wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Re: wel of geen bandages/peesbeschermers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:16

sherif schreef:
het wordt zelfs door ervaren endurance ruiters afgeraden dat wanneer een paard geen beschermers nodig heeft ze niet om te doen!!
Hier moet ik ff diep over nadenken..

Wat bedoel je hiermee? Dat als een paard geen beschermers nodig heeft, doe je ze NIET om, en DAT raden ze AF?
Dus..
Als je paard geen beschermers nodig heeft, doe je ze WEL om, want ze raden af ze niet om te doen, dus raden ze aan ze WEL om te doen!?

*krabt zich achter het oor*...

Ik doe ze in elk geval altijd om, peesjes. Met training, en buitenrit. NIET in de paddock, of op het land.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:00

dierfysio schreef:
@doom: bandages geven geen steun. mensenonderbenen bevatten spieren, die je met een bandage kunt steunen. paardenonderbenen bevatten geen spieren, maar pezen. dus je vergelijkt appels en peren Knipoog steunen kun je een paardenbeen alleen met spalken en/of gips.

@Qimm: leuk idee, van die thermometer, maar je meet dan de huidtemperatuur. dat is wel wat anders dan de inwendige temperatuur; die ligt een eind hoger. daarom moet je om koorts te meten ook de t.m. een paar centimeter diep in de anus steken, en niet de buitenkant meten.
ook ik denk dat pezen tijdens werk (verergerd door warm weer, zware bodem etc.) te warm kunnen worden onder dikke inpakking. maar dat bewijzen wordt denk ik lastig (of je moet je paard opensnijden, maar laten we dat maar niet doen, he).

ikzelf rijd meestal met indra 3-in-1. maar soms, bij warm weer of extreme blubber, met eskadron peeskapjes. die zijn van voren open en worden en stuk minder warm.
niks kan ook natuurlijk, maar dan mis je de bescherming tegen aantikken, want dat is waarvoor je ze inpakt. dilemma dus Haha!
succes iedereen in de hitte, laten we gauw hopen dat 't weer wat gematigder wordt...

het is maar wat je zelf wil geloven ik neem aan dat een van de beste dierenartsen in nederland het toch echt wel weet !!!
maarja goed haha Dromen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:56

kan 't zijn dat je die d.a. verkeerd begrepen hebt? ik ben het nl. echt niet met 'm eens, en ook ik heb 6 jaar opleiding en scholing in o.a. anatomie gehad. weet dus hoe een paardenbeen er van binnen uitziet, en hoe e.e.a. werkt...
maar ieder z'n mening inderdaad! Haha!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:34

_Nicky schreef:
Ik rijd wel gewoon met bandages, ookal is het warm. Gewoon daarna afspuiten, dan lijkt me dat er niet iets ergs aan de hand is. Het is een ander verhaal als je de bandages de hele dag omlaat lijkt me!

Lips are sealed

Same here Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:16

dierfysio schreef:
kan 't zijn dat je die d.a. verkeerd begrepen hebt? ik ben het nl. echt niet met 'm eens, en ook ik heb 6 jaar opleiding en scholing in o.a. anatomie gehad. weet dus hoe een paardenbeen er van binnen uitziet, en hoe e.e.a. werkt...
maar ieder z'n mening inderdaad! Haha!

Een steunverband (om het zo te noemen) geeft toch steun als het een gewricht omvat om zo het kapsel en de banden te ontzien? En bij bandageren omvat je geen gewricht, ik dacht dat het daar aan lag?

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:21

voor de stevigheid doe ik ze wel om

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:38

een paard weegt minimaal 600kg (die van mij zelfs ruim 700). op een been komen dus krachten die je je niet voor kunt stellen (massa x versnelling, heb je wel bij natuurkunde gehad). die krachten op banden/gewrichten ondersteun je niet met een lapje stof.
gelukkig zijn paardenbenen stevig genoeg en hebben ze geen steun nodig. wel soms bescherming bij werk, en daarom kun je ze inpakken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:36

Het lijkt mij ook dat met warm weer als het niet hoeft je paard niet onnodig moet gaan lopen inpakken met bandages.
Ik heb bandages en peesbeschermers, heb ze ook wel gebruikt.
Ik dacht dat het goed was om ze te gebruiken en ik vond het natuurlijk een mooi gezicht.
Uiteindelijk nu een stuk wijzer geworden na advies van mijn veearts gebruik ik geen bandages meer!
Pees beschermers kon ik wel gebruiken maar alleen tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen wat wel eens kan gebeuren tijdens springen of een marathon wedstrijd.
aangezien ik dus niet spring en geen martahon men gebruik ik die ook niet.

