Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:49

Precies Cornelie! Dat wilde ik ook nog opmerken...

Veel paarde HEBBEN problemen en KOMEN in verzet, maar dat wordt allemaal aan andere oorzaken toegeschreven. Vnl het paard. Bijna niemand wil bij zichzelf te rade gaan waarom een paard doet wat ie doet....

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:55

Het gaat nu meer over de onkunde dus van de ruiter om de signalen te herkennen.
En ik geloof dat er wel steeds meer het besef komt dan dat er jaren terug was ook qua zadels aanpassen etc.

Maar daar gaat het hier niet over!

Kan je altijd stellen dat zadel met diepe zit slecht is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:56

Als je in een diepe zit in een bepaalde houding geforceerd wordt, ja dus. Daar gaan voorgaande posts ook over... Ja

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:57

cornelie schreef:
Elke86 schreef:
Dan vraag ik mij toch nog iets af, moesten zadels met diepe zit zoveel last en rugproblemen opleveren. Zouden paarden dan niet in protest gaan gaan in plaats van goed te blijven lopen?

Wat denk je van al die rijtechnische problemen ( paard wil niet nageven, inbuigen, uitstrekken, breekt uit etc etc etc ) Maar ach, dan knuppen we er gewoon een hulpteugel aan en zweep erover Duivel

En achter in het zadel wordt ook vaak gezeten gewoon simpelweg vanwege een te smalle boom. Het zadel helt dan al achterover. Maar ach, dan doen we er gewoon een schuine onderlegger onder en ligt het zadel weer recht Duivel

Ligt niet per definitie aan smalle boom, mijn zadel is zo komen te liggen omdat meneer aan het uitzwaren was en keil kussens te dik waren op die plaats, de boom geeft echter meer dan genoeg ruimte!

Bij bredere boom zakt hij weer teveel over schoft heen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:58

Cer schreef:
Als je in een diepe zit in een bepaalde houding geforceerd wordt, ja dus. Daar gaan voorgaande posts ook over... Ja

Niet alle diepe zits forceren je in bepaalde houding, anders kan de een ook niet te ver achterin gaan zitten en de ander meer naar voren zoals net werd gezegd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:03

Je zit iig wel op je zitbeenknobbels, of niet dan?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:06

Die voel ik niet door mijn vet heen Clown Haha! Haha!

Maar ik ben altijd wel geleerd daarop te zitten echter ik heb daar toe de neiging het niet te doen en mijn balans iets anders te zoeken, dit heeft voor mij bekende oorzaak waar ik weinig aan kan doen.

Maar dat wordt idd geleerd op de zitknobbels te zitten.

Alleen dat was de clou niet, ging over gedwongen houding ja of nee van diepe zit.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:58

Het probleem van een (te) diepe zit en bijbehorende boom ligt m.i. niet in de boomWIJDTE (da's weer een ander, maar net zo erg probleem) maar in de LENGTEvorm van de boom. De kussens behoren van VOOR naar ACHTER evenredig veel gewicht op te vangen en de kilo's van de ruiter + zadel over een zo groot mogelijk oppervlak te verdelen. Met een TE diepe boom om de ruiter te behagen of om hem het idee te geven stevig te zitten, komt er teveel gewicht op een TE KLEIN oppervlak en dat geeft op den duur ALTIJD problemen. Geen driedubbele shabrak of gelpad (vaak bij springruiters) kan dat verhelpen.
Laat iemand je eens een flinke duw geven op je ribbenkast met een vlakke hand, en dan met 1 vinger................... au!!!
Je eerste zorg is m.i. dat je zadel GOED op je paard past, dan komt de ruiter pas aan de beurt. Bovendien, hoe wil je een changement, wijken e.d. doen als je klem zit? Je moet toch ZIThulpen kunnen geven?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:01

heel mooi verwoord linky OK dan!
zo is het maar net, ik ben het helemaal met je eens Cool

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:31

`misschien een idee om dit topic naar harnesmaker te pbén , en ik ben wel erg benieuwd over zijn visie.

Ik heb zelf een zadel met diepe zit, maar deze keuze is vanwege mijn rug. Ik vind hem zelf fijner lopen met dit zadel dan met mijn andere zadel met gewone zit..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:51

Ik zou ook graag Harnessmaker's reactie eens willen horen/lezen en liefst ook nog een reactie van dierfysio.

Ergens geloof ik het verhaal wel, m.n. dat met een diepe zit de druk niet zo goed verdeeld wordt en meer op 1 punt rust. Maarrrr je gaat me écht niet wijsmaken dat alle paarden die met zo'n zadel gereden worden er rugpijn aan overhouden. Of vroeg of laat rugklachten krijgen.
Tegenwoordig zijn er toch bijna nergens meer zadels met een vlakke boom te verkrijgen (ik heb het dan over nieuwe zadels) Zelfs in de nieuwe Wintecs zitten diepe bomen! En ik hoor nochtans zoveel goeds over die zadels.

