Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:22

er bestaat geen goed zadel...

elk zadel belemerd het paard in zijn beweging...

dit is een heel oud zadel, die zo tezien ook helemaal niet goed onderhouden is, over de opvulling, zelfs kiefer of wat dan ook moet elk jaar nagekeken worden.. iniedergeval had dan een nieuw zadel uit elkaar geplozen
en dan valt zelfs aan een daaleman of wat dan ook ook nog genoeg commentaar tegeven....

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:57

Schimmelig schreef:
Silence schreef:
Maar hoe zit het dan, want ik zie dat je bij zadelmarkt zadels van Merano kunt kopen.
Dit merk ben ik tijdens mijn zoektocht naar een zadel ook in de ruitersportzaken tegen gekomen hoor.

Ik stuur je een PB'tje Lachen Tong uitsteken

kun je mij dit ook uitleggen, ben nu wel nieuwschierig Lachen ( PB )

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 09:03

haha de ontknoping Haha!
wat een rotzooi zit er in zeg
en dan die boom inclusief spijkers Scheve mond
je zal het als paard op je rug krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:25

Ik heb die link van het westernzadel ook gelezen....dat was echt shocking en om te Huilen

Ik denk dat TS net even te weinig verstand heeft van zadels om goed commentaar te geven. Maar het is natuurlijk hartstikke goed om het een keer te doen en te laten zien.

Dat Foam is volgens mij piepschuim foam wat je wel eens in verpakkingen ziet.
Ik heb foam in mijn grandeurpad en dat ziet er 100x beter uit , ook de oude foam die ik 3 weken geleden heb vervangen door nieuwe.

Die banden over het zadel ben ik bij merk zadels ook nooit tegen gekomen(heb heel wat filmpjes gezien). Het lijkt wel of ze zijn om de boom bij elkaar te houden.
jammer dat je niet alles van de boom hebt afgehaald.

Het hout ziet er trouwens uit als spaanplaat en is het soms niet mooi afgewerkt.

Verder moet er ten alle tijden een passend zadel op je paard liggen.
Jij gaat zelf toch ook niet 25 km lopen op die schoenen die scheef zijn of niet lekker zitten.
Ook niet als je maar 1x in de maand een wandeling maakt.

Er zijn genoeg goede alternatieven zoals bv een bareback pad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:32

Wat een stelletje dramatisch reagerende meelopers hier zeg.... ik vind dit zadel nog alles meevallen , maar omdat het goedkoop en zadelmarkt is is alles ineens fout

Dramatisch gedoe over piepschuim , er zit niet eens piepschuim in , dat is gewoon zachte schuimvulling / foam , en daar is totaal niks mis mee. Zulk spul zul je in de meeste zadels wel terugvinden hoor om de zitting lekker zacht te maken , daar hoef je echt niet dramatisch over te doen.

De boom ziet er ook helemaal niet schrikbarend uit , en is hij eigenlijk recht of niet ?
Van iemand die een zadel openmaakt puur en alleen om het af te kraken , verwacht je toch tenminste of je kijkt of de boom goed recht is ?

Of was hij zowaar netjes recht en vind je dat niet afkrakend genoeg om te melden ? Tong uitsteken

Het geheel lijkt best netjes in vorm , netjes verstevigd , spijkers zul je altijd wel nodig hebben om prijsgunstig leer te spannen en vast te zetten , is ook niks dramatisch.

Enige dat jammer is dat de spijkertjes bij de singelophanging omhoog komen , in hoeverre die ook echt los hadden kunnen komen is de vraag.

Ik zie en lees verder niks over spijkertjes die loskomen op plekken waar ze echt met het paard in aanraking kunnen komen ?

En een opmerking over zadel laten vallen en de splinters staan in je kont / paard is ook pure stemmingmakerij en een onzinnige opmerking. De vulling kwam er blijkbaar als een nette rechte plak uit en zegt de TS nog dat ze er zelf propjes van gemaakt heeft , en toch volgen er opmerkingen over de bolletjes vulmateriaal... Rolleyes

Natuurlijk kan het allemaal beter , maar als ik zo vanaf de foto's kijk en de reacties doorlees zonder het zadel af te willen branden , dan vind ik het eerlijk gezegd nog een behoorlijk positief zadel , valt mij 200% mee OK dan!

