Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:43

Het verschilt ook wel wat voor soort drukplek-haren je paard heeft.

Ik heb eens een trektocht gemaakt, ongelijk beladen, en mijn pony had een drukplek in de zin van 2 opgezette plekken. Die winter erop zijn daar witte haren in de vacht gekomen op die plek. Een vaagwitte plek, geen dikke effen witte plek. Maar gemengd witte haren met de vosharen. In de zomer zijn die haren verdwenen in de zomervacht, in de daaropvolgende winter gewoon normale vacht. Die plekken zijn idd blijvend verdwenen.

Dat was een fikse drukplek, 2 zelfs, maar omdat de huid daar niet kapot is gegaan (zoals in open) is het geen blijvend witte plek geworden. Daarom ook dat de haren van een drukplek kunnen verdwijnen.

Igv Marcella denk ik aan diverse opties, of het is een drukplek met wond geworden destijds. Of er is een lange tijd met een slechtzittend zadel gereden, waardoor die plek 'goed' kapot is gegaan, en dus effen wit en blijvend.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:49

Mooi is dat wel he , dat het weer kan herstellen.

Op zich wel "grappig" ook dat er in de zomer schade is aangericht en je dan pas met de wintervacht witte haren gaat zien...op zich ook wel weer raar want je zou denken dat de huid in de tussentijd al genoeg had kunnen herstellen ?

Of was de trektocht al eind van de zomer ? Lachen

Anoniem

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:51

Trektocht was 2e week van augustus. Dus op zich wel al richting eind zomer Maar mijn haf begint half september al met de vorming van wintervacht, en echt putje winter waren die plekken goed te zien.

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:08

vledder schreef:
Ik heb nu wel goede foto's maar het lukt me niet om ze te plaatsen.
Als iemand ze er voor me op kan zetten?


Je kan ze wel naar mij mailen. Ik zet ze er dan wel op.

Cowgirl: misschien is het een idee om een zadeldrukmeting te laten doen voordat je weer gaat rijden? Dan weet je precies hoe de druk verdeeld wordt. Kijk eens op www.greendistance.nl

Edit: iets toegevoegd
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 04-09-06 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:29

Marije_jiplover schreef:
Ik zeg toch niet dat ze altijd verdwijnen. Ik zeg alleen dat ze heel goed kúnnen verdwijnen. Voorwaarde daarvoor is wel dat de veroorzaker van de drukplekken verwijderd moet worden.
En ik weet niet of deze plekken bijvoorbeeld open zijn geweest? Dan zijn niet alleen de haarfollikels beschadigd, dan is de huid ook echt beschadigd en zit er littekenweefsel, daar groeit heel vaak inderdaad alleen nog maar gekleurd haar op.
Maar wanneer je witte plekken krijgt, die niet open zijn geweest, is het kan het dus dat ze weer verdwijnen. Anders is er iemand die elke ruiperiode de haflinger bij ons komt verven.


Naar wat ik begrepen is het helemaal open geweest......kijk maar in mijn profiel daar staat een foto van toen ik ging proefrijden. En het is echt dezelfde als nu. Haha!

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:31

Maya schreef:
Igv Marcella denk ik aan diverse opties, of het is een drukplek met wond geworden destijds. Of er is een lange tijd met een slechtzittend zadel gereden, waardoor die plek 'goed' kapot is gegaan, en dus effen wit en blijvend.


Een westernzadel die passen was voor een hele slanke arabier. Hij is hiermee zadelmak gemaakt. Boos!

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:33

Aggossie , dat is ook sneu...lekkere kennismaking met een zadel is dat Ach gut

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:05

Afbeelding
Zal trouwens de foto even hier neerzetten. En kreeg pas na het proefrijden te horen dat zijn rug opgelegen had door een slecht passend zadel (hij stond al opgezadeld klaar). Als je goed kijk kan je de kale plekken een beetje zien.

