Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Re: Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:01

Ik weet hoeveel bitten er wel niet zijn, je ziet door bomen het bos niet meer Cool heb alleen nog niemand gevonden die me echt goed advies kan geven die er echt verstand van heeft. Vooral als je wat door vraagt vallen ze door de mand. Dus moet idd maar collectie gaan opbouwen om te proberen welke het beste is vrees ik Haha!

Vanaf hier kan je het idd niet zien of de Myler geschikt is of ongeschikt, maar even redenerend gezien, volgens Myler zou het bit :
Tongvrijheid: laat toe dat het paard ongehinderd kan slikken en zet het paard aan te ontspannen. Veel traditionele bitten liggen plat op de tong wat het slikken beperkt en dikwijls tot verzet leidt.

En dat kan hij met dit bit juist dus niet terwijl hij dit met traditioneel bit wel kan. En je wil het juist bereiken dat hij het wel kan en ik bereik zo dat hij het niet meer kan Clown
Ik zou alleen niet zo snel weten hoe ik dit verder kan onderzoeken of het echt wat is of niet, suggesties evt?

Deze Myler kan ik nog terugbrengen en mijn geld terugkrijgen, dus dat is nog enig positief punt voor mijn portomonnee Cool

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:26

ik heb ook info ingewonnen bij de myler stand omdat ik er over dacht om een mylerbit te nemen
mij wordt geadviseerd om een bit te nemen met een tongboog maar die zien er niet echt vriendelijk uit
misschien ga ik het eerst wel even proberen op een gewoon level 1
ik rij nu met een correctiebit met een tongboog van K&K maar die boog is mooi rond
die van de myler is echt een vierkant gedeelte midden in het bit
iemand hier ervaring mee?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:40

Wranglerbutt schreef:
Alane schreef:
mischien is een pessoa magic een optie?
en dan heb ik het niet over zo'n hefboom bit met meerdere ringen.
de magic combineerd gebroken met ongebroken, het is flexibel als een ongebroken maar indien nodig is het een ongebroken bit.

Heb je daar een plaatje van?
Ik heb gegoogled op Pessoa Magic + bit maar kan niet vinden wat aan je beschrijving voldoet.. Scheve mond

Je ziet er aan de buitenkant weinig van Haha!
Horse & More heeft ze ook, daar noemen ze het danger (even uit mijn hoofd)
Het ziet er gewoon uit als een dubbel gebroken water trensje maar knikt dus niet. (even krom om het uit te leggen) In duitsland noemen ze stangwerking. Haha!
Danger Bit

pessoa magic wordt zo omschreven in Duitsland:
Das "Magic-System" kombiniert die Flexibilität eines gebrochenen Mundstücks mit der besseren Einwirkung eines Stangengebisses. Diese Gebisse sind nach vorne beweglich, aber nach hinten in der Biegung begrenzt, so dass der Druck auf die Zunge reduziert wird und Gaumenverletzungen verhindert werden. Das "Magic-System": 1. Das "Magic-System" schützt die Zunge und den Gaumen des Pferdes. 2. Wie ein gebrochenes Gebiss ist es wesentlich angenehmer für das Pferd, als ein gerades Stangengebiss. 3. Obwohl es sich um ein gebrochenes Gebiss handelt, verhindern die patentierten "Magic-System"-Gebisse, dass sich das Gebiss nach hinten bewegt.
vertaling:
Het "MAgic-Systeem" kombineert de flexibiliteit van een gebroken mondstuk met de verbeterde inwerking van een stangbit (ongebroken bit) Deze bitten zijn naar voren toe bewegelijk, maar naar achteren (naar de hand van de ruiter) begrenst, zodat de druk op de tong gereduceerd wordt en gehemelte-verwondingen voorkomen worden.
Het "Magic-Systeem":
1) Het "Magic-Systeem" beschermt de tong en het gehemelte van het paard
2) Net als een gebroken bit is het wezenlijk aangenamer voor het paard, dan een stangbit
3) Alhoewel het zich om een gebroken bit handelt, verhinderen de gepatenteerde "Magic-Systeem"bitten, dat het bit zich naar achter toe kan bewegen. (het notenkraker effect zoals op het plaatje van RK )
de bitten zijn er dus ook in het dubbelgebroken Ja
een plaatje van een pessoa Magic enkel gebroken pelham:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Alane op 18-09-06 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:43

gijs schreef:
ik heb ook info ingewonnen bij de myler stand omdat ik er over dacht om een mylerbit te nemen
mij wordt geadviseerd om een bit te nemen met een tongboog maar die zien er niet echt vriendelijk uit
misschien ga ik het eerst wel even proberen op een gewoon level 1
ik rij nu met een correctiebit met een tongboog van K&K maar die boog is mooi rond
die van de myler is echt een vierkant gedeelte midden in het bit
iemand hier ervaring mee?

