenlijk tegenstaat aan alle boom zadels) is dat ze zo onfelxiebel en niet mee bewegen met de rug. Dat probeer ik een beetje te creeëren door er een mega duur shabrak onder te leggen Clown

Wel een mooie insteek/gedachte gang Lachen
Heb je ook een naam van dit sjabrak?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:54

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:54

Visconti schreef:
Mijn zadel past goed hoor, en hij schuift/klappert niet. Maar dit shabrak is zacht en flexiebel. Als mijn paard een stap naar voren zet waardoor zijn rug "veranderd" word er niet meteen extra druk uit geoefend door het zadel maar zakt het eerst in een zachte vulling voordat het het zadel raakt.

Eigenlijk zou ik het liefst boomloos gaan maar mijn paard heeft een behoorlijk hoge schoft dus dat risico durf ik nog niet helemaal te nemen.

Ahja, ik snap het. Maar ik denk dat als je zadel past dat die drukverandering bij beweging best wel meevalt hoor. Als je echt wilt dat je zadel ten alle tijden naar de rug van het paard vormt, dan moet je idd overstappen op boomloos maar dit heeft ook zo z'n nadelen (drukpunten door stijgbeugelriemophanging)
Edit: ik denk er nu plots aan: een flexibele boom beweegt toch wel mee met de rug van het paard. Verder is er natuurlijk ook nog altijd het WOW-zadel (maar hier zijn de meningen soms ook over verdeeld).

Jenbuc, je geeft de oplossing zelf al aan: doosparen voor een maatzadel en in tussentijd met een bontje rijden.
Dit is zo'n situatie waarin je niet anders kan. Dit is dan ook geheel iets anders dan mensen die met een bontje rijden omdat ze dat mooi vinden.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 05-11-06 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:56

Ik ken de nadelen van boomloos, en ik zou het risico nemen als mijn paard een normale schoft had. Maar zijn schoft is vrij hoog en ik durft ik het eigenlijk niet aan Nagelbijten / Gniffelen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 16:57

Jenbuc schreef:
ik gebruik zo'n bontje omdat me zadel anders niet past..
Rede:
ik moet anders een maatzadel en daar heb ik hoe graag ik het ook wil geen geld voor.
ben er druk voor aan het sparen maar het kan nu niet anders,.
ik heb een paard met een ingezakte rug en een mega schoft.
ik wil hier over graag geen tegen andwoorden waar ik niks aan heb zoals. dan past je zadel niet en blablabla.
wel een andere oplossing wat betreft een ander zadel wat wel zonder bontje gaat passen
want ik rij liever zonder bontjes maar nu kan het gewoon niet anders.
als ik het zadel zo op de rug leg aangesingeld en wel ligt hij perfect,zit ik er op zakt hij naar benede door de druk van mij.
voor het westernzadel gebruiken we een speciale build up pad.
dat je met engels niet.
graag dit dus niet als discussiepunt.

ps. boomloos kan ook niet bij mijn paard.
verder zijn alle optie's geprobeerd

Ik had al eerder aangegeven dat ik achter zo'n beredenering sta Ja
Ideaal is het niet maar het is een mooie (tijdelijke) oplossing, helaas is maatwerk prijzig en zal menig mens daar een tijdje voor moeten sparen.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:07

Woestein schreef:
Waarom een bontje (gelpad ben ik op tegen en helemaal sinds de publicatie van de onderleggers test in de bit een aantal jaren terug)

Wat stond er in it dan over de gelpad?
Op mijn bijrijdpaard ligt standaart een gelpad, nou ben ik wel nieuwsgierig.. Ja

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:29

"Gel: schok- en frictieabsorberend maar als traditioneel gelpad vaak aan de krappe kant, moeilijk onder het zadel te fixeren, door z'n eenvoudige vorm geen schofvrijheidbiedend en niet ademend. Gevulling in fietszadels voor wielrenners is afgeschaft omdat dit brandblaren veroorzaakte: zo warm kan dit materiaal worden."

Uit: "Het zadelboek" van Tineke Dekker (maker en bedenker van het Pegaso-zadel), boek is tot stand gekomen met dank aan Erik Laarakker. Een échte aanrader trouwens!

Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is Knipoog

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:23

Ja, maar er ligt toch ook een sjabrak bij? Hoe kan het dan zo heet worden? Clown Het hoort niet over elkaar heen te bewegen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:05

Een gelpad hoor je in principe ook op de blote rug van je paard te gebruiken, wil je de druk echt beter verdelen. Dan kan het wel gaan schuren en heet worden, met brandblaren als gevolg.
Verder ademt het materiaal ook niet. Dat is ook al geen pluspunt.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:07

een vriendin van mij reed wel met gelpad omdat hij een zwakke rug had, ze reed al met een extra dik shabrakje en toch met een goed liggend zadel.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:12

sronnie schreef:
xFioon schreef:
mijn zadel past aleen goed als er een gelpad onder ligt
dus daarom heb ik die eronder Tong uitsteken

Oke, dat begrijp ik. Wat ik me afvraag, heb je hierbij een zadelmaker gehad?

nee Tong uitsteken ,maar wel mensen die er wel wat verstand van hebben, en ook kunnen zien of het goed ligt..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:16

Jessbub schreef:
een vriendin van mij reed wel met gelpad omdat hij een zwakke rug had, ze reed al met een extra dik shabrakje en toch met een goed liggend zadel.

Met alle respect, maar dit geloof ik niet. Een geldpad + extra dik dekje en toch nog een passend zadel hebben? Kan niet Tenzij het zadel te groot was voor het paard.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:20

weet het verder ook nie ze zei dat het allemaal goed paste maar se vergat de gelpad ook voor de helft van de tijd en ging het ook goed!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:39

Precious20 schreef:
Een gelpad hoor je in principe ook op de blote rug van je paard te gebruiken, wil je de druk echt beter verdelen. Dan kan het wel gaan schuren en heet worden, met brandblaren als gevolg.

Kan het met chabrak dan geen kwaad, naast het feit dat een gelpad niet ademt?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:43

Ik vind het netjes staan. Ja

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:45

ik vind het zo frapant dat ik íedereen met bontjes zie rijden, en dan vooral op de maneges, waar de meeste mensen toch wel moeite doen om erbij te horen. er was ook topic over een tijdje terug, dat je 'er' niet bijhoort zonder setje of bontje.

als er dan een vraag gesteld wordt waarom mensen ermee rijden, rijdt ineens niemand er mee, of alleen omdat het echt nodig is voor de rug.

zo ook in een topic over sporen aan tijdens het buitenrijden, niemand droeg ineens sporen, terwijl ik 8 van de 10 keer wel mensen met sporen zie.

neem het me niet kwalijk maar ik vind het vreemd. ik denk dan dat de mensen die bontjes dragen voor de mooi hier niet gaan reageren in dit topic.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:55

RicardoOpa schreef:
Precious20 schreef:

Kan het met chabrak dan geen kwaad, naast het feit dat een gelpad niet ademt?

Als je de gelpad tussen sjabrak en zadel doet, kan het iig geen brandblaren veroorzaken. Maar zoals je zelf al zegt: het ademt niet en bovendien maakt de gelpad, net zoals het bontje, je passende zadel alleen maar kleiner.
Als je echt iets onder je zadel wilt, bijv. omdat je paard écht een gevoelige rug heeft dan zou ik er een bontsjabrak onder doen (ipv dekje en bontje), bijv. van Mattes.
Heeft je paard het niet nodig, rijd dan aub met een gewoon dekje. Dat is meer dan voldoende.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:58

milo schreef:
neem het me niet kwalijk maar ik vind het vreemd. ik denk dan dat de mensen die bontjes dragen voor de mooi hier niet gaan reageren in dit topic.

Tuurlijk gaan die mensen hier niet reageren. Dan moeten ze immers een goede reden kunnen geven waarom ze met een bontje (tussen zadel en dekje dan ook nog) rijden. Dat kunnen de meesten. Verder als "ik vind het zo leuk staan" komen ze niet. Best jammer vind ik.
Ik denk dan soms mss iets te veel na over de effecten van sommige dingen maar liever dat dan klakkeloos anderen nadoen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:30

omdat mijn paard een drukplek had van zijn borstbeschermer (ook wel paarden bh tegen het schuren van deken) hij had daar last van met rijden met bodje was probleem opgelost.

ik werk btw in een ruitersportzaak, het meest voorkomende koopmotief voor een bondje is inderdaad om " het mooi".

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:50

OemmiejO schreef:
Ik vind het netjes staan. Ja

Maar vind je het nog steeds 'netjes' staan met de ''wetenschap'' dat dit niet bevordelijk is voor de rug van het paard?
(wetenschap staat tussen aanhalingstekens omdat niet iedereen het hiermee eens is)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 22:52

xFioon schreef:
nee Tong uitsteken ,maar wel mensen die er wel wat verstand van hebben, en ook kunnen zien of het goed ligt..

Is dit een instructrice geweest, een vriend/vriendin?
Vele mensen zeggen dat ze er verstand van hebben maar komen toch constant problemen tegen door verkeerde keuzes.
Dit wil niet zeggen dat jouw bron geen verstand heeft, maar maak een weloverwogen keuze voordat je iets van iemand aanneemt.