Ik ben echt geen fan van de goedkope zadeltjes en sowieso niet van boomzadels , ook niet van zadelmarkt omdat veel naïeve mensen daar denken een ge-wel-dig zadel te hebben gekocht voor een paar tientjes en het geluk hebben dat ze een erg braaf paard hebben.

Maar dit topic keur ik minstens zo hard af. Gewoon een stelletje miepers bij elkaar terwijl het zo te zien allemaal reuze meevalt , wat zitten jullie dan te mutsen over piepschuim , zit er niet eens in , kom op zeg.

Enige echte puntje is de singel , de rest is eigenlijk niks bijzonders....zeker niet voor de prijs van zulke zadeltjes.

Ik vind jullie allemaal enorm overdreven reageren

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:35

pmerena dat zeg ik Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:46

Citaat:
De boom ziet er ook helemaal niet schrikbarend uit , en is hij eigenlijk recht of niet ?
Van iemand die een zadel openmaakt puur en alleen om het af te kraken , verwacht je toch tenminste of je kijkt of de boom goed recht is ?

Ik denk dat de boom nog teveel is ingepakt om een echt goed oordeel te geven.

Op de foto die van de aschterkant genomen is vind ik het gewoon op spaanplaat lijken.
verder is het idd jammer dat er niet goed gekeken is of de boom recht is.

De vulling van de kussen ziet eruit alsof het natgeweest is en daarna weer aangekoekt.
Als er plakaten in mijn zadel zouden zitten zou ik ook niet blij worden.

Wat mij verder opviel is dat de kussen zo enorm plat zijn(geworden).
Ik ben redelijk bekent met deze zadeltjes aangezien ik vroeger niks anders zag. Nu zie ik ze nog wel eens en het eerste wat me opvalt zijn die platte kussens waardoor het zadel achterover kiept.
en alle die ik zie of gezien hebt liggen absoluut niet mooi op het paard.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:02

Cowgirl schreef:
Ik denk dat de boom nog teveel is ingepakt om een echt goed oordeel te geven. Op de foto die van de aschterkant genomen is vind ik het gewoon op spaanplaat lijken.
verder is het idd jammer dat er niet goed gekeken is of de boom recht is.

De 'rechtheid' van de boom kan nader onder de loupe genomen worden, maar zoals ik snap van de TS is er weinig tot niet met het zadel gereden, dus veel kans om zichzelf te bewijzen heeft de boom van dit zadel niet gehad. Verder vind ik het matriaal van de boom er ook inderdaad uitzien als spaanplaat. Niet echt stevig dus.

Citaat:
De vulling van de kussen ziet eruit alsof het natgeweest is en daarna weer aangekoekt.
Als er plakaten in mijn zadel zouden zitten zou ik ook niet blij worden.

De vulling ziet eruit (zoals een bovenstaande Bokkers mooi verwoorde) als 'pluis dat je normaal gesproken in het filter van de droger treft' en niet als degelijke vulling voor een zadel. Vingers aflikken

Citaat:
Wat mij verder opviel is dat de kussen zo enorm plat zijn(geworden).
Ik ben redelijk bekent met deze zadeltjes aangezien ik vroeger niks anders zag. Nu zie ik ze nog wel eens en het eerste wat me opvalt zijn die platte kussens waardoor het zadel achterover kiept.
en alle die ik zie of gezien hebt liggen absoluut niet mooi op het paard.

Sjah, om nog eens te herhalen dat de gebruikte vulling niet van topkwaliteit is vind ikzelf een beetje overbodig Tong uitsteken

*Niet alleen ZM verkoopt deze rotzooi hoor, vele anderen maken zich hier ook schuldig aan. Zolang mensen ''voor een dupie op de eerste rij willen zitten'', los je ''het goedkope zadel probleem'' niet op Verdrietig

De osteopaten zullen echter wel blij zijn met al het extra werk Boos!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:07

Wol-achtige vlak liggende vulling is altijd nog netter dan de harde bolletjes van allerlei rare materialen die er als vulling zijn gebruikt , waar je ook wel wat bokkers over hoort dat die uit hun dure merkzadel zijn gekomen..... dus ook wat dat betreft ziet dit er veel netter uit dan wat je zou vrezen Lachen

Kussens hoeven niet altijd dik te zijn , en dunne kussens kun je bij dure merkzadels ook hebben als je ze nooit op laat vullen , dus nog steeds niks schokkends.

