paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: paard pakt bit vast, bij welk bit onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:16

Bit vastpakken, tong erover gooien, tong uit de mond, tong opgetrokken... duid allemaal op verzet en verzet moet je oplossen vanuit de aard van het probleem, niet door symptoonbestrijding, sympoonbestrijding is geen oplossing

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:16

ellepel schreef:
hihihi en titels met bit en vastpakken ook Haha!

maar ehh, even terugkomen op mijn bericht van zonet...
heb je die gelezen lonnie?

jup had hem gelezen, wilde idd ook nog reageren, maar moet zoveel typen. Paard krijgt juist helemaal geen krachtvoer omdat ze al zo druk is. (loopt ook de hele dag i de wei waar ze aan het rennen is, zou je toch zeggen dat ze niet meer zo (extreem) voorwaarts is met rijden. Heb ook nog een dubbelgebroken gewone watertrens liggen en daar doet ze het ook mee, en ze doet het dus gewoon om onder het zwaardere werk uit te komen. Heb al veel geprobeerd met rijden, meer bezig houden met figuren, veel overgangen, losse teugel (maar dat vindt ze dus prachtig want dan krijgt ze wat ze wil, meer buiten rijden (wat dus nu een beetje te gevaarlijk is vandaar dat ik dat ook niet meer doe even, maarja dan blijft dus de bak over wat weer saai is)

laralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:16

Een scherper bit erin hangen zou ik niet aanraden. Ik ben zelf voorstander van bitloos rijden, maar dat is soms ook geen oplossing. Ik rijd ook vaak op fjorden en ik weet dat de meeste heeel sterk in de mond kunnen worden. Dan heb je soms de neiging om terug te trekken, maar vaak laat ik iets los en voorwaarts al helpt dat in jouw geval waarschijnlijk toch niet. Ik zou het ook niet goed weten, maar ik denk dat het misschien toch de beste oplossing is om als hij het bit vastpakt hem tegen de bakrand aan te zetten. Dan zorg je voor een nare ervaring in combinatie met het bit vastpakken. Waarschijnlijk legt ie na een poos wel de link.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:18

Citaat:
jup had hem gelezen, wilde idd ook nog reageren, maar moet zoveel typen. Paard krijgt juist helemaal geen krachtvoer omdat ze al zo druk is. (loopt ook de hele dag i de wei waar ze aan het rennen is, zou je toch zeggen dat ze niet meer zo (extreem) voorwaarts is met rijden

je hebt een merrie??even andere vraag...
hoe is ze tijdens de hengstigheid??

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:19

Je geeft zelf al aan dat ze dit eerder niet deed, heb je wel eens er naar gekeken waarom je paard dit nu wel doet?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:21

kom ik weer Haha!

Lichamelijk is ze helemaal nagekeken, tanden ook, dat is het eerste dat gebeurd is nadat zezo ging doen.

Nogmaals: De basis zat er gewoon goed in, ze (leek) mij te accepteren als leider, want ik heb hier al die jaren nooit geen last van gehad. Het is dus echt een fase en natuurlijk ben ik ondertussen bezig met het teug opvoeden maar het probleem is dat ik gewoon normaal weer wil rijden zonder al dat gedoe!

Mijn tinker is zoals jij het beschrijft, tinkerloos, styopt als ik stop, draait wanneer ik draai etc. Was vroeger ook heel dominant, nu niet meer. Ik snap dus echt wel het belang van debasis, maar ik wil gewoon advies voor een bitje waar ik wat meer aan heb met 700 kilo lompe fjordenkracht, omdat ik denk dat dit een goede oplossing is. Ik ken mijn paard beter dan jullie denk ik en heb verder alles al geporbeerd en gooi er dus ook niet om de haverklap een ander bit in. En natuurlijk ben ik me ervan bewust dat paard weer even terug moet worden gebracht naar de opvoedkundige basis ik= leider, maar daar ben ik dus al meebezig

