Mexicaans hoofdstel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flabbergast

Re: Mexicaans hoofdstel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:50

Je mag wél dressuren met een mexicaans hoofdstel!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:52

Alina schreef:
ArGieVai schreef:
het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..

Wat een onzin...
Dit staat nergens in de regelementen en is dus ook niet waar Knipoog

Idd toch knap dat ik er 10 winstpunten in het L2 mee heb gereden?. Daarna weer overgegaan naar een normale.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:57

nicci88 schreef:
je mag idd niet dressuren met een mexicaans hoofdstel nee

Even de uitleg van Alina goed lezen! staat een heel stuk van de regelementen , waarin staat dat je wel er mee mag dressuren.

Ik zelf heb er tot en met het M2 meegereden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:32

Waar helpt een mexicaanse neusriem eigelijk meer mee dan een gewone?
en wa is er zo erg aan een mexicaanse?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:32

Waar helpt een mexicaanse neusriem eigelijk meer mee dan een gewone?
en wa is er zo erg aan een mexicaanse?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:08

Aargh.

Het is niet verboden, het mag niet maar tot de L2 en het is gewoon toegestaan. Om het misverstand uit de wereld te helpen:

KNHS wedstrijdregelementen dressuur - artikel 144 - harnachement schreef:
Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht.
Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.

Ja? Duidelijk?

Wreedheid is dus waarschijnlijk niet toegestaan. Als een mexicaanse neusriem echt zo wreed is als sommige mensen denken, had het niet toegestaan geweest. Knipoog

Volgende keer mogen jullie het zelf opzoeken. Lachen

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 04:03

het is gewoon toegestaan hier rijden ze zelf z proeven met een mexicaan

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:45

ik heb een mexicaanse neusriem, en rijd L2 dress. nog nooit een negatieve opmerking over gehoord alleen maar positief

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 01:21

ik volg dit topic wel even Lachen

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:14

Een mexicaanse nesuriem verdeeld de druk beter op de neus.
waarom zou je er dan niet mee mogen dressuren als het beter is als een ander hoofdstel. Niet dat andere hoofdstellen slecht zijn. Tegenwoordig zie je heel veel mensen met een mexicaans hoofstel dressuren

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:22

Karoliefje_ schreef:
Als je hem alleen koopt omdat je hem mooi vindt. Zou ik hem maar lekker laten hangen!

Als jij een hoofdstel uitzoekt kijk jij toch ook naar een mooie

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 13:29

R_ajingo schreef:
Karoliefje_ schreef:
Als je hem alleen koopt omdat je hem mooi vindt. Zou ik hem maar lekker laten hangen!

Haha of koop je zo'n oud bruin hoofdstel?!

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:40

Als ik zo kijk kan je ze best wel goedkkoop krijgen heb eigenlijk een veels te dure gekocht 106,95

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 14:42

0maris0 schreef:
Karoliefje_ schreef:

Haha of koop je zo'n oud bruin hoofdstel?![/quote]

er is nisk mis met bruin

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:43

R_ajingo schreef:
er is nisk mis met bruin

Ik zeg toch ook niet dat er iets mis is met bruin?! Verward

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 14:43

R_ajingo schreef:
Als ik zo kijk kan je ze best wel goedkkoop krijgen heb eigenlijk een veels te dure gekocht 106,95

Welke heb je gekocht dan?

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:11

Ik heb ook een mexicaans hoofdstel en eentje met een gewone gecombineerde neusriem. Ik heb hem toen gekocht omdat ze erg lastig was en niet te houden enz. Bij mij heeft het echt gewerkt en ik heb er ook een poosje mee op wedstrijden gereden (dressuur). Nou heb ik hem nog voor het springen en de buitenritten.
Hij werkt wel iets sterker in op de neus als hij zijn mond open doet, maar ook als hij zich gewoon heel sterk maakt, is mij dan verteld.

Hij is dus wel gewoon toegestaan op wedstrijden, heb er geen commentaar op gehad. Ook geen lager punt op de verzorging want had gewoon een 8.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:44

0maris0 schreef:
R_ajingo schreef:

Welke heb je gekocht dan?

Die van kavalkade

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 16:11

merrieveulen schreef:
een neusriem werkt in principe niet in, tenzij het paard zijn mond opent met wat voor reden dan ook. een sperriem of lage neusriem heeft daarin meer werking dan een hoge, dit geldt dus ook voor een mexicaan. verder heeft het gebruik van een mexicaanse neusriem tov een gecombineerde (mits goed aangebracht, ik zie veel gecombineerde neusriemen die te laag hangen) nauwelijks verschil. wel ligt een mexicaan over het jukbeen, wat sneller geïrriteerd zal raken.

persoonlijk ben ik geen voorstander van het gebruik van scherpere bitten of neusriemen 'voor buitenritten' of 'om nét wat meer te vertellen te hebben'. imo is het een kwestie van training en correct dressuurmatig trainen of een paard 'te houden' is.

hmmm, op zich ben ik dat wel met je eens, maar dan moet je voor de gein eens met een koppeltje jachtpaarden het bos in, en dan aangalopperen. dan piep je wel anders! Bloos!
mijn (ex-jacht)paard is netjes dressurmatig getraind, en staat goed ana de hulpen, MAAR voor het geval dat 'ie de geest krijgt, stukje veiligheid inbouwen, rijd ik dus buiten met een bit wat scherper kan inwerken.
HOE scherp ligt in mijn ogen helemaal aan degene die het bedient (ik dus in dit geval). Knipoog

