Benen zonder allerlei poespas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Benen zonder allerlei poespas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:51

wondjes genezen wel

Een klap op de pees soms wel, maar dan ben je een half jaar verder
En met meer pech betekend het einde paard

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 20:54

Maar ik ken zoveel paarden met beenbescherming die ook geblesseert zijn, en dan zijn meestal de paarden die helemaal ingepakt worden..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:04

Ik persoonlijk vind het onzin, het geeft alleen maar irritatie, schuur of druk plekken. Bandages zijn zo snel verkeerd (te strak, verkeerde plaats, te los) gedaan en worden enorm warm, lekker slecht voor de pezen. Veel peesbeschermers zijn ook veeeelste warm, vooral de wat goedkopere.

Als je je paard gewoon niet belast met een onatuurlijk ijzer aan zijn benen waardoor hij de grond amper voelt, uitglijd en aantikt en zorgt voor een gezond been heb je het nergens voor nodig.

Ik heb enkele keer voor fotos bandages gebruikt, maar veel paarden pasten peesbeschermers niet eens (korte dikke pootjes, full is qua omvang goed maar veeeelste lang, pony is qua lengte goed maar veeelste klein), een pijpkous gaat tegen een klap van buiten niet beschermen en steun hebben ze er ook niet aan, en behalve dat, waarom zou je een gezond been steunen.
Maarja, ze liepen allen zonder ijzers op goed bekapte hoeven, voor de kar en alles, we sprongen ermee, crosde ermee en stonden altijd in de wei, nog nooit een been blesure gehad.

Met ijzers verplicht je jezelf eigenlijk wel om beschermers om te doen, op dat moment kan het paard nou eenmaal niet meer op zijn eigen benen letten.

Flower is een keer vol in een trailer koppeling gelopen/sprongen (ze had kleppen voor, schrok, en sprong opzij) er stond net een DA bij en die dacht dat we haar meteen enkeltje slager konden geven, maar ondanks dat ze met 4 benen er vol tegen aan liep en van de schrik natuurlijk spartelden en trapte, had ze NIX, NADA. Meerdere keren laten scannen maar de pezen waren nog steeds van beton. Een gezond paard heeft echt niet zo snel een peesblesure, door de verzwakking van de hedendaagse paarden door de manier van onderhouden komt de verzwakking van binnenuit, en daar gaat een peesbeschermer niet tegen helpen, stelt het hoogtens wat uit.

Op de trailer staan ze ook allemaal bloot, hebben ze iig niets waaraan ze kunnen blijven hangen. Schoppen doen ze niet, omdat ze allen goed trailermak zijn. Ze letten wel op hun eigen benen, word in het bos ook zovaak gestruikeld over boomwortels e.d., moeten ze maar opletten. Ze gaan vanzelf op hun eigen benen letten.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:06

Ik gebruik altijd bandages. En nee niet voor de sier of om een setje compleet te maken. Gewoon omdat ik weet dat het nut heeft Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:09

@Toydoll: Ik ben het helemaal met je eens, goede argumenten. Lachen

@Skitter: wat is volgens jou het nu van een bandage dan?

Koosjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:13

Onzin, paarden in het wild maken de gekste sprongen en hebben bijna nooit iets, hier moeten ze bandages, peesbeschermers, vliegendekens etc op/om en worden sommige zelfs binnengehaald als het regent! Echt belachelijk. Maarja ieder heeft een eigen mening!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:16

Ik heb nooit wat om de benen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:30

Ik rijd nooit met bescherming, heb het niet eens!
Peesbeschermers en strijklappen daar kan ik me nog in vinden, maar bandages vind ik echt onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:28

Paarden in het wild hebben ook blessures, alleen zijn dat dan de paarden die die dag nog opgegeten worden Lachen

En natuurlijk kan het goed gaan zonder
Ik heb jaren zonder cap gereden en klopt, dat beetje wat er zit doet het nog Haha!

Maar verstand komt met de jaren en ik zet voortaan een cap op, voor het geval het volgende keer minder goed gaat.

idem reden voor peesbeschermers
Hij struikeld, kan zich niet zo goed corrigeren als zonder ruiter (die hebben ze in de natuur namelijk geen bij) En hup het is gebeurd.

Gewoon een goed passende peesbeschermer en je paard word er niest slechter van voor dat uurtje rijden per dag

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:54

nielsd schreef:
Vind het ook dom hoor, het s nog slecht ook met bandages als je paard het niet nodig heeft.

Dom is ook wat overdreven.

Ik rijd mijn pony's zonder bescherming, ze hebben het niet nodig. Mocht ik met mijn pony de 'hogere' oefeningen leren, dan zou ik het toch wel fijn vinden als ze bescherming om krijgt Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:00

Je zult mij niet zonder peesbeschermers zien rijden.
Puur voor de bescherming.
Het is onzin je paard OHZ of aangespannen te vergelijken met een paard in de natuur.
Je vraag een paard z'n evenwicht te verplaatsen op de achterhand. Dit kost kracht en kan een coordinatie-verstoring geven, waardoor een paard net even heel vies tegen z'n pees aantikt.
Het is gewoon zonde om je paard voor zo iets onbenulligs niet te behoeden.
Bandages vind ik ook niet zo zinvol, maar een strijklapje en een peesbeschermer zijn toch echt wel nuttig hoor.

