koper in bit giftig voor paarden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: koper in bit giftig voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:10

Arabesk, jij zegt dus sowieso RVS gebruiken? Heb nog wel een RVS trensje in de goede maat liggen nl, die is alleen enkelgebroken ipv dubbel.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 23:34

Arabesk, Dank je wel. Wat heb je lang over gedaan om deze topic te vinden. En chemicus hadden we duidelijk nodig. Als ik nog een vraag hierover mag stellen: Als een bit een mengsel van metalen heeft, zoals veel van de bitten waarin koper verwerkt zit, zal het koper nog vrij kunnen komen (hoe waarschijnlijk is dat?)? En als er nooit een groene uitslag is, zal dat betekenen dat het koper niet vrijkomt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:24

Michelle99 schreef:
Arabesk, Dank je wel. Wat heb je lang over gedaan om deze topic te vinden. En chemicus hadden we duidelijk nodig. Als ik nog een vraag hierover mag stellen: Als een bit een mengsel van metalen heeft, zoals veel van de bitten waarin koper verwerkt zit, zal het koper nog vrij kunnen komen (hoe waarschijnlijk is dat?)? En als er nooit een groene uitslag is, zal dat betekenen dat het koper niet vrijkomt?

Ja en Nee

Ook al zit het koper verwerkt in het bit kan het evengoed nog vrijkomen, doch in mindere mate

Ook zonder groene uitslag komt er koper vrij

Tsja, of je zo'n bit nou wel of niet moet gebruiken, ik weet het niet. Persoonlijk doe ik het om die reden niet.

Dat ik dit topic pas zo laat vond, komt omdat ik eigenlijk nooit in het onderdeel 'harnachement' zit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:35

jemig dit wist ik helemaal niet. ik gebruik sinds kort koper, en mijn paard loopt er erg goed mee. ik zou het jammer vinden om nu terug te moeten naar RVS.... maar het paard gaat voor alles he? kan je symptomen noemen van een dergelijke vergiftiging? zodat het te herkennen is, mijn paard heeft nog weleens kleine kwaaltjes (bultjes en opgezette klieren achter de kaak bijv.)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:48

Als het werkelijk allemaal zo erg zou zijn, zouden deze bitten nooit op de markt gebracht worden en al helemaal niet door dit soort ''grote merken''....*dat denk ik dan*

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:27

missmiekie schreef:
Als het werkelijk allemaal zo erg zou zijn, zouden deze bitten nooit op de markt gebracht worden en al helemaal niet door dit soort ''grote merken''....*dat denk ik dan*

dat valt te betwijfelen... er zijn meer producten pas na jaren slecht gebleken, die vervolgens van de markt gehaald zijn. voorheen werden er ook nog vaak dierlijke producten in paardenvoer verwerkt. dit gebeurt trouwens nog steeds, ook door grote merken...
en wat denk ja van goedkope zadels die niet deugen? die worden ook gewoon verkocht.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 02:03

Urielle schreef:
en ondanks bijna dagelijks rijden en braaf afspoelen na het rijden zitten daar wel af en toe groene plekken op.
Hoe ga je die tegen?

Ik mag eigenlijk geen reclame maken maar Cilid Bang en koper schoonmaken gaat super! (wel goed naspoelen he)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 07:37

merrieveulen schreef:
missmiekie schreef:

dat valt te betwijfelen... er zijn meer producten pas na jaren slecht gebleken, die vervolgens van de markt gehaald zijn. voorheen werden er ook nog vaak dierlijke producten in paardenvoer verwerkt. dit gebeurt trouwens nog steeds, ook door grote merken...
en wat denk ja van goedkope zadels die niet deugen? die worden ook gewoon verkocht.

