Daaleman of Hulsebos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riona

Re: Daaleman of Hulsebos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:49

Voor ons nooit meer Hulsebos. Ons paard kreeg ernstige kneusingen aan haar rug. Hun commentaar, paard is niet goed. Om een lang verhaal kort te maken we hebben het zadel verkocht en een goedkoper zadel (rosner) weer gekocht. Hun service is ver beneden peil. Trouwens ze maken de zadels niet zelf die liggen al klaar en ze doen er de aanpassingen op die nodig zijn voor jouw paard.
Daaleman is ook bij ons geweest en heeft dat zadel geheel voor mijn paard en mij gemaakt. Ik ben zelfs bij hun geweest om te zien hoe ze ze maken.
Ik ben ook bij Hulsebos geweest en daar zijn ze dus al klaar en worden dan aangepast. Wel even een ander verhaal.
De Hulsebos hebben we na een half jaar weggedaan en Daaleman gebruik ik nu al voor het vijfde jaar. Hij blijft verschrikkelijk mooi en is ook nog niet opgevuld, niet nodig. Hij is gemaakt voor een shire en ligt nu op mijn tinker.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 22:20

Ik heb zeer goede ervaringen met Hulsebos. Ik heb mijn zadel nu ong 5 jaar en nooit problemen mee gehad. Hij is voor mijn eerste paard op maat gemaakt. Ik heb in de tijd een ander paard gekocht en daar lag hij gelijk goed op. Ik heb hem ook op andere paarden gehad (ik heb zelf een tuiger) zoals een fries en een wat smaller dressuur paard, maar iedereen rijdt er zo mee weg. Dus voor mij geen klagen bij Hulsebos.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 01:58

DinkeyGirl schreef:
Bij mij is Ralf geweest van Hulsebos, super zadel en super service en ligt ook super op mn paard. Ik wil echt nooit meer anders! Volgens mij ligt het er ook maar net aan wie er komt hoor!

Bij mij kwam Jan Hulsebos ????????????? die moet het toch wel weten of niet.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 02:02

samantha5 schreef:
larixfire schreef:
PS. te koop Hulsebos WB 4 18 inch medium kamer 3 jaar oud, schneider leer
in zeer goede staat. Verleden week weer nagekeken door een goede zadelmaker.

Beetje vreemde opmerking je zal niemand zo'n zadel aanraden maar je gaat hem wel in het zelfde toppic plaatsen.

Waarom vreemd??????

Hulsebos heeft mij een zadel verkocht wat niet goed ligt omdat mijn paard een holle rug heeft en het zadel recht is. Mijn zadel is wel goed maar absoluut niet geschikt voor een paard met een j-back rug. En inderdaad zou ik het niemand aanraden maar er zijn altijd mensen die het wel een fijn zadel vinden en wat goed ligt op hun paard.
Ik ben alleen heel ontevreden maar mijn zadel is verder goed dus wat maakt het uit ???????

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:15

ik heb ook ergens anders rondgevraagd,en ik hoor meer negatieve verhalen over Hulsebos,al schijnen die zadels wel erg lekker te zitten.
Daaleman hoor ik eigenlijk niks negatiefs over.

maar welke zaken maken nog meer zadels op maat?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:28

larixfire schreef:
DinkeyGirl schreef:
Bij mij is Ralf geweest van Hulsebos, super zadel en super service en ligt ook super op mn paard. Ik wil echt nooit meer anders! Volgens mij ligt het er ook maar net aan wie er komt hoor!

Bij mij kwam Jan Hulsebos ????????????? die moet het toch wel weten of niet.

Ja zeker moet hij dat weten. Maar ik zit meer te denken aan dat het misschien wel eens zo kan zijn, dat Hulsebos jr meer commercieel bezig is en misschien minder moeite doet voor mensen en paarden, dan bijvoorbeeld Ralf of andere mensen die daar werken. Dat keur ik ook niet goed, geloof me, maar dat verklaart wel de verschillen waarom sommige mensen heel tevreden zijn en andere waardeloze ervaringen met hulsebos hebben. Want volgens mij zijn echt heel veel mensen met slechte ervaringen geholpen door Hulsebos jr.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:52

Ik heb nu sinds een jaar ook een daaleman en ben er super tevreden over. ik heb een paard met een erg moeilijke rug. (erg hoge schoft i.c.m. een weke rug).
dit is het enige zadel wat helemaal super past. dit terwijl andere zadelmakers me altijd hebben gezegd dat er voor hem nooit een zadel helemaal passend te krijgen zou zijn.