En hoe zit dit dan met de springzadels? Welke boom hebben die?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:06

#Ymke# schreef:
`misschien een idee om dit topic naar harnesmaker te pbén , en ik ben wel erg benieuwd over zijn visie.

Ik heb zelf een zadel met diepe zit, maar deze keuze is vanwege mijn rug. Ik vind hem zelf fijner lopen met dit zadel dan met mijn andere zadel met gewone zit..

dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de boommaat en/of vulling van je vorige zadel Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:20

taffy schreef:
#Ymke# schreef:

dat kan natuurlijk ook te maken hebben met de boommaat en/of vulling van je vorige zadel Lachen

neej hoor, beide zadels liggen goed op hem, en liggen aangesloten..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:33

Maar je kan mij niet wijsmaken dat je in zadel met diepe zit zo vast zit dat je geen ZIThulpen meer kan geven!

Er werd zelfs gezegd dat mensen dan nog teveel voorover of juist achterin het zadel gaan zitten ergo diepe zit zet je niet vast, dat is meer je psychisch gevoel omdat je het niet gewend bent!

Ik heb beschikking over beide, bij een vlak zadel vergt het meer inspanning en balans om goed te blijven zitten, met diepe zadel kost dit minder inspanning echter kantel ik makkelijk mijn bekken naar voren terwijl ik dat bij het andere zadel niet heb (vzh overigens)

Echter ik kan nog duidelijk zit hulpen geven, in vorm van bekken kantelen etc. Je zit er niet in vast geroest! Soms ook beter omdat ik minder snel uit balans ben dan op mijn plattere zadel

(en ja is niet goed dat ik snel uit balans ben en dat wordt getraind ook op grond maar is lichamelijk iets wat ik altijd stukje in nadeel zal hebben tov 'normaal' persoon)

Ik zeg niet dat diepe zit geweldig is en geloof ook wel zo dat het niet goed is, maar net zoals gezegd werd, dan krijgen de fysios het druk binnenkort heel die paardenstapel behandelen Haha! Haha! Clown

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:57

Skipper schreef:
Ik zeg niet dat diepe zit geweldig is en geloof ook wel zo dat het niet goed is, maar net zoals gezegd werd, dan krijgen de fysios het druk binnenkort heel die paardenstapel behandelen Haha! Haha! Clown

Voila! Heel juist, want er wordt ondertussen al meer dan 10 jaar met zadels met een diepe zit gereden. Dan is het aan de zadelmakers om terug naar de 'oude' vlakke boom te gaan. Want, laten we eerlijk zijn, zoveel zadels van minstens 10 jaar oud die in goede staat verkeren, zijn er niet meer hé!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:01

toch is het niet zo dat een je met een diepe zit een betere houding krijgt
zelf heb ik met een KN veel een mooiere houding dan met een zadel met een diepere zit
mijn beenligging is met dit zadel ook veel beter, terwijl je wel alle vrijheid heb om hulpen te geven

op een hengstenshow zag ik eens een showblok van stal Hexagon
opvallend was dat ze alle 3 (Leunis,Laurens,Tamar) met een oud type KN reden
ze waren zo oud dat je bijna niet kon zien of ze nu Bruin waren geworden van ouderdom of echt bruin van kleur
ook schijnt Tineke Barterls met een KN te rijden die zeer oud is
en deze mensen kunnen echt wel een nieuw zadel kopen hoor Tong uitsteken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:45

Ik heb vandaag de zadelmaker bij mijn paard gehad omdat m'n Maestoso bijgevuld moest worden. Ook kwam het stuk over een diepe zit ter sprake. Volgens hem is het onzin dat diep slecht is. Höpfner heeft al langere tijd een diepere zit dan gemiddeld, al voordat het 'mode' werd.
Door de kussens op de juiste manier op te vullen krijg je ook met een diepe zit een goede verdeling over de rug.

De zadelmaker heeft mijn paard helemaal afgevoeld op gevoelige plekken, alle wervels en spieren zijn afgevoeld. En ze had geen gevoelige plekken.

Wel zei de zadelmaker dat er inderdaad merken zijn die gewoon in zijn ogen geen A-merk zijn. Die hebben het zwaartepunt van de diepe zit verkeerd en daardoor krijg je problemen. Maar de diepe zit op zich is hier dus niet de oorzaak van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:48

Tineke Bartels rijdt met een Prestige TD, hele diepe zit....zij heeft het ook ooit over mannen- en vrouwenzadels gehad, zou een zadel met een diepe zit meer een vrouwenzadel zijn?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:22

germie schreef:
Ik heb vandaag de zadelmaker bij mijn paard gehad omdat m'n Maestoso bijgevuld moest worden. Ook kwam het stuk over een diepe zit ter sprake. Volgens hem is het onzin dat diep slecht is. Höpfner heeft al langere tijd een diepere zit dan gemiddeld, al voordat het 'mode' werd.
Door de kussens op de juiste manier op te vullen krijg je ook met een diepe zit een goede verdeling over de rug.