Tja het hout van de boom ziet eruit als fluthout , is geen hi-tech materiaal nee Haha!

Maar het lijkt netjes verstevigd op de ter zake doende punten en zal best functioneren. Het ziet er allemaal stevig en netjes genoeg uit voor normaal gebruik , vind ik.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:17

pmarena schreef:
Wat een stelletje dramatisch reagerende meelopers hier zeg.... ik vind dit zadel nog alles meevallen , maar omdat het goedkoop en zadelmarkt is is alles ineens fout

Dramatisch gedoe over piepschuim , er zit niet eens piepschuim in , dat is gewoon zachte schuimvulling / foam , en daar is totaal niks mis mee. Zulk spul zul je in de meeste zadels wel terugvinden hoor om de zitting lekker zacht te maken , daar hoef je echt niet dramatisch over te doen.

Of was hij zowaar netjes recht en vind je dat niet afkrakend genoeg om te melden ? Tong uitsteken

Het geheel lijkt best netjes in vorm , netjes verstevigd , spijkers zul je altijd wel nodig hebben om prijsgunstig leer te spannen en vast te zetten , is ook niks dramatisch.

Enige dat jammer is dat de spijkertjes bij de singelophanging omhoog komen , in hoeverre die ook echt los hadden kunnen komen is de vraag.

Ik zie en lees verder niks over spijkertjes die loskomen op plekken waar ze echt met het paard in aanraking kunnen komen ?

En een opmerking over zadel laten vallen en de splinters staan in je kont / paard is ook pure stemmingmakerij en een onzinnige opmerking. De vulling kwam er blijkbaar als een nette rechte plak uit en zegt de TS nog dat ze er zelf propjes van gemaakt heeft , en toch volgen er opmerkingen over de bolletjes vulmateriaal... Rolleyes

Natuurlijk kan het allemaal beter , maar als ik zo vanaf de foto's kijk en de reacties doorlees zonder het zadel af te willen branden , dan vind ik het eerlijk gezegd nog een behoorlijk positief zadel , valt mij 200% mee OK dan!

Ik ben echt geen fan van de goedkope zadeltjes en sowieso niet van boomzadels , ook niet van zadelmarkt omdat veel naïeve mensen daar denken een ge-wel-dig zadel te hebben gekocht voor een paar tientjes en het geluk hebben dat ze een erg braaf paard hebben.

Maar dit topic keur ik minstens zo hard af. Gewoon een stelletje miepers bij elkaar terwijl het zo te zien allemaal reuze meevalt , wat zitten jullie dan te mutsen over piepschuim , zit er niet eens in , kom op zeg.

Enige echte puntje is de singel , de rest is eigenlijk niks bijzonders....zeker niet voor de prijs van zulke zadeltjes.

inderdaad Tong uitsteken

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:26

Ik wilde net een reactie plaatsen op je vorige post, nu zag ik deze post net tussendoor (gelukkig). Scheelt weer een hoop typwerk Tong uitsteken

pmarena schreef:
Wol-achtige vlak liggende vulling is altijd nog netter dan de harde bolletjes van allerlei rare materialen die er als vulling zijn gebruikt , waar je ook wel wat bokkers over hoort dat die uit hun dure merkzadel zijn gekomen..... dus ook wat dat betreft ziet dit er veel netter uit dan wat je zou vrezen Lachen

Veel zadels (ook dure merkzadels) worden uitgeleverd aan prutsers van zadelmakers Bloos
Zij stoppen er (bij wijze van spreken) hun eigen oude sokken in en jij merkt daar helemaal niks van Tong uitsteken
Dus elk duur merk zadel, kan naderhand verpest worden door degende die jij er aan laat sleutelen.
Ik zou zo'n zadel (net uit de Kieffer fabriek Tong uitsteken ) wel eens willen opensnijden, maar dat is mij iets te duur! Haha!

Citaat:
Kussens hoeven niet altijd dik te zijn , en dunne kussens kun je bij dure merkzadels ook hebben als je ze nooit op laat vullen , dus nog steeds niks schokkends.

Kussen hoeven zeker niet altijd 'dik' te zijn. Wat ze absoluut wel moeten zijn is 'schokabsorberend'. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je paard 'een keiharde boom (soms met uitstekende spijkers Gestoord ) in zijn rug voelt douwen Verdrietig

Citaat:
Tja het hout van de boom ziet eruit als fluthout , is geen hi-tech materiaal nee Haha!