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:23

ellepel schreef:
Citaat:
jup had hem gelezen, wilde idd ook nog reageren, maar moet zoveel typen. Paard krijgt juist helemaal geen krachtvoer omdat ze al zo druk is. (loopt ook de hele dag i de wei waar ze aan het rennen is, zou je toch zeggen dat ze niet meer zo (extreem) voorwaarts is met rijden

je hebt een merrie??even andere vraag...
hoe is ze tijdens de hengstigheid??

dan is ze nog drukker Haha!, ze is sowiezo ook echt lomp (fjordeigen) maar denk je dat het aan de hengstigheid zou kunenn liggen dan?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:32

Hoe oud is ze eigenlijk..? (Sorry als het er wel staat maa rik er over heen gelezen heb.. Bloos )

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:33

staat er niet in klopt Lachen, pony is 8jaar

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:37

Mijn mening is dat je paard je duidelijk niet ziet als leider,anders gaat ze niet lopen.

Ieder ruiter moet in principe de ORS (www.paardnatuurlijk.nl) kennen en het zijn/haar paard aangeleerd hebben.Dan kan je paard niet weglopen(lees maar op de site,ik ga niet alles uitgebreid uitleggen)en is het heel kwetsbaar

Een ander bit ingooien helpt toch niet

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:39

probleem is dus dat ze dat alles kende (basisomgangsregels zeg maar), julie gaan ervan uit dat dat niet zo is, maar ze lijkt ineens gewoon niet meer te willen doen wat ze altijd heeft gedaan zonder dat daar eige aanleiding of oorzaak voor aan te wijzen is

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:43

lonnie schreef:
probleem is dus dat ze dat alles kende (basisomgangsregels zeg maar), julie gaan ervan uit dat dat niet zo is, maar ze lijkt ineens gewoon niet meer te willen doen wat ze altijd heeft gedaan zonder dat daar eige aanleiding of oorzaak voor aan te wijzen is
Daarom moet je dus nu weer herhalen wat je in het begin haar geleerd hebt.
Dus weer van voor af aan.
Klinkt niet leuk,maar het helpt echt!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:43

Ik heb alleen pagina 1 en 3 van dit topic gelezen, maar: heb je het al eens op een Mylerbit geprobeerd?

Sommige paarden hebben een iets dikkere of grotere tong dan normaal en dan kan een regulier bit gaan knellen.
Bit vastpakken kán een paard doen door z'n tong op te duwen, dat is één van de sterkste spieren die een paard heeft volgens mijn paardentandarts.
een Myler knikt niet door in het midden en is anatomischer gevormd. Voor paarden met een grote tong kun je een variant met meer tongvrijheid nemen.
Voordeel is ook dat je bij de meeste dealers een bit mee kunt krijgen om te proberen (tegen een vergoeding).
Succes!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:45

8 jaar.. dan zitten ze toch in de.. hoe noem je dat, puberteit ofzo..? Dacht dat ik dat ergens gehoord had.. Bloos Ach gut 8 jaar.. dan zitten ze toch in de.. hoe noem je dat, puberteit ofzo..? Dacht dat ik dat ergens gehoord had.. Bloos8 jaar.. dan zitten ze toch in de.. hoe noem je dat, puberteit ofzo..? Dacht dat ik dat ergens gehoord had.. Bloos

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:45

Volgens mij werd het Mylerbit genoemd op pagina 2 Tong uitsteken

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 20:49

ik dacht altijd dat ze rond hun 5e in de puberteit zaten, hoe dan ook, zoals tinkerloos zegt moet ik nu opnieuw opvoeden, waar ik dus ook mee bezig ben, maar omdat ik weet dat het gedrag niet voorkomt uit pijn of niet snappen van de dingen, zou ik dus nog steeds graag tips horen van bitten de niet vastgepakt kunnen worden omdat ze dus echt enorm sterk is en het rijtechnisch gewoon niet genoeg is omdat ze dwars door alle hulpen heenloopt

zal inderdaad ook eens gaan kijken naar de mylerbitten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:53

puberteit bij paarden lijkt me een beetje een antropomorfe gedachte. Zo werkt dat niet bij paarden.
Maar er is niets mis met terug naar de basis hoor....