Bitten van dit merk zijn niet 'goedkoop' en kun je ook niet met een slecht zadel vergelijken, dan mag je toch verwachten dat er goed getest is etc. Daarnaast geloof ik dat deze bitten al een lange tijd in omloop zijn en ik heb nog nooit gehoord van iemand die er een vergiftiging oid door had, dus volgens mij*als je je bit gewoon goed schoon houdt* valt het allemaal wel mee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:01

'Assume' niet zomaar dat alles onderzocht wordt voor het op de markt komt hoor. Sinds ik het werk doe wat ik nu doe, ben ik al heel wat illusies armer geworden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:19

Arabesk schreef:
'Assume' niet zomaar dat alles onderzocht wordt voor het op de markt komt hoor. Sinds ik het werk doe wat ik nu doe, ben ik al heel wat illusies armer geworden

precies dat bedoel ik er dus ook mee te zeggen. ik zeg niet dat de bitten niet deugen oid, of dat je en goedkoop bit hebt. alleen als koper dus giftig kan zijn zal dat ook niet goed genoed getest zijn. in dat geval zou het namelijk gemeld moeten worden, of zouden de bitten helemaal niet in de handel komen. ik rij zelf ook nog met koper, maar ik hou het even in de gaten. ik heb momenteel nog geen alternatief tot mijn beschikking.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:44

Je moet wel een flink gewicht aan koper n je lichaam/bloed hebben wil het schadelijk zijn volgens mij.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 01:01

inderdaad. ik neem aan dat een koper bit op zich niet giftig is, maar ik kan me voorstellen dat het groen niet goed is voor paarden. normaal ijzerroest schijnt overigens geen kwaad te kunnen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 07:46

harnessmaker schreef:
Je moet wel een flink gewicht aan koper n je lichaam/bloed hebben wil het schadelijk zijn volgens mij.....

Dank u, dat lijkt mij dus ook, daarnaast bestaat een bit maar uit een bepaald deel koper, dus volgens mij kom je er niet zo snel aan, en als je gewoon je bit goed verzorgd en zorgt dat die groene aanslag wegblijft, is er volgens mij niks aan de hand. Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit, van iemand iets gehoord dat hun paard kopervergiftiging had door het bit, jullie wel??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:41

nee ik moet zeggen dat ik dit inderdaad voor het eerst hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:53

missmiekie schreef:
harnessmaker schreef:

Dank u, dat lijkt mij dus ook, daarnaast bestaat een bit maar uit een bepaald deel koper, dus volgens mij kom je er niet zo snel aan, en als je gewoon je bit goed verzorgd en zorgt dat die groene aanslag wegblijft, is er volgens mij niks aan de hand. Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit, van iemand iets gehoord dat hun paard kopervergiftiging had door het bit, jullie wel??

je gaat er niet direct dood aan, maar koper is bij lage concentraties al schadelijk, wanneer het de maximaal aanvaardbare concentratie overschrijdt en die ligt best laag bij koper

ga ik voor jullie opzoeken Ja

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:54

Arabesk, dank u wel, dit is tenminste een serieuze uitleg ! Afgod Ik denk zelf dat al die koperpoetsmiddelen ook niet zo goed zijn voor je paard. De reuk ! De samenstelling ! Stel je eens voor dat je dat in je mond krijgt. Zelfs als het eraf gewreven wordt, blijft er toch wel nog wat residu ophangen. Smakelijk. Vork volgens mij is dit weer zo'n modegril, die koperen bitten, waar Sprenger en aanverwanten gretig op inspelen. En...duur is niet altijd kwaliteitsvol, hoor ! @Arabesk : ik rijd (naast bitloos met mijn andere paard) onze merrie met een Sweet Iron Bit. Dit bit roest, en ze vindt het roest lekker. Ze likt het ook van haar deurgrendel ! Is dit schadelijk ? Bitloos is voor haar jammer genoeg (nog) geen optie. Ze reageert nog niet genoeg op de one rein stop...(sorry ff off-topic)

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:09

Wel is het zo dat paarden blijkbaar een hoge tolerantie hebben voor koper. Lees in blz. 1 van deze topic:

"Horses appear to have a high tolerance for copper,
with an upper limit of about 800 ppm. This level would be
toxic to some animals such as sheep. The major concern
with copper is a deficiency, especially for metabolic bone
problems in young, growing horses."

Dus moet je b.v. nooit paardenvoer aan schapen moeten voeren. Mss. hebben de bitten-makers hier rekening mee gehouden. Ik zou wel graag iemand van sprenger spreken. Mss maak ik er werk van volgende week.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:33

Whahaha ga daar maar niet van uit.

800 ppm is 800 microgram per kilogram, dat is 0.00000008 gram koper per kilogram of per liter water.

Realiseer je dat koper vrijwel uitsluitend in vrije vorm aanwezig is in de paardenmaag, omdat dat een zure omgeving is. Bij lage pH is koper vrijwel alleen maar als Cu2+ aanwezig, juist de toxische vorm voor organismen.

