Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alina schreef:ArGieVai schreef:het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..
Wat een onzin...
Dit staat nergens in de regelementen en is dus ook niet waar
nicci88 schreef:je mag idd niet dressuren met een mexicaans hoofdstel nee
KNHS wedstrijdregelementen dressuur - artikel 144 - harnachement schreef:Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, mexicaanse neusriem of een zgn. gecombineerde neusriem (de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd), voorzien van een enkele trens is verplicht.
Een te strak aangesnoerde neusriem zal als wreedheid worden aangemerkt.
Karoliefje_ schreef:Als je hem alleen koopt omdat je hem mooi vindt. Zou ik hem maar lekker laten hangen!
R_ajingo schreef:Karoliefje_ schreef:Als je hem alleen koopt omdat je hem mooi vindt. Zou ik hem maar lekker laten hangen!
Als jij een hoofdstel uitzoekt kijk jij toch ook naar een mooie
0maris0 schreef:Karoliefje_ schreef:Als je hem alleen koopt omdat je hem mooi vindt. Zou ik hem maar lekker laten hangen!
Als jij een hoofdstel uitzoekt kijk jij toch ook naar een mooie
R_ajingo schreef:er is nisk mis met bruin
R_ajingo schreef:Als ik zo kijk kan je ze best wel goedkkoop krijgen heb eigenlijk een veels te dure gekocht 106,95
0maris0 schreef:R_ajingo schreef:Als ik zo kijk kan je ze best wel goedkkoop krijgen heb eigenlijk een veels te dure gekocht 106,95
Welke heb je gekocht dan?
merrieveulen schreef:een neusriem werkt in principe niet in, tenzij het paard zijn mond opent met wat voor reden dan ook. een sperriem of lage neusriem heeft daarin meer werking dan een hoge, dit geldt dus ook voor een mexicaan. verder heeft het gebruik van een mexicaanse neusriem tov een gecombineerde (mits goed aangebracht, ik zie veel gecombineerde neusriemen die te laag hangen) nauwelijks verschil. wel ligt een mexicaan over het jukbeen, wat sneller geïrriteerd zal raken.
persoonlijk ben ik geen voorstander van het gebruik van scherpere bitten of neusriemen 'voor buitenritten' of 'om nét wat meer te vertellen te hebben'. imo is het een kwestie van training en correct dressuurmatig trainen of een paard 'te houden' is.