Hij vond het eerste jaar opzadel echt niet leuk (oren plat in de nek). Ben gewoon eerst begonnen met vertrouwen herstellen en zorgen dat zadel ook iets leuks kon zijn. Hij is toen die zomer ook moddervet geworden op de wei, maar vind opzadelen nu niet meer erg.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:10

Je ziet wel ene behoorlijke witte plek geloof ik ja , ook een heel spits ruggetje ,
nog niet echt een spekFjord die vol in het werk staat Knipoog

Marcella

Berichten: 37023
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:13

pmarena schreef:
Je ziet wel ene behoorlijke witte plek geloof ik ja , ook een heel spits ruggetje ,
nog niet echt een spekFjord die vol in het werk staat Knipoog


Hij had toen al een paar maanden niets gedaan, want de wonden op zijn rug moesten eerst genezen. En dit zijn dan foto's van 15 oktober 2000 en nu ziet hij er super uit. Zodra ik mijn foto's van Fabienne heb zal ik die wel op bokt zetten. Ook rijden met mijn barefoot cheyenne. Knipoog

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 00:17

In je profiel is het gewoon een mooie Fjordige Fjord geworden hoor OK dan!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 06:49

Je hebt PB, dit zijn gewoon oude witte haren van vroegere drukplekken namelijk. Niks om je zorgen over te maken. Haha!

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:59

Weer even een beetje on-topic Knipoog

Bij deze de foto's van de rug van de fjord van Vledder.

Afbeelding

Afbeelding

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:19

fransje23, bedankt! Gelukkig ben jij wat handiger.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 20:53

Dat zijn idd drukplekken en niet zulke kleintjes ook.

Hoe lang heb je je paard? En waar reed je nu ook alweer mee?

Ik verwacht wel dat wanneer je een goed passend zadel hebt de plekken wel weer zullen verdwijnen.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:18

Oei dat zijn flinke plekken zeg , dat is wel balen Bloos!

Dat is dan weer echt een boomzadel afdruk als je het zo bekijkt...of zou het ook van een schurend dekje kunnen komen op dat grote gebied.....? Dat durf ik niet te zeggen. Zou misschien kunnen dat dat het is....?

Maar dit zijn niet nou niet bepaald plekken die je van een boomloos zadel zou verwachten....
dan moet je wel heel wat doen wil je op die plekken teveel druk krijgen ?

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:44

Ja, dat zijn echt plekken om flink van te schrikken.

Ik heb geen schurende dekjes. Ben zeer zorgvuldig met mijn paard en de spullen die ik op haar gebruik.

Zadelmaker heeft mij verzekert dat het niet door mijn zadel veroorzaakt kan zijn. Daar passen de plekken ook helemaal niet bij.

Schuurplekken zou kunnen, maar dan dus niet van mijn dekjes, maar van de sympanova pad behorend bij het testzadel model London.
De plekken zaten er direct na het rijden en hebben ook het formaat van het pad.

Cowgirl: Ik heb mijn paard al jaren, nooit één plekje of wat dan ook op haar rug gehad.
Ik heb een goed passend boomzadel, maar wilde daarnaast wel weer een boomloos zadel aanschaffen.

Had mijn Cheyenne verkocht een paar maanden geleden en wilde nu het dressuurmodel testen.
Helaas met dit resultaat!

Nog even voor de goede orde. Ik weeg 65 kilo en er heeft ook nooit iemand anders op gereden met een hoger gewicht.
En ook geen dagtochten mee gemaakt of zoiets. Er is 3 keer met het zadel gereden. Gemiddeld anderhalf uur achter elkaar.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:48

vledder schreef:
Ja, dat zijn echt plekken om flink van te schrikken.

Ik heb geen schurende dekjes. Ben zeer zorgvuldig met mijn paard en de spullen die ik op haar gebruik.

Zadelmaker heeft mij verzekert dat het niet door mijn zadel veroorzaakt kan zijn. Daar passen de plekken ook helemaal niet bij.

Schuurplekken zou kunnen, maar dan dus niet van mijn dekjes, maar van de sympanova pad behorend bij het testzadel model London.