He getsie zit ik gewoon over werk te praten hier Nagelbijten / Gniffelen. Ik doe onderzoek naar de biologische beschikbaarheid van zware metalen... Ziek

Als ik zo'n koperen bit had wil ik het wel uitproberen. Leggen we 'm 48 uur in water met dezelfde pH als speeksel, daarna doen we net alsof dat speeksel met koper naar de maag gaat, pH naar 2 en dan analyseren wat er beschikbaar is voor opname. Beetje frusti dat ik hier alle mogelijkheden heb om dat te analyseren, maar dat ik dat niet aannemelijk kan maken als nuttig voor mijn onderzoek Clown

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:59

Arabesk, als ik je adres, en ik weet dat ik ze terug krijg, zou ik je 3 bitten kunnen sturen allemaal van andere merken en je zou je test kunnen doen. Het zou wel interessant zijn ???

P.S. sorry als ik spelling of grammatica fouten heb, ik ben engels...vandaar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:38

You're dutch is quite good. I don't know how to fit in such analysis in my research program. It is a little bit dodgy to walk around with 'bitten' (weet even het engelse woord niet) Cool . while I'm supposed to do some research on soils, haha. Vork Haha!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 13:30

Too bad. Still thanks a lot for the suggestion of how to go about finding out for sure whether the copper bits (...Lachen same word...) are bad for the horse. I've actually heard that some horses are more sensitive to the metal than others. Ours don't seem to be bothered by it, and up to the point I started with this new instructor I hadn't heard anything but good about the copper bits (the horses are said to like the taste more, they are said to warm up the the temperature of the horses mouth more quickly and generally be more mouth-friendly). And, as I said, I love the Myler bit but they all inlaid with strips of copper. So I guess I'm back to square one. A little wiser but still with no definitive answer. At least I know now how to get one. Maybe it's time now to put this topic to rest. Thanks so much for your contribution!
Cheers

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:39

Arabesk schreef:
de groene aanslag is koper 'roest'

vrije koperionen zijn giftig!

De koper die in paardenvoer zit kan in verschillende vormen voorkomen, niet per se de giftige vorm

Het koper uit de bitten is Cu (s) met water (speeksel) en zuurstof (lucht) kan het koper gaan 'roesten' en er ontstaat Cu(OH)2 (s) koperhydroxide. Dit is relatief makkelijk oplosbaar en hieruit kunnen ook de vrije koperionen vrijkomen. In een oplossing (speeksel) kan Cu(OH)2 (s) oplossen tot Cu 2+ (aq) en 2OH- (aq). Op dat moment wordt de koper giftig voor het paard.

Dit zijn voor mij redenen om geen koperen bit te gebruiken en ook geen biks te voeren aan mijn paard, omdat dat volgestopt wordt met CuCl2, koperchloride, als antioxidant. CuCl2 is beter oplosbaar dan Cu(OH)2.

Vertrouw niet op 'de producent' onder het mom van 'als het slecht was verkochten ze het niet'. Er wordt vaak weinig of geen onderzoek gedaan voordat een product op de markt wordt gebracht!

Dosis sola facit venenum
in normaal nederlands alleen de hoeveelheid maakt het vergif. (paracelsus 16e eeuw).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je waarschuwingen over 'giftig' koper wel in perspectief moet zien.
Hoeveel koperionen komen vrij uit een koperen bit of uit een bit bestaande uit een koperlegering?
Pas als je antwoord op deze vraag hebt kun je zeggen of koper verwerkt in een bit wel of niet giftig is.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:55

Dit is best wel interresant zeg!
(overigens is het toch zo dat een bit met 2 metalen stroom op kan wekken? ik weet niet welke?)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:13

Ik kan wel even een berekening maken hoor, volgende week als ik tijd heb...

In principe elke twee verschillende metaal soorten wekken een redoxreactie op, afhankelijk van welke twee is het spanningsverschil groter of kleiner.

Binas tabel 48

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 10:19

Wat denk je van de koper leidingen waar wij on drinkwater eruit halen?? Het lijkt mij dat als koper in een giftige vorm/hoeveelheid vrij zou komen in een bit, dat ook zou zo zijn in de water dat wij (en ons paarden drinken). Dit is warm en koud water dus in warm water zou het zeker zo zijn??