waarom aansnoerneusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:49

@ikke: je sarcasme wordt niet door iedereen opgevangen

Ik heb geen aansnoerneusriem, vind ze niet mooi maar ook niet lelijk. ik vind ze wel heeel duur
de neusriem bij mij paard zit niet strak. Eerder net iets te los, maar als ik een gaatje strakker doe dan zit die te strak, dus laat ik het maar zo.

en ja de sperriem trekt het een beetje naar beneden, maar dat valt niet zo hard op.

en dat van de benaming aansnoerneusriem... ik kende die neusriem vroeger onder de naam "Bonfire-neusriem" echt waar
is Anky niet met deze neusriem begonnen?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:20

Wirobelgje schreef:

Dat was me al duidelijk
Ik zal eens lekker bot zijn:
Als je echt niet zonder neusriem kunt, dan kun je niet rijden!
En dan bedoel ik dat bij een opgeleid paard, wat gewoon weet wat er van hem/haar verlangd wordt.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:45

ikke schreef:
Wirobelgje schreef:

Dat was me al duidelijk
Ik zal eens lekker bot zijn:
En dan bedoel ik dat bij een opgeleid paard, wat gewoon weet wat er van hem/haar verlangd wordt.

Daar ben ik het wel en niet mee eens!
In de bak zou ik tegenwoordig prima zonder kunnen rijden.
Helaas zij het zo dat de achter benen van Apollo dat niet meer toestaan.

Buiten kan meneer nogal ene vreetzak zijn (lees: hij is een vreetzak en wil elk grasprietje hebben)
Zonder neusriem kan die veel makkelijker eten, en neemt hij het er ook van. Met neusriem (kunnen zeker 4 vingers tussen) eet het niet makkelijk, en neemt die 1 hap waar hij de hele rit mee doet, en die ik er uiteindelijk bij het aftuigen weer uit haal.

zelfde geldt voor touwhalster, heel leuk, maar veel leuker voor hem om mee te eten!

Ik denk dat jij meer bedoeld dresuuurmatig rijden?
En ja, ik ben het met je eens, dat een goed opgeleid paard zonder neusriem gereden moet kunnen worden.

Maar als je dan toch een neusriem wilt gebruiken, liever een gewone dan een mexicaanse

_Nicky

Re: waarom aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:53

ikke schreef:
Talisha schreef:
Bij mij je dan ook wel het hoofdstel erin zien staan, dit komt omdat het leer wat stugger wordt... En door het zweten schuren er ook aardig wat haartjes af, dit is wel meer bij paarden zonder dat er te strak wordt 'aangesnoerd'.

gebrek aan onderhoud heet zoiets...............

Als ik na gebruik (dus na elke keer dat m'n paard het hoofdstel heeft om gehad) het leer verzorg, vind je dat dus gebrek aan onderhoud, begrijp ik?
Commentaar had ik hierop wel verwacht... Maar men kan niet oordelen als men niet weet hoe ik met m'n spullen om ga...
Ik ben zuinig op m'n paard en op m'n spullen, even ter bevestiging!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:15

Gebrek aan onderhoude lijkt me sterk.
Ik onderhoud mijn tuig netjes en niets zit te strak. Maar soms na een training zie je ook wel dat mijn pony/paard een hoofdstel om heeft gehad.
Zweet heet zoiets....

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:24

ikke schreef:
Wirobelgje schreef:

ik kan er wel zonder, ik vind het gewoon mooier. Puur om de uiterlijk doe ik het. Ik heb ook eigenlijk nooit echt het idee gehad dat het neusriem eigenlijk iets voor me deed....als ik heel eerlijk ben

Ik vind grof en groot mooier dan klein en chique. Behalve als het om paarden gaat, dan klein en grof

Tja en op mijn stages werd er dus flink aangesnoerd met die neusriemen, op de ene stage vroeg ik waarom en kreeg ik te horen " Ja anders hoef je het ook niet om te doen"
en op mijn andere stage heb ik niet over gevraagd. Mijn stagebegleidster kon en kan echt wel rijden..meerdere paarden van groen naar Z+ momenteel 1 in het Z2, 1 in het ZZ-Z en 1 in het PSG.

