Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:50

Vonnie84 schreef:
Omdat ik het echt niet meer weet Ziek Het zadel blijft achterover kieperen, ook al heb ik nu de breedste boommaat van Euroriding.
Ik heb 2 verschillende optie's:
- een nieuw/tweedehands zadel;
- in mijn eigen zadel flair laten bouwen (zonder garantie dat het dan wél goed ligt).

Mijn zadel heb ik nieuw gekocht in januari dit jaar. Maar ik ben nu echt een beetje radeloos. Ik wil het nu eindelijk eens goed hebben. Zowel voor m'n paard, voor mezelf, voor alle mensen om me heen (die worden er ook al gek van) en m'n portomonee.

Arie Boer zal ws. weigeren hier Flair in te bouwen omdat hij Euroridingzadels echt vreselijk vindt. Ik heb er geen oordeel over, maar ik weet wel dat hij er geen goed woord voor over heeft. Het probleem van naar achter kantelende zadels ligt volgens hem niet persé aan de maat van de boom, maar aan de vulling van het zadel rond de schouder. Om het effect van veel wrong te vergroten, wordt het zadel helemaal naar beneden toe afgevuld waardoor het als het ware op de schouder blijft staan. Hoerdoor heeft je paard weinig schoudervrijheid en kiept het altijd naar achter.

Ik heb een euroriding gehad en had hetzelfde probleem. Kende Arie toen nog niet en na 10 keer aan laten passen heb ik de moed zelf opgegeven en het ingeruild voor een KN die wel goed lag, maar die rot zat. Ik heb nu een Ideal en ook daar heb ik dit probleem (dit vindt Arie het op een na slechtste zadel in zijn prijsklasse Clown ). Ik heb nu een Wow-zadel in bestelling. Dit zadel heeft alleen maar kussens op de rug (uiteraard met Flair) en daardoor volledige schoudervrijheid.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:20

Ik wil in december een wow zadel bestellen, of liever nog een 2dehandse Ja

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:21

Zijn die er al tweedehands dan?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:01

Soms. Je ziet ze wel eens op MP, maar je kans ook maandelijks even naar Arie bellen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:27

@Mrijn
wat bedoel je precies met de vulling op de schouders bij euroriding?
bij het inbouwen van flair gaat normaal gesproken de hele vulling eruit
op het klene stukje aan de zijkanten
is dit bij euroriding anders dan?

soms staat er wel eens een Wow zadel op marktplaats.nl
deze staat er al heel lang op
http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... 96775.html
is wel een veelzijdigheids zadel

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:32

Die euroridings hebben aan de voorkant van de zweetbladen heel sterk opgevulde kussens. Daardoor steunt/ligt het zadel altijd op of valk achter de schouder. Er kan in theorie wel lucht ingezet worden, maar daar heb je niets aan als je paard nog steeds niet uit de schouder weg kan komen. Wow/Flairzadels hebben totaal niet aan de zweetbladen vastzitten, die dragen alleen maar op de rug.

Maar, nogmaals, ik weet niets van zadels, ik praat alleen Arie na...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:56

@Mrijn
je zou denken dat ze daar de vullling dan heel dun kunnen maken
maar misschien kan dat niet bij een euroriding
onze KN 's hebben ook een heel klein stukje vulling aan de zijkant
gelukkig kan daar wel flair in

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 20:37

Ik zag toevallig een wow vzh zadel op MP staan..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 00:08

Mrijn schreef:
Vonnie84 schreef:
Omdat ik het echt niet meer weet Ziek Het zadel blijft achterover kieperen, ook al heb ik nu de breedste boommaat van Euroriding.
Ik heb 2 verschillende optie's:
- een nieuw/tweedehands zadel;
- in mijn eigen zadel flair laten bouwen (zonder garantie dat het dan wél goed ligt).

Mijn zadel heb ik nieuw gekocht in januari dit jaar. Maar ik ben nu echt een beetje radeloos. Ik wil het nu eindelijk eens goed hebben. Zowel voor m'n paard, voor mezelf, voor alle mensen om me heen (die worden er ook al gek van) en m'n portomonee.

Arie Boer zal ws. weigeren hier Flair in te bouwen omdat hij Euroridingzadels echt vreselijk vindt. Ik heb er geen oordeel over, maar ik weet wel dat hij er geen goed woord voor over heeft. Het probleem van naar achter kantelende zadels ligt volgens hem niet persé aan de maat van de boom, maar aan de vulling van het zadel rond de schouder. Om het effect van veel wrong te vergroten, wordt het zadel helemaal naar beneden toe afgevuld waardoor het als het ware op de schouder blijft staan. Hoerdoor heeft je paard weinig schoudervrijheid en kiept het altijd naar achter.