Er zullen wel meer zadelmakers zijn die een zadel op maat kunnen maken maar Daaleman is de enige die een zadel helemaal vanaf de boom op maat maakt.
hulsebos haalt gewoon standaard zadels uit engeland en verbouwd die en plakt er z'n merkje op.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:14

Tieme schreef:
Er zullen wel meer zadelmakers zijn die een zadel op maat kunnen maken maar Daaleman is de enige die een zadel helemaal vanaf de boom op maat maakt.
hulsebos haalt gewoon standaard zadels uit engeland en verbouwd die en plakt er z'n merkje op.

Ja, iedereen blijft dat nu steeds maar zeggen. Maar ik heb een hulsebos zadel gemaakt van 2 kleuren leer (bruin met zwart). Ik heb zelf aan mogen geven wat welke kleur mocht krijgen. Bovendien zijn de zweetbladen 2 cm langer gemaakt en 2 cm verder naar voren gemaakt in verband met mijn lange bovenbenen. Verder heb ik een extra zachte zitting erin laten maken voor mijn rugprobleem. Ik heb het zadel precies zo geleverd gekregen als ik het besteld had, dus dat het standaard zadels zijn geloof ik niet, want dan had de mijne nooit zo geleverd kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:21

Ik zou zeggen, ga eens kijken bij beide werkplaatsen Haha!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:55

ik ben echt heel erg te vreden met mijn daaleman.. De hulzebos gebruik ik bij het rijden van iemand anders zijn paard. Het zit wel lekker maar heb niet echt contact met de rug van het paard.

00Jess00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:04

Hulsebos!!!!!!!!!!!!!
Ligt mooi 'vast'op het paard. Verschuift dus niet, zoals vele anderen wel doen.
En het heeft idd een super zachte en goede zit....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 18:19

DinkeyGirl schreef:
Ja, iedereen blijft dat nu steeds maar zeggen. Maar ik heb een hulsebos zadel gemaakt van 2 kleuren leer (bruin met zwart). Ik heb zelf aan mogen geven wat welke kleur mocht krijgen. Bovendien zijn de zweetbladen 2 cm langer gemaakt en 2 cm verder naar voren gemaakt in verband met mijn lange bovenbenen. Verder heb ik een extra zachte zitting erin laten maken voor mijn rugprobleem. Ik heb het zadel precies zo geleverd gekregen als ik het besteld had, dus dat het standaard zadels zijn geloof ik niet, want dan had de mijne nooit zo geleverd kunnen worden.

Tuurlijk kan hij zo geleverd worden. ze geven je wensen als kleur enzo gewoon door aan de fabriek. en kleine aanpassingen als andere zweetbladen en andere zitting zijn zo gemaakt hoor.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 19:37

harnessmaker schreef:
Niet alle merken hebben een website..... sommig bedrijfjes zijn heel klein en vinden internet niet nodig.
Maar info over JR of pariani is waarschijnlijk wel t vinden bij Micha op bokt. Hij heeft veel contact met buienlandse merken.

Beste mensen die mij allemaal een PM of een mailtje hebben gestuurd naar aanleiding van dit topic zal ik generaal even een en ander uitleggen wat ik kan betekenen voor jullie.

Ik produceer zelf geen zadels maar ik laat zadels produceren bij de echt betere zadelmakers uit o.a. Engeland, Frankrijk en Italie dit zijn o.a. de merken die Patrick (harnessmaker) noemde (Jeremy Rudge, Fleur de Lys Pariani).

Al de merken die ik verkoop worden vanaf de boom aangemeten op het paard en de ruiter. Er zit echter ook een nadeel aan. Ik kan je alleen maar een aantal demo's tonen die op standaard maten gemaakt zijn. Hier kun je aan snuffellen, ruiken en proeven Vingers aflikken. maar zijn daar ook alleen voor.