AramisJames

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:42

In de Bit van april 2006 staat dat je 3 vingers tussen de neuriem moet krijgen. Ik dacht eigenlijk ook altijd 2 en ik kan me voorstellen dat sommige neusriemen zo wel erg los kunnen hangen. Het gaat hier wel over neusriem in het algemeen, niet alleen over de aansnoerneusriem. Als je de neusriem te strak aanspant dan loop je kans dat je een zenuw van de neus raakt die aan de oppervlakte ligt, een spier in de neus raakt verlamd en ademhalen bij zware arbeid wordt moeilijk voor het paard. Ik heb het niet verzonnen, het staat er degelijk en is geschreven door een dierenfysiotherapeute. Benieuwd wat jullie hiervan vinden

Zelf heb ik een gewone gecombineerde neusriem, waar ik makkelijk 2 vingers tussenkrijg en die niet verschuift wanneer ik de sperriem vast doe. Mijn paard doet ook nooit zijn mond open tijdens het rijden.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:46

AramisJames schreef:
In de Bit van april 2006 staat dat je 3 vingers tussen de neuriem moet krijgen. Ik dacht eigenlijk ook altijd 2 en ik kan me voorstellen dat sommige neusriemen zo wel erg los kunnen hangen. Het gaat hier wel over neusriem in het algemeen, niet alleen over de aansnoerneusriem. Als je de neusriem te strak aanspant dan loop je kans dat je een zenuw van de neus raakt die aan de oppervlakte ligt, een spier in de neus raakt verlamd en ademhalen bij zware arbeid wordt moeilijk voor het paard. Ik heb het niet verzonnen, het staat er degelijk en is geschreven door een dierenfysiotherapeute. Benieuwd wat jullie hiervan vinden

Zelf heb ik een gewone gecombineerde neusriem, waar ik makkelijk 2 vingers tussenkrijg en die niet verschuift wanneer ik de sperriem vast doe. Mijn paard doet ook nooit zijn mond open tijdens het rijden.

Hmm, in de twee jaar wat ik stage gelopen heb, is er nog niets met de spieren o.i.d in de neus gebeurd. En die paarden werden op dezelfde manier in-/aangreden! Ze zijn nu allemaal tegen de 8-9 jaar aan, en er is niets aan de hand.

Tja sorry hoor, maar twee of drie vingers kreeg je echt niet onder die neusriemen..

AramisJames

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:53

Ik heb het ook maar gelezen, ik zeg niet dat het zo is en niet anders. Maar ik vind het ook wel zielig voor een paard als zo'n neuriem echt aangesingeld word

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:09

AramisJames schreef:
Ik heb het ook maar gelezen, ik zeg niet dat het zo is en niet anders. Maar ik vind het ook wel zielig voor een paard als zo'n neuriem echt aangesingeld word

Paarden liepen er anders net zo goed en oplettend mee...

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:25

Skitter schreef:
Paarden liepen er anders net zo goed en oplettend mee...

die paarden weten natuurlijk ook niet beter als ze dat vanaf inrijden zo gwend zijn... wil nog niet zeggen dat het het beste voor ze is

AramisJames

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:28

Helemaal mee eens

VoOdOo_lOvE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:36

Voor zover ik heb geleerd worden aansnoerneusriemen meestal zo hard aangespannen omdat de pony makkelijk 'vlucht'(bit klem zetten tussen de tanden en weglopen met jou) Ik gebruik het voor mijn verzorgpony ook. Maar ook voor dressuur en springpaarden om meer druk te kunnen uitoefenen op de neus,,je hebt ze zo meer onder controle. Het aansnoeren zelf is wordt door velen verkeerd geïnterpreteerd denk ik,het is niet echt aansnoeren,,het zorgt er gewoon voor dat het paard min of meer zn mond dichthoud zodat ie zn bit niet kan vastnemen. Maar als ze dat écht willen lukt hen dat toch,dus zO vast zit ie niet

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:52

Ik gebruik een aansnoer omdat mijn paard een nogal groot hoofd heeft. Dat staat mooier dan iets wat zo dun is. Dat past niet bij haar.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:09

Ik heb het liefst een gewone neusriem, maar helaas wordt er tegenwoordig bijna alleen maar aansnoer verkocht. Mijn paard heeft een piepklein koppie en daar moet dus ook echt geen dikke neusriem op...

Ik heb deze, mooi smal, met aansnoer...
Afbeelding

En nee, ook hier wordt niet "aangesingeld" : netjes 2 vingers er tussen

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:17

Dat staat hem/haar wel goed zeg! Sprekend hoofdje!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:16

waarom gaat men er van uit hier op bokt dat een aansnoer neusriem ook echt aangesnoerd wordt?

Oke, ik heb ook een aansnoer, en ja mijne zit op het strakste gaatje.
Maar dat wil toch neit zeggen dat die strak hoort te zitten?
Ik heb er zelf 2 gaatjes bijgemaakt, en nu rij ik op het strakste gaatje (en dan kunnen 6 vingers tussen)

Maar ja, iedereen gebruikt die dingen op de manier waarop zij vinden dat juist is. Dus verandere kan dat toch niet, van ze vinden dat het op de vorrecte manier gebruikt wordt....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 19:33

ma_rie_tje schreef:
waarom gaat men er van uit hier op bokt dat een aansnoer neusriem ook echt aangesnoerd wordt?

Vanwege de naam: aansnoerneusriem.