Ik heb een euroriding gehad en had hetzelfde probleem. Kende Arie toen nog niet en na 10 keer aan laten passen heb ik de moed zelf opgegeven en het ingeruild voor een KN die wel goed lag, maar die rot zat. Ik heb nu een Ideal en ook daar heb ik dit probleem (dit vindt Arie het op een na slechtste zadel in zijn prijsklasse Clown ). Ik heb nu een Wow-zadel in bestelling. Dit zadel heeft alleen maar kussens op de rug (uiteraard met Flair) en daardoor volledige schoudervrijheid.

Thnx voor je post. Ik heb altijd gedacht dat iedereen laaiend enthousiast was over de Euroriding Luxor.
Over die Wow-zadels hoor ik idd veel positiefs. Alleen jammer dat die zo ontzettend duur zijn. Heb maar een zaterdagbaantje.....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:24

Jodievanmij schreef:
Ik zag toevallig een wow vzh zadel op MP staan..

De zweetbladen zijn geloof ik verwisselbaar, dus er kan gewoon een dressuurzadel van worden gemaakt!

Dat vind ik ook het ideale, ik wil er ook wrongen en bladen bij voor springen, dan heb je altijd een superpassend zadel!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 20:58

Ik ga woensdag testrijden op mijn paard met Flair.

Ik heb op de bok op het zadel gezeten, zit lijkt heel vlak maar je zat heel 'stevig'/goed/makkelijk, hoe je het wil noemen.

Ik ben benieuwd naar woensdag!

Alane

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:05

harnessmaker schreef:
Ik ga er weer eentje ombouwen als proef zadel.
Als jullie zouden willen proberen welk zadel zou dan jullie voorkeur hebben?

een zadelmarkt zadel of een HH zadel.
of een ander merk die slecht of niet passend te krijgen is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:07

Alane schreef:

*LOL* *LOL*

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:13

Alane schreef:
harnessmaker schreef:
Ik ga er weer eentje ombouwen als proef zadel.
Als jullie zouden willen proberen welk zadel zou dan jullie voorkeur hebben?

Discussie technisch zeer interessant, commercieel als testzadel om te rijden of het geschikt is voor mij om te kopen bijv. niet Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:15

Juist wel, omdat je dan weet/voelt en ervaart dat die kussens dat doen wat ze beloven en anders geen enkele/weinig meerwaarde hebben behalve voor de bankrek. van uitvinders/inbouwers.
Maar dat is mijn persoonlijke mening Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:55

Je kan onder een oud barrel wel de beste duurste en meest luxe autobanden leggen, beter van rijden gaat het niet Haha!

Als ik op zadel van zadelmarkt zit en de zit past mij voor geen meter kan je er nog van alles onder en bovenop gooien, het zit nog voor geen meter.

Maar dat is mijn persoonlijke mening ;D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:07

Skipper schreef:
Je kan onder een oud barrel wel de beste duurste en meest luxe autobanden leggen, beter van rijden gaat het niet Haha!

Maar het zal de wegligging wel verbeteren, als je het dan wilt vergelijken met een auto... je paard wordt ook niet opeens een grandprix paard als je luchtkussens onder je zadel laat bouwen

Skipper schreef:
Als ik op zadel van zadelmarkt zit en de zit past mij voor geen meter kan je er nog van alles onder en bovenop gooien, het zit nog voor geen meter.

Als je een KN zou nemen die jou niet past hebben die flair kussens nog weinig zin Tong uitsteken
Je moet bij beide uitgaan dat het zadel zowel jouw als het paard past, anders heeft flair nog geen zin, en dan zou flait bij een ZM zadel netzoveel moeten verbeteren als bij een KN/Sommer/Passier of welk merk dan ook. Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:11

Dat bedoel ik, als het zadel mij niet past maakt het niet uit of je er Flair onderbouwd of niet, ik zit toch voor geen meter Haha!

Dan is het hopen dat mijn paard er nog van verbeterd dat je effect kan zien! Haha!

Ik heb op een Wow zadel nog gezeten op de bok en dat zat wel heel comfortabel en makkelijk. Maar bok is geen paard dus ik wacht woensdag even af Lachen
Maar je voelde al wel verschil tussen de Wow en de Ainsly, had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:13

Ik zou graag eens een Zaldi New Kent met Flair willen proberen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:13

germie schreef:

die hebben wij ook eens geprobeerd
mijn paard werd er boos van en ik voelde me vreselijk opgesloten in de diepe zit
later heeft dat zadel op een arabier gelegen en die liep er juist veel beter onder, maar die had daarvoor ook een erg beroerd zadel op zijn rug
en de amazone vond het zadel wel heerlijk zitten

het makkelijke van flair is dat de vulling nergens weg kan zakken en dus recht blijft
dus geen kuilen bobbels etc.
dat scheeld mij weer vele ritjes naar de zadelmaker die 2½ uur bij mij vandaan woont Sigaar

meerwaarde heeft Flair zeker omdat weggevallen schoftspieren zich weer vrij snel herstellen Ja
met wol lukt dat niet of nauwelijks

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:22

Voordeel volgens Arie boer was ook dat scheve paarden ook makkelijk weer recht worden omdat je je zadel goed op het paard kan afstellen en wanneer nodig ook bijstellen.