Hier heb je geen getraind oog voor nodig! Dit ziet werkelijk iedereen (naja, als iedereen het zou zien, zou niemand meer zo'n soort zadel op zijn paard leggen Haha! ). Deze boom heeft iets weg van de tandenstokers die hier op tafel staan. Prima hout, je kunt er alleen beter geen zadelboom van maken Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
Maar het lijkt netjes verstevigd op de ter zake doende punten en zal best functioneren. Het ziet er allemaal stevig en netjes genoeg uit voor normaal gebruik , vind ik.

Hier ben ik het niet 'echt' met je eens... Natuurlijk functioneert zo'n zadel, als bar-decoratie ofzo Lachen
Op de rug van een paard zal zo'n zadel (mijn mening) niet naar behoren functioneren en alleen kwaad aanrichten. De boom is te zwak, ookal is hij nog zo 'verstevigd' (mooi woord Rolleyes ) met ijzer en spijkers. Wat is het trouwens één grote roestbende (nu is het zadel al iets ouder begreep ik).
Ik vind de boom zelf nogal 'aan elkaar hangen'.

Op mijn éne paardje ligt trouwens een BF, op dat andere komt waarschijnlijk ook een BF (maar daar ben ik nog niet helemaal over uit) Nagelbijten / Gniffelen Pling

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:31

wow! en die link van dat westernzadel ook nog :/! helemaal niet gelijk of wat dan ook!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:40

Interessant topic. Leuk om eens zo'n zadel van binnen te zien.

Ik ben ook wel benieuwd naar het mysterie van de Meranozadels... trouwens, een idee om eens zo'n zadel uit elkaar te halen? Die dingen worden ook met bosjes op internet te koop aangeboden... Nagelbijten / Gniffelen

_karin_ schreef:
Daaronder moet je wel een héél dik dekje en een lekker schapenvacht bontje hebben volgens mij wil het paard het ook prettig vinden op zijn rug. Lachen

Het kán nooit lekker op z'n rug liggen aangezien de kamer met zo'n dik dekje en schapenvacht-bontje veel te krap wordt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:49

xkusssx schreef:
me 2... maar ben ook wel heel nieuwschierig naar hoe
een duur bijv kieffer zadel eruit ziet als die helemaal
"gesloopt" is.... Dussee... wie durft?

Dat zou ik idd ook wel eens willen weten..

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:52

ajj Rolleyes ik heb dus zo'n zadel...(nog niet zo heel oud) en heb er tot nu toe goede ervaringen mee. het zit wel lekker (vind ik dan) en m'n ouders willen niet zo heel veel geld uitgeven aan een zadel. mijn pony is alleen maar lekkerder gaan lopen nu ik dit zadel heb.
ik snap dat dus niet, aangezien het er op de foto's zo slecht uitziet. ik hoop maar dat dit zadel een uitzondering is.. was het misschien een heel oud zadel ofzo?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:53

porscherider schreef:
Interessant topic. Leuk om eens zo'n zadel van binnen te zien.

Ik ben ook wel benieuwd naar het mysterie van de Meranozadels... trouwens, een idee om eens zo'n zadel uit elkaar te halen? Die dingen worden ook met bosjes op internet te koop aangeboden... Nagelbijten / Gniffelen

_karin_ schreef:
Daaronder moet je wel een héél dik dekje en een lekker schapenvacht bontje hebben volgens mij wil het paard het ook prettig vinden op zijn rug. Lachen

Het kán nooit lekker op z'n rug liggen aangezien de kamer met zo'n dik dekje en schapenvacht-bontje veel te krap wordt.

VOlgens mij heb je Merano in diverse kwaliteiten, net als Pfiff. Er zitten dus ook goede zadels tussen en goedkopere mindere.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:56

Wow Sigaar

Ik snap niet dat er zulke troep wordt verkocht.
En al helemaal niet dat mensen dat kopen Huilen
Mijn pony is 28 en die heeft mooi een ainsley op maat gekregen.
en ik heb echt geen bakken met geld. Slapen Sigaar

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:57

pmarena schreef:

sorry dit had ik nog niet gelezen, maar idd !