Deze merken zadels worden vanaf de boom helemaal op het paard gemaakt en/of de ruiter. Ik kom daarvoor dan ook altijd langs bij de ruiter en zijn paard. Aan de hand van de bouw van het paard en de ruiter en natuurlijk de wensen van de ruiter komen we dan tot een keuze. Dan meet ik het paard en maak hiervan een aantal tekeningen (soms is het noodzakelijk om ook enige rugafdrukken te maken) Daarbij moeten dan ook nog een groot aantal maten van de ruiter genomen worden en een aantal foto's.

Deze worden dan verstuurd naar de betreffende zadelmaker waar ik dan overleg mee voer om tot een perfect zadel te komen.

Veel mensen in eigenlijk alleen Nederland willen nog altijd graag een zadel kopen als dat ze een tv kopen. Dus een dagje shoppen en aan het eind van de dag heb je het in huis. Dat kan hierbij dus niet. Maatwerk kan gewoon niet vanuit voorraad geleverd worden anders is het ook geen maatwerk. Vaak hoor ik ook dat een zadel op maat gemaakt is........ maar dan blijkt gewoon dat er een paar kussens gevuld zijn wat in mijn visie gewoon een elementair basis beginsel is in het afleveren van een zadel (nieuw alswel 2e hands). Ik kan van mijn geimporteerde merken ook nooit zadels uit voorraad verkopen

Daar het aanmeten nu net het cruciale beginsel is lever ik ook mijn merken niet via de tussenhandel, Met een uitzondering en dat is patrick Bolsterlee. Hij is dan ook de enige zadelmaker (en een echte Pling ) in Nederland waar ik voldoende vertrouwen in heb dat hij reparaties en onderhoud aan onze zadels mag verrichten met behoud van garantie. Met andere woorden je kunt eventueel ook rustig aan Patrick vragen naar onze maatwerkzadels als hij bijvoorbeeld bij een van jullie op de manege of stal is als hij onderhoud aan zadels uitvoerd.

Door de enorme drukte die ik hiermee heb is nog steeds de site van Horses and More niet klaar maar wil je enige nadere info aangaande prijzen of een afspraak voor aanmeten enz is het het makkelijkste als je gewoon even een mailtje stuurt met je telefoonnummer en dan bel ik je zo spoedig mogelijk.

Oh ja nog even terzijde als je kijkt wat de meerkosten zijn van maatwerk dan valt dit best mee en nog het meest belangrijke bij maatwerk of gewoon confectie: Laat alsjeblieft je kussens geregeld nakijken en GOED!! opvullen door een echte vakman. De kosten die je daar voor maakt bespaar je al snel op de kosten voor dierenarts etc bij geen onderhoud.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:04

Tieme schreef:
DinkeyGirl schreef:

Tuurlijk kan hij zo geleverd worden. ze geven je wensen als kleur enzo gewoon door aan de fabriek. en kleine aanpassingen als andere zweetbladen en andere zitting zijn zo gemaakt hoor.

Dan is het al geen standaard meer Knipoog Misschien dat ze een aantal standaard bomen hebben en dan meten welke het beste bij je paard past. Maar het zadel wordt wel aan de hand van jouw eigen keuzes gemaakt (leersoorten en - kleuren, verschillende type wrongen en weet ik al wat niet).

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:10

samantha5 schreef:
larixfire schreef:
PS. te koop Hulsebos WB 4 18 inch medium kamer 3 jaar oud, schneider leer
in zeer goede staat. Verleden week weer nagekeken door een goede zadelmaker.

Beetje vreemde opmerking je zal niemand zo'n zadel aanraden maar je gaat hem wel in het zelfde toppic plaatsen.

Nogmaals ik ben super tevrede over mijn Hulsebos en mensen hebben altijd wel wat te zeiken. Gelukkig hebben we niet allemaal hetzelfde zadel anders zou het maar een saaie business worden.