Naast OHZ rijdt ik aangespannen met een tandem aanspanning. Mijn voorpony heeft de achterbenen goed ingepakt (3 in 1 beschermers en springschoenen om de achterbenen) de voorpony idem dito maar dan aan de voorbenen. Bij deze manier van aanspannen kunnen de pony's heel eenvoudige een blessure bij de spangenoot toebrengen. Je bent gewoon dom bezig om dan geen beschermers te gebruiken.

0nina0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:03

ik doe altijd peesbeschermers om en niet voor de mooi, als ze een paar nieuwe een paar keer heeft omgehad zie je al allemaal krasjes en tis toch wel een beter gevoeld at ze wat om heeft. Kogelbeschermers doe ik niet altijd om. Bandages vind ik onzin en veel te veel werk Knipoog

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:11

Koosjee schreef:
Onzin, paarden in het wild maken de gekste sprongen en hebben bijna nooit iets, hier moeten ze bandages, peesbeschermers, vliegendekens etc op/om en worden sommige zelfs binnengehaald als het regent! Echt belachelijk. Maarja ieder heeft een eigen mening!

Wat raar dat een paard in het natuurgebied waar Ebo is opgegroeid toch een peesprobleem had.
Dat dier is vanaf zijn eerste jaar niet anders gewend om in een koppel in een gebied te lopen, maar stond wel met een peesprobleem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:15

ik neem aan dat ieder doet wat hem/ haar het beste lijkt voor het paard. ik gebruik met springen wel bescherming, ook tegen het aanstoten van de balk. of als er een balk neerkomt etc. maar verder eigenlijk niet. soms 3in1 beschermers, maar echt nódig vind ik het voor mijn paard niet.

Janella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:22

Ik rijd ook wedstrijd, (dressuur)
Ik gebruik zelf geen peesbeschermes, maar gebruik wel proppen op het buiten terrein, want ze kunnen wel uitglijden, daarbij helpen de proppen GOED !!
En ik zie als mensen peesbeschermers om hebben ze voordat ze de proef in gaan af doen, want dat mag dacht ik niet.
Maar bij het springen zie ik dat de meeste springruiters gewoon bij hun paarden wat exstra bescherming om doen, gewoon voor de zekerheid, zoals peesbeschermerd want ze kunnen zich altijd stoten, en springschoenen zodat de hoef niet zo snel beschadigt word, en natuurlijk proppen onder als je op buitenterrein rijdt,
Nou succes,
Groetjes Janella

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:48

Ik gebruik geen peesbeschermers of andere beenbeschermers (behalve transportbeschermers) meer. (Voorheen wel maar toen had ik nooit zo bij dat vooral dat warmte -effect stilgestaan.)

Het grootste nadelen van beenbescherming zijn
-warmte (= heel erg slecht voor de pezen!), Tijdens het bewegen (vooral draven en galopperen) loopt de temperatuur in de pezen op (tot ongeveer 45 graden), en hoe warmer, hoe meer peesvezels er kapot gaan. Daarom koelen sommige mensen ook de benen na het werken.
Beenbeschermers (vooral 3-in-1-beschermers en bandages, maar ook peeskapjes) bedekken de pezen en houden zo juist heel veel warmte vast, waardoor de temperatuur in de pezen ontzettend hoog kan oplopen. Daardoor veroorzaak je dus eigenlijk meer schade dan zonder bescherming.

-zand of modder dat ertussen kan komen,

- afknellingen die vaak voorkomen als gevolg van peesbeschermers (omdat het been iets opzwelt tijdens het werken, en de beschermer daardoor strakker komt te zitten dan je bedoeling was)

en die nadelen vind ik veel groter dan het minimale risico dat ze een blessure oplopen die door zo'n beschermer voorkomen zou kunnen worden.
Het is ook niet voor niks dat je bijna geen endurancepaarden met beenbescherming ziet rondlopen, behalve de paarden waarbij het écht nodig is

Bovendien voorkom je de meest voorkomende peesblessures, namelijk die door een verkeerde beweging / verstappen, er niet mee.