Ik heb een myler shank snaffle met een tong boog ik rij daar voor namelijk buiten mee en dat bevalt me perfect (ik rij daar al 5 jaar mee)

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:02

wie heeft er een plaatje dan van myler bit level 1.. k weet ff niet wat ik me erbij moet voorstellen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:05

beau_diva schreef:
wie heeft er een plaatje dan van myler bit level 1.. k weet ff niet wat ik me erbij moet voorstellen..

www.toklat.com/myler daar vind je alle mylers Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:08

Dit is een level 1 bit met een koperen rolletje in het midden hij wordt gebruikt voor het western rijden

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:14

http://www.toklat.com/myler/dressage.html

Maar deze staat als enigste aangegeven als toegestaan bij de dressuur.
Dus niet met een apart rolletje in het midden.
(en persoonlijk zou ik een rolletje van een ander metaal soort al nooit inhangen.)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:17

Daarom staat er ook bij dat hij bij het western rijden wordt gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:20

Dat vermoeden had ik al, maar ik wilde het graag nog even verduidelijken, omdat je er anders donder op kunt zeggen dat er nog 10 keer om gevraagt word Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:21

Dat ben ik helemaal met je eens runningkawa

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 12:51

Even off-topic: wat zou het mooi zijn als we gewoon allemaal zonder bit konden rijden... Haha!
Dreaming with my eyes wide open... Clown
Gewoon geen zadel geen bit, opspringen en wegrijden Knipoog Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:52

Dat kan toch ook?
Zonder zadel vind ik zelf niet prettig, maar gewoon op een halstertje rijden kan gewoon.
Maar ik zie ook geen probleem met rijden met een bit Lachen
En dat mag toch alleen maar op wedstrijd Lachen

Maar dat is nogal erg offtopic

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:53

@vincenza: dat KAN wel, maar dan moet je mag er
a. officieel niet mee op straat rijden in het verkeer
b. geen wedstrijden mee rijden (muv de bosal in de western en in de endurance mag geloof ik zo'n beetje alles OK dan! )

Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 13:05

Afbeelding

Door de ergonomische vorm van het mondstuk ligt dit bit zeer goed in de mond. De druk in de mond wordt gelijkmatig verdeeld over de tong en de tongranden. Hierdoor wordt het paard gestimuleerd om het bit aan te nemen en aan de teugel te blijven. Het bit heeft een zachte, maar effectieve inwerking. Verkrijgbaar met aurigan mondstuk en D-ring van roestvrijstaal. De dikte is 16 mm. Verkrijgbaar in de maten 11.5 t/m 14.5 cm.

ik vind deze veel weg hebben van myler bit maar dan net weer anders Knipoog
Heb hem ook in enkelgebroken gezien, ze hadden hem echter alleen maar in 12,5 ipv 13,5.

Ben daar ook wel heel benieuwd naar of dat Tuut dezelfde reactie op zo'n bit geeft of dat hij hierop wel durft te slikken (of kan)

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 18:07

Ja heel mooi. Maar nu nog het verhaal over die tongvrijheid. Wie weet er meer over?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:15

ik heb gisteren op horse event een uur lang uitleg gehad over de mylers en had een paar dagen ervoor ook al telefonisch contact gehad

wat ze me als eerste leerde is kijk eens in de mond van je paard nar zijn tong
gewoon even zijn lip omhoog
vult de tong zijn hele mond
is de tong erg dik
komt de tong buiten de tanden als hij gewoon staat
zo ja dan moet je je voorstellen dat de tong de hele mond opvult en jij daar ook nog eens een dik bit in doet, dat past dus eigenlijk niet

doe je hoofdstel in en zet iemand op je paard
laat hem/haar een beetje druk op de teugels zetten en kijk wat je paard met zijn tong doet
als hij hem gewoon laat liggen oke,
maar als hij, wat dus bij die van mij gebeurde, zijn tong naar achteren gaat trekken dan heeft hij last van de dikte van het bit
je legt zijn tong als het ware vast en hij kan niet meer slikken

ik ben nu geadviseerd om een bit te nemen met een grote tongboog, zodat hij zijn tong toch nog vrij kan bewegen om te slikken
als voorproefje op de myler moest ik het proberen met een gewoon K&K correctiebit met tongboog
en tot mij grote verbazing liep hij daar al een stuk beter op, maar dit bit is nog wel vrij dik

ik ga nu morgen denk ik even Van Rijs in Zevenhuizen bellen om een bit met een tongboog te huren en daar mee te rijden, kijken hoe dat gaat
een myler is echt anderhalf keer zo dun als een K&K