Dat zeg ik Lachen

Dat is dan het enige dat ik kan bedenken , dat de Sympanova pad wat te straf is geweest en het dier zo gevoelig op de huid is dat het daarop reageerd met wit haar , dus schuurplekken ipv drukplekken....?

Blijft bizar snel natuurlijk als er de eerste dag niks aan de hand is , en 3 dagen laten zitten er ineens zulke plekken , was dat echt zo , zoals op deze foto's , na 3 dagen Verward

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:01

Ja, dit is echt ontstaan na de 3e keer rijden.
Het zag er ook gelijk zo uit als nu op de foto's. Niet kleiner/groter of wat dan ook.

Het zadel ging eraf en:.... voila!!!

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:08

Het blijft bizar Haha!

Maar even die bizarre snelheid vergetend , en laten we even zeggen dat het echt door de Barefoot moet komen , dan zou het door gevoeligheid voor de stroeve Sympanova pad moeten komen lijkt mij gezien het beeld van de vorm van de plekken.

Met een behoorlijk zwaar gebouwde ruiter kan je nog voorstellen dat de plekken misschien door een Barefoot kunnen onstaan omdat diegene teveel op het voor- en achterboogje komt met de billen en dat er daardoor druk op die harde delen komt....

Je zou wel iets van de zijtakken van de pommel eruit kunnen halen , en die plek aan de achterkant zou misschien onder de cantle uit kunnen komen.

Maar met gevoeligheid voor de Sympanova-structuur is het ook te verwachten dat dat onder die vormdelen plaatsvindt want dat ligt er toch aansluitend op....

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:27

pmarena, het verhaal van de zijtakken van de pommel en de cantle kan ik echt niet volgen. Is voor jou denk ik heel logisch, maar daar ben ik toch teveel leek voor. Haha!

De snelheid blijft heel bizar, maar helaas wel de realiteit.

pmarena

Berichten: 48503
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:30

He verdraaid , en ik dacht nog wel dat ik het onder woorden had weten te brengen Haha!

Doe morgen anders nog wel een poging als niemand anders het verduidelijkt , moet naar bed want ben eigenlijk ziek Bloos

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:59

Hoor het graag nog eens.
Beterschap!

zorro

Berichten: 8770
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:15

Potver.... heel stuk getypt, en alles weg....

Mijn pony heeft ook heel vaak witte plekken. ze draagt alleen zo nu en dan een halster, en de plekken zitten op de rug en bil, dus het komt in ieder geval niet door knellend tuig.

Ik heb vaak gehoord dat de witte plekken komen doordat een orgaan onder de witte plekken, niet helemaal in orde is. Ook zou het kunnen komen doordat er littekenweefsel onder de huid zit, dat kan al komen door schuren, of knellen van tuig. Maar goed, pin me hier niet op vast, ik heb het gehoord, en wat er allemaal van waar is weet ik ook niet.

Mijn pony heeft een tijdje wat exceem op haar bil gehad, en 2 maanden nadat het over was, kwamen daar ineens weer witte vlekken opzetten. Best apart!

Ik zelf geloof er ook niet echt in dat witte vlekken in 3 dagen opkomen zetten, met alle respect voor... ik weet eigenlijk niet meer wie het was...

Bij mijn pony gaan de vlekken in ieder geval altijd weer weg, om enkele weken of maanden daarna weer op te komen zetten. Waar het komt en wanneer is nooit te voorspellen. Ze is ook echt kerngezond, er is niets aan haar te merken.

Wat ik zeggen wil: het kan van meer dingen komen als alleen van een zadel. Misschien komt het bij jullie wel van het zadel, kan best, maar het kan ook te maken hebben met iets wat al een tijd geleden is gebeurd.

vledder
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Mijn haf heeft drukplekken van de barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:15

Pmarena, hoop dat je je inmiddels beter voelt.
Hoe zat het nou met het verhaal van de zijtakken, pommel, cantel etc? Knipoog