Bitten die niet vastgepakt kunnen worden bestaan er niet.
Het bit werkt zo sterk in als de ruiterhand ermee omgaat.
Als jij niet avsthoudt, kan zij ook niet trekken.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:55

Rieja schreef:
puberteit bij paarden lijkt me een beetje een antropomorfe gedachte. .

Wat voor gedachte!? Wow!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:02

RodeoStez schreef:
Rieja schreef:
puberteit bij paarden lijkt me een beetje een antropomorfe gedachte. .

Wat voor gedachte!? Wow!

Antropomorfie,oftewel het vermenselijken van paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:04

het is wel zo dat paarden door bepaalde fases gaan.......... enigsinds gerelateerd aan leeftijd Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:06

Hallo, ik ben het met de meeste eens maar ook met jou. Ik heb ook een (lompe) fjord, die een tijdje geleden ook ineens zn bit vastpakte en begon te rennen en geloof me dat is nogal wat voor de mijne Tong uitsteken . Mn tante en nicht doen met hun fries centred riding (goed geschreven?) en mn nicht gaf me wat tips. Ik ben ook weer onderaan de ladder begonnen en heb nu gewoon mn eigen knol weer terug.
Probleem bij ons was dat ik een verzorgster had waarmee ik vaak in de clinch lag. Ook Norvid reageerde erg sterk op haar. Ik kon altijd alles met hem doen maar na een half jaar had ik een heel ander paard. Zelfs mensen bij mij op stal zeiden het. Mn nicht zei dat het aan mn verzorgster lag, maar ik dacht dat het aan mij lag (wilde mn verzorgster niet zo snel de schuld geven). Maar toen ben ik zelf met hem aan het werk gegaan, grondwerk en wandelen, en nu zijn we gewoon weer een team zoals eerst Ach gut . Doordat mn verzorgster toen is opgestapt zijn Nor en ik er weer helemaal bovenop gekomen. Blijkbaar hadden onze discussies bij mij en Nor diepe indrukken achtergelaten, die zich bij Nor uitdrukte in dit gedrag. Je kon niet meer normaal met hem over straat gaan, zo druk en wild was hij. Duurde misschien wat lang maar uiteindelijk zijn mn ogen opengegaan.

Wil wel even zeggen dat ik mn verzorgster niet de schuld geef!! Ze is goed maar niks voor Norvid en mij.

Weet je of er iets de laatste tijd bij jou of iemand anders die met haar rijd is veranderd? Kan zijn dat ze daarom jouw aandacht probeert te trekken.
Ik hoop dat je er wat aan heb.

*edit* ik rijd met een dubbelgebroken en een rolletjesbit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:11

Citaat:
dan is ze nog drukker , ze is sowiezo ook echt lomp (fjordeigen) maar denk je dat het aan de hengstigheid zou kunenn liggen dan?

waar ik aan dacht zij karakter veranderingen die nog wel es voorkomen bij merries met cystes op de eierstokken.
geeft vaak onvoorspelbaar gedrag, zijn dominanter en soms behoorlijk sjaggerijnig..
maar dan zou je dat dus weer via een veearts moeten laten uitzoeken.

robartbit is trouwens ook heel prettig, elke kant is afzonderlijk van elkaar te 'besturen"
zit een middenstukje in wat dus draaibaar is.
ff info zoeken op internet, zijn wel hele vriendelijke bitten

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:13

Zoo'n Rolletjes bit mischien?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:15

nu ben ik wel van mening dat de fokkery van fjorder gebaseerd is op het paard zijn vermogen om de mens te plagen Haha! Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:59

Ik ga met de meeste mensen mee hier.. Ook ik heb een dominante rotbok... de oplossing. grondwerk.. zorgt a voor de nodige afwisseling b bevestiging van rangorde.

En verder met rijden kun je ook afwisseling inbrengen, ga s met blakjes, cavaletties of springen aan de gang. Focus je in ieder geval niet op de moeilijke dressuuroefeningen... werk eerst naar rust en ontspanning en pak dan langzaam meer mee.