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:50

Ik snap niet waarom je een mexicaanse neusriem niet mag kopen omdat je hem mooi vind? Mijn hoofdstel was aan vervanging toe, dus ga ik een nieuw hofodstel kopen, mét mexicaanse neusriem ja, omdat ik die gewoon leuk vind. Hij is goed afgesteld, mijn paard doet niet onnodig zijn mond open, dus waarom moet ik dan een hoofdstel met "gewone" (engelse of gecombineerde) neusriem kopen?
@ dierfysio; ben ik met je eens! Bij sommige gaat er buiten een knop om, waardoor ze zich opeens sterk gaan maken of gewoon gaan crossen zonder op jou te reageren, dus als je ergens mee kan rijden wat scherper is, maar waarmee je op dat moment net ff wat meer mee te vertellen hebt, waarom mag dat niet? Clown

Melanieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:25

Heeeee Haha!

Ik wil een mexicaanse neusriem kopen, om mee te springen.. Wat is hier pecies de werking van? De een zegt dat hij meer druk op zijn neus krijgt als hij zijn mond opent; en de ander zegt dat het beter voor de ademhaling is.

Ik wil hem omdat ik het mooi vind. Mijn pony is kan je na de sprong gewoon netjes terug rijden.

Zouden jullie het dan kopen?

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 01:08

Wat is dat toch met een mexicaanse neusriem????
Ja, hij dient om te beletten dat je paard zijn mond opent, dient elke neusriem daar niet voor? Ja, hij is te scherp als je hem te vast (of te laag) omdoet, is dit niet net zo als bij welke andere neusriem dan ook?

Zoals eerder gezegt belemmerd een mexicaanse neusriem de ademhaling niet, integendeel zelfs, bij een mexicaanse neusriem liggen de neusgaten juist vrijer en kan de ademhaling dus niet worden belemmerd. Ander voordeel van een mexicaan is dat deze het bit niet in de weg zit, vooral als je bv met een kneveltrens of dergelijks rijdt is dit in mijn ogen toch wel erg belangrijk.

Mijn conclusie is dus dat bij correct gebruik een mexicaanse neusriem geen enkel kwaad kan en soms zelfs juist de paardvriendelijkste keuze is. Enigste punt is dat je hem correct moet omdoen maar dat is met alles zo. In mijn ogen is een aansnoerneusriem bv gevaarlijker, deze maak je nl nogal makkelijk te vast als je niet oplet. Ik weet dat dit topic niet over aansnoers gaat maar daar hoor je, in vergelijking met de mexicaan, zelden iets over terwijl als er op HAW fotos staan met mexicaan, je de reacties alla 'wat is de reden waarom je dit gebruikt' vaak niet meer op 1 hand kan tellen???? Op zich niets mis met die vraag maar ik kan het niet helpen me dan af te vragen wat dat toch is, het lijkt soms wel een soort van modetrend om tegen de mexicaan te zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:13

Ik heb ook een bruine mexicaan, gewoon omdat ik dat ook voor springen en zo veel mooier vind dan een gecombineerde neusriem.
En ik heb hem in Zweden gehaald, waar die écht súper goedkoop was. 119 kronen (13 euro)

Ook heb ik hem met een andere reden gekocht. Verle heeft aan de onder kant rechts een door gegroeide kies, die dus de verkeerde kant op gegroeid is. Mijn gecombineerde neusriem zit er onder maar wel er tegen aan. Bij tijden is ze er toch gevoelig op en dan is een mexicaan echt handig, want die zit niet in de buurt en ik kan gewoon rijden.
Ja had ook een lage neusriem kunnen doen, maar dan telt bij mij het mooie toch wel mee.

Mexicaan is niets niet strenger dan een gewone neusriem, als alleen dat als een paard zijn mond opent die net wat sterker in werkt, omdat die riempjes gekruisd zijn en dus dubbele inwerking heeft.

Dat er bij sommige paarden in het bos een knop om gaat ben ik het helemaal mee eens! Maar om er dan een scherper bit in te hangen, weer niet. Ook als je ligt druk geeft, zal die scherper in werken en het bit werkt dus altijd scherper in. Als je die alleen i8n het bos gebruikt ben je dat bit niet helemaal gewend, dus zal je eerder reageren zoals je met het vriendelijkere bit reageerd. Heel logisch.
Maar mijn voorkeur gaat dan uit naar een martingaal of slof teugel. Die kan je helemaal los laten en pas er bij pakken als dat nodig is. Bij mijn merrie had ik in het begin toen ze net ohz was er ook altijd een slof bij hangen, helemaal los en heb hem er nooit bij hoeven pakken. Maar dan heb je gewoon de zelfde inwerking van het bit en als het nodig is kan je de slof er bij pakken en heb je dus een iets sterkere inwerking. Thiedeman vind ik net zo iets, die werkt eigenlijk ook altijd in...

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:44

Waar zijn Mexicaanse hoofdstellen te koop in de maat Extrafull?

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:19

Meisje koop dat hoofdstel gewoon...
Als je het mooi vind en het is nog een koopje erbij ook, als je de neusriem niet te hard aanspand heeft hij dezelfde werking als een gecombineerde, ik rijd zelf ook met een mexicaanse zowel springen als dressuur... En ondervind geen enkel probleem, ook niet op wedstrijd.

Dus niet verder nadenken, tis echt een koopje!