Als jij een geblesseerd paard hebt en honderder euro's aan DA en fysio kosten hebt en je zadelmaker blijft maar beweren dat het aan je paard ligt, terwijl verschillende DA's en fysio's het tegendeel zeggen, heb je weinig goeie woorden over voor de service van bepaalde mensen.
Het is makkelijk praten als je zelf een goed zadel hebt, je denkt een goeie (en vooral DURE!) stap te maken door je zadel bij een " erkende zadelmaker" te laten maken, nou die deur komt keihard tegen je neus als blijkt dat je die zure 1800,- beter in een ander zadel had kunnen stoppen. Voor het geld van dat zadel en de kosten van fysio en Da, had ik heel wat andere leuke zadels kunnen kopen.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:20

helemaal mee eens *Ymke* !!!!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:45

Had altijd Kieffer Lusitano en Kieffer Garmisch maar door de veranderde bouw van mijn paard moest ik op zoek naar een andere. Heel veel goede dingen over Hulsebos gehoord, maar ik heb 2 zadels van Daaleman geprobeerd van kennissen en daarom een dressuurzadel van Daaleman aan laten meten, de GPSIII met gelvulling in de zitting. Sinds 1,5 maand rij ik er nu op en wil niet meer anders, een supervrije zachte zit en een paard wat geen last meer heeft van een knijpend zadel. In tegenstelling tot de Kieffer was ik binnen 2 dagen gewend aan mijn Daaleman. Echt zeer goede kwaliteit leer en geweldige service bij op maat maken. Het zadel heeft niet de extreem diepe zit die je tegenwoordig veel ziet en ook minder keilkussen. Eerst dacht ik dat ik daar niet fijn op zou rijden maar zit juist veel beter en onafhankelijker op dit zadel. De meningen hierover lopen natuurlijk erg uiteen, de een wil wel een diepe zit en de ander niet, maar door dit zadel ben ik van de diepe zit afgestapt.

taxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:56

Snoevie schreef:
hallo bokkers,

ik wil,als de tijd daar is,een zadel op maat laten maken.

ik heb 2 bekenden gevonden,Hulsebos en Daaleman,die ik hier op bokt ook veel vorobij hoor komen.

met welke van de 2 heb je de beste ervaring,qua zadel en qua service ed?

brand maar los!
het is een flink bedrag,en ik wil me goed orienteren voor ik tot besluiten over zal gaan tegen de tijd dat het nodig is.

overigens,als je een andere volgens jou goede zadelmaker weet,laat maar horen.

Daaleman maakt inderdaad echt maatzadels, helemaal vanaf de boom enz. (als enige in Nederland)
Maar, waarom wil je een zadel op maat laten maken?
Schoenen of kleding laat je toch ook niet maken?
Je wilt toch iets kunnen passen en uitproberen?
Als je een bestaand zadel kiest wat je kunt uitproberen, weet je tenminste waar je voor kiest.
Je moet dan natuurlijk wel een goede zadelmaker hebben die kan zien welke maat jij en je paard nodig hebben en die het desnoods nog aan kan passen.
Ik heb van een paar mensen gehoord dat ze erg tevreden zijn over bestfit.
Deze verkopen alle merken, dus je hebt echt vrije keus.
Ze kunnen echt allerlei aanpassingen aan het zadel maken als dat nodig is.
Als het nodig is laten ze in de fabriek zelfs speciale aanpassingen voor je maken.
Zo heb je een mix tussen maatwerk en confectie werk, maar je kan wel uitproberen wat je wilt kopen.
Echt vakwerk!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:15

welkom taxi, maar aanpassingen in de fabriek is ook werken met demo zadels en per saldo zijn de kosten niet veel anders dus lever ik liever maatwerk waar ze weten voor welk paard en ruiter het vakwerk wordt.

maar terzijde ik zie dat je nieuw hier op boktforum bent... wat is je professie aangaande zadels want ik zie dat je nog een leeg profiel hebt.

taxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:24

Micha schreef:
welkom taxi, maar aanpassingen in de fabriek is ook werken met demo zadels en per saldo zijn de kosten niet veel anders dus lever ik liever maatwerk waar ze weten voor welk paard en ruiter het vakwerk wordt.

maar terzijde ik zie dat je nieuw hier op boktforum bent... wat is je professie aangaande zadels want ik zie dat je nog een leeg profiel hebt.