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:04

Ook hier moet je weer gewoon je verstand gebruiken denk ik zo. Niet alles is troep, de kwaliteit is echter wel beduidend minder dan die van dure merkzadels. Dat wil zeggen dat het jaren minder lang meegaat, maar dan kun je dus voor die prijs wel vaker een nieuwe kopen. En omdat de paardenrug door de jaren heen vaak veranderd is dat ook niet eens zo'n slecht idee.

Punt is weer: let goed op dat het héél goed past. Veel mensen kopen op de gok een zadel daar omdat het toch niet zo duur is en nemen het duidelijk minder nauw met de pasvorm dan mensen die besloten hebben tot een duur zadel. Ikzelf heb een Ainsley, een Daaleman en een Ascot (van zadelmarkt), en dat is puur omdat deze het beste op mijn paardjes lagen. De Ascot ligt tien keer beter dan de duurdere zadels die ik heb laten passen. Ik heb hem nu 2,5 jaar en ik zie nog weinig slijtage, geen uitstekende spijkers en ik ben er heel erg blij mee.

Per paard en gebruiksdoel dus verschillend. Ik ben niet erg in shock over wat er in het zadel zit. Piepschuim, nou én, als je er maar lekker op zit toch?

niet zo panieken allemaal hoor!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:11

ik heb weinig verstand van zadels maar wel mooi om er een keer 1 van binnen te zien.
maar volgens mij word alles hier een beetje opgeblazen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:20

Dus ook de engelse zadels van ZM zijn bagger

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:27

Yinari schreef:
Ook hier moet je weer gewoon je verstand gebruiken denk ik zo. Niet alles is troep, de kwaliteit is echter wel beduidend minder dan die van dure merkzadels. Dat wil zeggen dat het jaren minder lang meegaat, maar dan kun je dus voor die prijs wel vaker een nieuwe kopen. En omdat de paardenrug door de jaren heen vaak veranderd is dat ook niet eens zo'n slecht idee.

Punt is weer: let goed op dat het héél goed past. Veel mensen kopen op de gok een zadel daar omdat het toch niet zo duur is en nemen het duidelijk minder nauw met de pasvorm dan mensen die besloten hebben tot een duur zadel. Ikzelf heb een Ainsley, een Daaleman en een Ascot (van zadelmarkt), en dat is puur omdat deze het beste op mijn paardjes lagen. De Ascot ligt tien keer beter dan de duurdere zadels die ik heb laten passen. Ik heb hem nu 2,5 jaar en ik zie nog weinig slijtage, geen uitstekende spijkers en ik ben er heel erg blij mee.

Per paard en gebruiksdoel dus verschillend. Ik ben niet erg in shock over wat er in het zadel zit. Piepschuim, nou én, als je er maar lekker op zit toch?

niet zo panieken allemaal hoor!

ook hier ben ik het mee eens. mijn zusjes pony had dus eerst een zadel met een gebroken boom en de spijkers staken er bij uit en jah t was een merkzadel nou dan is zo'n zadel van zadelmarkt beter hoor. en die hebben we voor die pony dus ook. en we hebben goed gekeken of t wel goed past en t past ook goed. t past zelfs op mijn grote d pony ok op de b/c pony ligt t wel beter maar daarom is het zadel ook niet bedoeld voor mijn pony Vingers aflikken

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:27

De enige die ik gelijk kan geven, en niet overdrijft, is Pmarena. Jemig wat een ongelofelijke hoeveelheid gebakken lucht hier zeg...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:30

Ik denk dat die conclusie een beetje te kort door de bocht is, MSQuincyTE. Lachen

Niet alle zadels zijn troep, aangezien ZM bij verschillende leveranciers inkoopt. Afhankelijk van je gebruiksdoel, kun je met een beetje zoeken een leuk zadel daar vandaan halen. Mits je iemand mee hebt die kijk op zadels heeft en mits het zadel op je pony/paard past. Maar verwacht niet dat je zadel net zolang meegaat als een Passier of een Stübben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:30

niks opgeblazen dit is de harde waarheid!!! mensen mensen, jullie zien het nu met eigen ogen en dan nog ontkennen?? Alle zadels zijn gewoon bagger van zadelmarkt, als je eens wist wat alleen al leer kost, dan kan je toch niet het zadel zelf nog goedkoper krijgen? Ach sommige zijn gewoon hardleers...