Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Michelle99 schreef:Arabesk, Dank je wel. Wat heb je lang over gedaan om deze topic te vinden. En chemicus hadden we duidelijk nodig. Als ik nog een vraag hierover mag stellen: Als een bit een mengsel van metalen heeft, zoals veel van de bitten waarin koper verwerkt zit, zal het koper nog vrij kunnen komen (hoe waarschijnlijk is dat?)? En als er nooit een groene uitslag is, zal dat betekenen dat het koper niet vrijkomt?
missmiekie schreef:Als het werkelijk allemaal zo erg zou zijn, zouden deze bitten nooit op de markt gebracht worden en al helemaal niet door dit soort ''grote merken''....*dat denk ik dan*
Urielle schreef:en ondanks bijna dagelijks rijden en braaf afspoelen na het rijden zitten daar wel af en toe groene plekken op.
Hoe ga je die tegen?
merrieveulen schreef:missmiekie schreef:Als het werkelijk allemaal zo erg zou zijn, zouden deze bitten nooit op de markt gebracht worden en al helemaal niet door dit soort ''grote merken''....*dat denk ik dan*
dat valt te betwijfelen... er zijn meer producten pas na jaren slecht gebleken, die vervolgens van de markt gehaald zijn. voorheen werden er ook nog vaak dierlijke producten in paardenvoer verwerkt. dit gebeurt trouwens nog steeds, ook door grote merken...
en wat denk ja van goedkope zadels die niet deugen? die worden ook gewoon verkocht.
Arabesk schreef:'Assume' niet zomaar dat alles onderzocht wordt voor het op de markt komt hoor. Sinds ik het werk doe wat ik nu doe, ben ik al heel wat illusies armer geworden
harnessmaker schreef:Je moet wel een flink gewicht aan koper n je lichaam/bloed hebben wil het schadelijk zijn volgens mij.....
missmiekie schreef:harnessmaker schreef:Je moet wel een flink gewicht aan koper n je lichaam/bloed hebben wil het schadelijk zijn volgens mij.....
Dank u, dat lijkt mij dus ook, daarnaast bestaat een bit maar uit een bepaald deel koper, dus volgens mij kom je er niet zo snel aan, en als je gewoon je bit goed verzorgd en zorgt dat die groene aanslag wegblijft, is er volgens mij niks aan de hand. Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit, van iemand iets gehoord dat hun paard kopervergiftiging had door het bit, jullie wel??
Arabesk schreef:de groene aanslag is koper 'roest'
vrije koperionen zijn giftig!
De koper die in paardenvoer zit kan in verschillende vormen voorkomen, niet per se de giftige vorm
Het koper uit de bitten is Cu (s) met water (speeksel) en zuurstof (lucht) kan het koper gaan 'roesten' en er ontstaat Cu(OH)2 (s) koperhydroxide. Dit is relatief makkelijk oplosbaar en hieruit kunnen ook de vrije koperionen vrijkomen. In een oplossing (speeksel) kan Cu(OH)2 (s) oplossen tot Cu 2+ (aq) en 2OH- (aq). Op dat moment wordt de koper giftig voor het paard.
Dit zijn voor mij redenen om geen koperen bit te gebruiken en ook geen biks te voeren aan mijn paard, omdat dat volgestopt wordt met CuCl2, koperchloride, als antioxidant. CuCl2 is beter oplosbaar dan Cu(OH)2.
Vertrouw niet op 'de producent' onder het mom van 'als het slecht was verkochten ze het niet'. Er wordt vaak weinig of geen onderzoek gedaan voordat een product op de markt wordt gebracht!