Ben inderdaad nieuw.
heb de nodige ervaring met zadels.
wat ik maar wilde zeggen: 95 % van de zgn. maatzadels zijn eigenlijk gewone confectiezadels, die in de fabriek ietsje aangepast worden.
Vaak wordt hier veel meerprijs voor gerekend.
Mijn ervaring is dat als een goede zadelmaker de rug van je paard heeft gezien, je laat proefrijden op een bepaald model zadel, en dan indien nodig een confectiezadel besteld met eventueel een kleine aanpassing, je niet zo extreem duur uitbent en toch een heel goed passend iets hebt gekocht.
Misschien noemen die zadelmakers die interessant willen doen dit al wel een maatzadel.
Heb zelf goede ervaringen met Bestfit.
Zij maken er niet zo'n moeilijk verhaal omheen, maar zeggen gewoon duidelijk wat voor (goede) opties er voor jouw en je paard mogelijk zijn.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:40

95%? Dat zou betekenen dat je bij velen dus voorgelogen wordt? Ik kan van Daaleman in ieder geval met zekerheid zeggen dat het wel degelijk maatwerk is. Mijn paard is opgemeten en de juiste boom werd bepaald, daarna duurde het 8 weken voordat het zadel klaar was. Heb de werkplaats gezien en dat was wel degelijk maatwerk. Ik heb met de huidige confectiezadels in combinatie met mijn paard alleen nog maar slechte ervaringen gehad. En om de prijs hoefde ik het niet te laten aangezien Daaleman niet duurder is dan de standaard Kieffer die ik heb gehad. Overigens was de Kieffer een superzadel en zat heerlijk maar pastte gewoon niet op mijn paard.

Maar heb je ook meer info over Bestfit, een website o.i.d.? Ben nu wel nieuwsgierig geworden.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:47

Hulsebos komt ook je paard opmeten en je mag ook met verschillende zadels rijden en duurde 3 maanden voordat mijn zadel klaar was. Niet omdat ze het zelf moesten maken maar omdat ze het uit engeland importeren.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:03

Of de Hulseboszadels nou uit engeland geimporteerd worden of niet, ik geloof gewoon niet dat het standaardzadels zijn die afgeleverd worden. Ralf is bij mij op stal geweest om aan te meten en die liet mij eerst rijden met verschillende modellen om te kijken wat ik het fijnst vond en daarna is zijn de maten van mijn paard opgemeten. Vervolgens kon ik kiezen welk soort leer ik wilde hebben en heb ik nog andere specifieke wensen opgegeven, zoals gemodificeerde kussens, een lusje voor de voorste singelstoot en het zadel zou ook wat breder gemaakt om meer ruimte bij zijn ruggegraat over te houden omdat hij veel beweging heeft in zijn rug. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb het zadel na 8 weken (omdat het spoed was) gekregen en het werd gelijk nog ietsje bijgevuld zodat het helemaal perfect lag. Je maakt mij dus echt niet wijs dat mijn zadel met zulke specifieke dingen een standaardzadel is.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:11

Het gaat er niet om of het een standaard zadel is maar dat ze hun zadels uit engeland importeren en of ze jou aanpassingen doorgeven aan de fabriek in engeland of dat ze dat in hun eigen werkplaats doen weet ik niet.

Wat ik wel frapant vind is dat er op marktplaats een zadel te koop staat wat er precies hetzelfde uitziet met foto en dat dit meisje hem in een ruitersportzaak heeft gekocht die de zadels uit engeland haalt waar hulsebos ze ook vandaan haalt alleen bij haar staat er geen merkje Hulsebos op

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:15

Circa 2,5 jaar geleden NIEUW gekocht bij Horseland te Bilthoven. Zij verkopen dit zadel als een Hulsebos zadel, maar het is een imitatie uit Engeland. Zij importeren deze zelf. Aankoopbon aanwezig. Ziet er exact zo uit en heeft dezelfde zit; Heerlijk zacht dus!

Dit is wat dat meisje bij haar advertentie had gezet. Er staat een foto bij en dat zadel ziet er precies uit als een echt Hulsebos zadel alleen staat er geen merkje van hun op.

Iemand een verklaring hiervoor ????????????????????????????