Alleen als een paard zichzelf heel erg aantikt zou ik er voor kiezen maar van gewoon aantikken krijg je zelden peesblessures dan moet het echt al de achterhoef bijv. na de landing van een sprong vol op de buigpezen terecht komt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:07

Janella schreef:
Ik rijd ook wedstrijd, (dressuur)
Ik gebruik zelf geen peesbeschermes, maar gebruik wel proppen op het buiten terrein, want ze kunnen wel uitglijden, daarbij helpen de proppen GOED !!
En ik zie als mensen peesbeschermers om hebben ze voordat ze de proef in gaan af doen, want dat mag dacht ik niet.
Maar bij het springen zie ik dat de meeste springruiters gewoon bij hun paarden wat exstra bescherming om doen, gewoon voor de zekerheid, zoals peesbeschermerd want ze kunnen zich altijd stoten, en springschoenen zodat de hoef niet zo snel beschadigt word, en natuurlijk proppen onder als je op buitenterrein rijdt,Nou succes,
Groetjes Janella

je kunt ook gewoon zonder ijzers rijden he? een gezonde hoef heeft geen ijzer nodig...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:33

Ik reed mijn paarden ook altijd 'naakt' Haha! Enkel voor springen of voor de mooi/leuk als ik er een keertje zin in had.
Ik ben op een gegeven moment begonnen bij Genderose met allerlei bescherming, maar die streek enorm, en kreeg daar wondjes van. Dus moest wel bescherming bij.
De vos die ik momenteel doe heb ik peesjes aan gedaan, omdat ze echt heel erg door het lint kan gaan als ze los is, en zich vaak genoeg heeft open gehaald tijdens die sprongen op wonderbaarlijke wijze. Oke, kleine oppervlakkige, bloedende maar wel snel genezende wondjes, maar als ze zich kan openhalen kan het ook van kwaad tot erger gaan. Vandaar de peesbeschermers. Met inrijden heb ik ze ook omgedaan, en eigenlijk durf ik nu niet meer zonder Bloos

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:56

Hoi,Ik rijd altijd met peesbeschermers aan, passen goed, dus hij heeft er totaal geen last van.
Als ik naar buiten ga doe ook nog springschoenen aan, want dan wil hij nogal eens lekker hard gaan. (mag dan ook van mij).
Ik voorkom liever blessures.
Groetjes Astrid.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:23

Ik heb altijd peesbeschermers, strijklappen en springschoenen om met rijden. Ik hoor vaak genoeg dat ze zichzelf wel eens aantikken en wil liever een blessure voorkomen!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:16

Ik rijd nooit zonder bescherming.
Gewoon omdat ik liever wat geld uitgeef aan beenbescherming dan aan de dierenarts en mijn paard een paar weken 'kwijt' ben

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:24

Ik rij en longeer altijd met peesbeschermers strijklappen en voor springschoenen. Simpel zat omdat die in een frisse bui zijn benen nog wel eens aantikt en ik niet wil dat er ook maar iets open ligt aan zijn benen.

Afentoe heeft die ook wel eens bandages om, voor klanten, bijvoorbeeld, of voor op de foto, film etc. Maar dan vlecht ik ze ook altijd in, en met losrijden op wedstrijd altijd witte peesjes en strijklappen of witte bandages. DIe er natuurlijk in de ring afgaan Tong uitsteken

Waarom ik dus met Beschermers rij, simpel zat wil zijn benen heel houden, hij heeft de kogel namelijk al los gehad.

Bandages zijn alleen voor de mooiheid.

Ben blij dat al deze dingen bestaan, als ik ze niet had had die allang zijn benen een paard keer open gehad.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:02

Ik rij ook altijd met bescherming! Tu kan soms nogal onbehouwen de bocht uitzwaaien en dan hoor ik soms tikken of haar been tegen de bakrand aan. Dus heb peesbeschermers, strijklappen en tegenwoordig ook springschoenen om! Bandages heb ik wel maar snap nog niet waarom. Gebruik die dingen nooit!

Ook bij Wonderland gebruik ik dit allemaal. Die geeft nu nogwel eens een rodeoshow weg. Dus liever het zekere voor het onzekere!

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:28

darkmoona schreef:
ik denk dat als je bij HAW kijkt dat de meeste mensen het doen voor de foto
en normaal gewoon met naakte benen rijden

Sorry hoor, maar dat vind ik nou regelrechte onzin! Denk jij nou echt dat mensen puur voor de foto`s op bokt, omdat het zo interessant staat, dure peesbeschermers/kogelbeschermers/springschoenen aan gaan schaffen?? Is het misschien ooit in je opgekomen dat sommige paarden (incl. die van mijzelf), het gewoon nodig hebben omdat ze anders hun benen kapot trappen???

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:55

Henrike schreef:
darkmoona schreef:
ik denk dat als je bij HAW kijkt dat de meeste mensen het doen voor de foto
en normaal gewoon met naakte benen rijden

Sorry hoor, maar dat vind ik nou regelrechte onzin! Denk jij nou echt dat mensen puur voor de foto`s op bokt, omdat het zo interessant staat, dure peesbeschermers/kogelbeschermers/springschoenen aan gaan schaffen?? Is het misschien ooit in je opgekomen dat sommige paarden (incl. die van mijzelf), het gewoon nodig hebben omdat ze anders hun benen kapot trappen???

Mee eens.
Mijn paard heeft om de voorbenen absoluut bescherming nodig.
Hij staat frans, en strijkt dus op die manier (zonder bescherming) alles open.
Voor een buitenrit gebruik ik rondom beschermers en springschoenen.
Tijdens een rare sprong buiten heeft mijn paard 3 weken in het verband gestaan met een flinke vleeswond.
Liever voorkomen dan genezen.