Ik zit zelf iets scheef omdat ik en half doof ben (moeite met evenwicht) en mijn linkse been is veel korter dan rechts. Dus ben in mijn hele lijf scheef.

Je kan dan de ruiter zo recht op het paard zetten zodat de ruiter het paard ook niet scheef kan belasten door de scheefheid van de ruiter terwijl zadel voor het paard wel 'recht' blijft liggen.

Teminste zo begreep ik het, zal het woensdag hopelijk zien Haha!

En ja aan mijn scheefheid wordt door podotherapeut gewerkt alleen dat gaat niet zo snel en zo makkelijk na 25 jaar scheef zijn Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:25

Skipper schreef:
Voordeel volgens Arie boer was ook dat scheve paarden ook makkelijk weer recht worden omdat je je zadel goed op het paard kan afstellen en wanneer nodig ook bijstellen.

dat was ook de reden dat ik op flair ben overgestapt op advies van mijn zadelmaker
en hij heeft gelijk gehad
paard is weer helemaal recht geworden en mooi gespierd Cool

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:11

unamie schreef:
germie schreef:

die hebben wij ook eens geprobeerd
mijn paard werd er boos van en ik voelde me vreselijk opgesloten in de diepe zit
later heeft dat zadel op een arabier gelegen en die liep er juist veel beter onder, maar die had daarvoor ook een erg beroerd zadel op zijn rug
en de amazone vond het zadel wel heerlijk zitten

het makkelijke van flair is dat de vulling nergens weg kan zakken en dus recht blijft
dus geen kuilen bobbels etc.
dat scheeld mij weer vele ritjes naar de zadelmaker die 2½ uur bij mij vandaan woont Sigaar

meerwaarde heeft Flair zeker omdat weggevallen schoftspieren zich weer vrij snel herstellen Ja
met wol lukt dat niet of nauwelijks

Ik heb dus een jaar oude Zaldi New Kent liggen. Maar past niet. Eigenlijk wil ik het zadel niet verkopen. De boommaat is volgens mij goed, maar het moet of goed aangepast worden, of je zou er Flair in moeten zetten. Ik ben aan het dubben. Flair kost iets van 500 euro. En is het dan wel goed? Rijdt het beter dan wol? Merk je verschil? Ik heb gehoord dat lichtrijden lastig gaat Verward

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:55

germie schreef:

Ik heb dus een jaar oude Zaldi New Kent liggen. Maar past niet. Eigenlijk wil ik het zadel niet verkopen. De boommaat is volgens mij goed, maar het moet of goed aangepast worden, of je zou er Flair in moeten zetten. Ik ben aan het dubben. Flair kost iets van 500 euro. En is het dan wel goed? Rijdt het beter dan wol? Merk je verschil? Ik heb gehoord dat lichtrijden lastig gaat Verward

financieel gezien kun je het zadel dan beter verkopen en een zaldi met flair kopen
wij hebben onze splinternieuwe zaldi's (10 keer mee gereden) voor 675 euro (17,5 inch) en 550 euro (17 inch) verkocht
maar als het een oud model is, met een mooie vlakke boom, die nog in nieuwstaat is, zou ik hem zelf houden, en er flair in laten zetten Vork

dat je niet kan lichtrijden is een fabeltje ..echt waar
in totaal hebben we 4 flair zadels gehad en ik merkte echt nagenoeg geen verschil
wel als ze flair te hard opgepompen...dan lijkt het net een skippybal Clown
maar bij een erkend flair adres hoef je daar niet bang voor te zijn
sommige mensen schijnen ook meer moeite met hun balans te hebben
maar daar hebben wij ook niets van gemerkt en toch zijn we geen topruiters

2e hands flair is ook goedkoper (en net zo goed)
harnessmaker heeft nog 2e hands flairkussens liggen, als ze inmiddels niet weg zijn Sigaar
in mijn zadels paste ze helaas niet, maar mogelijk wel in de jouwe
dan ben je veel minder kwijt dan 500 euro Vork

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:20

En wat gebeurd er met de kussens met deze temperatuur?
lucht ( 80 % stikstof en 20 % zuurstof, ja opgezicht want wist het niet meer zeker) heeft bepaalde eigenschappen als het warmer wordt, daarnaast heeft zuurstof dusdanig kleine moleculen dat die zelfs langzaam door rubber (denk aan autobanden) naar buiten dringen waardoor de spanning van banden lager wordt, met alle gevolgen van dien (denk aan je fietsband als daar te weinig lucht op zit) het verschil hoeft maar minimaal te zijn om een grotere reactie te voelen.
En wat is/zijn de eigenschappen van het gebruikte schuim?rubber ?
Want ook dat schuim reageerd op verschillen in temperatuur.