(heb er zelf geen en hoef er ook geen. maar ik wil wel graag alles weten)

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:39

Ptries schreef:

Het is dit hoofdstel, niet dit paard
Heb nog geen foto waarop mijn paard het hoofdstel om heeft

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:34

Ik heb altijd geleerd, dat een neusriem dient om het bit stabeil in de mond te doen liggen. Maar wat als je nou een bit neemt, dat beter in de mond ligt - heb je die stabiliteit van de neusriem niet meer nodig en kun je zonder.
Onlangs heeft mijn paardentandarts de hele theorie rond Myler-bitten uitgelegd, en ik denk met hem dat er op dit moment nog veel ' misstanden' op bittengebied zijn. De bitten die wij gebruiken zijn niet naar de vorm van de mond van het paard gevormd en vaak te dik.

Een paard kan trouwens ook het bit niet ' tussen zijn tanden nemen' , zoals hierboven ergens stond, want daar waar je bit ligt, zitten helemaal geen tanden. Het paard drukt op dat moment zijn tong tegen het bit aan en dan begin je niets meer.

Of ga ik offtopic?
Ik heb weleens een aansnoer gehad, gewoon voor het mooie van de brede neusriem. Maar nu niet meer, en heb niet echt verschil gemerkt.

Trouwens, over het ' aansnoeren' , heb ik weleens de volgende theorie gehoord: een paard moet iets hebben om ' tegen aan te lopen' , hij moet een bepaalde druk kunnen nemen en dat kan niet als de neusriem te los zit.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:35

Alina schreef:
Ptries schreef:

Het is dit hoofdstel, niet dit paard
Heb nog geen foto waarop mijn paard het hoofdstel om heeft

Ah okay, nouja, blijft een leuk paard

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:39

Rieja schreef:
<knip>
Trouwens, over het ' aansnoeren' , heb ik weleens de volgende theorie gehoord: een paard moet iets hebben om ' tegen aan te lopen' , hij moet een bepaalde druk kunnen nemen en dat kan niet als de neusriem te los zit.

Leg eens nader uit. Zoals je het hier nu neerschrijft is het regelrechte kolder.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:50

Ik zeg ook niet dat het waar is of dat ik erin geloof
Ik vind het ook ' regelrechte kolder' (in jouw woorden). Dat had ik er wel even bij kunnen zetten op zich.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:31

VoOdOo_lOvE schreef:
Voor zover ik heb geleerd worden aansnoerneusriemen meestal zo hard aangespannen omdat de pony makkelijk 'vlucht'(bit klem zetten tussen de tanden en weglopen met jou) Ik gebruik het voor mijn verzorgpony ook. Maar ook voor dressuur en springpaarden om meer druk te kunnen uitoefenen op de neus,,je hebt ze zo meer onder controle. Het aansnoeren zelf is wordt door velen verkeerd geïnterpreteerd denk ik,het is niet echt aansnoeren,,het zorgt er gewoon voor dat het paard min of meer zn mond dichthoud zodat ie zn bit niet kan vastnemen. Maar als ze dat écht willen lukt hen dat toch,dus zO vast zit ie niet

off topic: Ik dacht ook een tijdje dat mijn paard het bit vast nam. Dus maar een tijdje bitloos gaan rijden. Wat bleek ze nam het bit niet vast. Ze zette haar kaken vast. Dus probeer eens bitloos met je paard, kun je zien of hij het bit vastneemt, of zn kaken vastzet. Je zult nog verbaasd op kijken.

edit: Sinds kort rijd ik geheel zonder neusriem. Hierdoor is me opgevallen dat mijn paard haar bit niet prettig vind. Terwijl dit met neusriem niet opviel. Nu spert ze vaak haar mond open, bij de minste druk. Ik ga dus op zoek naar een ander bit. En het is niet zo dat ik haar aansnoerneusriem had 'aangesingeld' en het daarom niet merkte.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:49

Grappig dat ik dit topic tegenkom.
Ik heb dus een 'gewone' neusriem.
Vandaag heb ik 20 minuten gereden. Daarna ging een stalgenoot proberen of ze mijn paard een beetje 'doorgereden' kreeg.
Na 2 rondjes stopte ze met het commentaar 'maak die neusriem eens strakker, hij doet constant zijn kaken van elkaar'.
Ik heb eigenlijk alles vrij los zitten (neusriem 2 vingers, sperriem 2 vingers, keelriem een vuist, singel zit niet bepaald strak).
Ik heb dan zoiets: Hij doet z'n kaken van elkaar omdat hij het op dat moment moeilijk vindt en onder het werk uit wil komen.
Na verloop van tijd gaat dit heus wel beter.
Was dan ook niet van plan m'n neusriem strakker te doen; morgen gaat hij gewoon weer op het vertrouwde 2e gaatje.