Over het algemeen behoren paarde benen sterk genoeg te zijn van zich zelf en hebben ze geen bescherming nodig, behalve paarden die dus aantikken of strijken en paarden waarmee gesprongen word.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:41

Ilegra schreef:
Het lijkt mij ook dat met warm weer als het niet hoeft je paard niet onnodig moet gaan lopen inpakken met bandages.
Ik heb bandages en peesbeschermers, heb ze ook wel gebruikt.
Ik dacht dat het goed was om ze te gebruiken en ik vond het natuurlijk een mooi gezicht.
Uiteindelijk nu een stuk wijzer geworden na advies van mijn veearts gebruik ik geen bandages meer!
Pees beschermers kon ik wel gebruiken maar alleen tegen het aantikken van de achterbenen tegen de voorbenen wat wel eens kan gebeuren tijdens springen of een marathon wedstrijd.
aangezien ik dus niet spring en geen martahon men gebruik ik die ook niet.

Over het algemeen behoren paarde benen sterk genoeg te zijn van zich zelf en hebben ze geen bescherming nodig, behalve paarden die dus aantikken of strijken en paarden waarmee gesprongen word.

helemaal mee eens Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:47

dierfysio schreef:
@doom: bandages geven geen steun. mensenonderbenen bevatten spieren, die je met een bandage kunt steunen. paardenonderbenen bevatten geen spieren, maar pezen. dus je vergelijkt appels en peren Knipoog steunen kun je een paardenbeen alleen met spalken en/of gips.

100% mee eens Haha!
Bandages geven inderdaad geen steun, echt helemaal niks. En als we met namen gaan gooien, dit zei de stalamazone van Coby van Baalen in het blad BIT. Als het echt niet waar was, lieten ze het daar ook niet in staan, neem ik aan.

Nee dat klopt echt voor geen meter, zie je het al voor je, een lap stof een paard ondersteund Haha!
Die D.A kan wel mee gaan naar de Olypische Spelen maar van bandages kennis heeft hij blijkbaar geen kaas van gegeten , want het is echt niet waar.

Wat warmte betreft, het maakt niet uit wat je gebruikt, onder ALLES wordt het warm, al helemaal met warm weer.

IIG om ontopic te blijven, ik gebruik gewoon bandages, zoals altijd, al rij ik niet als het zo warm is overdag, dan maar s'avonds.
Ik doe mijn paarden helemaal niks om met losgooien (tenzij ik ze ga opjagen of ze gek zijn) en al helemaal niet met in de wei staan..

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 18:18

even oftopic hoor, ej skitter ik heb bij jou in de klas gezeten ( paardenhouderij ) doe je dat nog steeds?

en idd een lapje stof iets onder steunen uhm nee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:58

Doom
Citaat:
ik heb altijd peesbeschermers om omdat die van mij een aantal keer een peesblessure heeft gehad ..
en als ik dit allemaal zo lees ..

Mijn veearts heeft mij juist verteld dat het niet zo verstandig is om peesbeschermers of bandages te gebuiken bij een paard dat een peesblessure heeft of heeft gehad.
Bandages zijn al helemaal uit den boze.
Ze verzwakt de pees alleen maar door het gebruik er van omdat die pees er te warm van word.

NOG EENMAAL peesbeschermers beschermen de pees alleen tegen het aantikken van de achter benen tegen de voorbenen verder beschermen ze dus niet!
En dat aantikken kan voorkomen bij paarden die springsport beoefenen of in de military of marathon worden gebruikt.
Sommige paarden hebben gewoon een afwijkende gang waarbij de paarden standaart de achterbenen tegen de voorbenen aantikken.

Als je dus gewoon recreatief, dressuur of endurance beoefent behoef je dus inpriciepe helemaal geen pees beschermers of bandages te gebruiken behalve als je paard een afwijking heeft in de gang. (strijken en aantikken)
Een normaal paard loopt goed en heeft daar geen last van!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:06

Ilegra schreef:

Mijn veearts heeft mij juist verteld dat het niet zo verstandig is om peesbeschermers of bandages te gebuiken bij een paard dat een peesblessure heeft of heeft gehad.
Bandages zijn al helemaal uit den boze.
Ze verzwakt de pees alleen maar door het gebruik er van omdat die pees er te warm van word.

Hoe verzwakken bandages de pees? Zo warm wordt het helemaal niet, en wat dat betreft, het wordt warom onder alles, onder pijpkousen, bandages, peesbeschermers, 3-in-1 beschererms, het wordt warm onder alles! Dus waarom iedereen dat als arugument gebruikt, snap ik niet!
Ze geven geen steun, geen enkel beschermer geeft steun, je geeft alleen steun aan een paardenbeen met een spalk.

