Veel paarde HEBBEN problemen en KOMEN in verzet, maar dat wordt allemaal aan andere oorzaken toegeschreven. Vnl het paard. Bijna niemand wil bij zichzelf te rade gaan waarom een paard doet wat ie doet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cornelie schreef:Elke86 schreef:Dan vraag ik mij toch nog iets af, moesten zadels met diepe zit zoveel last en rugproblemen opleveren. Zouden paarden dan niet in protest gaan gaan in plaats van goed te blijven lopen?
Wat denk je van al die rijtechnische problemen ( paard wil niet nageven, inbuigen, uitstrekken, breekt uit etc etc etc ) Maar ach, dan knuppen we er gewoon een hulpteugel aan en zweep erover![]()
En achter in het zadel wordt ook vaak gezeten gewoon simpelweg vanwege een te smalle boom. Het zadel helt dan al achterover. Maar ach, dan doen we er gewoon een schuine onderlegger onder en ligt het zadel weer recht
Cer schreef:Als je in een diepe zit in een bepaalde houding geforceerd wordt, ja dus. Daar gaan voorgaande posts ook over...
#Ymke# schreef:`misschien een idee om dit topic naar harnesmaker te pbén , en ik ben wel erg benieuwd over zijn visie.
Ik heb zelf een zadel met diepe zit, maar deze keuze is vanwege mijn rug. Ik vind hem zelf fijner lopen met dit zadel dan met mijn andere zadel met gewone zit..
taffy schreef:#Ymke# schreef:`misschien een idee om dit topic naar harnesmaker te pbén , en ik ben wel erg benieuwd over zijn visie.
Ik heb zelf een zadel met diepe zit, maar deze keuze is vanwege mijn rug. Ik vind hem zelf fijner lopen met dit zadel dan met mijn andere zadel met gewone zit..
dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de boommaat en/of vulling van je vorige zadel
Skipper schreef:Ik zeg niet dat diepe zit geweldig is en geloof ook wel zo dat het niet goed is, maar net zoals gezegd werd, dan krijgen de fysios het druk binnenkort heel die paardenstapel behandelen![]()
![]()
germie schreef:Ik heb vandaag de zadelmaker bij mijn paard gehad omdat m'n Maestoso bijgevuld moest worden. Ook kwam het stuk over een diepe zit ter sprake. Volgens hem is het onzin dat diep slecht is. Höpfner heeft al langere tijd een diepere zit dan gemiddeld, al voordat het 'mode' werd.
Door de kussens op de juiste manier op te vullen krijg je ook met een diepe zit een goede verdeling over de rug.
De zadelmaker heeft mijn paard helemaal afgevoeld op gevoelige plekken, alle wervels en spieren zijn afgevoeld. En ze had geen gevoelige plekken.
Wel zei de zadelmaker dat er inderdaad merken zijn die gewoon in zijn ogen geen A-merk zijn. Die hebben het zwaartepunt van de diepe zit verkeerd en daardoor krijg je problemen. Maar de diepe zit op zich is hier dus niet de oorzaak van.
Precious20 schreef:Skipper schreef:Ik zeg niet dat diepe zit geweldig is en geloof ook wel zo dat het niet goed is, maar net zoals gezegd werd, dan krijgen de fysios het druk binnenkort heel die paardenstapel behandelen![]()
![]()
Voila! Heel juist, want er wordt ondertussen al meer dan 10 jaar met zadels met een diepe zit gereden. Dan is het aan de zadelmakers om terug naar de 'oude' vlakke boom te gaan. Want, laten we eerlijk zijn, zoveel zadels van minstens 10 jaar oud die in goede staat verkeren, zijn er niet meer hé!
Citaat:neej hoor, beide zadels liggen goed op hem, en liggen aangesloten..
taffy schreef:ik ben van mening dat wanneer je houding/zit niet juist is je dit niet moet oplossen met een gewdongen/diepe zit maar met een zadel die je de ruimte geeft aan je houding te werken/en/of zitles nemen![]()
taffy schreef:de opbouw/het model van de boom kun je niet aan de onderkant zien maar de boom zorgt wel voor de drukverdeling of juist de druk
taffy schreef:@elke: ik bedoel te zeggen dat ik een diepe zit geen oplossing vind om een slechte houding op te lossen,en dat dat vervolgens beter zou zijn voor de rug van je paard,neem dan zitlessen!!
en natuurlijk koop je een zadel waar je lekker in zit maar als een diepe zit slecht is kan het zadel nog zo lekker zitten maar ik zou er nooit weer voor kiezen
Cer schreef:Je zou voor de grap eens aan een vriend/vriendin moeten vragen om op handen en knieen te gaan zitten. Vervolgens ga je op de rug zitten, en boots je de zit na die je hebt op je paard.
Bij een rechte zit, met voeten naar binnen, is dat geen pretje. Beter is om op je zgn balance point te gaan zitten, met ontspannen benen.
Het zadel vangt zulke druk nog wel een beetje op, maar ook met zadel voel je verschil.
Toegegeven, het staat een beeeetje gek, maar het is wel een eye opener