De zadelmaker heeft mijn paard helemaal afgevoeld op gevoelige plekken, alle wervels en spieren zijn afgevoeld. En ze had geen gevoelige plekken.

Wel zei de zadelmaker dat er inderdaad merken zijn die gewoon in zijn ogen geen A-merk zijn. Die hebben het zwaartepunt van de diepe zit verkeerd en daardoor krijg je problemen. Maar de diepe zit op zich is hier dus niet de oorzaak van.

welke zadelmaker heb je?
en mag hij ook beoordelen of de wervels en spieren in orde zijn (is dit zijn vakgebied?)
als je 10 verschillende zadelmakers hebt zullen ze alle 10 wat anders zeggen
maar de vraag is,wie heeft er nu het meest gelijk?
zadelmaker is een vrijberoep,iedereen kan zich dus "zadelmaker" noemen
ik vraag me ook af in hoeverre jou zadelmaker zich verdiept heeft in het effect van een diepe zit
alleen met het antwoord dat lossen we op met vullen zou ik het niet willen doen
van triest laat je zien waarom hij er zo tegen is
zodat je het ook echt ziet!! vanaf een kale boom!!
de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:25

Precious20 schreef:
Skipper schreef:

Voila! Heel juist, want er wordt ondertussen al meer dan 10 jaar met zadels met een diepe zit gereden. Dan is het aan de zadelmakers om terug naar de 'oude' vlakke boom te gaan. Want, laten we eerlijk zijn, zoveel zadels van minstens 10 jaar oud die in goede staat verkeren, zijn er niet meer hé!

Ja
alleen zolang de klanten een diepe zit willen zullen ze deze blijven produceren(jammer genoeg)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:30

Ymke
Citaat:
neej hoor, beide zadels liggen goed op hem, en liggen aangesloten..

welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:36

taffy schreef:
ik ben van mening dat wanneer je houding/zit niet juist is je dit niet moet oplossen met een gewdongen/diepe zit maar met een zadel die je de ruimte geeft aan je houding te werken/en/of zitles nemen Knipoog

Je leest het verkeerd om... ik schreef dat het door het gedwongen in de juiste houding dwingen van het zadel het eigenlijk niet mogelijk moet zijn om verkeerd te zitten, en ik schreef niets over het niet kunnen zitten en/of geen (zit)les nemen.

taffy schreef:
de opbouw/het model van de boom kun je niet aan de onderkant zien maar de boom zorgt wel voor de drukverdeling of juist de druk

Als je het aan de onderkant niet kunt zien of voelen hoe kan een paard er dan last van hebben?
Mijn zadels worden zeer regelmatig nagekeken en gecontroleerd en zonodig bijgelegd door een zadelmaker.
Vwb drukverdeling: als de boom zorgt voor de drukverdeling zou het voor een paard niet uitmaken of ik een 17 inch met korte kussens gebruik of 17 met langere kussens, en dat terwijl men bij paarden met een wat kortere rug bijv. Barnsby aanbeveelt omdat die kortere kussens heeft met een goede drukverdeling terwijl andere merken dus langere kussens hanteren voordezelfde boomlengte. (en dit zijn ook woorden van van Triest Haha! en van mijn zadelmaker maar die had het ook over andere merken met kortere kussens maar ben even die naam/namen kwijt Haha! )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:39

taffy schreef:
@elke: ik bedoel te zeggen dat ik een diepe zit geen oplossing vind om een slechte houding op te lossen,en dat dat vervolgens beter zou zijn voor de rug van je paard,neem dan zitlessen!!
en natuurlijk koop je een zadel waar je lekker in zit maar als een diepe zit slecht is kan het zadel nog zo lekker zitten maar ik zou er nooit weer voor kiezen

Wie bepaalt dan dat die diepe zit slecht is voor de ruiter of slecht is voor het paard?

Je hebt verschil tussen gedwongen zit en opgesloten zit, de eerste stimuleerd de ruiter een juiste houding aan te nemen met bewegingsvrijheid de andere duit meestal op een te klein zadel en geen bewegings vrijheid ..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:42

Cer schreef:
Je zou voor de grap eens aan een vriend/vriendin moeten vragen om op handen en knieen te gaan zitten. Vervolgens ga je op de rug zitten, en boots je de zit na die je hebt op je paard.

Bij een rechte zit, met voeten naar binnen, is dat geen pretje. Beter is om op je zgn balance point te gaan zitten, met ontspannen benen.

Het zadel vangt zulke druk nog wel een beetje op, maar ook met zadel voel je verschil.
Toegegeven, het staat een beeeetje gek, maar het is wel een eye opener Ja

(nu is even mijn snapperd op hol..)
allereerst zul je je benen te lang hebben om bij iemand anders op de rug uberhaupt een zit na te bootsen en is een mens ook geheel anders qua bouw dat het absoluut niets zegt, want dan zou er uberhaupt niet op gaan zitten nog de allerbeste optie zijn.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:44

hoe zit het mer zadels van BR en dan het type mozart?