[WN] Ervaring met lonestar store

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Re: Ervaring met lonestar store

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:45

longhorn schreef:
....Trouwens het volgen van clinics is nooit weg en zeker aan te raden, maar je mist dan nog altijd de ervaring.

Longhorn, wij geven deze clinics niet om mensen in 4 uur te transformeren tot zadel experts (wat dat ook mag betekenen). Wij geven deze clinics om mensen te vertellen hoe een westernzadel in elkaar zit, waar je op moet letten als je een zadel koopt (bijv. pasvorm) en wat de valkuilen zijn. Verder geven we ze advies en informatie om te voorkomen dat ze "bedot" worden (bijv. het maken van een mal, ter controle van veranderingen aan hun paard). Zo komen ze beter beslagen te ijs in de westernshop (waar het soms heel glad kan zijn).

MVG Louis

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:00

longhorn schreef:
De cijfers bij de zadelweetjes zijn de uitkomst van een wetenschappelijke studie in Amerika.

Het dragend oppervlak is bij een (goed passend) westernzadel veel groter dan die van een engels zadel, daarmee neemt de druk af.

Interessant die studies. Zijn die nog ergens op te vragen oid? Ik ben aan het leren voor humane sportmasseur en daarna wil ik de paardenopleiding gaan doen. Ongetwijfeld zal ik dan wat paarden tegenkomen die stijf staan van de spierpijn vanwege een slecht passend zadel.

Ik snap alleen dat dragende oppervlak nog niet helemaal. Er is ook op bokt terug te lezen dat dat eigenlijk niet scheelt van een engels zadel. Vandaar dat ik ook geinteresseerd ben ik de onderzoeken en hoe die zijn uitgevoerd.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 14:25

cornelie schreef:
...Interessant die studies. Zijn die nog ergens op te vragen oid? Ik ben aan het leren voor humane sportmasseur en daarna wil ik de paardenopleiding gaan doen. Ongetwijfeld zal ik dan wat paarden tegenkomen die stijf staan van de spierpijn vanwege een slecht passend zadel.

Ik snap alleen dat dragende oppervlak nog niet helemaal. Er is ook op bokt terug te lezen dat dat eigenlijk niet scheelt van een engels zadel. Vandaar dat ik ook geinteresseerd ben ik de onderzoeken en hoe die zijn uitgevoerd.

Cornelie,
In het boekje "Het Zadelboek"van Tineke Dekker (zie ander recent topic) gaat hoofdstuk (7) over deze zaken en worden ook rekenmodellen gegeven.

M.b.t. andere gegevens/onderzoeken, moet ik gaan zoeken naar de bron (ik meen Beatie / Uni Oklahoma). Ik doe mijn best.

MVG Louis

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:20

Maar is het nu gelijk of zit er verschil in een engels vs western zadel?

longhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:42

sablou schreef:
Wat mijn punt is, dat een rechter (als het ooit zover komt) zijn beslissing zal baseren op het oordeel van deskundigen. En vanuit het oogpunt van de rechtspraak heeft de klagende partij (incl. second opinions) dan net zoveel "know-how" als de gedaagde partij. En neem van mij aan, dat het meebrengen van "mijn oude meester" daar geen enkele zin in heeft.

Gelukkig heb ik daar een andere ervaring. De ene rechter blijkt ook de andere niet te zijn. Maar nogmaals laten we niet op de zaken vooruitlopen en de groothandel de kans geven met een oplossing te komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-06 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote-codes gerepareerd.

longhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:49

cornelie schreef:
Interessant die studies. Zijn die nog ergens op te vragen oid? Ik ben aan het leren voor humane sportmasseur en daarna wil ik de paardenopleiding gaan doen. Ongetwijfeld zal ik dan wat paarden tegenkomen die stijf staan van de spierpijn vanwege een slecht passend zadel.

Zie o.a.:
-R.H. Beatie, 1981, Saddles, Univ. Oklahoma Press.
-R.L. Scherer, 1977, 1988, Horseman's handbook of Westernsaddles, ISBN 0-9620418-0-7
-Al & Ann Stohlman, 1993, The Stohlman Encyclopedia of Saddle making, ISBN 1-892214-97-0,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote-code gerepareerd.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:38

Bedankt voor het antwoord. Het boekje van sherer heb ik hier liggen maar ik zal even zoeken of ik wat kan vinden over druk.

longhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:18

Een ander boekje waarin ook wordt ingegaan op o.a. druk:
-Dusty Johnson, 1999, Saddle Savvy.(blz 28-29), ISBN-0-9639164-4-0