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 19:17

Vergeet niet dat een hoge tongboog weer tegen het gehemelte komt, niet elk paard vind dat weer fijn.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:59

runningkawa schreef:
Afbeelding

Dit is wat een enkelgebroken bit doet.
Voor mij een reden het nooit meer te gebruiken, wat vroeger heel normaal was.

Elk bit raakt toch het gehemelte? Zou jij mij één bit kunnen vertellen wat niet het gehemelte raakt?

zie jouw plaatje of het plaatje van beau_diva

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 20:00

runningkawa schreef:
Vergeet niet dat een hoge tongboog weer tegen het gehemelte komt, niet elk paard vind dat weer fijn.

maar een samengeknepen tong vindt geen enkel paard fijn.

kortom: het is kiezen tussen 2 kwaden dan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:08

vincenza schreef:

Elk bit raakt toch het gehemelte? Zou jij mij één bit kunnen vertellen wat niet het gehemelte raakt?

Paar posts hierboven de omschrijving van een pessoa magic Haha!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:17

Kaprice liep in het begin gelijk al super op het Myler. Later nam dit wat af en ging ze er niet beter van lopen dan op haar "oude" dubbelgebroken trensje.
Tuesday moest er heel erg aan wennen. Ze wil nogal snel het bit vastpakken (haar eigen dubbelgebroken dan), maar dat probeerde ze bij het Myler nog veel meer, ze ging gespannen lopen en heel erg tegen de hand. Toen heb ik een paar keer echt alleen maar op ontspanning gereden, waslijn teugeltjes, veel tempowisselingen, voltes enz, vooral geprobeerd haar laag en lang te rijden. Dat ging heel goed en nu gaat het steeds beter met haar Myler. Toch loopt ze nog niet zo goed hierop als op haar dubbelgebroken. Bij Tuesday ga ik dus heel erg afwisselen met bitjes.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 21:26

ik heb dat K&K bit ook liggen zoals hierboven en wil hem graag vergelijken met de myler en dat ga ik ook zeker nog doen.

over de tongvrijheid, ik hebveel meer het idee dat de myler om de tong heen ligt dan er echt op. mijn paard goede altijd zijn tong over het bit als hij het even moeilijk vond. met de myler doet hij het niet.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 22:39

Alane schreef:
vincenza schreef:

Paar posts hierboven de omschrijving van een pessoa magic Haha!

Ja, nou, ik ben het er niet mee eens, het voelt toch als een enkelgebroken bit.

Er staat wel dat dat beschermt, maar wie zegt mij dat het het gehemelte níet raakt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:32

vincenza schreef:
Ja, nou, ik ben het er niet mee eens, het voelt toch als een enkelgebroken bit.

Er staat wel dat dat beschermt, maar wie zegt mij dat het het gehemelte níet raakt?

Toch de omschrijving nog eens lezen Haha! de maguics en danger bitten buigen niet door, je krijgt dus nooit geen notenkraker effect of zoals gebeurd op het plaatje wat RK heeft laten zien.

Ze zijn er trouwens ook in dubbel gebroken Haha! en in alle types en soorten Ja

De pony van mijn dochter was erg onrustig met het hoofd en het was niet geheel duidelijk waar dat weg kwam. De ruitersportzaak adviseerde een myler te proberen (en NEE, ik zoek het niet in hulpmiddelen. Het was duidelijk dat de pony het hoofd stiel hielt als mijn dochter niet aan de teugels kwam, maar dat mijn dochter de handen stil hielt als de pony niet met het hoofd schudde. Dus zachter bit Haha! )
sceptisch als ik was, immers geleerd dun is scherp, dik is zacht... klopt maar niet ieder paard heeft zijn/haar mond even groot, toch geprobeerd en van dag 1 aan was het schudden weg...

Ons jonge paard vind er niets aan en loopt beter op een iets dikkere dubbel gebroken aurigaan water trens. En omdat zij het 'probeer je ruiter het het zadel te trekken' uitgevonden heeft, gaan we het eens proberen met een danger dubbelgebroken, zodat ze sowieso niet die klap in haar mond krijgt als ze weer eens probeerd om Britt uit het zadel te wippen Haha!