@Quinty;
Oh ja , jou herhinner ik nog vaagjes Bloos
Maar ja ik doe de opleiding nog steeds, volgende jaar is mijn laatste jaar. (4e jaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:39

Skitter: warmte is niet goed voor de pees (zeker niet bij een peesblessure) de pees moet je juist heel koel houden zodat de de doorstoming beter gaat in het been.
Een pees zet (bij peesblessure) enorm op als die te warm wordt waardoor de doorbloeding niet meer goed gaat.
En als de doorbloeding niet meer optimaal is word de pees ook zwakker.
Dit komt niet van mezelf want zelf ben ik daar niet zo van op de hoogte.
Mijn veearts heeft het mij zo uitgelegt! als ik al bescherming wilde gebruiken dan het liefst pees beschermers zij hij omdat deze de pees van achter beschermen maar ik mijn paard tikt niet aan dus is het onzin om ze om te doen.

En idd onder alles word het warm!. En ja ze geven geen steun, heb ik ook niet beweerd, ze geven alleen bescherming voor aantikken en strijken.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:47

Ik rijd altijd met kogelbeschermers, want dat heeft ze nodig. Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:59

Ilegra schreef:
Skitter: warmte is niet goed voor de pees (zeker niet bij een peesblessure) de pees moet je juist heel koel houden zodat de de doorstoming beter gaat in het been.
Een pees zet (bij peesblessure) enorm op als die te warm wordt waardoor de doorbloeding niet meer goed gaat.
En als de doorbloeding niet meer optimaal is word de pees ook zwakker.
Dit komt niet van mezelf want zelf ben ik daar niet zo van op de hoogte.
Mijn veearts heeft het mij zo uitgelegt! als ik al bescherming wilde gebruiken dan het liefst pees beschermers zij hij omdat deze de pees van achter beschermen maar ik mijn paard tikt niet aan dus is het onzin om ze om te doen.

En idd onder alles word het warm!. En ja ze geven geen steun, heb ik ook niet beweerd, ze geven alleen bescherming voor aantikken en strijken.

Warmte is toch JUIST goed voor de doorbloeding Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:39

Ik ga hier verder niet op in omdat ik straks misschien iets verkeerd zeg vraag de veearts maar die kan je precies uitleggen hoe de pees werkt.

Een ding weet ik wel je moet niet voor niks het been afkoelen bij een peesblessure dit moet je doen zodat deze koud word, bij afkoeling neemt de zwelling af waardoor doorbloeding weer beter gaat.
Bij warmte (dus als je bandage om doet word been warm) neemt de zwelling toe waardoor de doorbloeding slechter is.
Voor duidelijker of specefieker uitleg informeer bij de veearts!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:42

theoretisch gezien. wordt iets warm dan zet het uit. als de vaten uitzetten dan stroomt het bloed daar langzamer. Maar bij een peesblessure is het zaak een zwelling te voorkomen omdat de cellen zich opnieuw moeten gaan zetten in de juiste richting en ze moeten natuurlijk weer aan elkaar groeien. Als het gezwollen is is dat nogal lastig.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:50

oosterhoff schreef:
theoretisch gezien. wordt iets warm dan zet het uit. als de vaten uitzetten dan stroomt het bloed daar langzamer. Maar bij een peesblessure is het zaak een zwelling te voorkomen omdat de cellen zich opnieuw moeten gaan zetten in de juiste richting en ze moeten natuurlijk weer aan elkaar groeien. Als het gezwollen is is dat nogal lastig.

Precies het tegenovergestelde: vaten zetten uit om het bloed sneller te laten stromen. En als het koeler is worden ze juist smaller omdat dan het bloed beter bij de vitale delen (organen) blijft en die zodoende voorrang te geven. Belangrijke functie om in leven te blijven bij b.v. onderkoeling.
Een voorbeeld van de verandering van wijde bloedvaten naar smalle bloedvaten is als iemand zomerdag b.v. van buiten (openstaande bloedvaten om middels de doorstroming warmte kwijt te kunnen raken) een supermarkt binnenloopt waar de airco flink aan staat en ook nog eens koelvitrines staan. Dan sluiten de bloedvaten zich plots en kunnen mensen flauwvallen omdat dit dus ook een verminderde bloedtoevoer naar de hersenen tot gevolg heeft. Dit is overigens een praktijkvoorbeeldje dat ik wel eens heb gezien toen ik nog zaterdagbaantje in de supermarkt had.
Het idee achter koelen is dat inderdaad de zwelling door het sluiten van de bloedvaten wordt weggestuwd. Maar dit is eigenlijk vooral in de acute fase. Wanneer een blessure (bij mensen althans) langer duurt wordt regelmatig wel warmte geadviseerd om de boel te herstellen omdat je daarmee de doorbloeding op gang helpt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:00

BrankaZ schreef:
oosterhoff schreef:

Precies het tegenovergestelde: vaten zetten uit om het bloed sneller te laten stromen. En als het koeler is worden ze juist smaller

Als bloedvaten groter worden dan stroomt er meer bloed en wordt en zal er vóór de verbreding/vergroting het boeld sneller stromen. Op de plek van de verbreding gaat het bloed dan relatief minder snel. tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Dan heb ik het dus over plaatselijke koeling/verwarming. Het bloed moet echter om deze vergroting te compenseren dus over het algemeen sneller stromen. De hartslag gaat dan ook omhoog.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:14

Ik doe niks om, nooit. Alleen met springen dan, beschermers, maar daar wordt het niet warm onder. Pezen kunnen slecht tegen de warmte, en verschillende DA's raden het ook af, zowel met warm als koud weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:19

Een erg intressante uitleg! en aangezien jullie zo specifiek zijn misschien hebben jullie een verklaring voor dit voorval.

