zag ergens een site waarin het juist als paardvriendelijk werd aangeprezen, want in ontspanning neemt het vrijwel geen plaats in de mond in en past het zich volkomen aan. En dan ben ik weer blij dat ik absoluut niet voldoende kennis heb om die site meteen neer te maaien anders zou ik het niet kunnen laten.
de onderste is mij op stage uitgelegd is een hengstenbit... http://www.acesupport.org/hoofdstel.gif lekker.. zo'n neusriem en bit (schijnt een foto te zijn)
@jolliegirl: Dit is een improvisatorisch bit dat is gebruikt omdat ze niks anders hadden of niet beter wisten in Egypte, het is van zo'n hulpsite als Brooke.
Een waterfordtrens is geen fijn bit. Ik heb er eens heel kort in een les mee gereden op advies van een instructeur. Paard was ineens heel hard en stug in de mond. Afbuigen was er niet meer bij. Dus snel weer het normale bit erin gehangen. Uiteindelijk heb ik gewoon meer op het linksbuigen getraind en toen wash et probleem ook opgelost. Een scherp bit is geen oplossing.
Als mensen niet durven zeggen dat de fout bij hun rijden ligt en de "oplossing" op een andere manier willen zoeken, zullen dit soort bitten blijven bestaan.
Op de divoza site staat dat dit het paardvriendelijkste bit is..Er komt geen druk op het gehemeltete staan en omdat het middenstuk 45 graden gedraaid in de mond ligt, zou het vriendelijker zijn..Ik weet het niet..Er staat namelijk ook dat de extreme gevoeligheid van de tong wordt benut..Dat klinkt toch niet zo heel vriendelijk..heb er verder geen ervaring mee dus verbeter me maar als ik t mis heb.. Ik rij zelf met een rubberen bit omdat ze hier altijd op gereden is..Ze loopt er goed op en volgens mij is hij zachter dan andere bitten, dus ik laat het lekker zo xx