Gebeurtenis nog voordat zij een peesblessure opliep!
Ging rijden met mijn paard [paard] (Gelders type) nu had ik haar bandages om gedaan om alle vier benen (deed ik puur omdat ik het mooi vond "ja wist ik veel") heb vaak moeten bandageren op stages en ik had ze dus gewoon op een normale manier zoals het hoort om gedaan.

Mijn merrie kreeg na een uur te hebben gereden (buitenrit geen zware inspanning) steeds meer moeite met lopen en ging ook steeds langzamer, had opgegeven moment ook het idee dat ze wat zwaarder ging ademen.
Vervolgens ging ze soms stilstaan en klauwde wat met haar benen.
Mijn vader reed op een ander paard met mij mee en hij heeft het al helemaal niet op al die rommel aan de benen, hoefde vroegr ook nooit zegt hij altijd.
Hij zei tegen mij; waar heeft ze toch last van zo doet ze anders ook niet.
Vervolgens ging mijn merrie in een keer liggen, ik was helemaal overstuur want ik dacht dat ze het loodje zou leggen.
Mijn vader zei; haal eerst die rommel eens van de benen en dat heb ik toen meteen gedaan.
Uiteindelijk ging mijn merrie weer staan en was ze weer helemaal fris als een hoendje, ze brieste een paar keer en klaar was het.
De bandages had ik niet te strak want ik kon met gemak mijn finger er tussen krijgen wel was het loei heet tussen de bandage en het been van mijn merrie.
Weten jullie een verklaring?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:37

oosterhoff schreef:
BrankaZ schreef:
Precies het tegenovergestelde: vaten zetten uit om het bloed sneller te laten stromen. En als het koeler is worden ze juist smaller

Als bloedvaten groter worden dan stroomt er meer bloed en wordt en zal er vóór de verbreding/vergroting het boeld sneller stromen. Op de plek van de verbreding gaat het bloed dan relatief minder snel. tenminste zo heb ik het altijd begrepen. Dan heb ik het dus over plaatselijke koeling/verwarming. Het bloed moet echter om deze vergroting te compenseren dus over het algemeen sneller stromen. De hartslag gaat dan ook omhoog.

Er stroomt meer bloed er naar toe omdat middels de haarvaten de warmte die in het lichaam wordt geproduceert kan worden afgevoerd. Niet voor niets zweten paarden (net als mensen), dat is een manier om warmte kwijt te raken. Verdamping van zweet geeft n.l. verkoeling.
Denk inderdaad wel dat ik het verkeerd zeg dat bloed sneller gaat stromen door verwijding van de vaten, dat gebeurt uiteraard door een verhoging van de hartslag.

Wat betreft de bandages en problemen. Het kan dus ook zijn dat ze haar warmte op die plaats niet goed kwijt kon doordat er dus een bandage omheen zat. Was de bandage erg vochtig? Of was het een materiaal dat slecht vocht afvoert?
Kan, maar mogelijk is er ook een andere verklaring voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:56

Mijn merrie had toen tijdens het voorval gewoon elastische bandages om en ze waren niet vochtig maar wel loeiwarm.
Die bandages zijn pagony elastische werkbandages.
Mijn vader dacht toen dat door die warmte tussen de benen en de bandages het bloed langzamer ging stromen en daardoor dus ook minder zuurstof vervoert kon worden.
Ja ik weet niet of het klopt maar klinkt ergens wel logisch.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:28

Ilegra schreef:
Mijn merrie had toen tijdens het voorval gewoon elastische bandages om en ze waren niet vochtig maar wel loeiwarm.
Die bandages zijn pagony elastische werkbandages.
Mijn vader dacht toen dat door die warmte tussen de benen en de bandages het bloed langzamer ging stromen en daardoor dus ook minder zuurstof vervoert kon worden.
Ja ik weet niet of het klopt maar klinkt ergens wel logisch.

Elastische bandages moet je nooit zonder onderlappen vast maken. Die knellen toch veel te veel af. Polar (fleece) bandages kunnen wel zonder onderlappen. Je kan er wel een vinger tussen steken maar dat wil niet zeggen dat ze niet strak zitten. Probeer het maar eens bij jezelf.